Το αγόρι και ο κόσμος.(Ταινία και Φυλλάδιο Διδακτικής αξιοποίησης)

the boy and the world

BatW20

Η ταινία του  Αλέ Αμπρέου, μιλά για τα πάντα: για ό,τι αγαπάμε και ό,τι μας πληγώνει, για ό,τι κινδυνεύει να χαθεί και ό,τι έχουμε που μας κάνει χαρούμενους, για το πολύτιμο και για το περιττό, για το αναντικατάστατο και το άχρηστο, για τον πλανήτη μας, το έξω σύμπαν, αλλά και για το έσω σύμπαν, την ψυχή μας –κι όλα αυτά με έναν υπέροχα παιδικό τρόπο. Κι όχι μόνο γιατί ο ήρωας είναι ένας πιτσιρικάς, που προσπαθεί σε όλη σχεδόν την ταινία να βρει τον πατέρα του, που είχε φύγει για να δουλέψει στη μεγάλη πόλη, αλλά και γιατί όλες οι φιγούρες, όλη η αισθητική της ταινίας, παραπέμπουν σε παιδικές, γραμμικές, ελλειπτικές ζωγραφιές –ένας αληθινός ύμνος στη παιδικότητα, μέσω της οικονομίας των συμβόλων.
Ο Πικάσο είχε πει κάποτε πως του πήρε μια ζωή ολόκληρη για να μάθει να ζωγραφίζει σαν παιδί – η δήλωση αυτή ισχύει για την υψηλής ποιότητας αισθητική της ταινίας, που μιλά για τα πιο σοβαρά πράγματα με έναν ανάλαφρο, παιδικό όπως είπαμε, τρόπο.
Και τι δεν θα συναντήσει ο μικρός ήρωας, που σαν άλλος Οδυσσέας πλανιέται σε μια χώρα, που θα μπορούσε να ήταν στην Λατινική Αμερική, αλλά και οπουδήποτε αλλού. Από τις γιορτές, τη χαρά και τη μουσική, μέχρι την κακοπληρω-μένη βιομηχανική εργασία, την καταστροφική εκμετάλλευση του φυσικού περιβάλ-λοντος, την ρύπανση και το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά και την πολιτική καταπίεση, τη δικτατορία και βέβαια την πείνα -οι εικόνες καμιά φορά είναι σπαρακτικές μέσα στην αμεσότητα και τη γλύκα τους.
Δεν είναι απλώς μια ταινία για μικρούς και μεγάλους, είναι μια ταινία για όλους τους ανθρώπους.

Σκηνοθεσία: Αλέ Αμπρέου, Σενάριο : Αλέ Αμπρέο

Πατήστε στην παρακάτω  εικόνα για να δείτε την ταινία

images w1400 1 1

Περίληψη -Υπόθεση ταινίας
Η ιστορία ενός Αγοριού, που φεύγει από το χωριό του και πηγαίνει στην πόλη για να συναντήσει τον πατέρα του, ο οποίος αναζητά εργασία ως εσωτερικός μετανάστης. Στο ταξίδι αυτό, το Αγόρι παρατηρεί το αντιφατικό πρόσωπο της σύγχρονης Βραζιλίας, που θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε χώρα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Η ταινία, συναρπάζει με τα σχέδια, τα χρώματα και τη μουσική. Δεν έχει διαλόγους «για να μη λερωθεί αυτό το διαμάντι με περιττά πράγματα», όπως έγραψε ο κριτικός της γαλλικής «L’ Express».

Το Boy & the World ρίχνει μια ματιά στον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο και τον δυναμικό μηχανισμό της κοινωνικοπολιτικής λειτουργίας που επηρεάζουν το αγόρι συναισθηματικά και σωματικά. Χρησιμοποιεί το αγόρι ως φακό για να δει τη φρίκη της καθημερινότητας

BOYANDTHEWORLD

Ο μικρός Cuca ζει σε ένα μικρό αγρόκτημα με τον πατέρα και τη μητέρα του. Ζουν φτωχικά, αλλά έχουν μεταξύ τους αγάπη και αλληλεγγύη. Γύρω τους η φύση σφύζει από ζωή. Ο μικρός Cuca εξερευνά τον κόσμο γύρω του, τα δέντρα, τα πουλιά, το πηγάδι, το ποταμάκι, τις μουσικές που γίνονται πολύχρωμα συννεφάκια. Αγναντεύει το ηλιοβασίλεμα με τον πατέρα του και παίζουν στη φλογέρα μια δικιά τους μυστική μελωδία.Στην αγκαλιά της όμορφης φύσης που έχει γίνει μακρινό όνειρο για τους κατοίκους των πόλεων, το «παιδί στη Γροιλανδία» χάνεται στη μαγευτική και γαλήνια ομορφιά του περιβάλλοντος που σκαρφαλώνει στο σύννεφο και πετάει σαν υπεράνθρωπος για να δει το άπειρο διακοσμημένο με πλούσια βλάστηση, φρούτα , φυτά, βουνά και ποτάμια.

