τη συνεργασία και τη συμμετοχή σε κοινές
δράσεις με τα σχολεία του δικτύου μας, να
καλλιεργηθούν και να ενισχυθούν οι θετικές
συμπεριφορές και στάσεις των μαθητών/τριών
ώστε να βοηθηθούν στην ενδυνάμωση των
μεταξύ τους σχέσεων.
Α.Σχεδιασμός της Δράσης
Η αναγκαιότητα του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης προέκυψε από την επιθυμία να καλλιεργήσουμε δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας στους μαθητές και στις μαθήτριες μας, έτσι ώστε να αποφύγουμε την εκδήλωση συγκρούσεων και να επιτύχουμε την ανάπτυξη ενός θετικού σχολικού κλίματος.
ΣΚΟΠΟΣ
Σκοπός του σχεδίου δράσης μας είναι μέσα από τη συνεργασία και τη συμμετοχή σε κοινές δράσεις με τα σχολεία του δικτύου να καλλιεργηθούν και να ενισχυθούν οι θετικές συμπεριφορές και στάσεις των μαθητών/τριών ώστε να βοηθηθούν στην ενδυνάμωση των μεταξύ τους σχέσεων.
Επιμέρους στόχοι:
- Βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών μέσα από την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αποδοχής της διαφορετικότητας και του σεβασμού.
- Ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων στους μαθητές/τριες με σκοπό την ειρηνική διευθέτηση των συγκρουσιακών καταστάσεων.
- Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφώσεις σχετικές με τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών/τριων και τη διαχείριση των σχολικών συγκρούσεων.
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ – ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
- Αναδιάρθρωση του δικτύου (Αποχώρηση και συμμετοχή νέων μελών, γνωριμία με τα νέα μέλη του δικτύου)
- Συμφωνία για τη συνέχιση της συνεργασίας και τη συμμετοχή των σχολείων του δικτύου σε κοινό σχέδιο δράσης- Διαδικτυακή συνάντηση, προσδιορισμός κοινών στόχων και κατανομή αρμοδιοτήτων στο κάθε μέλος του δικτύου
- Διαμόρφωση του πλαισίου υλοποίησης των δράσεων: επιλέγεται το είδος των δράσεων που θα γίνουν, ο τρόπος υλοποίησής τους και καθορίζονται οι πιθανές συνεργασίες με άτομα ή φορείς
- Ειδική Συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων
- Αρχική Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίου
- Έναρξη ενδοσχολικής επιμόρφωσης
- Οργάνωση δραστηριοτήτων ώστε να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τον εαυτό τους, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους, να συνειδητοποιήσουν τη μοναδικότητά τους, να γνωρίσουν καλύτερα τα άλλα παιδιά, να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές και να μάθουν να τις σέβονται, να γνωρίσουν τρόπους συνεργασίας και επικοινωνίας.
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
- Σχεδιασμός και εφαρμογή δράσεων και καλών πρακτικών, αναφορικά με την ευαισθητοποίηση και την προσφορά, στα παιδιά που νοσούν: α) Συμμετοχή στις δράσεις των συλλόγων “Make a Wish” – Κάνε μια ευχή, “Θα ξαναβγεί ο Ήλιος – Αλέξανδρος” και β) Συνεργατική δράση συγκέντρωσης ειδών πρώτης ανάγκης (Χαμόγελο του Παιδιού, Κοινωνικά παντοπωλεία, κ.α.)
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
- Διαμορφωτική αξιολόγηση
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ – ΜΑΡΤΙΟΣ
- Οργάνωση και υλοποίηση επιμορφωτικής συνάντησης των εκπαιδευτικών του δικτύου με Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας – Νηπιαγωγό με θέμα: “Σχολικός Εκφοβισμός”
- Εκπαίδευση των παιδιών στην ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων τους. Τα παιδιά εκπαιδεύονται σε τεχνικές διαλόγου και ενεργητικής ακρόασης.
- Διαδικτυακό εργαστήρι με την επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας “Πρόσβαση” με τη συμμετοχή των μαθητών/τριών του δικτύου.
ΜΑΙΟΣ
- School Radio – Δημιουργία ραδιοφωνικού μηνύματος
- Τελική Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων (παιδιών -εκπαιδευτικών)
- Διάχυση αποτελεσμάτων σχεδίου δράσης
Οι παραπάνω δράσεις σχετίζονται και με τα εργαστήρια δεξιοτήτων που θα υλοποιηθούν μέσα στη σχολική χρονιά.
