Θεματικός Κύκλος:
Ζω καλύτερα- Ευ ζην
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες: Αυτομέριμνα, ασφάλεια, πρόληψη και Οδική Ασφάλεια
Τίτλος/τίτλοι προγραμμάτων: « ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΤΟ ΑΣΦΑΛΕΣ»
Ο δικός μας τίτλος: ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΜΙΚΡΗ ΑΛΛΑ ΔΥΝΑΤΗ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΣΤΗ ΣΤΙΓΜΗ…. ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ!
Το πρόγραμμα στοχεύει στην εκπαίδευση της οδικής ασφάλειας ώστε να να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τους φωτεινούς σηματοδότες, να κατανοήσουν το ρόλο αυτών, να τους αναγνωρίζουν ως επιβάτες οχήματος και να προσπαθήσουν να κινούνται ως πεζοί χρησιμοποιώντας τους ως σωστά στη χρήστη του δρόμου, με τη βοήθεια πάντα κάποιου ενήλικα (γονέα, εκπαιδευτικού). Να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τις διαβάσεις πεζών και να μάθουν τους ασφαλείς τρόπους διέλευσης του δρόμου με τη συνοδεία κάποιου ενήλικα. Να αναγνωρίσουν το ποδήλατο ως έννοια και ως όχημα κατά την κίνησή του στο δρόμο, να μάθουν για τα οφέλη του στην υγεία μας, να έρθουν σε επαφή με τις βασικές αρχές ασφαλούς οδήγησης ποδήλατου και τα βασικά σήματα, κυρίως να κατανοήσουν ότι το ποδήλατο δεν είναι παιχνίδι, όταν το οδηγούμε στο δρόμο. Να έρθουν σε επαφή και να κατανοήσουν έννοιες, όπως ειδικό κάθισμα, ζώνη ασφάλειας, αερόσακος κ.τ.λ., να αναγνωρίσουν τη σπουδαιότητα του καθενός για την ασφάλειά τους ως επιβάτες και να ευαισθητοποιηθούν στην απαραίτητη χρήση τους στο αυτοκίνητο. Επίσης το πρόγραμμα στοχεύει να ευαισθητοποιήσει και τους γονείς στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας, στην ορθή χρήση του δρόμου και στην υιοθέτηση σωστών οδικών συμπεριφορών.
Εργαστήριο 1«Φωτεινοί Σηματοδότες»
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τους φωτεινούς σηματοδότες, να κατανοήσουν το ρόλο αυτών, να τους αναγνωρίζουν ως επιβάτες οχήματος και να προσπαθήσουν να κινούνται ως πεζοί χρησιμοποιώντας τους σωστά, με τη βοήθεια πάντα κάποιου ενήλικα (γονέα, εκπαιδευτικού)
1η δραστηριότητα «Το Φανάρι θα μου πει πώς περνώ απέναντι»
2η δραστηριότητα «Φανάρι φίλος του πεζού »
3η δραστηριότητα «Μαθαίνω παίζοντας»
Aνάγνωση του παραμυθιού «ΚΑΛΩΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ Κ.Ο.Κ.». Δίνεται ένα φύλλο δραστηριότητας για σωστό χρωματισμό των φαναριών και βιωματικό παιχνίδι.
Εργαστήριο 2: «Περνώ απέναντι»
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τις διαβάσεις πεζών και να μάθουν τους ασφαλείς τρόπους διέλευσης του δρόμου με τη συνοδεία κάποιου ενήλικα (γονέα, συγγενικού προσώπου, εκπαιδευτικού, σχολικού τροχονόμου κ.ά.)
1η δραστηριότητα «Κράτα με σφιχτά από το χέρι»
2η δραστηριότητα «Γνωρίζω τις διαβάσεις»
3η δραστηριότητα «Σταματώ, ακούω, βλέπω και περνώ»
Αξιολόγηση
Ο/η εκπαιδευτικός να ζητάει από τα παιδιά να μάθουν από έξω (σαν ποιηματάκι) και με σωστή σειρά τους κανόνες διέλευσης του δρόμου (ΣΤΑΜΑΤΩ—ΑΚΟΥΩ-ΒΛΕΠΩ-ΠΕΡΝΩ). Επίσης θα χρησιμοποιηθεί φύλλο αξιολόγησης (Δίνεται στο τέλος κάθε εργαστήριο και δίνει τη δυνατότητα σταδιακής αξιολόγησης) και θα γίνει κατασκευή με παλάμη ώστε να αξιολογηθεί η γνώση των παιδιών σχετικά με τα 5 βήματα που ακολουθούμε για να περάσουμε με ασφάλεια το δρόμο.
