Feed
Άρθρα
Σχόλια

pool

Γνωρίζουμε το εμβαδόν μιας πισίνας. Μπορούμε να βρούμε τις διαστάσεις της; Πόσες λύσεις έχουμε;
Αν γίνει γνωστό και το άθροισμα των διαστάσεων της μπορούμε να προσδιορίσουμε καλύτερα τις διαστάσεις της; Πόσες λύσεις έχουμε σε αυτή τη περίπτωση;
Ας κάνετε τα πειράματα σας με το αρχείο Geogebra που θα ανοίξει πατώντας πάνω στην εικόνα της πισίνας

Εναλλακτικά μπορείτε να κάνετε λήψη του αρχείου από  ΕΔΩ

Ο Πύργος του Ανόι

ένα ακόμη ενδιαφέρον παιχνίδι. Ο παίκτης πρέπει να μεταφέρει τους δίσκους του πύργου έναν-έναν σε μία άλλη στήλη, έχοντας βοηθητική μία τρίτη στήλη. Ένας σημαντικός κανόνας του παιχνιδιού είναι ότι δεν μπορεί να τοποθετηθεί ούτε μία φορά ένας δίσκος πάνω σε έναν μικρότερο του. 

Πατήστε στην εικόνα που ακολουθεί για να παίξετε. Ξεκινάτε το παιχνίδι με 3 δίσκους στον πρώτο πύργο που πρέπει να τους μεταφέρετε στον τελευταίο (τρίτο πύργο). Μετά ανεβάζετε τη δυσκολία αυξάνοντας τον αριθμό τους.

hanoi

Μία ενδιαφέρουσα ιστορική παρένθεση σχετικά με τον Πύργο του Ανόι λέει ο παρακάτω θρύλος με τίτλο:

 « Πύργος του Βράχμα »
«Όταν ο Βράχμα δημιούργησε τον κόσμο, έστησε σε ένα ναό στην πόλη Μπενάρες,  64 δακτυλίδια άνισου μεγέθους όλα περασμένα σένα μπαστούνι έτσι ώστε αν κρατήσουμε το μπαστούνι κατακόρυφα να σχηματίζουν τον γνωστό μας πύργο.

Oι ιερείς του ναού έπρεπε να δουλεύουν μέρα νύχτα, χωρίς σταμάτημα, για να μεταφέρουν τα δακτυλίδια σένα άλλο μπαστούνι, χρησιμοποιώντας  ένα τρίτο σαν βοηθητικό, έτσι ώστε να μην τοποθετήσουν μεγαλύτερο δακτυλίδι πάνω από μικρότερο και μετακινώντας ένα μόνο δακτυλίδι σε κάθε κίνηση.
Ο θρύλος λέει πως πριν προλάβουν οι ιερείς να μεταφέρουν όλα τα δακτυλίδια στο άλλο μπαστούνι, ο ναός θα καταρρεύσει μέσα στην σκόνη και ο κόσμος θα χαθεί μέσα σε τρομακτικό κρότο βροντής».

Είχε άραγε ο Βράχμα δίκιο;

Δείτε την απάντηση:

http://3gym-serron.ser.sch.gr/OLDSITE/Anoi.htm 

Περισσότερες προκλήσεις με τον Πύργο του Ανόι εδώ:

http://www.cut-the-knot.org/recurrence/hanoi.shtml

 

Θέλετε να παίξουμε ένα έξυπνο παιχνίδι; Παίζοντας το θα ανακαλύψετε πόσο έξυπνος είναι ο υπολογιστής σας, ότι μπορεί να καταλαβαίνει τι σκέφτεστε και ότι υπάρχουν μαγικά κόλπα… 

Ας δούμε όμως πώς παίζεται.

Αρχικά πατάτε εδώ στο σπιτάκι s1

και ακολουθείτε τις παρακάτω οδηγίες πατώντας s2:

1)Βλέπετε έναν πίνακα με αριθμούς. Πρέπει να διαλέξετε έναν από αυτούς π.χ. s13Μην τον πείτε σε κανέναν, μόνο σκεφτείτε τον με το μυαλό σας.

2)Παρατηρήστε το χρώμα του αριθμού σας και επιλέξτε το ίδιο χρώμα στη γραμμή με τα χρώματα, που ακολουθεί π.χ. s14. Απομνημονεύστε τον αριθμό σας.

3)Τώρα πρέπει να διαλέξετε ένα από τα παρακάτω χρώματα. s5 Διαλέξτε αυτό που σας αρέσει.

4)Μια σειρά από σπιτάκια περιέχουν αριθμούς, έξι διαφορετικούς αριθμούς το καθένα. Βρείτε σε ποιο σπιτάκι βρίσκεται ο αριθμός σας και επιλέξτε το s6.