Το ανθρώπινο Δυναμικό που συνέβαλε την υλοποίηση του Σχεδίου:
- Σχολεία Δικτύου: Νηπιαγωγείο Αγίας Μαρίνας 4ο Νηπιαγωγείο Αλεξάνδρειας Νηπιαγωγείο Διαβατού Νηπιαγωγείο Κλειδίου Νηπιαγωγείο Νησίου
- Εκπαιδευτικοί: Αριθμός συμμετεχόντων εκπαιδευτικών: 11 Νηπιαγωγοί, 2 Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης ,2 ΕΒΠ
- Μαθητές: 108 μαθητές/τριες
- Γονείς των μαθητών/τριών του δικτύου σχολείων
- Ειδικοί ψυχικής υγείας
- Σύμβουλος Σχολικής Εκπαίδευσης
Υλικοτεχνικός εξοπλισμός που χρησιμοποιήθηκε:
- Αναλώσιμα υλικά
- Οπτικοακουστικά μέσα (βιβλία, εικόνες).
- Τεχνολογικός εξοπλισμός (Η/Υ, tablet, laptop, εφαρμογές και λογισμικά, σύνδεση με διαδίκτυο, εκτυπωτής, προτζέκτορας, BeeBot, φωτογραφική μηχανή κ.α.).
Οικονομικοί πόροι:
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Πηγές
- Τα πρακτικά του Συλλόγου Διδασκόντων
- Βιβλιογραφικές πηγές σχετικές με το θέμα
- Καλές πρακτικές από προγράμματα που εφαρμόστηκαν σε άλλα σχολεία
- Διαδίκτυο – ιστοσελίδες
Εργαλεία έρευνας, παρακολούθησης και αξιολόγησης της δράσης
- Κοινό Ημερολόγιο Δικτύου Σχολείων
- Προσωπικά ημερολόγια εκπαιδευτικών
- Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής
- Ερωτηματολόγια
- Συνεργατικά έγγραφα (Google forms, google docs)
- Πλατφόρμα Webex
- Εφαρμογή Viber
- Ιστοσελίδες σχολείων
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Στόχος 1ος : Βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών μέσα από την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αποδοχής της διαφορετικότητας και του σεβασμού.
- Υλοποίηση σχετικών δραστηριοτήτων καθώς και εφαρμογή κατάλληλων πρακτικών για τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών.
- Αύξηση της συμμετοχής των μαθητών σε κοινές δραστηριότητες και δράσεις
- Δημιουργία νέων φιλικών δεσμών, μεταξύ των μαθητών/τριών
- Έκφραση θετικής και ισότιμης στάσης μαθητών/τριών απέναντι στις διαφορετικές πολιτισμικές συνήθειες και αποδοχή της διαφορετικότητας
- Βελτίωση του κλίματος μεταξύ των μαθητών /τριών και του τρόπου επικοινωνίας μεταξύ τους.
Στόχος 2ος : Ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων στους μαθητές/τριες με σκοπό την ειρηνική διευθέτηση των συγκρουσιακών καταστάσεων.
- Περιορισμός περιστατικών συγκρούσεων/αντιπαραθέσεων κάθε μορφής μεταξύ των μαθητών/τριών
- Συχνότητα χρήσης τεχνικών για την επίλυση των συγκρούσεων.
Στόχος 3ος : Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφώσεις σχετικές με τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών/τριων και τη διαχείριση των σχολικών συγκρούσεων.
- Ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευτικών του δικτύου σε σχετικές με το θέμα του σχεδίου δράσης, επιμορφώσεις.
- Οργάνωση επιμορφωτικών συναντήσεων των εκπαιδευτικών του δικτύου και ενημέρωσή τους από ειδικούς επιστήμονες σε θέματα που θα έχουν συνάφεια με το σχέδιο δράσης που εκπονούν.
