kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Αποτομή Κεφαλής Τιμίου Προδρόμου

Συγγραφέας: kantonopou στις 28 Αυγούστου, 2010

image

Απόστολος: Πράξ. ιγ΄,25 – 32

«Φωνή βοώντος εν τη ερήμω»

Στο σημερινό Αποστολικό ανάγνωσμα, αδελφοί μου, που καταγράφεται στις Πράξεις των Αποστόλων, ο Απόστολος Παύλος κηρύττει περί του Ιησού Χριστού στους Ιουδαίους της Αντιόχειας. Αναφέρεται, εν συντομία, στην ιστορία του Ισραηλιτικού λαού, στους Κριτές και στους Βασιλείς του και καταλήγει στον Πρόδρομο και Βαπτιστή Ιωάννη, ο οποίος, προ της ελεύσεως του Κυρίου, κήρυττε βάπτισμα μετανοίας, προετοιμάζοντας το έδαφος για την εμφάνιση του αναμενόμενου Μεσσία. Το πρόσωπο του Τιμίου Προδρόμου προβάλει και σήμερα η Εκκλησία μας, καθώς τιμά την αποτομή της τιμίας κεφαλής του. Ποιος, όμως, ήταν ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος;

Ήταν φωνή βοώντος εν τη ερήμω1. Για την πολιτική εξουσία της εποχής, η οποία ήταν βουτηγμένη στην αμαρτία και στην ακολασία, ήταν ένας περιθωριακός μεν, αλλά επικίνδυνος τύπος που έπρεπε, πάση θυσία, να εξοντωθεί. Η φωνή του ήταν περισσότερο από αληθινή. Ήταν αποκαλυπτική, καθαρή, δεν μπορούσε να περιοριστεί, να συμβιβαστεί και να σιωπήσει μπροστά στην ωμή αλήθεια που χαρακτήριζε τους ανθρώπους της τότε πολιτικής εξουσίας. Γι’ αυτό ο θάνατός του ήταν ο μόνος τρόπος απαλλαγής από τον ελεγκτικό και άτεγκτο λόγο του.

Για την θρησκευτική ηγεσία της εποχής ήταν ένας τρελός, γραφικός και αντικοινωνικός άνθρωπος και γι΄ αυτήν, όμως, επικίνδυνος, γιατί αποκάλυπτε την υποκρισία του βίου της, τον αυθαίρετο τρόπο με τον οποίο εκμεταλλευόταν την θρησκευτικότητα του απλού λαού και την ανικανότητά της να δει την αλήθεια στο πρόσωπο του αναμενόμενου και προφητευμένου στην Παλαιά Διαθήκη Ιησού. Για τους λόγους αυτούς έπρεπε το στόμα του να κλείσει. Η συμπαιγνία και ανίερη συνεργασία πολιτικής και θρησκευτικής ηγεσίας οδήγησαν τον Πρόδρομο Ιωάννη στο θάνατο και τον κατέστησαν τον πρώτο, ουσιαστικά, μάρτυρα για την αγάπη και την αλήθεια του Χριστού.

Ο Ιωάννης κήρυττε βάπτισμα μετανοίας παντί τω λαώ Ισραήλ2.. Προετοίμαζε το έδαφος για την έλευση του Σωτήρα και Λυτρωτού του κόσμου Ιησού, διδάσκοντας ότι ο μόνος τρόπος κοινωνίας και ένωσης μαζί Του είναι η μετάνοια, η καθαρότητα της καρδιάς, ο απλός και ανεπιτήδευτος τρόπος ζωής, η καλλιέργεια του κόσμου των αρετών.

Ο Πρόδρομος συνεχίζει να ζει και να κηρύττει στο χρόνο, μέσα στη ζωή της Εκκλησίας, η οποία μοιάζει, στην εποχή μας, με μια φωνή που φωνάζει στην έρημο του σύγχρονου κόσμου, προσπαθώντας να συνεφέρει και να επαναφέρει στον δρόμο της αγάπης του Θεού τον πλανεμένο και αποστασιοποιημένο από τη ζωή Της άνθρωπο. Ο αγώνας Της αυτός δεν είναι εύκολος, ούτε ανέφελος. Το πνεύμα του κόσμου προσπαθεί να τον μειώσει θεωρώντας την Εκκλησία αντικοινωνική, αναχρονιστική και ξεπερασμένη. Τα συστήματα του κόσμου, που επαγγέλλονται μια κοινωνία χωρίς Θεό, χωρίς αρχές και αξίες ζωής κοντά στο θέλημα του Θεού, Την πολεμούν και Την ματώνουν. Παρόλα αυτά η Ίδια ζει και υπάρχει και ενεργεί και ο λαός που μπορεί ακόμα και σκέπτεται και αντιλαμβάνεται την αλήθεια, ο λαός που αναζητεί την αιώνια προοπτική του και νοιάζεται για την κατά Χριστόν ζωή του, είναι ενωμένος μαζί Της, γιατί αναγνωρίζει στο πρόσωπο της Εκκλησίας την αλήθεια που είναι ο ίδιος ο Χριστός.

Η Εκκλησία κηρύττει μετάνοια, παρά τις πτώσεις και τις συχνές εκτροπές ενίων στελεχών Της, κάτι που συνέβαινε και θα συμβαίνει πάντα. Κηρύττει μετάνοια γιατί μόνο Αυτή μπορεί να ανατρέψει το κατάντημα του κόσμου και να ξανακάνει τον άνθρωπο και πάλι αληθινό και Θεοειδή. Ο κόσμος μας δε θα γίνει καλύτερος αν κατακτήσει πλούτο και οικονομική ευρωστία, καθώς εκεί εγκυμονεί και ευδοκιμεί η διαφθορά. Ούτε τα προβλήματα της ανθρωπότητας θα λυθούν, ως διά μαγείας, αν βελτιωθούν οι χρηματοοικονομικοί δείκτες και συρρικνωθούν τα ελλείμματα. Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία, τρόπο ζωής, να ξαναγίνουμε άνθρωποι του πνεύματος και όχι της ύλης, να ξεφύγουμε από τα δεσμά των πρόσκαιρων κοσμικών ενδιαφερόντων και ενασχολήσεων και να ξαναβρούμε τη χαμένη προοπτική μας που είναι ο ουρανός και όχι η γη. Πρέπει να ξαναβρούμε τον Χριστό, Εκείνον που κήρυττε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Τότε θα ξαναβάλουμε τις βάσεις για μια καλύτερη κοινωνία, για έναν ανώτερο και πιο ανθρώπινο κόσμο. ΑΜΗΝ!

Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος- Αρχιμ. Ε.Ο.


1. Ματθ. 3,3

2. Πράξ. 13,24

Αφήστε μια απάντηση