Ταινία “RIO 2” – (2014 )(Προστασία περιβάλλοντος από την ανεξέλεγκτη υλοτομία)

images 22

images 2 5

Πατήστε στην εικόνα για να δείτε ή να κατεβάσετε την ταινία

(Σημείωση:Μην βιάζεστε όταν πατάτε στον υπερσύνδεσμο γιατί η ταινία χρειάζεται λίγο χρόνο για να φορτώσει δυστυχώς δεν είναι σαν το You tube και το vimεo)

Τα Blue Sky Studios και οι δημιουργοί της σειράς ταινιών «Η Εποχή των Παγετώνων», στην συνέχεια της διασκεδαστικής ταινίας κινουμένων σχεδίων της Fox, «Rio 2», προσπαθούν  να μας περάσουν  το μήνυμα της προστασίας του περιβάλλοντος από την αλόγιστη, ανθρώπινη παρέμβαση, μέσα από την συνεργασία τελικά ατόμου και Φύσης

Υπόθεση

Η οικογένεια των μπλε παπαγάλων Μακάο του «Rio» μεγάλωσε: ο Μπλου και η Τζούελ έχουν αποκτήσει τρία μικρά πουλάκια κι όλοι μαζί ζουν «εξημερωμένα» και προστατευμένα σ’ ένα καταφύγιο στη μαγευτική πόλη του Ρίο Ντε Τζανέιρο, με όλα τα κομφόρ: από πάνκεϊκς για πρωινό μέχρι πολιτιστικά δρώμενα για τον ελεύθερο χρόνο.

Μέχρι που θ’ ακούσουν στις ειδήσεις ότι ένα μεγάλο σμήνος μπλε παπαγάλων εθεάθη στη ζούγκλα του Αμαζονίου. Οπως και ο Τούλιο και η Λίντα, έτσι και ο Μπλου και η Τζούελ, μαζί με τα μικρά τους, αποφασίζουν να μετοικήσουν στη ζούγκλα του Αμαζονίου για να βρουν το εξαφανισμένο σόι τους.Η  Τζούελ πιστεύει πως τα παιδιά της πρέπει να μάθουν να ζουν σαν αληθινά πουλιά .

images 1 10
Μόνο που εκεί η Τζούελ συναντά τον παλιό της έρωτα, τον Ρομπέρτο, ενώ ο Μπλου έχει ν’ αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της ζωής στην άγρια φύση, τον… πεθερό του που είναι φτυστός ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο απ’ το «Meet the Fockers» και τον ντραματάλε κοκατού Νάιτζελ που ζητά ακόμα εκδίκηση.Έτσι  ο Μπλου προσπαθεί να ταιριάξει με τους νέους γείτονες και να προσαρμοστεί στη νέα καθημερινότητά του, ενώ παράλληλα αρχίζει να ανησυχεί για τη ζωή της Τζούελ και των παιδιών του.

Δείτε την ταινία

Ανάλυση της  ταινίας:

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ένα μπλέ πουλί που έχει ανθρωπόμορφα χαρακτηριστικά. Μιλάει, αισθάνεται , βλέπει. Στην ταινία συνυπάρχουν άλλοτε ομαλά και άλλοτε με φανερές αντιπαραθέσεις, τόσο το φυσικό όσο και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Το φυσικό περιβάλλον είναι το κύριο πλαίσιο στο οποίο διαδραματίζεται η πλοκή της ταινίας. Στην αρχή της ταινίας βρισκόμαστε σε μια πόλη , το Ριο Ντε Τζανέιρο, όπου φαίνονται τα σπίτια, οι δρόμοι, οι άνθρωποι και τα αυτοκίνητα να κινούνται.