Συνεδρίαση Συλλόγου Διδασκόντων
Ερωτηματολόγιο παιδιών και εκπαιδευτικών στην αρχή του σχεδίου δράσης
Φύλλα παρατήρησης
Διαμορφωτική:
Τήρηση ημερολογίου δικτύου
Τήρηση προσωπικών ημερολογίων εκπαιδευτικών
Συμμετοχή στις Διαδικτυακές συναντήσεις (Σύγχρονες και ασύγχρονες)
Συμμετοχή στις επιμορφώσεις
Φύλλα παρατήρησης
Τελική:
Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων
Φύλλα παρατήρησης
Συμμετοχή στη διάχυση των δράσεων
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
14-10-24
Συνεδρίαση συλλόγου διδασκόντων με θέμα τη συνέχιση συνεργασίας δικτύου.
15-10-24
Διαδικτυακή συνάντηση των μελών του δικτύου. Ανταλλαγή απόψεων, καθορισμός άξονα, τίτλος σχεδίου δράσης. Διαμόρφωση του πλαισίου υλοποίησης των δράσεων: επιλέγεται το είδος των δράσεων που θα γίνουν, ο τρόπος υλοποίησής τους και καθορίζονται οι πιθανές συνεργασίες με άτομα ή φορείς. Απόφαση παρακολούθησης επιμορφώσεων σχετικών με το θέμα του σχεδίου δράσης.
16-10-24
Συνεδρίαση συλλόγου διδασκόντων με θέμα τον Συλλογικό Προγραμματισμό της σχολικής μονάδας (επικαιροποίηση των αποφάσεων της διαδικτυακής συνάντησης των μελών του δικτύου)
18/22-10-24
Αρχική αξιολόγηση
Ερωτηματολόγιο μαθητών/τριών – Ερωτηματολόγιο εκπαιδευτικών – Φύλλα παρατήρησης
22-10-24
Έναρξη επιμόρφωσης: Επικοινωνία και Διαχείριση Συγκρούσεων στο Σχολικό Περιβάλλον του ΕΕΠΕΚ
4-11-24
Επιτυχής ολοκλήρωση επιμόρφωσης ΕΕΠΕΚ με τίτλο: Επικοινωνία και Διαχείριση Συγκρούσεων στο Σχολικό Περιβάλλον
16-10-24 έως 31-1-25
Οργάνωση – υλοποίηση δραστηριοτήτων μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων και συμμετοχής σε σχετικά προγράμματα (Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο, Κίνημα Αγκαλιάς) με στόχο την καλλιέργεια της αυτογνωσίας, αυτοεκτίμησης, μοναδικότητας, επαφής και γνωριμίας, διαφορετικότητας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
Ευαισθητοποίηση και προσφορά. Συμμετοχή στις εκστρατείες “Make a Wish” – Κάνε μια ευχή, “Θα ξαναβγεί ο Ήλιος – Αλέξανδρος”. Συνεργατική δράση συγκέντρωσης ειδών πρώτης ανάγκη (Χαμόγελο του Παιδιού, Κοινωνικά παντοπωλεία, κ.α.)
Συνεδρίαση Συλλόγου διδασκόντων. Ανάρτηση σχεδιασμού σχεδίου δράσης στο ΙΕΠ
Διαδικτυακή συνάντηση/ Διαμορφωτική αξιολόγηση (συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων, προβληματισμοί). Πρακτικό συλλόγων διδασκόντων.
1-02-25 έως 31-03-25
Δραστηριότητες πρόληψης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων (“Δε μαλώνω, δε μαλώνω αγκαλιά μεγάλη απλώνω”, “Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα”, “Προλαβαίνουμε τη βία πριν εμφανιστεί”) Συμμετοχή στην εκστρατεία του Χαμόγελου του Παιδιού “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”
Δράσεις για την Ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας και του Σχολικού Εκφοβισμού (6 Μαρτίου)
Διαδικτυακό εργαστήριο στις 12/3/2025 σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας “ΠΡΟΣΒΑΣΗ”.
Στόχος του εργαστηρίου να αντιληφθούν τα παιδιά τη δύναμη της ομάδας και την αξία της συνεργασίας. Το εργαστήριο περιλάμβανε ανάγνωση παραμυθιού, ερωτήσεις κατανόησης, εικαστική δημιουργία (αλυσίδα συνεργασίας) και δραματοποίηση.
4-04-25
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του δικτύου από τη Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας με τίτλο Η τέχνη του σχετίζεσθαι
2-5-2025 έως 31 Μαΐου
Δημιουργία συνεργατικού ραδιοφωνικού μηνύματος για το European School Radio με τίτλο “Εγώ και Εσύ Μαζί” με στόχο τη μετάδοση όσων διδάχθηκαν τα παιδιά στα πλαίσια του σχεδίου δράσης του δικτύου.