menino mundo 14

 

Όμως το πηγάδι στερεύει, η γη δεν βγάζει καρπούς… Ο πατέρας αναγκάζεται να πάει στην πόλη για δουλειά. Η ζωή του αναστατώνεται όταν ο πατέρας του φεύγει για την πόλη με την ελπίδα να βρει δουλειά.Η απουσία του πατέρα όμως είναι αβάσταχτη.  . Βουτηγμένο στη θλίψη και απαρηγόρητο, το αγόρι αποφασίζει παρορμητικά να πάει να βρει τον μπαμπά του με μοναδικό εφόδιο την οικογενειακή τους φωτογραφία.

brazil s boy and world 1024x576

Ξεκινάει ένα ταξίδι προς το άγνωστο για να τον βρει. Εκεί όμως θα έρθει αντιμέτωπος με τον μοντέρνο κόσμο… Θα γνωρίσει την εκμετάλλευση των αγροτών στα μεγάλα αγροκτήματα, θα γνωρίσει την εκμετάλλευση των εργατών στα εργοστάσια, θα γνωρίσει τη φτώχεια, την ανεργία, την καταπίεση.

013

 

Καθώς το αγόρι ξεκινά το ταξίδι του, ο τόνος της ταινίας αλλάζει σταδιακά, όπου τα χρώματα γίνονται πολύ πιο σκούρα, η δυνατότητα να κοιτάξει κανείς το άπειρο στον ουρανό εμποδίζεται από ουρανοξύστες, το γρασίδι αντικαθίσταται από τσιμεντοστρωμένους δρόμους, οι ελεύθεροι άνθρωποι κρατούνται αιχμάλωτοι ως εργαζόμενοι και κοινωνικοί οι διακρίσεις δηλώνονται σαφώς.Το ταξίδι του νεαρού αγοριού ξετυλίγεται σαν ταπισερί, με το animation να αποκτά μεγαλύτερη πολυπλοκότητα και ποικιλία καθώς ο μικρός του κόσμος επεκτείνεται..Τα απλά γραμμικά σχέδια του χωριού δίνουν τη θέση τους σε πλατιές πινελιές που σχηματίζουν γιγάντια μπουκάλια από βαμβάκι που καλύπτουν επαρχιακούς δρόμους και σκουπίδια παστέλ που αναδεύονται σε βουητά κύματα. Πλησιάζοντας τον πολιτισμό, τα βιομηχανικά τοπία κατοικούνται από ζωομηχανές και παράξενα όντα, με ντεκουπάζ δρόμους και βιτρίνες καταστημάτων και διαφημίσεις νέον που αναβοσβήνουν που φωτίζουν τη νύχτα σαν γιγάντια Lite Brite.

boy o

 

Πρώτα καταλήγει σε αγρόκτημα βαμβακιού, όπου μπερδεύεται παρατηρώντας τον μηχανισμό των εργατών που δουλεύουν ατελείωτα, και μετά καταλήγει τελικά στην πόλη. Ακολουθεί σαν ζόμπι  βουβούς εργάτες που είναι δεσμευμένοι σε μια προκαθορισμένη ρουτίνα σε ένα σύμπλεγμα παραγκουπόλεων. Η ταινία αγγίζει νέο ύψος ρεαλιστικού τόνου με τα μοντάζ του κλιπ από τον πραγματικό κόσμο που δείχνουν πώς η εκβιομηχάνιση καταστρέφει τη μητρική γη. Οι πολιτικές δονήσεις αποτυπώνονται ρεαλιστικά από φασιστικούς στρατιωτικούς-αστυνομικούς που φρουρούν την πόλη ενώ οι κάτοικοι των παραγκουπόλεων αντιστέκονται στις αυξανόμενες διακρίσεις.Η εργατική τάξη ζόμπι που ζει σε παραγκουπόλεις αντιπαρατίθεται τέλεια με την ελίτ που ζει σε αερομεταφερόμενη φουτουριστική πόλη που απηχεί τέλεια την οικονομική ανισότητα στην κοινωνία. Υπάρχει μια από τις πιο συγκλονιστικές συμβολικές σκηνές που συνοψίζει τέλεια τον κόσμο στον οποίο ζούμε, όπου ο ελεύθερος Φοίνικας στο χρώμα του ουράνιου τόξου πυροβολείται από μηχανή βολής με μαύρο πουλί (σύμβολο των Ναζί) και τελικά σκοτώνει τον Φοίνικα. Το Boy and the World δεν δίνει απλές απαντήσεις μέχρι το τέλος, ούτε προσπαθεί να ξεγελάσει το κοινό για να μειώσει τη ζοφερότητα που έχει δείξει σε όλη τη διάρκεια. Αντίθετα, ο σκηνοθέτης Alê Abreu αφήνει το κοινό να εξετάσει τη ζωή του και την απώλεια της αθωότητάς του.
Η ιστορία απεικονίζει μια σύγκρουση μεταξύ χωριού και πόλης, ιθαγενών και αυτοκρατορικών, χειροποίητων και μηχανοποιημένων, πλουσίων και φτωχών — και καθ’ όλη τη διάρκεια της αναταραχής, η καρδιά και η ψυχή των ανθρώπων χτυπούν σαν τραγούδι, ένα απλό παράπονο ρεφρέν που παίζεται σε ηχογράφηση. Η μουσική της ταινίας είναι ισότιμη με τα εκπληκτικά οπτικά στοιχεία, ένα ηχητικό τοπίο από πανφλούτο, σάμπα και βραζιλιάνικο χιπ-χοπ που αναμιγνύονται με τα στροβιλιζόμενα χρώματα του καρναβαλιού και τα εκρηκτικά πυροτεχνήματα.