images 4 4Έπειτα, μεταφερόμαστε μέχρι το τέλος της ταινίας στον Αμαζόνιο, στο δάσος όπου τα πουλιά αναζητούν την οικογένεια τους. Τα μπλε πουλιά πίστευαν ότι ήταν τα μοναδικά πουλιά που είχαν απομείνει στον κόσμο και έτσι όταν έμαθαν ότι υπάρχουν και άλλα αποφασίζουν να κάνουν ένα ταξίδι για να τα βρουν . Η ταινία από το 20 λεπτό μέχρι το τέλος διαδραματίζεται στον Αμαζόνιο και στο δάσος . Και στα δυο περιβάλλοντα έχουμε εμφανείς αντιπαραθέσεις τόσο μέσα στα ίδια, όσο και στο ένα με το άλλο. Σε αρκετά σημεία στο φυσικό περιβάλλον, έχουμε την παρουσία της τροφικής αλυσίδας, όπου κάποια ζώα κινδυνεύουν από άλλα ( τα μπλέ πουλιά κινδυνεύουν από άλλα πουλιά ). Τα ζώα και το δάσος με τη σειρά τους κινδυνεύουν από τους ανθρώπους εξαιτίας της παράνομης υλοτομίας και του λαθρεμπορίου.
Η ταινία κάνει εκτενή αναφορά στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, καθώς επιθυμεί να γνωστοποιήσει το μήνυμα της προστασίας του περιβάλλοντος από την αλόγιστη, ανθρώπινη παρέμβαση, μέσα από την συνεργασία τελικά ατόμου και Φύσης. Το ταξίδι της οικογένειας του Blue, μπορεί να ιδωθεί ικανοποιητικά μόνο υπό αυτό το πρίσμα. Αρχικά, στο 6ο λεπτό γίνεται αναφορά στα ζώα, στους παπαγάλους, όπου η Λίντα και ο Τούλιο τα αφήνουν να επιστρέψουν στο σπίτι τους, τη φύση, να χειραφετηθούν εκεί όπου ανήκουν με σκοπό να ζήσουν ελεύθερα και όχι μέσα σε κλουβιά στη μόλυνση της πόλης του Ριο Ντε Τζανέιρο. Πρέπει αυτά τα πουλιά προκειμένου να διαιωνιστεί το είδος, να αναπαραχθούν, να προστατευθούν και αυτό μπορεί να συμβεί μόνο μέσα στο δάσος.

rio 2 1Επίσης, στο 12ο λεπτό και καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινία γίνεται αναφορά στην υλοτομία, δηλαδή το κόψιμο των δέντρων για εμπορικούς σκοπούς. Στο 21ο λεπτό αναφέρεται η εκμετάλλευση ζώων,παπαγάλων, με σκοπό τα χρήματα και την πώληση τους για το κέρδος, όμως τα πουλιά συμμαχούν και ξεσηκώνονται όταν συνειδητοποιούν αυτή την αδικία. Στο 22ο λεπτό γίνεται αναφορά στον καθαρό αέρα που υπάρχει στο δάσος, που είναι πηγή οξυγόνου και στον βρώμικο αέρα που υπάρχει στην πόλη και έχει βλαβερές συνέπειες στα ζώα και στον άνθρωπο. Ακόμη, στη 1 ώρα και 17 λεπτά οι άνθρωποι χρησιμοποιούν μπουλντόζες, εκρηκτικά και φορτηγά με σκοπό την ισοπέδωση του δάσους.
Γενικά, καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας κυριαρχούν δυο απόψεις . Η πρώτη είναι ότι οι άνθρωποι δεν βοηθάνε το ζωικό βασίλειο να αναπτυχθεί , αλλά καταστρέφουν τη φύση με τις ενέργειές τους και η δεύτερη είναι ότι οι άνθρωποι βοηθάνε να μείνει η ζούγκλα όπως είναι με τη χλωρίδα της και την πανίδα της. Οι ενέργειες που κάνουν οι άνθρωποι πολλές φορές είναι ασυλλόγιστες και έχουν επιπτώσεις τόσο στο περιβάλλον (κόψιμο δέντρων, μείωση της χλωρίδας και της πανίδας, μείωση βιοποικιλότητας) , στον άνθρωπο και στις μελλοντικές γενιές όσο και στην οικονομία (εκμετάλλευση δέντρων για εμπορικούς σκοπούς με σκοπό το κέρδος). Μέσα από την ταινία οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να μάθουν για την υλοτομία, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της και την εκμετάλλευση ζώων. Η παράνομη υλοτομία έχει καταστρεπτικό αντίκτυπο σε αρκετά μέρη του πλανήτη, όπου βρίσκονται ορισμένα από τα πολυτιμότερα δάση, τόσο στο περιβάλλον όσο και στα άτομα και στις ομάδες του πληθυσμού που εξαρτώνται από τους πόρους που αυτά παρέχουν. Στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις περιλαμβάνονται η αποψίλωση των δασών, η απώλεια της βιοποικιλότητας και η εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου.

rio 2 2
Στις ανθρώπινες επιπτώσεις περιλαμβάνονται οι διενέξεις, η παραβίαση των δικαιωμάτων των τοπικών πληθυσμών, η διαφθορά και η φτώχεια. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η παράνομη υλοτομία ευθύνεται ακόμη και για ένοπλες συγκρούσεις. Ως αποτέλεσμα των πιο πάνω, υπονομεύεται η νομιμότητα του δασικού τομέα και οι προσπάθειες των κυβερνήσεων για την εφαρμογή της αειφόρου διαχείρισης των δασών. Από όλα τα παραπάνω, γίνεται φανερό ότι η ανθρώπινη παρέμβαση είναι καθοριστικής σημασίας τόσο στη χλωρίδα όσα και στη πανίδα. Η υλοτομία, το λαθρεμπόριο, η εκμετάλλευση των ζώων, η ρύπανση των πόλεων και η αποψίλωση των δασών αποτελούν περιβαλλοντικά προβλήματα που προέρχονται από τις ανθρώπινες δραστηριότητες.
Τα πρόσωπα που αναγνωρίζουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα είναι τα ζώα που πρωταγωνιστούν στην ταινία αλλά και οι δυο ερευνητές, ο Τούλιο και η Λίντα. Το πρόβλημα της υλοτομίας ανακαλύπτεται από τα μπλέ πουλιά στο 12ο και στο 30ο λεπτό της ταινίας όπου οι ερευνητές πιστεύουν ότι αν βρουν τα μπλε πουλιά θα σταματήσει και η υλοτομία.