Τελική Αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων (παιδιών – εκπαιδευτικών)
Διάχυση αποτελεσμάτων σχεδίου δράσης μέσα από τις ιστοσελίδες των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων και την εφαρμογή συνεργατικού ψηφιακού τοίχου padlet.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Με την ολοκλήρωση του φετινού σχεδίου δράσης και την τελική του αξιολόγηση μέσω ερωτηματολογίων και προσωπικών καταγραφών από τα ημερολόγια των εκπαιδευτικών, παρατηρήθηκε πως η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δήλωσε ότι είναι πολύ ικανοποιημένες από τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο δίκτυο σχολείων. Έτσι λοιπόν προτείνεται από όλα τα μέλη του δικτύου η συνέχιση της δράσης του και την επόμενη χρονιά, στα πλαίσια ενός νέου σχεδίου δράσης.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού και της υλοποίησης του σχεδίου δράσης προγραμματίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν επιμορφώσεις, που κάλυψαν τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, γεγονός που διαφαίνεται στις απαντήσεις που δίνουν οι ίδιες στην αξιολόγηση της επίτευξης του σχετικού με τις επιμορφώσεις στόχου. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών θεωρούν ότι ο στόχος “της συμμετοχής σε επιμορφώσεις σχετικές με το σχέδιο δράσης” επιτεύχθηκε πλήρως και σε μεγάλο βαθμό. Κατά τη διαμορφωτική αξιολόγηση συζητήθηκε πως στο συγκεκριμένο άξονα των σχέσεων μαθητών/τριών, θα υπάρχει πάντα ανάγκη υλοποίησης επιμορφώσεων εξαιτίας της δυναμικής της εκάστοτε ομάδας.
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
- Η συνεργασία σχολείων του δικτύου
- Η επικοινωνία των μελών του δικτύου μέσω Viber
- Η επικοινωνία των μελών του δικτύου μέσω της πλατφόρμας Webex
- Οι τακτικές επαφές μεταξύ των μελών του δικτύου με κάθε πρόσφορο μέσο για την παροχή βοήθειας και στήριξης σε μέλη που αντιμετώπισαν δυσκολίες.
- Δημιουργία ψηφιακού πίνακα ανακοινώσεων (padlet) μέσω του οποίου πραγματοποιήθηκε διάχυση των δράσεων του κάθε Νηπιαγωγείου στα υπόλοιπα σχολεία του δικτύου, γνωριμία των παιδιών και αίσθηση συμμετοχής σε δράσεις με κοινό στόχο.
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Ενδοσχολική επιμόρφωση 15 ωρών του ΕΕΠΕΚ με θέμα: “Επικοινωνία και Διαχείριση Σχολικών Συγκρούσεων”
Συμμετοχή σε επιμορφωτική διαδικτυακή δράση με Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας και θέμα: “Η Τέχνη του Σχετίζεσθαι”
Εξ αποστάσεως επιμόρφωση 14 ωρών που συνδιοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), με θέμα: “Πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού” και στόχο την ενίσχυση της ικανότητάς μας να προλαμβάνουμε και να αντιμετωπίζουμε την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Ερωτηματολόγιo για εκπαιδευτικούς (αρχικό και τελικό)
Ερωτηματολόγιο για μαθητές/τριες (αρχικό και τελικό)
Φύλλα παρατήρησης μαθητών/τριών
Ομάδες σε κοινωνικά δίκτυα
Έπαινοι των μαθητών/τριών για τις δράσεις που συμμετείχαν
Υλικό που δημιουργήθηκε:
Όλο το υλικό που παρήχθη κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του έργου μας, ανέβαινε σε ψηφιακό τοίχο, σε πλατφόρμες και στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου μας. Συγκεκριμένα δημιουργήθηκαν:
Βίντεο
Podcast
Ηχητικά αρχεία
Κολάζ φωτογραφιών
Ομαδικές κατασκευές
Παζλ
Παρουσιάσεις
Πιστοποιητικά συμμετοχής για τους μαθητές και τις μαθήτριες
Φωτογραφίες
Αφίσα
Ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων
Εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν:
Ψηφιακά εργαλεία δημιουργίας κολάζ (BeFunky Collage, Photo Collage)
Διαδικτυακό εργαλείο σχεδίασης γραφικών (Canva)
Ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων (Padlet)
Ψηφιακό εργαλείο δημιουργίας αφισών και λογότυπων (Postermywall)
Διαδικτυακή εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου Google Docs (συνεργατικά έγγραφα)
Διαδικτυακή εφαρμογή δημιουργίας ερωτηματολογίων (Google Forms)
Chatbot τεχνητής νοημοσύνης (gemini, chatGPT)
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες δυσκολίες ως προς την υλοποίηση του σχεδίου δράσης. Η πολύχρονη συνεργασία των εκπαιδευτικών του δικτύου βοήθησε στην ομαλή διεξαγωγή του.