0 f4ehRTqd7jNwyf9O

Ο Cuca έχει τα δικά του «όπλα»… Τη φαντασία και τη μουσική, που γίνονται πολύχρωμα συννεφάκια που δημιουργούν και τρέφουν το μυθικό πουλί της φαντασίας, της ελευθερίας και της ελπίδας.

13794 5

 «Κατανοητό σε πρώτο επίπεδο κι από ένα παιδάκι 5 χρόνων αλλά σε ένα δεύτερο επίπεδο καταδίκη του νεοφιλελευθερισμού που φτωχοποιεί ευρύτατες λαϊκές μάζες, σπαταλά τον φυσικό πλούτο, καταστρέφει το περιβάλλον, στερεί τις δημοκρατικές ελευθερίες, δεν σέβεται τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες» λέει ο κ. Δημήτρης Σπύρου του Νεανικού Πλάνου.
Επισημαίνει όμως και την αισιοδοξία μιας ταινίας που «χρησιμοποιεί με τρόπο μοναδικό όλα τα αφηγηματικά στυλ του animation, σε μια πανδαισία χρωμάτων που καλύπτουν όλη τη γκάμα της ζωγραφικής: από υδατογραφίες ως μολύβια και …στυλό διαρκείας!»Είναι ενδιαφέρον ότι, ενώ η τεχνολογία κινούμενων σχεδίων προχωρά με την ταχύτητα του φωτός, το κινούμενο σχέδιο Boy and the World αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη που έχει γίνει εξ ολοκλήρου χρησιμοποιώντας σκίτσο ελεύθερου στυλ και χρωματίζοντάς τα με κραγιόνια και νερομπογιές που μοιάζουν με παιδιά να ζωγραφίζουν βιβλίο που ζωντανεύει στο οθόνη.
Περισσότερη ανάλυση της ταινίας από το Νεανικό πλάνο
πατήστε στην παρακάτω εικόνα
menino mundo 16

Διδακτική αξιοποίηση της ταινίας

Φυλλάδιο εργασίας
(Προσφορά του Εκπαιδευτικού Βασίλη Μακρή)
δείτε σχετική ανάρτηση εδώ

Η προσέγγιση του κινηματογραφικού λόγου επιχειρείται από την άποψη της αφηγηματικής μορφής, ως ένα σύνολο σημασιοδοτικών συστημάτων. Το φιλμ σε αυτή την περίπτωση αντιμετωπίζεται ως κείμενο και η μεθοδολογική σκοπιά που υιοθετείται είναι εκείνη της Ανάλυσης Λόγου. Ο κινηματογραφικός αφηγηματικός λόγος γίνεται αντικείμενο συστηματικής περιγραφής. Το φιλμικό κείμενο θεωρείται πριν απ’ όλα μια κοινωνικό-ιστορική ενότητα η οποία ανοίγεται στον κοινωνικό κόσμο και μεταφέρει ιδεολογία.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία, γίνεται η προσπάθεια να δημιουργηθούν στους μαθητές/τριες ερωτήματα, συγκρίσεις και κριτικές σκέψεις για τη σημερινή κατάσταση του σχολείου και της κοινωνίας. Να διερευνήσουν τις απόψεις των συμμαθητών τους, να βρεθούν σε θέση ανάλυσης των περιεχομένων της γνώσης και στη συνειδητοποίηση των ιστορικών, κοινωνικών και ιδεολογικών παραγόντων που καθορίζουν την παραγωγή και το περιεχόμενο της. Να αναζητήσουν ίχνη του παρελθόντος, να αναστοχαστούν.