5)Λίγα μαγικά …. πατήστε πάνω σε μία μπάλα…. Προσέξτε μη μαρτυρήσετε τον αριθμό σας, μην τον πείτε πουθενά. Το μηχάνημα σας ….ίσως σας ακούει …… ίσως λαμβάνει τη σκέψη σας ……ίσωςs7.

6)Βλέπετε τρεις πόρτες s8Πατήστε πάνω σε μία από αυτές. Μήπως είναι ο δικός σας αριθμός μέσα; Πώς έγινε αυτό;

Ωραία περάσαμε, παίξαμε και ξαφνιαστήκαμε με τα … μαγικά. Μήπως όμως πίσω από όλα αυτά κρύβονται τα μαθηματικά; Μήπως μπορούμε να δώσουμε μια εξήγηση; Πώς λειτουργεί το παιχνίδι;

Εναλλακτικά μπορείτε να παίξετε ΕΔΩ 

 Ο καθένας μας μπορεί να φτιάξει ένα δικό του παιχνίδι και να παίξει με τους φίλους του, προβληματίζοντας τους αρκετά με το πώς βρίσκουμε τον αριθμό που έχουν επιλέξει …

Πρόσφατα ασχοληθήκαμε στο μάθημα μας με το παρακάτω πρόβλημα του σχολικού βιβλίου.

schΑκούστηκαν ενδιαφέρουσες ιδέες αλλά και νέα ερωτήματα, τα οποία σας μεταφέρουμε.

Το πρώτο ερώτημα με το οποίο ασχολήθηκαν οι μαθητές ήταν η εύρεση της περιμέτρου του 5ου σχήματος. Είχαν παρατηρήσει ότι καθένα σχήμα προκύπτει από το προηγούμενο αν στα δεξιά του προσθέσουμε μία νέα στήλη τετραγώνων με ένα τετράγωνο παραπάνω. Εύκολα και γρήγορα κατασκεύασαν το 5ο σχήμα και βρήκαν τη περίμετρο του,

Π_5 = 20 cm.

Σύμφωνα με το  ερώτημα που ακολουθούσε έπρεπε να βρουν τον τύπο που υπολογίζει τη περίμετρο κάθε σχήματος, οπότε αποφάσισαν ότι έπρεπε να βρουν και τις περιμέτρους των προηγούμενων σχημάτων. Τα αποτελέσματα αυτά γράφτηκαν στον πίνακα:

Π1=4cm, Π2=8cm, Π3=12cm, Π4=16cm, Π5=20cm .

Εξήγησαν ότι βλέπουν ένα γεωμετρικό μοτίβο στο σχεδιασμό τους, αλλά και στις τιμές των περιμέτρων τους ένα άλλο αριθμητικό.

Ο μαθητής Σ.  είπε ότι σύμφωνα με τους παραπάνω υπολογισμούς κάθε περίμετρος σχήματος διαφέρει από την περίμετρο του προηγούμενου κατά 4 και κατέληξε ότι:  

Π_τυχαίου = Π_προηγούμενου + 4

Η μαθήτρια Κ. είπε ότι οι αριθμοί αυτοί είναι πολλαπλάσιοι του 4 άρα

Π_ν= 4 ν, όπου ν είναι ο αριθμός τετραγώνων της κάτω σειράς.

Ο μαθητής Ν. είπε ότι στα προηγούμενα σχήματα παρατηρεί το εξής: Π_1=4, Π2= 2+2+4=4 *2,  Π_3=3+3+6 = 4 *3, Π_4 = 4+4+8 = 4*4  άρα

Π_ν = ν +ν +2ν =4ν (δείχνοντας τον αριθμό τετραγώνων περιμετρικά στα σχήματα)

Ο μαθητής Β. είπε ότι οι περίμετροι των σχημάτων αυτών συμπεριφέρονται όπως οι περίμετροι των τετραγώνων πλευράς ν. Η τεθλασμένη τους γραμμή  μοιάζει σαν να είναι “τσαλακωμένη”  από τις δύο πλευρές.

Ο μαθητής Δ. είπε ότι η “σκαλωτή”  πλευρά τους ισούται με τη βάση επί 2  (νέο μοτίβο!)

Μπορείς να πειραματιστείς με το αρχείο που ακολουθεί για να διαπιστώσεις τα παραπάνω κι εσύ.

ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ ή στην εικόνα: tetra

Στη συνέχεια ήρθε μια σειρά από νέα ερωτήματα των παιδιών, τα οποία αποτελούν πρόκληση για τον καθένα μας.

