4 Ιανουαρίου: Παγκόσμια Ημέρα Braille.”Όταν η αφή γίνεται ανάγνωση…”

το αλφαβητο μπραιγ

pagkosmia hmera braille apo to xtes sto Simera

«Το Braille είναι γνώση και η γνώση είναι δύναμη.»
Louis Braille. 

4 Ιανουαρίου: Η ημέρα που γεννήθηκε ο Λουδοβίκος Μπράιγ

Η 4η Ιανουαρίου ανακηρύχθηκε επίσημα στις 18 Δεκεμβρίου 2018, ως η Παγκόσμια Ημέρα Γραφής Braille (Μπράιγ) με ψήφισμα που υιοθέτησε η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Σκοπός του εορτασμού είναι να τονιστεί η σημασία της γραφής Μπράιγ για την επικοινωνία των ανθρώπων με πλήρη ή μερική τύφλωση και ως μέσου υλοποίησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους.

Η 4 Ιανουαρίου επιλέχθηκε προς τιμήν του Λουδοβίκου Μπράιγ, του εφευρέτη της γραφής Braille ο οποίος γεννήθηκε στις 4 Ιανουαρίου 1809. Από ένα ατύχημα, τυφλώθηκε μικρός και στα δυο μάτια, ωστόσο κατάφερε να επιβληθεί στην αναπηρία του. Διέπρεψε στον τομέα της εκπαίδευσης και έλαβε υποτροφία στο Γαλλικό Βασιλικό Ινστιτούτο για Τυφλούς Νέους. Επειδή δεν τον ικανοποιούσε το μέχρι τότε σύστημα γραφής για τυφλούς αποφάσισε να δημιουργήσει ένα καινούργιο, ειδικό για τυφλούς, «αλφάβητο», ανέπτυξε λοιπόν ένα σύστημα κώδικα αφής που θα επέτρεπε στους τυφλούς να διαβάζουν και να γράφουν. Το 1829 ο Λουδοβίκος Μπράιγ εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο σχετικά με το σύστημα που είχε δημιουργήσει, με την ονομασία «Μέθοδος γραφής λέξεων, μουσικής και τραγουδιών με τελείες, για χρήση από τυφλούς και προσαρμοσμένη σε αυτούς”.

Παγκόσμια Ημέρα Γραφής Braille2


Η γραφή Braille χρησιμοποιεί συνδυασμούς ανάγλυφων κουκίδων (στιγμών) για την αναπαράσταση των χαρακτήρων του αλφαβήτου. Η απλότητα της ιδέας, επέτρεψε στα βιβλία του να αρχίσουν να παράγονται σε μεγάλη κλίμακα και σε τέτοια μορφή, ώστε χιλιάδες τυφλοί να μπορούν να διαβάσουν τρέχοντας τα δάχτυλά τους πάνω από τις τελείες.

braille pagkosmia imera

Η γραφή Braille είναι το κλειδί για την παιδεία των τυφλών μαθητών και διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο στις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων με προβλήματα όρασης, αφού τους επιτρέπει να έχουν πρόσβαση σε βιβλιογραφία, να μελετήσουν και να διαβάσουν για την ευχαρίστησή τους, όπως ακριβώς και οι βλέποντες.

Η επίσημη καθιέρωση ενός ελληνικού κώδικα Μπράιγ για την εκπαίδευση των Ελλήνων τυφλών ήρθε το 1948, όπου και ο ελληνικός κώδικας προσαρμόστηκε από τον αντίστοιχο γαλλικό από μια επιτροπή Ελλήνων και ξένων επιστημόνων στη Λειψία και κατόπιν εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στη Σχολή Τυφλών.

Ιστορική Αναδρομή

Ο Λουί Μπράιγ (4 Ιανουαρίου 1809 – 6 Ιανουαρίου 1852) ήταν Γάλλος, εφευρέτης συστήματος γραφής και ανάγνωσης για τυφλούς που χρησιμοποιείται έως σήμερα, φέρει το όνομά του – και δικαίως- και θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες ανακαλύψεις/εφευρέσεις, μια προσφορά σε εκατομμύρια τυφλούς σ΄ όλο τον κόσμο.Γεννημένος το 1809 σ’ ένα χωριό κοντά στο Παρίσι, το Κουπβρέ, τυφλώθηκε από το ένα μάτι πολύ μικρός, στην ηλικία των τριών ετών, ύστερα από τραυματισμό με αιχμηρό αντικείμενο, καθώς βοηθούσε τον πατέρα του στην κατασκευή εξαρτημάτων ίππευσης. Το τραυματισμένο μάτι του μολύνθηκε άσχημα και αργότερα η μόλυνση μεταδόθηκε και στο άλλο του μάτι. Πριν καν γίνει 5 χρονών, είχε μείνει τυφλός. Οι γονείς του τον έστειλαν στο Βασιλικό Ινστιτούτο Τυφλών στο Παρίσι, όπου εκπαιδεύονταν τυφλά παιδιά, ώστε να μπορέσουν να αποκτήσουν μια υποτυπωδώς καλύτερη ζωή,  αν και πολύ μικρός.
Δεν ήταν όμως  ευχαριστημένος, γιατί το σύστημα ανάγνωσης που χρησιμοποιούσαν οι τυφλοί ήταν δύσχρηστο με χοντρούς χαρακτήρες και τα βιβλία ήταν μόνο 14 με αποτέλεσμα το μάθημα να γίνεται προφορικά.
Έτσι βάλθηκε να δημιουργήσει ένα καινούριο ειδικό αλφάβητο για τυφλούς.

Κώδικας Braille

Επτά χρόνια αργότερα, ο Γάλλος έφηβος συνάντησε τον Σαρλ Μπαρμπιέ, ένα στρατιώτη που είχε επινοήσει έναν κώδικα «νυχτερινής γραφής». Αντιλαμβανόμενος τη δυναμική αυτού του κώδικα για την επικοινωνία με τους τυφλούς, ο Μπράιγ ανέπτυξε μια απλοποιημένη παραλλαγή, από το μέχρι τότε δυσανάγνωστο σύστημα ανάγνωσης που χρησιμοποιούσαν οι τυφλοί. Χρειάστηκαν περίπου πέντε χρόνια αλλά στο τέλος κατάφερε να δημιουργήσει ένα καινούριο ειδικό αλφάβητο. Όταν παρουσίασε την μέθοδό του, αρκετοί υποστήριξαν πως το σύστημα ήταν κουραστικό και όχι αποδοτικό. Δεν σταμάτησε τις προσπάθειες και βρήκε τρόπο ώστε οι τυφλοί να διδάσκονται και μαθηματικά και μουσική και μετά, κατασκεύασε ακόμα και μια γραφομηχανή, με την οποία έχουν τη δυνατότητα οι τυφλοί να γράφουν, όπως και οι βλέποντες.