Εργαστήριο 3:
<<Ξέρω το σωστό και κυκλοφορώ ως πεζός μόνο σύμφωνα με αυτό>>
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι:
1. Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημαντικότητα της φωτεινότητας του ρούχων κατά την πεζή μετακίνηση στο σκοτάδι, να μάθουν τι υλικά πρέπει να φορούν όταν προσέρχονται το πρωί στο σχολείο σε συνθήκες ομίχλης ή σκοτεινότητας και να αντιληφθούν πόσο σημαντικό είναι να φαίνονται κατά την πεζή διέλευση του δρόμου από τον οδηγό του οχήματος.
2.Να γνωρίσουν αυτά που πρέπει να αποφεύγουν στο δρόμο….. Σωστή οδική συμπεριφορά
3.Να γνωρίσουν τα απαραίτητα σήματα που θα τους εξασφαλίσουν την ασφάλεια στις μετακινήσεις τους ως πεζοί και να μάθουν να τα τηρούν.
1η δραστηριότητα «Περπατώ και λάμπω»
2η δραστηριότητα «Ξέρω και αποφεύγω»
3η δραστηριότητα «Τι θέλουν να μου πουν τα σήματα; »
Αξιολόγηση: Συμπληρώνεται φύλλο αξιολόγησης, παρουσιάζονται 2 εικόνες με διάφορες συμπεριφορές … λανθασμένες και σωστές, τις εντοπίζουν τις κυκλώνουν με μπλε και κόκκινο μαρκαδόρο και συζητούν για αυτές.
Εργαστήριο 4: «Ποδήλατο»
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να αναγνωρίσουν οι μαθητές το ποδήλατο ως έννοια και ως όχημα κατά την κίνησή του στο δρόμο, να μάθουν για τα οφέλη του στην υγεία μας, να έρθουν σε επαφή με τις βασικές αρχές ασφαλούς οδήγησης ποδήλατου και τα βασικά σήματα, να μάθουν για τον βασικό εξοπλισμό του ποδηλάτη, να αναγνωρίσουν τα γράμματα της λέξης ΠΟΔΗΛΑΤΟ και κυρίως να κατανοήσουν ότι το ποδήλατο δεν είναι παιχνίδι, όταν το οδηγούμε στο δρόμο.
1η δραστηριότητα «ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ»
2η δραστηριότητα «ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ»
3η δραστηριότητα « Ο ΣΩΣΤΟΣ ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ»
Αξιολόγηση :Παρουσίαση εικόνων με σωστή και λάθος συμπεριφορά ποδηλάτη, διαχωρισμός των λανθασμένων συμπεριφορών και συζήτηση για τις συνέπειες αυτών. Φύλλο αξιολόγησης με τις εντυπώσεις του εργαστηρίου
Εργαστήριο 5: «Μπαίνω στο αυτοκίνητο»
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να τα παιδιά να έρθουν σε επαφή και να κατανοήσουν έννοιες, όπως ειδικό καθισματάκι, ζώνη ασφάλειας, αερόσακος κ.τ.λ., να μάθουν να τα αναγνωρίζουν ως αντικείμενα, να αναγνωρίσουν τη σπουδαιότητα του καθενός για την ασφάλειά τους ως επιβάτες και να ευαισθητοποιηθούν στην απαραίτητη χρήση τους στο αυτοκίνητο.
1η και 2η δραστηριότητα «ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ»
Βιωματικό εργαστήριο
3η δραστηριότητα: «ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΥ »
Αξιολόγηση: Εικόνες με σωστή και λάθος συμπεριφορές μέσα στο αυτοκίνητο …. Καλούνται να επιλέξουν τις εικόνες με τη σωστή συμπεριφορά
Εργαστήριο 6 : «Ο ρόλος των γονέων»
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να ευαισθητοποιήσει τους γονείς στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας, στην ορθή χρήση του δρόμου και στην υιοθέτηση σωστών οδικών συμπεριφορών. Κατά την εκπόνηση ενός προγράμματος εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας, ο/η εκπαιδευτικός είναι καλό να έχει στην προσπάθειά του τον γονέα σύμμαχο. Είναι σημαντικό επίσης οι γονείς να αποτελέσουν πρότυπα ορθής οδικής συμπεριφοράς για τα παιδιά τους
1η δραστηριότητα «ΓΟΝΕΙΣ, ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ»
2η δραστηριότητα «ΦΥΛΛΑΔΙΑ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ»
Εργαστήριο 7
«Βρίσκω το λάθος» και τραγουδώ για όσα έμαθα (Αξιολόγηση)
Στόχος του Εργαστηρίου αυτού είναι να ανακεφαλαιώσει τις έννοιες, τις γνώσεις και τις συμπεριφορές που υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 6 Εργαστηρίων.