1)Αν προσθέσουμε στη κορυφή ενός σχήματος ένα ακόμη τετράγωνο, πόσο θα είναι η περίμετρος του νέου σχήματος;

2)Υπάρχει τύπος για τα εμβαδά των παραπάνω σχημάτων;

Μία υπόδειξη του μαθητή Β. Κ. 

tet1

Από το παραπάνω σχήμα βλέπουμε ότι το εμβαδόν του σχήματος με βάση 5 τετράγωνα ισούται με Ε= (5^2/2 )+(5 /2) = (5^2+5)/2

άρα το όμοιο σχήμα με αυτό που έχει  ν τετράγωνα στη βάση έχει εμβαδόν

Ε= (ν^2+ν)/2

Μία υπόδειξη του μαθητή Δ. Β. 

tet2

Προσθέτουμε άλλο ένα σχήμα ίδιο με αυτό που έχουμε ( το σχήμα έχει 3 τετράγωνα στη βάση) αλλά αναποδογυρισμένο σε σχέση με το πρώτο και τότε έχουμε ένα ορθογώνιο με μήκος 4 τετράγωνα και ύψος 3

tet3

 

Το εμβαδόν του δεύτερου σχήματος είναι 3χ4  άρα το εμβαδόν του αρχικού σχήματος είναι 3χ4/2

επομένως το εμβαδόν ενός όμοιου σχήματος που έχει ν τετράγωνα στη βάση είναι: 

Ε= ν (ν+1) /2

 

3) Πόσο είναι το άθροισμα των αριθμών 1+2+3+4+5 =; 

1+2+3+4+… +ν=;

Μία υπόδειξη: Παρατήρησε ότι το εμβαδόν του σχήματος της προηγούμενης ερώτησης με 5 τετράγωνα στη βάση ισούται με 1+2+3+4+5.

4)Μετά τη συνεδρίαση και τα 10 μέλη του διοικητικού συμβουλίου μιας εταιρείας ανταλλάσσουν μεταξύ τους χειραψίες. Πόσες χειραψίες γίνονται συνολικά;

Μία υπόδειξη: Ας υποθέσουμε ότι ένας-ένας χαιρετάει τους υπόλοιπους και φεύγει. Τότε ο πρώτος θα ανταλλάξει συνολικά 9 χειραψίες, ο δεύτερος 8, ο τρίτος 7, ο τέταρτος 6,  ο πέμπτος 5, ο έκτος 4, ο έβδομος 3, ο όγδοος 2, ο ένατος 1 και ο δέκατος καμία. Επομένως ο συνολικός αριθμός χειραψιών θα είναι 9+8+7+6+5+4+3+2+1=;

xeri

Πόσες χειραψίες θα ανταλλάξουν 100 μέλη ενός άλλου διοικητικού συμβουλίου; ν μέλη;

 

Ένας γρίφος για μικρούς και μεγάλους.

Τέσσερα διαφορετικά κομμάτια σχηματίζουν διάφορα σχέδια, όπως αυτό του σχήματος παρακάτω. Παίξε κι εσύ και σχημάτισε δικά σου σχέδια χρησιμοποιώντας κάθε φορά τα τέσσερα αυτά κομμάτια.

Προσπάθησε να κατασκευάσεις το κεφαλαίο γράμμα ΤΑΥ.  Μετά απάντησε στο ερώτημα: Ποιο είναι το εμβαδόν του  σχήματος που σχηματίζεται κάθε φορά από τα τέσσερα αυτά κομμάτια;

Κάνε κλικ πάνω στην εικόνα για να ανοίξεις το αρχείο (geogebra)

TAY

 

πηγή: http://www.mathematikum.de/

Καλή χρονιά με υγεία και χαρές σε όλους!

Το νέο έτος 2014 ας φέρνει σε όλους μας

ευημερία, ευτυχία και

μικρές χαρούμενες στιγμές στη κάθε ημέρα του.

Ανοίξτε το δώρο μιας φίλης μου, είναι ένα κουτί που έχει μέσα πρώτους αριθμούς;

Τι άλλο όμως κρύβει;

2014

 

Αυτό το περιεχόμενο είναι προστατευμένο με συνθηματικό. Για να το δείτε εισάγετε το συνθηματικό σας παρακάτω:

Αυτό το περιεχόμενο είναι προστατευμένο με συνθηματικό. Για να το δείτε εισάγετε το συνθηματικό σας παρακάτω:

“Μαθηματικά …χειροπιαστά”

Μία διαδραστική έκθεση μαθηματικών για μικρούς και μεγάλους, φιλοξενούμενη στο Ινστιτούτο Γκαίτε. 

Γρίφοι και παιχνίδια προκαλούν ερωτήματα και σπουδαίες συζητήσεις.