Το σύστημα Μπράιγ έχει έξι ανάγλυφες κουκκίδες σαν το κεφαλάκι μιας καρφίτσας. Είναι τοποθετημένες ανά τρεις και μ’ αυτές γίνονται 63 συνδυασμοί, που αντιστοιχούν στα γράμματα και τους αριθμούς.

braille alphabet 2024 Η νέα γραφή ήταν βασισμένη σε ανάγλυφες κυψέλες κουκίδων που διατάσσονται κατά το σχήμα 3χ2. Ουσιαστικά, οι κουκκίδες είναι τοποθετημένες ανά τρεις ώστε να γίνουν οι  63 συνδυασμοί. Παράλληλα, υπάρχει και άλλη κατάταξη των κουκκίδων, με την οποία σηματοδοτούνται οι αριθμοί, οι δίφθογγοι, τα σημεία στίξης. Η ανάγνωση της γραφής γίνεται από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω, όπως ακριβώς και η γραφή των «βλεπόντων». Ενάμιση αιώνα μετά το θάνατο του Μπράιγ (1852) , ο κώδικάς του έχει προσαρμοστεί σχεδόν σε όλες τις γλώσσες και χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο.

 

κώδικας μπραιγ

Αυτό το αλφάβητο που έφτιαξε ο Μπράιγ ήταν μια αντικατάσταση του γραμματικού αλφάβητου με ανάγλυφες στιγμές, που με διάφορους συνδυασμούς αποδίδουν ένα κείμενο. Ο τυφλός μπορεί μ’ αυτό το σύστημα να διαβάζει ψηλαφώντας τις στιγμές με το δάχτυλο, δηλαδή έχουμε ανάγνωση με την αφή.

Louis Braille

🍼  Πώς ήταν τα παιδικά χρόνια του ανθρώπου που άλλαξε τη ζωή εκατομμυρίων τυφλών ανθρώπων σε όλο τον κόσμο;
💡Πώς του ήρθε η ιδέα για τον κώδικα Braille;
🤷‍♂️ Τι ακριβώς είναι αυτός ο κώδικας; •• •• ••
📱 Τι αλλαγές έχει φέρει σήμερα η τεχνολογία στα άτομα με αναπηρία όρασης;

Δείτε το πολύ όμορφο βίντεο από το κανάλι youtube ” Το sakidio”

Δείτε επίσης επιπλέον πληροφορίες για τον Louis Braille  αλλά και προτεινόμενα φύλλα εργασίας  από “Το sakidio ”  έναν  ιστοχώρο που φτιάχτηκε με πολύ μεράκι, συνέπεια και σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα , με σκοπό να φιλοξενήσει μεγάλης ποικιλίας εκπαιδευτικά βίντεο καθώς και προτάσεις διδακτικής αξιοποίησής τους.

Πατήστε   στην παρακάτω εικόνα για να επισκεφθείτε το άρθρο 

γθτθιυι7


Δείτε τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας



Λήψη αρχείου


Ο τυφλός δικηγόρος Βαγγέλης Αυγουλάς απαντά σε συχνές ερωτήσεις ❓ γύρω από τη γραφή Braille!


Από το χθες στο σήμερα

Η σημασία της γραφής Braille σήμερα

braille language

Στον σημερινό, με γρήγορους ρυθμούς κόσμο που βασίζεται στην τεχνολογία, εξακολουθεί να έχει σημασία το Braille;

Φανταστείτε μια ομάδα βλεπόντων μαθητών να τους ανακοινώνεται ότι δεν χρειάζεται πλέον να μαθαίνουν πώς να διαβάζουν και να γράφουν, αφού η τεχνολογία μπορεί πια να αντικαταστήσει αυτές τις δεξιότητες. Αυτό δεν θα συμβεί ποτέ, ανεξάρτητα από το πού μπορεί να μας οδηγήσει η ψηφιακή εποχή. Όσο σημαντική και να είναι η προσιτή και προσβάσιμη τεχνολογία, η αναγκαιότητα για κάποιον να μάθει να διαβάζει και να γράφει είναι θεμελιώδης δεξιότητα και ίδιας σημασίας, τόσο για έναν βλέποντα όσο και για έναν μαθητή με αναπηρία όρασης.Τα πολυάριθμα προσβάσιμα τεχνολογικά εργαλεία και συσκευές που υπάρχουν, δημιουργούν συχνά μια σύγχυση σχετικά με το τι χρειάζεται κάποιος ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις σημερινές ανάγκες. Για να μπορεί κάποιος να απολαμβάνει πνευματική ελευθερία, προσωπική ασφάλεια, ανεξαρτησία και να έχει ίσες ευκαιρίες να σπουδάσει και να εργαστεί, πρέπει να έχει την ικανότητα να διαβάζει και να γράφει. Δεν υπάρχει υποκατάστατο της ικανότητας ανάγνωσης και συνεπώς καμία ψηφιακή εναλλακτική λύση δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως το Braille.Η εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής Braille είναι απαιτητική και σε κάθε περίπτωση χρειάζεται χρόνο και εξάσκηση. Η γραφή Braille είναι το κλειδί για την παιδεία των τυφλών μαθητών και διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο στις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων με αναπηρία όρασης, αφού τους επιτρέπει να έχουν πρόσβαση σε βιβλιογραφία, να μελετήσουν και να διαβάσουν για την ευχαρίστησή τους, όπως ακριβώς και οι βλέποντες.

Live without seeing but be what you are. – Louis Braille 1

Το Braille είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό εργαλείο που υποστηρίζει την εκπαιδευτική πρόοδο και αυξάνει τις προοπτικές απασχόλησης. Σκοπός του ΚΕΑΤ είναι να παραμείνει το Braille ζωντανό, εξασφαλίζοντας την πρόσβαση στη γνώση αλλά και σε απεριόριστες δυνατότητες και ευκαιρίες για τα άτομα με αναπηρία όρασης.

Η γραφή Braille σε διαφορετικές γλώσσες

Το Braille υιοθετήθηκε επίσης σε γλώσσες των οποίων η κοινή εκτύπωση δεν βασίζεται στο λατινικό αλφάβητο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το braille αντιπροσωπεύει τη μεταγραφή του πραγματικού γραπτού συστήματος (π.χ. Ρωσικά, Αραβικά ή Κινέζικα) της λατινικής γραφής. Μόνο τρεις γλώσσες αντιστοιχούσαν σε εντελώς διαφορετικές φωνητικές αξίες στους χαρακτήρες braille: τα Ιαπωνικά, Κορεάτικα και Θιβετιανά.

Συμπτυγμένες εκδόσεις

Οι χαρακτήρες τύπου Braille χρειάζονται πολύ περισσότερο χώρο από τα συνηθισμένα γράμματα εκτύπωσης. Έτσι, υπάρχουν συμπτυγμένες εκδόσεις σε πολλές γλώσσες. Αυτές οι εκδόσεις εξοικονομούν χώρο και διαβάζονται γρηγορότερα.  Για να μπορέσει κανείς να χρησιμοποιήσει συμπτυγμένη Braille, πρέπει να μάθει πολλούς συνδυασμούς σημάτων.