rio 2Η ρύπανση των πόλεων και του αέρα αναγνωρίζεται από τα μπλε πουλιά που αναφέρουν ότι ο αέρας του δάσους είναι φρέσκος και γεμάτος και λένε αντίο στο βρώμικο αέρα της πόλης με χαρά. Η εκμετάλλευση των ζώων αναγνωρίζεται και αυτή από τα πουλιά που αποφασίζουν να ξεσηκωθούν και να αποδράσουν στο 21ο λεπτό.
Η συμβολή των ζώων και των ανθρώπων στην αναγνώριση των περιβαλλοντικών προβλημάτων της ταινίας, συντείνουν τόσο στην ενημέρωση, όσο και στην ευαισθητοποίηση των θεατών. Η επιλογή των ζώων με ανθρωπομορφικά χαρακτηριστικά, είναι κάτι οικείο στα παιδιά και έτσι διευκολύνεται η μετάδοση των μηνυμάτων
Η ευθύνη για τη δημιουργία των περιβαλλοντικών προβλημάτων ενσαρκώνεται στο πρόσωπο του ανθρώπου και είναι εσκεμμένη με σκοπό την εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών και την απόκτηση χρημάτων.
Στην ταινία δεν παρουσιάζονται τρόποι αντιμετώπισης για όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αναφέρονται. Η αντιμετώπιση εμφανίζεται στο πρόβλημα της υλοτομίας κυρίως, όπου τα πουλιά ξεσηκώνονται και επιτίθενται στους ανθρώπους που κόβουν ξύλα. Με σκοπό οι άνθρωποι να τραπούν σε φυγή. Τα πουλιά πετάνε καρύδια, διαλύουν μηχανήματα και συνεργάζονται με τα κόκκινα πουλιά για να διώξουν τους ανθρώπους.
Όσον αφορά τις αξίες και τις στάσεις που προωθούνται μέσα από την ταινία rio 2 αυτές είναι ποικίλες.

rio 2 5 Αρχικά προωθείται η αυτονομία και η ελευθερία, καθώς οι ερευνητές αφήνουν τα μπλε πουλιά να ζήσουν ελεύθερα μόνα τους στο δάσος εκεί όπου ανήκουν χωρίς δεσμεύσεις. Επίσης, η οικογενειακή αγάπη είναι διάχυτη καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας, καθώς τα μπλε πουλιά πάνε στη ζούγκλα για να γνωρίσουν την οικογένεια τους και αγωνίζονται όλοι μαζί για το καλό του δάσους και την απομάκρυνση των ανθρώπων που επιθυμούν να το καταστρέψουν. Με επιμονή και συνεργασία τελικά το δάσος σώζεται από τις μπουλντόζες. Πουλιά και χελώνες συνεργάζονται για να απομακρύνουν τα φορτηγά και τα εκρηκτικά από το δάσος με σκοπό τη διατήρησή του.

rio 2 3
Η ομαδικότητα και η συλλογικότητα είναι δυο έννοιες που διαφαίνονται ξεκάθαρα στην ταινία. Η ταινία αυτή προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τους εκπαιδευόμενους σχετικά με το κόψιμο των δέντρων και την καταστροφή της χλωρίδας, αλλά και την εξαφάνιση της πανίδας. Τα προβλήματα αυτά όμως τελικά λύνονται μέσα από τη συνεργασία και τη συλλογική προσπάθεια όλων των ζώων προκειμένου να προστατεύσουν το δάσος τους, το σπίτι τους, από τους ανθρώπους που προσπαθούν να το εκμεταλλευτούν με οποιοδήποτε κόστος στο όνομα του κέρδους. Παρόλο που σε κάποια σημεία της ταινίας προτάσσεται ο ανταγωνισμός ( μάχη των πουλιών για την κυριαρχία στο δάσος 1:10 λεπτά, εκδίκηση ενός πουλιού επειδή τα μπλε πουλιά τον χτύπησαν και δεν μπορούσε πια να πετάξει 24ο λεπτό), η ταινία προωθεί την συλλογικότητα.