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Καλή συνεργασία μεταξύ των μελών του δικτύου.
Κατανομή αρμοδιοτήτων.
Αλληλοβοήθεια μεταξύ των μελών του Δικτύου.
Παρακολούθηση ικανοποιητικού αριθμού επιμορφώσεων.
Αποθετήριο Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ΙΕΠ
Η θετική ανταπόκριση των παιδιών υπήρξε καθοριστική σε όλη τη φάση την υλοποίησης αλλά λειτούργησε και ενισχυτικά ως συνεχή ανατροφοδότηση σε ολόκληρη την πορεία της δράσης.
Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί
Βαθμολογία
4
1 = Ελάχιστα 2 = Μερικώς 3 = Σε μεγάλο βαθμό 4 = Πλήρως
Αποτελέσματα της Δράσης
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών καθώς και των φύλλων παρατήρησης των μαθητών/τριών μας δείχνει πως όλοι οι στόχοι του σχεδίου δράσης, επιτεύχθηκαν πλήρως είτε σε μεγάλο βαθμό.
Ως προς τον πρώτο στόχο οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών/τριών βελτιώθηκαν σημαντικά. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των παιδιών στο ερώτημα: “ Τι κάνεις όταν βλέπεις έναν συμμαθητή σου λυπημένο;” η απάντηση “του ζητάω να παίξουμε μαζί» αυξήθηκε από 36,4% σε 47,9%, η απάντηση “το λέω στην κυρία” μειώθηκε κατά μεγάλο ποσοστό και μηδενίστηκε η απάντηση: “Τον αφήνω να είναι μόνος του”.
Ως προς το δεύτερο στόχο παρατηρήθηκε πως οι μαθητές/τριες κατάφεραν να αναπτύξουν ικανοποιητικά δεξιότητες σχετικά με την ειρηνική διευθέτηση των μεταξύ τους συγκρούσεων. Στο ερώτημα: “Αν διαφωνείς με έναν συμμαθητή σου τι κάνεις;” το ποσοστό των μαθητών/τριών που απάντησαν «Συγχωρώ και ζητάω συγγνώμη» αυξήθηκε από 26,1% σε 51,3% και η απάντηση “Απαντάω και θυμώνω κι εγώ” από 8% δεν εμφανίστηκε στις απαντήσεις των παιδιών. Βελτιώθηκε σημαντικά η καθημερινότητα στη σχολική τάξη όπως παρατηρείτε στις καταγραφές των ημερολογίων των εκπαιδευτικών και στις απαντήσεις των ερωτηματολογίων όπου όλες οι μορφές επιθετικής συμπεριφοράς μειώθηκαν σε συχνότητα από την αρχική επιλογή συχνά/ αρκετά συχνά στην επιλογή λίγο έως καθόλου.
Τέλος οι εκπαιδευτικοί του Δικτύου δηλώνουν πως με τη συμμετοχή τους στις επιμορφώσεις και τον ενεργό τους ρόλο στην αναζήτηση και οργάνωσή τους, επιτεύχθηκε πλήρως ο τρίτος στόχος.
Όλη η πορεία του σχεδίου δράσης έχει αποτυπωθεί στο συνεργατικό padlet του δικτύου που είναι αναρτημένο στις ιστοσελίδες των σχολείων.
Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)
Ο αρχικός σχεδιασμός σε μεγάλο βαθμό επιτεύχθηκε όπως αρχικά είχε καθοριστεί. Εντούτοις το κάθε νηπιαγωγείο προσάρμοσε τόσο τις δραστηριότητες όσο και το χρόνο υλοποίησης τους ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της ομάδας του.