Άλλοι τομείς εφαρμογής

Το Braille χρησιμοποιείται επίσης και σε άλλους τομείς, εκτός από την καθαρή ανάγνωση. Έτσι, χρησιμοποιούνται οι ίδιοι 64 συνδυασμοί αλλά έχουν διαφορετική σημασία. Υπάρχει για παράδειγμα η μουσική σημειογραφία (εφευρέθηκε από τον ίδιο τον Braille), τα γραπτά για χημικούς και μαθηματικούς χαρακτήρες και τα γραπτά για πλέξιμο, σκάκι και braille του υπολογιστή (που συχνά αποτελούνται από 8 κουκκίδες).

Η παραγωγή

Στην αρχή της ιστορίας του, το braille μπορούσε να παραχθεί μόνο με το χέρι με τη βοήθεια ενός σχιστόλιθου και μιας γραφίδας. Αργότερα αναπτύχθηκαν γραφομηχανές braille. Σήμερα, στην ψηφιακή εποχή, μια οθόνη braille μπορεί να συνδεθεί με έναν υπολογιστή. Επίσης, η μεταγραφή μεγαλύτερων κειμένων για βιβλία και περιοδικά γίνεται με τη βοήθεια υπολογιστή. Η κοινή εκτύπωση μετατρέπεται σε braille με ανάγλυφη ετικέτα ή απλά μετατρέπεται σε κινητές συσκευές.

Η γραφή Braille τον 21ο αιώνα

57e42f6e methodow mpraig2

Από τότε που εφευρέθηκε, το Braille είναι απαραίτητο για την εκπαίδευση, την απασχόληση και την κοινωνική συμμετοχή των ανθρώπων με προβλήματα όρασης. Αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα για τη διαμεσολάβηση της παγκόσμιας γνώσης στους έντυπο-ανάπηρους ανθρώπους. Στην ψηφιακή εποχή, το όραμα μιας παγκόσμιας βιβλιοθήκης, όπου κάθε βιβλίο είναι διαθέσιμο στην κατάλληλη ποιότητα για όλους ταυτόχρονα, μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Είτε σε χαρτί, σε συσκευασίες φαρμάκων, στον ανελκυστήρα είτε ως δυναμική οθόνη σε υπολογιστή και στο κινητό τηλέφωνο, οι κουκίδες του Braille σχετίζονται πάντα με το θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα στην πληροφόρηση.

Το Braille εξακολουθεί, παρά την τεράστια αύξηση των πηγών ήχου μέσω της μετάδοσης του διαδικτύου, το κύριο μέσο γραφής για τους τυφλούς και γνωρίζουμε ότι η χρήση του δίνει μια τεράστια ώθηση στις ευκαιρίες απασχόλησης. Εάν όμως θέλουμε να εξασφαλίσουμε την επιβίωσή του, πρέπει τώρα να κάνουμε δύο πράγματα: πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η γραφή Braille είναι διαθέσιμη σε πολύ περισσότερα παιδιά και ενήλικες και πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι παραγωγοί Braille, που δεν περιορίζονται πλέον από την ανάγκη δημιουργίας προϊόντων braille σε έντυπη μορφή, παράγουν πολύ περισσότερους τίτλους braille για χρήση σε οθόνες braille. 

Ο πειρασμός θα είναι να δούμε την επέκταση της πρόσβασης σε braille μέσω φθηνών οθονών ως προσθήκη στην παραδοσιακή παραγωγή, αλλά ο μόνος τρόπος που θα μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στην ταχεία αύξηση της διαθεσιμότητας τίτλων είναι να μειώσουμε την παραγωγή έντυπων αντιγράφων εκτός από εκείνους τους τομείς, όπως τα μαθηματικά και το δίκαιο, όπου είναι απαραίτητο.

Παγκόσμια Ένωση Τυφλών

Απόσπασμα Δήλωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Μπράιγ, 4 Ιανουαρίου, 2018


Ανάπτυξη υλικού για την εκπαίδευση στην ανάγνωση και γραφή της braille



Λήψη αρχείου


Εκτυπώνοντας ανάγλυφα στη γραφή των τυφλών

Δείτε πώς από τον υπολογιστή μας, μπορούμε ένα κείμενο βλεπόντων να το μεταγράψουμε και να το εκτυπώσουμε στη γραφή Braille για τα τυφλά άτομα.

Η γραφή Μπράιγ έφερε επανάσταση στη ζωή των ατόμων με μειωμένη όραση. Ανακαλύψτε πώς λειτουργεί αυτό το αξιόλογο σύστημα.
Δείτε περισσότερα για το σύστημα ανάγνωσης στο παρακάτω βίντεο , που  θα σας διδάξει το αλφάβητο μπράιγ, τους αριθμούς και τα σημεία στίξης που βρίσκονται στο Μπράιγ.
Σημείωση : Ενεργοποιήστε τους Ελληνικούς υπότιτλους από τις ρυθμίσεις του βίντεο.


Πώς γίνεται η μεταγραφή των σχολικών βιβλίων στη   γραφή Μπράιγ

Αν και η εκτύπωση και διανομή των σχολικών βιβλίων είναι αρμοδιότητα του Διόφαντου (Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων), ωστόσο την αντίστοιχη τεχνογνωσία για βιβλία γραφής Braille έχει το ΚΕΑΤ, οπότε η ομάδα εργασίας έρχεται να συμπληρώσει το κενό για την επεξεργασία και προσαρμογή των βιβλίων.
Έτσι εκπληρώνεται το  αυτονόητο δικαίωμα των μαθητών με προβλήματα όρασης να έχουν βιβλία εναρμονισμένα με τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών.

Η μεταγραφή όμως των διδακτικών βιβλίων δεν σημαίνει μία απλή… μετάφραση. Το αντίθετο μάλιστα. «Τα νέα βιβλία έχουν πολλές εικόνες, άρα, οι προσαρμογές που πρέπει να γίνουν, είναι πολλές. Τα μαθήματα θα πρέπει να διδάσκονται χωρίς προβλήματα και με βασικό στόχο η εκπαιδευτική εμπειρία να είναι όσο το δυνατόν πλησιέστερη με εκείνη που έχουν οι βλέποντες μαθητές», αναφέρει ο κ. Κατσούλης, ο οποίος έχει οριστεί συντονιστής του έργου της ομάδας και συνεργάζεται με τον υπεύθυνο του τυπογραφείου του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ).

Το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ), ως αποκλειστικός φορέας υλοποίησης της εθνικής πολιτικής για τα άτομα με οπτική αναπηρία στην Ελλάδα, αλλά γνωρίζοντας παράλληλα και τη σπουδαιότητα του Βraille, παρέχει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον εκμάθησης, για μαθητές και ενήλικες με αναπηρία όρασης, αλλά και για βλέποντες εκπαιδευτικούς που θέλουν να υποστηρίξουν τους μαθητές τους.