Κατά τη  διαδικασία με τους μαθητές /τριες γίνεται μια εισαγωγική παρουσίαση, ακολουθεί η προβολή, μοιράζονται φυλλάδια εργασίας όπου (χωρίς υποχρεωτικότητα) καταγράφονται οι απόψεις των παιδιών (στα επίπεδα της κριτικής κατανόησης, της έκφρασης άποψης, της εικαστικής έκφρασης και της συναισθηματικής ευαισθητοποίησης), τα φυλλάδια δένονται σε έναν συλλογικό τόμο για την κάθε ταινία και τέλος μέσω συλλογικής επεξεργασίας διαμορφώνεται η εφημερίδα τοίχου για κάθε ταινία, η οποία αναρτάται στον ειδικά για αυτό το σκοπό χώρο του σχολείου.
Τα φυλλάδια πρέπει να είναι έτοιμα πριν την προβολή και να μοιραστούν ή/και να δουλευτούν στην τάξη σε άμεσο χρόνο μετά την προβολή. Τα φυλλάδια δουλεύονται από τα παιδιά με ελεύθερη βούληση και δεν αποτελούν καταναγκαστική εργασία. Μπορούν να απαντήσουν σε ένα μέρος ή απλά να ζωγραφίσουν κάτι.( Αλλιώς θα συνδυάσουν τις κινηματογραφικές προβολές με εξαναγκασμό σε υποχρεωτική εργασία, κάτι που είναι εντελώς έξω από την αντίληψή μας και τον σκοπό μας.)



Λήψη αρχείου

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.
Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!
Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Ανθρώπινα δικαιώματα, Εκπαιδευτικό Υλικό, Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας-Γνωριμία με επαγγέλματα, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 2 :ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Κινηματογραφική παιδεία, Μαθητές - εκπαιδευτικό υλικό, Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά–Οικολογία, Ψηφιακή βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

4 Responses to Το αγόρι και ο κόσμος.(Ταινία και Φυλλάδιο Διδακτικής αξιοποίησης)

  1. Ο/Η Ελένη λέει:

    Μπράβο για τη δημιουργικότητα σου.Πόσο τυχεροί είναι οι μαθητές/τριες σου!!!!
    Είμαι και εγώ εκπαιδευτικός Γαλλικής Γλώσσας 29 χρόνια στη Δ/θμια.

  2. Ο/Η Εύη Μινάρδου λέει:

    Κυρία Τσαουσίδου, συγχαρητήρια για τη δουλειά σας γενικότερα και για το υλικό που αναρτάτε στις ομάδες των εκπαιδευτικών…και συγκεκριμένα σ
    αυτές που δημιουργήθηκαν για τα εργαστήρια. Είναι πλούσιο και πολύ βοηθητικό για την εκπαιδευτική κοινότητα.
    Θα σας παρακαλούσα όμως στην ανάρτηση που κάνατε για την ταινία “το αγόρι και ο κοσμος” να αναφέρετε το όνομα του δημιουργού του φυλλαδίου…που όπως λέτε κουραστήκατε για να το επεξεργαστείτε.. συγκεκριμένα το φυλλάδιο φτιάχτηκε στο σχολείο μας, στην περιοχή της Καλλιθέας, τον Απρίλιο του 2017, έχει όνομα σχολείου, ημερομηνία , και φυσικά όνομα δημιουργού , που κουράστηκε επίσης να το φτιάξει….
    Η εν λόγω εργασία έγινε στα πλαίσια 5ετούς προγράμματος υλοποίησης κινηματογρ. Λέσχης και επίσης τα φυλλάδια έχουν δημοσιευτεί στην
    ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ , με το όνομα του δημιουργού.
    Παρακαλώ θα ήθελα να διορθώσετε την ανάρτηση ακομα και για ηθικούς λόγους και να γινει αναφορά στο πραγματικό όνομα του δημιουργού.

    Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων

  3. Ο/Η Εύη Μινάρδου λέει:

    Σας ευχαριστώ κι εγώ για τη δική σας επισήμανση.. δεν το είχα υπόψη μου …απλά κάθε πνευματικού τύπου εργασία όπως κι εσείς το γνωριζετε πολύ καλά, πρέπει να χει το δημιουργό της…
    Και πάλι ευχαριστώ

Τα σχόλια έχουν κλείσει.