rio 2 4
Ηθικό δίλημμα δεν υφίσταται καθώς η λύση είναι μια και οι μαθητές δεν καλούνται να προβληματιστούν πάνω σε κάποιο θέμα. Όμως, η ταινία είναι ρεαλιστική, αφού δεν υπάρχουν πολλά φανταστικά στοιχεία, και μπορεί να διδαχθεί και διαθεματικά στο μάθημα της βιολογίας για την αναπαραγωγή των πουλιών και των ζώων, τα είδη των πτηνών, στο μάθημα της γεωγραφίας σχετικά με τα αξιοθέατα, τον Αμαζόνιο την Αμερική και τον τρόπο ζωής στο συγκεκριμένο μέρος.
Οι στόχοι είναι κυρίως περιβαλλοντικοί προσκειμένου να μάθουν οι μαθητές για την υλοτομία , το λαθρεμπόριο και την εκμετάλλευση ζώων, να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με αυτά τα θέματα και να μάθουν να συνεργάζονται, να έχουν υπομονή και αυτονομία και να δραστηριοποιηθούν σε σχέση με το πρόβλημα που παρουσιάζεται.
Μέσα από την δημιουργία αφισών, εκπομπών, ομιλιών και άλλων δράσεων οι μαθητές μπορούν να ενημερώσουν τους κατοίκους περιοχών σχετικά με το θέμα της υλοτομίας και τις αρνητικές συνέπειες του για το περιβάλλον και τον άνθρωπο με απώτερο στόχο να εμποδίσουν ή να ελαττώσουν αυτό το φαινόμενο.
Τελικά, ο θεατής νιώθει χαρά και ανακούφιση που τα ζώα καταφέρνουν να σώσουν το δάσος τους από τους ανθρώπους και η περιοχή πλέον ανακηρύσσεται εθνικό καταφύγιο άγριας ζωής.
Η γλώσσα είναι απλή χωρίς δύσκολες λέξεις και εκφράσεις, ενώ προκαταλήψεις δεν υπάρχουν.

images 3 4

Αξιολόγηση ταινίας Ριο 2

πρόσωπα: Ζώα (μπλε και κόκκινα πουλιά, βάτραχος, πουλιά ) και άνθρωποι (υλοτόμοι, και οι δυο ερευνητές, ο Τούλιο και η Λίντα)
Αναφορά στην αειφορία: Εμπλέκει το φυσικό περιβάλλον με την κοινωνία και την οικονομία
γνώσεις : Γνώσεις σχετικά με την υλοτομία και την εκμετάλλευση των ζώων
Ευθύνη προβλήματος : Άνθρωποι της πόλης για την εκμετάλλευση των πουλιών, υλοτόμοι
συνέπειες : Εξαφάνιση ζώων, εκμετάλλευση, μείωση βιοποικιλότητας, ρύπανση αέρα, κόψιμο δέντρων, κέρδος
Τρόποι αντιμετώπισης και ποιοι βοηθούν για την επίλυση :Τα προβλήματα λύνονται με την παρέμβαση των μπλε πουλιών και με τη συνεργασία όλων των ζώων με σκοπό να εκδιωχθούν οι άνθρωποι από το δάσος
αξίες :Προωθεί τη φιλία, την επιμονή, την αυτοπεποίθηση, τη συλλογικότητα και την ελευθερία
στάσεις : Παρουσιάζει στάσεις για την προστασία του δάσους και την αποφυγή κοψίματος των δέντρων
ευαισθητοποίηση : Προωθεί την ευαισθητοποίηση σχετικά με περιβαλλοντικό θέμα , τον τρόπο προστασίας του δάσους και ευαισθητοποίηση σχετικά με τη φροντίδα των ζώων
Συστημική προσέγγιση :Αλληλεπιδρούν πολλοί παράγοντες (εκμετάλλευση ζώων , μείωση βιοποικιλότητας, κόψιμο δέντρων, καταστροφή δασών)
Ενθάρρυνση ενεργούς συμμετοχής : Ενθαρρύνει το θεατή να συμμετέχει ενεργά για την προστασία των δασών
Συνεργασία- συλλογικότητα ; Προωθεί τη συνεργασία και τη συλλογικότητα ανάμεσα σε φίλους και στην οικογένεια
Στόχοι ταινίας : Στόχοι ταινίας είναι κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί
διαθεματικότητα : Σύνδεση με τη βιολογία και τη γεωγραφία ( Αμαζόνιος ποταμός, Ρίο Ντε Τζανέιρο)
Πρόκληση συναισθημάτων: Συναισθήματα χαράς, αγωνίας
προκαταλήψεις : Δεν υπάρχουν προκαταλήψεις

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 2 :ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Κινηματογραφική παιδεία, Μαθητές - εκπαιδευτικό υλικό, Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά–Οικολογία, Ψηφιακή βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη. Ετικέτες: , , , , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.