Ανάμεσα στις υπηρεσίες που παρέχει το ΚΕΑΤ, συγκαταλέγεται και η μετατροπή όλων των σχολικών βιβλίων σε προσβάσιμη μορφή (Braille) για τους μαθητές με οπτική αναπηρία.

Το εκπαιδευτικό υλικό είναι ανηρτημένο στο prosvasimo.gr και αποτελείται από βιβλία νηπιαγωγείου για παιδιά με προβλήματα ακοής, βιβλία δημοτικού και γυμνασίου για παιδιά με προβλήματα ακοής, προβλήματα όρασης, κινητικά προβλήματα, αλλά και μέτρια και ελαφριά νοητική καθυστέρηση. Ακόμη, το ΙΕΠ έχει αναπτύξει και εκπαιδευτικό λογισμικό και γενικό υλικό για παιδιά με προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης καθώς και για παιδιά με αυτισμό.

Το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, θεωρώντας ότι η γνώση του Braille είναι ένα βασικό εφόδιο για το άτομο με αναπηρία όρασης, ως ο μόνος δημόσιος φορέας της χώρας με εξειδίκευση στην τυφλότητα, υποστηρίζει την εκπαίδευση μαθητών μέσα από μαθήματα Braille ενώ παράλληλα προμηθεύει μαθητές και φοιτητές, με δωρεάν βιβλία Braille όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, ξενόγλωσσα και παιδικής λογοτεχνίας. Ταυτόχρονα παρέχει δωρεάν μαθήματα σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να μάθουν Braille προκειμένου να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τους μαθητές τους.


Tο πρώτο ολοκληρωμένο εγχειρίδιο-οδηγός για την εκμάθηση του συστήματος Braille με τίτλο «Η Εκπαίδευση των ατόμων με οπτική αναπηρία στο σύστημα γραφής και ανάγνωσης Braille».

Φέτος το ΚΕΑΤ τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Braille εκδίδοντας για πρώτη φορά σε συνεργασία με την Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών, τον Φάρο Τυφλών Ελλάδος και το Σωματείο Ατόμων με Αναπηρία Όρασης Ν. Μαγνησίας «Μάγνητες Τυφλοί» το βιβλίο: «Η Εκπαίδευση των ατόμων με οπτική αναπηρία στο σύστημα γραφής και ανάγνωσης Braille», το οποίο αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο εγχειρίδιο-οδηγό για την εκμάθηση του συστήματος Braill.


Ελληνική γραφή Braille

Braille2 150x1502 1

Η ελληνική εφαρμογή είναι μια παρουσίαση της ελληνικής γραφής Braille. Στόχος είναι να γίνει ένα εύχρηστο βοήθημα για την εκμάθησή της και ένας οδηγός για μετέπειτα. Περιέχει 3 ομάδες αντιστοιχιών με τα βασικά σύμβολα καθημερινής χρήσης, το πολυτονικό σύστημα, μαθηματικές πράξεις κατά Μενεΐδη, κατά Nemeth, διάφορα σύμβολα, όπως επίσης και το αγγλικό αλφάβητο.

Περισσότερες πληροφορίες: http://www.e-digitron.com/

Αποκτήστε το από εδώ: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.edigitron.greek.braille.code


Ελληνική γραφή Braille σε Η/Υ

Λογισμικό για την ελληνική γραφή Braille

Η εκμάθηση του συστήματος Braille έχει υιοθετηθεί από πολλούς εκπαιδευτικούς κι ένας σημαντικός αριθμός τους διαθέτει σχετική πιστοποίηση. Η ανάγνωση του κειμένου γίνεται σε χαρτί με κελιά ανάγλυφων σημείων και η γραφή του πραγματοποιείται σε ειδικές μηχανές. Το λογισμικό Perky Duck αποτελεί ένα δωρεάν εργαλείο στο οποίο ο χρήστης πληκτρολογεί τους συνδυασμούς των σημείων σε κελιά, όπως συμβαίνει στις γραφομηχανές Braille, & στη συνέχεια εκτυπώνει το αποτέλεσμα.

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να μεταφερθείτε στο άρθρο

ξκτυιθτθυυ8


 


Δελτίο Τύπου του Φάρου Τυφλών για την παγκόσμια Ημέρα Braille

papalampropoulou

Η Παγκόσμια Ημέρα Braille, είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον Φάρο Τυφλών της Ελλάδος καθώς από το 1946 λειτουργεί το Ειδικό Εκτυπωτικό τμήμα Braille το οποίο με την τεχνογνωσία και τον εξοπλισμό του παράγει στη γραφή Braille βιβλία Ελληνικής και Ξένης Λογοτεχνίας, Παιδικά, Ξένων Γλωσσών, Μουσικής, Βυζαντινής μουσικής, Πανεπιστημιακά συγγράμματα, Νομικοί Κώδικες και άλλα.

Παράλληλα εκδίδει και 4 Περιοδικά στη γραφή τυφλών Braille, τα οποία διανέμονται σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε Έλληνες ομογενείς σε όλο τον κόσμο, ενώ διαθέτει Μοναδική Ιστορική Βιβλιοθήκη BRAILLE στον Ελλαδικό χώρο με 3.500 τίτλους. Περιλαμβάνει Συγγράμματα Αρχαίων Συγγραφέων, Επιστημονικά, Λογοτεχνικά, Μουσικά καθώς και τα προσωπικά βιβλία Braille του διακεκριμένου τυφλού πιανίστα Γ. Θέμελη και του διακεκριμένου τυφλού δασκάλου Βυζαντινής Μουσικής Δ. Χρυσαφίδη. Ας θυμηθούμε ότι το Ειδικό Εκτυπωτικό τμήμα Braille κατά τις πρώτες δεκαετίες λειτουργίας του ήταν το μοναδικό στην Ελλάδα.

Βάσει της ελληνικής Νομοθεσίας και συγκεκριμένα κατά το Ν.4488/2017, η Ελληνική γραφή Μπράιγ (Braille) αναγνωρίζεται ως ο τρόπος γραφής των τυφλών Ελλήνων πολιτών και σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση υπ. αριθμ.: 91354 του Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, ΟΛΑ τα καταστήματα μαζικής εστίασης και αναψυχής οφείλουν να εξασφαλίζουν την πληροφόρηση ατόμων με αναπηρία (Α.με.Α.) επί του τηρούμενου τιμοκαταλόγου.

Το Ειδικό Εκτυπωτικό τμήμα Braille του Φάρου Τυφλών της Ελλάδος αναλαμβάνει την δημιουργία τιμοκαταλόγων στην γραφή Braille, την εκμάθηση της γραφής σε τυφλούς και βλέποντες ενδιαφερόμενους, την μετατροπή της ονομασίας των φαρμακευτικών σκευασμάτων καθώς και πινακίδες και κατόψεις στην γραφή Braille.

Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε τη γραφή Braille ζωντανή σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας, εξασφαλίζοντας την πρόσβαση στη γνώση αλλά και τις απεριόριστες δυνατότητες και ευκαιρίες των ατόμων με αναπηρία όρασης μιας και η γραφή Braille σχετίζεται με το θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα στην πληροφόρηση.


Ενημερωτική αφίσα: 8 πράγματα που ίσως δε γνωρίζατε για τη γραφή Braille

afisa braille 729x1536 1

Περιεχόμενο αφίσας

Μερικές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το σύστημα γραφής και ανάγνωσης των ατόμων με προβλήματα όρασης.

1. Νυχτερινή γραφή

Η γραφή Braille ξεκίνησε ως ένας στρατιωτικός κώδικας που ονομάζεται «νυχτερινή γραφή». Αναπτύχθηκε το 1819 από το γαλλικό στρατό, όπου οι στρατιώτες το χρησιμοποιούσαν για να επικοινωνούν τη νύχτα χωρίς να μιλούν ή να χρησιμοποιούν κεριά.
Ο δεκαπεντάχρονος Γάλλος μαθητής Louis Braille έμαθε για τον κώδικα και τελικά ανέπτυξε την πιο εύχρηστη, βελτιωμένη έκδοση του αλφαβήτου Braille που γνωρίζουμε σήμερα.

2. Όνομα αστεροειδή

Το 1999, το διαστημικό σκάφος Deep Space 1 της NASA, καθ’ οδόν για τον κομήτη Borelly τον οποίο επρόκειτο να φωτογραφίσει, πέρασε πολύ κοντά από έναν αστεροειδή.
Προς τιμήν του Louis Braille, η Εθνική Υπηρεσία Αεροναυπηγικής και Διαστήματος των ΗΠΑ, «βάπτισε» τον αστεροειδή αυτό 9969 Braille.

3. Μεγάλος όγκος

Η γραφή Braille καταλαμβάνει περισσότερο χώρο από το παραδοσιακό αλφάβητο. Τα βιβλία Braille είναι ογκώδη, λόγω των ανάγλυφων κουκίδων, αλλά και των αποστάσεων μεταξύ των χαρακτήρων (μία σελίδα έντυπης γραφής αντιστοιχεί σε 3-4 σελίδες Braille). Για το λόγο αυτό, τα βιβλία Braille είναι πολύ μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα. Για παράδειγμα, το “Harry Potter and the Goblet of Fire” είναι 10 τόμοι σε γραφή Braille.

4. Απτικό σύστημα

Η γραφή Braille δεν είναι γλώσσα, είναι ένα απτικό σύστημα γραφής και ανάγνωσης το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να γράψουμε σχεδόν οποιαδήποτε γλώσσα. Υπάρχουν εκδόσεις Braille των κινεζικών, ισπανικών, αραβικών, εβραϊκών και πολλών άλλων γλωσσών.

5. Μαθηματικά

Υπάρχει μια ειδική έκδοση της Braille μόνο για τα Μαθηματικά που ονομάζεται Κώδικας Nemeth. Εφευρέθηκε από τον Δρ. Abraham Nemeth το 1946 και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταγραφή των μαθηματικών, της άλγεβρας και του λογισμού.

6. Συντομευμένη και μη

Υπάρχουν δύο εκδόσεις της γραφής Braille, η μη συντομευμένη και η συντομευμένη. Στη μη συντομευμένη, κάθε λέξη είναι γραμμένη με όλους τους χαρακτήρες της. Στη συντομευμένη, υπάρχει μία “συντομογραφία”, όπου οι κοινές λέξεις συντομεύονται, για ταχύτερη ανάγνωση και τη μείωση του όγκου των βιβλίων. Τα περισσότερα παιδιά μαθαίνουν τη μη συντομευμένη γραφή πριν μάθουν τη συντομευμένη.

7. Ταχύτητα ανάγνωσης

Ενώ ένα άτομο με όραση μπορεί να διαβάσει 300 λέξεις το λεπτό, ορισμένοι γρήγοροι αναγνώστες μπορούν να διαβάσουν ένα βιβλίο με ταχύτητα 400 λέξεων ανά λεπτό. Το κλειδί για την τόσο γρήγορη ανάγνωση της γραφής Braille είναι το ελαφρύ άγγιγμα και η χρήση και των δύο χεριών (το ένα χέρι διαβάζει, ενώ το άλλο είναι έτοιμο να ξεκινήσει από την επόμενη γραμμή).

8. Παιχνίδια σε Braille

Υπάρχουν παιδικά παιχνίδια που διαθέτουν γραφή Braille. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες παιχνιδιών έχουν κάνει βήματα για να εξασφαλίσουν ότι κάθε παιδί έχει την ευκαιρία να παίξει με μερικά από τα μεγαλύτερα κλασικά οικογενειακά παιχνίδια, όπως Βraille Uno, Βraille και low vision Monopoly και Βraille LEGO.


Κάποτε ο Λουί Μπράιγ είπε :

«Πρέπει να είμαστε ίσοι και η επικοινωνία είναι ο τρόπος για να το πετύχουμε».

Με το έργο του ο Louis Braille κατάφερε, ότι όλοι προσπαθούμε, ο καθένας στο δικό του δρόμο και με το δικό του τρόπο. Να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα!


blind person reading home 2

Τελειώνοντας ας τονίσουμε πως η γραφή Braille δεν είναι απλώς ένα μέσο επικοινωνίας, είναι σύμβολο ένταξης και ισότητας. Με την προώθηση της εκμάθησης της γραφής Braille, υποστηρίζουμε έναν κόσμο όπου όλοι, ανεξάρτητα από τις οπτικές τους ικανότητες, έχουν τα εργαλεία για να επικοινωνούν αποτελεσματικά, να επιδιώκουν την εκπαίδευση και να αλληλεπιδρούν με τον κόσμο γύρω τους.

Σε αυτήν την Παγκόσμια Ημέρα Braille, ας αναγνωρίσουμε τη σημασία της γραφής Braille ως ισχυρού εργαλείου ενδυνάμωσης. Είτε μέσω εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, χώρων εργασίας ή κοινοτικών πρωτοβουλιών, ας προσπαθήσουμε να κάνουμε το Braille προσβάσιμο σε όλους όσους μπορούν να επωφεληθούν από αυτό. Με αυτόν τον τρόπο, κάνουμε ένα βήμα προς την οικοδόμηση ενός κόσμου που να περιλαμβάνει περισσότερους και να υποστηρίζει τα άτομα με προβλήματα όρασης.


ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ

Από τους δημιουργούς του ιστοχώρου” Το sakidio” προτείνεται   η  αξιοποίηση του video του Louis Braille σε συνδυασμό με το video της Helen Keller καθώς εντάσσεται στην ίδια θεματολογία, εξυπηρετεί τον ίδιο στόχο και ενισχύει την παρέμβαση. Οι προτεινόμενες δραστηριότητες, στα συνοδευτικά φύλλα εργασίας του Braille και της Keller ακολουθούν ποικιλία εκπαιδευτικών μεθόδων, δεν επικαλύπτονται και μπορούν να συνδυαστούν.

Helen Keller

Δείτε επίσης επιπλέον πληροφορίες   αλλά και προτεινόμενα φύλλα εργασίας  από τον ιστοχώρο  “Το sakidio “.

Πατήστε   στην παρακάτω εικόνα για να επισκεφθείτε το άρθρο 

ικυιθ5θ7υπ98θ 0π

Δείτε τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας



Λήψη αρχείου

sakidiogr.JPG

Πίσω από το Sakidio.gr κρύβονται οι Δημήτρης Αίσωπος, ειδικός παιδαγωγός ( 2ο Ειδικό Δημοτικό σχολείο Βόλου) και η επίσης εκπαιδευτικός Ευτυχία Πλακαρού (27ο Δημοτικό σχολείο Βόλου).

To Sakidio είναι ένα website με δικό του κανάλι στο Youtube, με εκπαιδευτικά βίντεο για μικρούς αλλά… και μεγάλους.

Για κάθε βίντεο που δημιουργούν ετοιμάζουν και προτεινόμενη διδακτική αξιοποίηση αυτών, με φύλλα εργασίας, κουίζ, παιχνίδια ρόλων και πολλά πολλά ακόμα.

Κανάλι στο YouTube

Βρείτε τους επίσης στο: Facebook και το Instagram


Το Αρχείο Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση σε συνεργασία με το ΚΕΑΤ (Κέντρο Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών) προχώρησε  στην εκτύπωση ανθολογίας ποιημάτων του Κ. Π. Καβάφη σε γραφή braille. Η ανθολογία θα διανεμηθεί από την Στέγη και το ΚΕΑΤ.


Ορκωμοσία φοιτητών/τριών σε γραφή braille και στη νοηματική γλώσσα

Το Πάντειο Πανεπιστήμιο δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές/τριες με οπτική αναπηρία, καθώς και σε κωφούς και βαρήκοους φοιτητές, να ορκιστούν σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο με όρκους που έχουν δημιουργηθεί ειδικά για το Πάντειο σε γραφή braille και στη νοηματική γλώσσα.

Το Πανεπιστήμιο  κατά αυτόν τον τρόπο συμβάλλει στην ισότιμη πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες στη μόρφωση καθώς αναγνωρίζει τη συμπερίληψη ως βασικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Πηγή: www.panteion.gr


ΑΤΜ  με φωνητική καθοδήγηση

550 atm me fwnitiki kathodigisi

Στο πλαίσιο ενίσχυσης της προσβασιμότητας των πελατών με οπτική αναπηρία,  η Τράπεζα Πειραιώς, το 2023 ξεκίνησε τη σταδιακή εγκατάσταση του ειδικού λογισμικού φωνητικής καθοδήγησης στα ΑΤΜ των καταστημάτων της και από σήμερα είναι ενεργό σε 550 ΑΤΜ.

Οι διαθέσιμες συναλλαγές που υποστηρίζει το λογισμικό είναι η ανάληψη και η αλλαγή PIN της κάρτας, ενώ έχει προβλεφθεί να τοποθετηθεί ειδική σήμανση σε γραφή braille πολύ κοντά στο σημείο υποδοχής των ακουστικών.

Βρείτε τη λίστα των 550 ΑΤΜ με τις διευθύνσεις των καταστημάτων που βρίσκονται τοποθετημένα εδώ 👉 Τράπεζα Πειραιώς – Λίστα ΑΤΜ με φωνητική καθοδήγηση


Το βιβλίο «Πέντε κύκλοι ένας κόσμος Ολυμπιακοί Αγώνες και Αξίες» 
παρουσιάστηκε την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2023, στην αίθουσα εκδηλώσεων Φάρου Τυφλών της Ελλάδας στην Καλλιθέα.

nasoss gakvelas parousiasi vivliou gia tous olympiakous agwnes

Με Νάσο Γκαβέλα η παρουσίαση του νέου βιβλίου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Στην εκδήλωση βρέθηκαν μεταξύ άλλων ο Γενικός Γραμματέας Αθλητισμού, Γιώργος Μαυρωτάς, ο Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Μανώλης Κολυμπάδης, η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Ολυμπιονικών, Βούλα Ζυγούρη (4η θέση στην πάλη στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004), η προπονήτρια κωπηλασίας Χρύσα Μπισκιτζή (6η θέση στην κωπηλασία στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2008) και ο 23χρονος «χρυσός» Παραολυμπιονίκης το 2021 στο Τόκιο στα 100 μέτρα με παγκόσμιο ρεκόρ, Νάσος Γκαβέλας, ο οποίος έκανε και την παρουσίαση του βιβλίου.

Το βιβλίο είναι γραμμένο σε μορφή braille για να μπορούν να το διαβάζουν οι τυφλοί και οι άνθρωποι με μειωμένη όραση, και δόθηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης σε εκπροσώπους σχολείων και σωματείων για τυφλούς.

Διαβάστε εδώ το βιβλίο «Πέντε κύκλοι ένας κόσμος Ολυμπιακοί Αγώνες και Αξίες»  hoa.org.gr

Επιπλέον, θα διατεθεί σύντομα σε ακουστική μορφή μέσω ενιαίου συριακού διαύλου (USB), ενώ είναι ήδη διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή, πάντα δωρεάν, και για εκείνους με κανονική όραση.

Εξώφυλλο και εσωτερικό του βιβλίου "Πέντε κύκλοι ένας κόσμος Ολυμπιακοί Αγώνες και Αξίες"

Παράλληλα με την παρουσίαση του βιβλίου που δημιουργήθηκε από την Εθνική Ολυμπιακή Επιτροπή (ΕΘΝ.Ο.Α.) και την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή (ΕΟΕ), παρουσιάστηκε και το ψηφιακό κουίζ «Δοκίμασε τις γνώσεις σου και γνώρισε τον κόσμο των Ολυμπιακών Αγώνων», το οποίο απευθύνεται σε όλους.

Παίξτε εδώ στο κουίζ «Δοκίμασε τις γνώσεις σου και γνώρισε τον κόσμο των Ολυμπιακών Αγώνων»  https://hoa.org.gr/quizgame/

Οι παρευρισκόμενοι στην εκδήλωση είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν και στο Μουσείο Αφής (Αθηνάς 17 και Δοϊράνης 198, Καλλιθέα), ένα από τα πέντε μουσεία στον κόσμο στο είδος του.

Στο μουσείο φιλοξενούνται ακριβή αντίγραφα από όλες τις φάσεις της ελληνικής τέχνης, τα οποία οι επισκέπτες μπορούν να αγγίζουν είτε με ανοιχτά είτε με κλειστά μάτια (με τη χρήση μάσκας), βιώνοντας έτσι μία πρωτόγνωρη εμπειρία, καθώς σπάνια δίνεται στα μουσεία η ευκαιρία αγγίγματος των εκθεμάτων.


“Braille”: Πώς βιώνουν την τέχνη τα άτομα με οπτική αναπηρία;

Η Τέχνη τίθεται στη βελτίωση των συνθηκών ζωής των ατόμων με αναπηρία!!!

ekthesi braille3 1024x683 1

Στις αρχές Οκτωβρίου του 2022 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα η εικαστική έκθεση «Braille» του Δημήτρη Καπετάνου. Μέσα από αυτήν την πρωτότυπη έκθεση, ο Δημήτρης Καπετάνου επιχειρεί να αποτυπώσει την έννοια της τέχνης για τα άτομα με οπτική αναπηρία. Η έκθεση «braille» του κ. Καπετάνου αποτελεί μία εξέλιξη της διπλωματικής του εργασίας που είχε πραγματοποιήσει στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών που φοίτησε. Μέλημά του ήταν η φιλοτέχνηση ενός εννοιολογικού έργου το οποίο θα είχε στόχο να επέλθει μια ανατροπή στην έννοια της θέασης όπως την έχουμε συνηθίσει οι περισσότεροι.

Το εικαστικό του έργο «braille» απέσπασε το Α’ βραβείο Mataora, του θεσμού ανάδειξης και εκπροσώπησης νέων καλλιτεχνών όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη, αλλά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ekthesi Braille Dimitris Kapetanou Kakogianni 2023

Στο έργο του πρωταγωνιστές είναι τα τυφλά άτομα και τα άτομα με ζητήματα οπτικής αναπηρίας, τα οποία αποτελούν τους αφηγητές της εικαστικής έκθεσης. Ταυτόχρονα όμως, λειτουργεί ως μια άτυπη performance. Τα άτομα αυτά αποκτούν προβάδισμα ως επισκέπτες στον εκθεσιακό χώρο, διαβάζοντας μέσω της αφής κείμενα που είναι γραμμένα στον κώδικα, με τη βοήθεια της κατάλληλης διαγράμμισης όδευσης τυφλών που τοποθετείται στο πάτωμα και της δυνατότητας χρήσης από μέρους τους λευκού μπαστουνιού.

«Κάθε πίνακας είναι αναφορά σε ένα χρώμα, και συνολικά δημιουργήθηκαν δώδεκα πινακίδες, γιατί τόσα ήταν και τα χρώματα τα οποία προσδιόρισαν οι συνεντευξιαζόμενοι. Οι απαντήσεις των ατόμων αυτών, ταξινομήθηκαν με την ίδια σειρά σε κάθε επιφάνεια, ώστε να παραμένει η διάταξη ίδια, κατά την ανάγνωσή τους με την ψηλάφηση. Εμπεριέχει δηλαδή ο κάθε πίνακας τρεις παραγράφους, η κάθε μία από τις οποίες αποδίδεται από έναν συνεντευξιαζόμενο – ένα άτομο με ξεχωριστό επίπεδο όρασης (με μειωμένη, με μερική και εκ γενετής τυφλό)», περιγράφει στο Thestival ο κ. Καπετάνου.

Και συνεχίζει: «Αρχικά μία κυρία 53 ετών, με μειωμένη όραση, η οποία έβλεπε περισσότερο στα νεανικά της χρόνια, και αναφέρεται στο πώς έβλεπε τα χρώματα και πώς τα θυμόταν σήμερα. Το δεύτερο άτομο είναι περίπου 25 χρονών, και ξεχωρίζει μόνο τόνους, βλέπει με άλλα λόγια το πόσο φωτεινά ή σκούρα είναι κάποια πράγματα, αλλά από αρκετά κοντινή απόσταση. Το τρίτο άτομο της συνέντευξης είναι ένα ανήλικο παιδί 15 χρονών, το οποίο είναι εκ γενετής τυφλό και ουσιαστικά απαντά στη συνέντευξη για το πώς φαντάζεται τα χρώματα ή πώς έχει συγκροτήσει ακουστικές πληροφορίες από το περιβάλλον του για την ταύτιση ορισμένων χρωμάτων με κάποια πράγματα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι για ένα από τα δώδεκα χρώματα δε προσδιορίστηκε από κανέναν από τους τρεις συνεντευξιαζόμενους. Το χρώμα αυτό, ήταν το μωβ».

«Σταδιακά περνούσα στην ειδική γραφομηχανή braille τις απαντήσεις των συζητήσεων (μόνο όσες αφορούσαν στη θεματική του χρώματος), αντικαθιστώντας ουσιαστικά τα κείμενα word με τους χαρακτηριστικούς συνδυασμούς κουκίδων. Στη τελευταία φάση παραγωγής του έργου, τα νέα κείμενα braille μεταφέρθηκαν από το χαρτί σε αλουμίνιο, ώστε το αποτέλεσμα να είναι μόνιμο και να δέχεται πολλαπλές αναγνώσεις κατά την αφή, ώστε να μη χαλάει», περιγράφει ο κ. Καπετάνου.

Μία εικαστική έκθεση για όλους

Το βασικό σκεπτικό ήταν, όπως τονίζει ο κ. Καπετάνου, να δημιουργήσει πίνακες που θα αποτελούνταν αποκλειστικά από κείμενα κωδικοποιημένα στο σύστημα braille. Με αυτόν τον τρόπο τα έργα θα ήταν αντιληπτά ως προς το περιεχόμενο τους μόνο από άτομα που γνωρίζουν τον κώδικα, ενώ παράλληλα η έκθεση θα ήταν προσβάσιμη για όλα τα άτομα με ειδικές ανάγκες, χάρη στις ειδικές προβλέψεις που λήφθηκαν υπόψιν. «Η ανατροπή στην έννοια της θέασης όπως έχω πει, υπήρξε βασικό μου μέλημα», επισημαίνει ο κ. Καπετάνου.

Η επαφή του με τη γραφή braille

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης έμαθε τη γραφή braille στο Κέντρο Εκπαίδευσης & Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ) στη Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα φοιτούσε στη Σχολή Καλών Τεχνών. Τα δύο κέντρα βρίσκονται στην ίδια γειτονιά, γεγονός που έφερε σε επαφή τον Δημήτρη με τυφλά άτομα. Παρότι στο στενό οικογενειακό και φιλικό του περιβάλλον δεν είχε μέχρι τότε κάποιο άτομο που να αντιμετωπίζει ζητήματα όρασης, ούτε είχε κάποιο παρόμοια εμπειρία ο ίδιος, απευθύνθηκε στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών Βορείου Ελλάδος, για να μάθει το σύστημα γραφής και ανάγνωσης braille.

«Λαμβάνοντας υπόψιν τη συγκεκριμένη εκπαίδευση, αποφάσισα να φιλοτεχνήσω τη διπλωματική μου εργασία στη Σχολή Καλών Τεχνών, με ένα εννοιολογικό έργο το οποίο θα βασιζόταν στα μέχρι τότε καλλιτεχνικά μου γνωρίσματα, την εμμονή και την παράταξη. Άλλωστε, τα στοιχεία αυτά ενυπάρχουν σημειολογικά στις ανάγλυφες κουκίδες του κώδικα braille. Στόχος μου ήταν να επέλθει μια ανατροπή στην έννοια της θέασης, όπως την έχουμε συνηθίσει οι περισσότεροι» τονίζει.

Όπως αναφέρει ο κ. Καπετάνου, αρωγός στα πρώτα του βήματα στάθηκε ο δάσκαλος και πλέον προϊστάμενος του Κ.Ε.Α.Τ. Βορείου Ελλάδος, Γεώργιος Καρβελάς, «για την αφοσίωση του και τη συνολική υποστήριξή του όποτε τον χρειάστηκε». Προσωπικός στόχος του κ. Καπετάνου, όπως τονίζει στο Thestival, είναι «όχι μόνο να μάθουμε ως κοινωνία τις διαφορετικές συνθήκες, τις οποίες καλείται να διαχειριστεί ένα άτομο με οπτική αναπηρία τόσο στους χώρους των τεχνών και σε ό,τι έχει να κάνει με εικαστικά έργα, αλλά να γνωρίσουμε και πτυχές της καθημερινότητας και των δυσκολιών λόγω ελλείψεων υποδομών».

ekthesi braille2

Σε ποιες πόλεις έχει παρουσιαστεί η έκθεση – Ποιες είναι οι επόμενες στάσεις

Η έκθεση braille έχει παρουσιαστεί στο Κέντρο Τεχνών του Οργανισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Αθηναίων (Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α.), στο Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Η εικαστική έκθεση δρομολογείται αυτή την περίοδο να παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, πόλη από την οποία ξεκίνησε, σε χώρο που πολύ σύντομα θα γνωστοποιηθεί.

Πηγή: https://meallamatia.gr


Οδηγίες για συμπεριφορά στους τυφλούς

Όταν με συναντήσεις μπορείς να με βοηθήσεις, αν θυμηθείς τα παρακάτω:

  1. Μόνο εμείς οι τυφλοί κρατάμε λευκό μπαστούνι και αυτό για να περπατάμε με ασφάλεια, όχι για να ξεχωρίζουμε, να παίζουμε, να μας δείχνουν ή να ζητιανεύουμε.
  2. Είμαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος αλλά τυφλός. Μη με μεταχειρίζεσαι σαν παιδάκι. Μεγαλώνω, παίζω, τρέχω, διαβάζω, γράφω, σπουδάζω, δουλεύω, παθιάζομαι, κλαίω, γελάω, ερωτεύομαι, θυμώνω, «σερφάρω», κάνω chat, όπως ΕΣΥ!
  3. Πιο εύκολα θα περπατήσω μαζί σου, παρά με το μπαστούνι ή με το σκύλο μου. Όμως, μη με πιάνεις από τον ώμο ή απ’ το μπράτσο. Άσε με να πιάσω εγώ το δικό σου μπράτσο: Έτσι θα νιώθω (=θα ξέρω) πότε σταματάς, πότε στρίβεις, πότε ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις.
  4. Μη ρωτάς τον συνοδό μου: «Πώς τον λένε;», «Τι θέλει να ψωνίσει;», «Ποιο φαγητό του αρέσει;», «Πού θέλει να πάει;», «Πώς γράφει και διαβάζει;», «Πώς μπορεί;»,. Ρώτησε εμένα, ξέρω και εγώ να σου απαντήσω! Χρησιμοποίησε τον κανονικό τόνο της φωνής σου, όπως μιλάς στους άλλους μίλα και σε εμένα.
  5. Μην αποφεύγεις τις λέξεις «βλέπω», «κοιτάζω», «τυφλός» κλπ., τις μεταχειρίζομαι και εγώ. Βλέπω με τα χέρια μου: βλέπω για μένα=αγγίζω, ακούω, μυρίζω, καταλαβαίνω, αισθάνομαι.
  6. Σύστησέ με στους άλλους, ακόμη και στα παιδιά. Θέλω να γνωρίσω ποιος είναι στην τάξη ή στο δωμάτιο μαζί μου. Μίλησέ μου όταν μπαίνεις. Πες μου πως φεύγεις: με φέρνεις σε μεγάλη αμηχανία αν μ’ αφήνεις να μιλάω με κάποιον που δεν είναι κοντά μου.
  7. Οδήγησε το χέρι μου σε μια καρέκλα. Πες μου που είναι η πόρτα στο δωμάτιο, το αποχωρητήριο, το παράθυρο κλπ. Και αν υπάρχουν εμπόδια ή πράγματα στο πάτωμα. Δε θέλω να κάνω ζημιές, γιατί μπορώ να μην κάνω ζημιές.
  8. Βοήθησέ με διακριτικά στο τραπέζι και πες μου για το φαγητό στο πιάτο μου. Χρησιμοποίησε το πιάτο μου σαν «ρολόι» και πες μου σε ποια «ώρα» είναι το κάθε είδος του φαγητού μου, π.χ «Το κρέας σου είναι στο Έξι». Κοίτα το ποτήρι μου να είναι δίπλα στο πιάτο μου και πες μου αν είναι στο δεξί ή στο αριστερό μου χέρι, για να το «δω» και εγώ όταν το χρειαστώ.
  9. Μου αρέσουν οι αθλητικές εκδηλώσεις, το θέατρο και ο κινηματογράφος, φτάνει να με βοηθάς να καταλαβαίνω τι γίνεται διαβάζοντας/περιγράφοντάς μου όσα δεν μπορώ να δω.
  10. Μου αρέσουν οι εκδρομές και τα πάρτι. Πάρε με στην παρέα σου και γνώρισέ με στους καλεσμένους σου.
  11. Ξέρω να συμπεριφέρομαι. Αν υστερώ σε κάτι, βοήθησέ με. Δε θέλω τον οίκτο σου αλλά τη φιλία σου! Μη μιλάς για τη «θαυματουργό αντίληψη» των τυφλών. Μην ξεχνάς ότι όσα έμαθα είναι αποτέλεσμα σκληρής προσπάθειας και εργασίας.
  12. Αν είσαι περίεργος,  θα μιλήσω μαζί σου για το πρόβλημά μου αλλά όχι μόνο γι’ αυτό, γιατί για μένα είναι μια παλιά ιστορία! Έχω τόσα άλλα ενδιαφέροντα, χόμπι και απορίες όπως και εσύ!

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 3 :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ, Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός- διαφορετικότητα. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.