kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Η σωτηρία του ανθρώπου δώρον Θεού. Κυριακή Ε΄Λουκά

Συγγραφέας: kantonopou στις 1 Νοεμβρίου, 2010

Η   Σ Ω Τ Η Ρ Ι Α   Τ Ο Υ   Α Ν Θ Ρ Ω Π Ο Υ   Δ Ω Ρ Ο Ν   Θ Ε Ο Υ

«χάριτί στε σεσωσμένοι· (Ἐφεσ. β΄ 15)

Ἡ ὑπόθεση τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου, ἀγαπητοί ἀδελφοί, ἐξαρτᾶται ἀπό δύο παράγοντες, τό θεῖο καί τόν ἀνθρώπινο.  Πρέπει νά ποῦμε ὅμως ἐδῶ ὅτι σ’ αὐτό τό βαρυσήμαντο κεφάλαιο πρωτεύοντα ρόλο διαδραματίζει ὁ θεῖος παράγοντας.  Γιά νά προχωρήσει ὅμως ὁ θεῖος παράγοντας στήν ἐνεργοποίηση τοῦ ζητήματος τῆς σωτηρίας, πρέπει νά προηγηθεῖ ἡ ὁλόθυμη συγκατάθεση τοῦ ἀνθρωπίνου παράγοντα.

Γιά νά γίνουν πιό κατανοητά αὐτά τά ὁποῖα διατυπώθησαν πιό πάνω θά μᾶς βοηθήσουν κάποια χωρία τῆς Καινῆς Διαθήκης, ὅπως τό ἀκόλουθο:«τ γάρ χάριτί στε σεσωσμένοι διά τς πίστεως·  καί τοτο οκ ξ μν, Θεο τό δρον,  οκ ξ ργων, να μή τις καυχήσηται.» (Ἐφεσ. β΄ 8 – 9)  Ἀπό τό χωρίο αὐτό διδασκόμεθα ὅτι ἡ σωτηρία προσφέρεται σ’ ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους ὡς δῶρο τοῦ Θεοῦ.  Ἀφοῦ, βέβαια εἶναι δῶρο, σημαίνει ὅτι ἐμεῖς δέν ἔχουμε προσφέρει κάτι πρός τό Θεό ἤ πρός τούς συνανθρώπους μας ἰσάξιο τοῦ δώρου πού ἀπολαμβάνουμε.

Ἀποτελεῖ ὅμως ἡ σωτηρία ἐπισφράγιση τῆς πίστεώς μας στόν Τριαδικό Θεό.  Ἐπίσης δέν μποροῦμε νά ἰσχυρισθοῦμε ὅτι ὁ Θεός μᾶς προσφέρει τή σωτηρία ὡς ἀμοιβή γιά τήν καλλιέργεια τῶν ἀρετῶν, στήν ὁποία καθημερινά προβαίνουμε μέσα στή ροή τοῦ πολυκύμαντου βίου μας.

Παράλληλα νά μνημονεύσουμε λίγα λόγια ἀπό τήν εὐχή, πρίν τό τέλος τῆς θ. Λειτουργίας, μέ τήν ὁποία ὁ Λειτουργός ὁμολογεῖ ὅτι: «πσα δόσις γαθή καί πν δώρημα τέλειον νωθέν στι καταβανον κ σο το Πατρός τν φώτων»  (Ὀπισθάμβωνος εὐχή θ. Λειτουργίας) Ὁ Θεός μᾶς προσφέρει πλουσιοπάροχα καί χωρίς καμιά ὑποχρέωση ἀπέναντί μας τά δικά του δῶρα, τά ὁποῖα ἀφοῦ ἀξιοποιήσουμε σωστά καί τά πολλαπλασιάσουμε ἀνάλογα συμβάλλουν στό νά γνωρίσουμε πιό πολύ καί νά πλησιάσουμε ὅσο γίνεται πιό κοντά τόν Πλάστη Θεό.

Ὅσο δύσκολος καί ὅσο μακροχρόνιος καί νά εἶναι ὁ πνευματικός ἀγώνας, τόν ὁποῖο διεξάγουμε, δέν μποροῦμε νά ἰσχυρισθοῦμε ὅτι ἔχουμε χρεώσει μέ κάτι τό Θεό.  Αὐτό ἀποτελεῖ βλασφημία καί μεγάλο ἁμάρτημα.  Ἐμεῖς εἴμεθα ὑποχρεωμένοι νά διερχόμεθα τίς μέρες τῆς ζωῆς μας παραμένοντας ἑδραῖοι στόν ἀγώνα μας καί ἀκολουθώντας πιστά τό εὐαγγελικό ἰδεῶδες.  Ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς μᾶς ὑπενθυμίζει τά Κυριακά λόγια: «ταν ποιήσητε πάντα τά διαταχθέντα μν, λέγετε τι δολοι χρεοί σμεν, τι φείλομεν ποισαι πεποιήκαμεν.» (Λουκ. ιζ΄ 10)

Ὁ θεῖος Παῦλος μᾶς ὑπενθυμίζει: «τά μωρά το κόσμου ξελέξατο Θεός να τούς σοφούς καταισχύν, καί τά σθεν το κόσμου ξελέξατο Θεός να καταισχύν τά σχυρά, καί τά γεν το κόσμου καί τά ξουθενημένα ξελέξατο Θεός, καί τά μή ντα, να τά ντα καταργήση, πως μή καυχήσηται πσα σάρξ νώπιον το Θεο (Α΄ Κορ. α΄  27 – 29) Δηλαδή σους κόσμος θεωρε τρελούς, κείνους διάλεξε Θεός γιά νά ντροπιάσει τελικά τούς σοφούς·  κι σους κόσμος θεωρε νίσχυρους, κείνους διάλεξε Θεός γιά νά ντροπιάσει τελικά τούς κατά κόσμον σχυρούς κί σους κόσμος θεωρε παρακατιανούς καί περιφρονημένους, κείνους διάλεξε Θεός, τά μηδενικά, γιά νά καταργήσει σους θαρρον πώς εναι κάτι. τσι στε νά μήν μπορε κανείς νά καυχηθε γιά κάτι μπροστά στό Θεό. Ὕστερα ἀπό ὅσα ἔχουν γραφεῖ καθίσταται πολύ κατανοητό ὅτι ὅλοι ἔχουμε ἀνάγκη τοῦ θείου ἐλέους.  Τοῦ Κυρίου ἡ τιμή καί ἡ δόξα, ἡ βασιλεία καί ἡ προσκύνηση στούς αἰῶνες.  Ἀμήν!

Ελληνορθόδοξη Κοινότητα Απ. Βαρνάβα

Αφήστε μια απάντηση