Μερικοί μαθητές της Α΄γυμνασίου επισκέφθηκαν την έκθεση και απόλαυσαν τη διάδραση με σχεδόν όλα τα παιχνίδια. Μερικά στιγμιότυπα από τις προσπάθειες:

g1

 

30

 

Η έκθεση ήταν εκπληκτική και πολύ ενδιαφέρουσα. Μου άρεσαν πολύ τα εκθέματα στο τραπέζι με τα γεωμετρικά σχήματα και το έκθεμα με τα 7 φωτάκια που όταν πατούσες το κουμπί σε ένα από αυτά άλλαζε η κατάσταση του (αναμμένο-σβηστό) καθώς και η κατάσταση στα αμέσως διπλανά του (δεξιά και αριστερά του). ΄Επρεπε να ανάψουμε όλα τα φωτάκια. Μετά από δοκιμές και πατατηρήσεις βρήκαμε το κόλπο να τα ανάβουμε όλα και το καταχαρήκαμε.

“Στάμος Λ.”

21

12

Είδα πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα. Πολλά από τα παιχνίδια δραστηριοτήτων που είδα και επεξεργάστηκα μου κίνησαν το ενδιαφέρον, ωστόσο σε μερικά μπόρεσα να κατανοήσω τη λύση τους ενώ σε μερικά δυσκολεύτηκα. Μου άρεσε πολύ ότι συνεργάστηκα με τους συμμαθητές της ομάδας μου και με βοήθησαν να βρω λύσεις και απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα μου, που προέκυψαν από τα παιχνίδια. Για μένα τα περισσότερα ήταν άγνωστα και ποτέ στο παρελθόν δεν είχα παίξει με κάτι αντίστοιχο.

“Κωνσταντίνα  Μ.”

26

Εντυπωσιάστηκα αρκετά με όσα είδα στην διαδραστική έκθεση μα αυτό που μου τράβηξε τη προσοχή ήταν το “καταραμένο ταφ” Τ κεφαλαίο. ΄Επρεπε με 4 διαφορετικά κομμάτια να σχηματίσω ένα “ισόπλευρο” τάφ ,Τ.

“Μάνος Α.”

6

Μου άρεσε πολύ ο γρίφος με τις 3 τσουλήθρες και τα μπαλάκια. ΄Ηταν έκπληξη το ποιο μπαλάκι θα κατέβει πιο γρήγορα και από ποια τσουλήθρα (κυκλοειδής -ευθεία) . Επίσης με εξέπληξε ότι βάζαμε στην “κυκλοειδή” τσουλήθρα τα μπαλάκια σε διαφορετικό ύψος και αυτά έφταναν κάτω την ίδια χρονική στιγμή.

“Περικλής  Λ.”

4

Κάναμε πολλά πειράματα και κατασκευές. Έμαθα ενδιαφέροντα πράγματα εξερευνώντας και κάνοντας πειράματα. Διασκέδασα πολύ με όλα αυτά και εύχομαι να μου δοθεί σύντομα  ευκαιρία να ξαναπάω.

“Χρήστος Φ.”

2 1

Η έκθεση έδωσε σε μένα και τους συμμαθητές μου τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργίας. Η ανάμειξη των μαθηματικών με την πρακτική έρευνα που πέτυχε ήταν εντυπωσιακή. Αυτό μας κίνησε πάρα πολύ το ενδιαφέρον και μας προσέφερε την έννοια της “καλής” περιέργειας. Κάθε τι που είδαμε και μάθαμε ήταν μοναδικό. Πέρασα φανταστικά και θα ήθελα πολύ να ξαναπάω.

“Δημήτρης Β. “

44 51 45

“Κατερίνα Β.”,   ” Αθανασία Δ. “

37 36

Σχετικά με την έκθεση και εδώ:

http://www.goethe.de/ins/gr/ath/ver/el11775226v.htm

O κύκλος του νερού — γνωστός και ως υδρολογικός κύκλος — είναι η αδιάκοπη κίνηση του νερού από την ατμόσφαιρα στην επιφάνεια της γης, στο υπέδαφος, στην υδρόσφαιρα και πάλι στην ατμόσφαιρα. Αυτό το φαινόμενο οφείλεται στην ηλιακή ακτινοβολία.

Ο κύκλος του νερού 

ααα

 

Ο κύκλος του νερού  από την εκπαιδευτική τηλεόραση:

 

ααα

Υπάρχουν παγωμένα ποτάμια;

tuktoyaktuk-ice-road4[3] tuktoyaktuk-ice-road10[2]

Πηγή http://www.amusingplanet.com/2011/01/ice-road-to-tuktoyaktuk.html

ααα

Καλλιτεχνικές δημιουργίες  στον πάγο – ή με πάγο:

a393_s5 iceman4

ααα

Υπάρχουν “παγωμένες” πόλεις;

ααα

Παγόβουνα από Ανταρκτική

Παγόβουνα από την Ανταρκτική

ααα

Περισσότερα για τον κύκλο του νερού εδώ: USGS

ααα

ααα

« Πιο πρόσφατα Άρθρα - Παλιότερα Άρθρα »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων