Κογκούλης: “Θρησκευτική – ηθική καλλιέργεια με βάση την ελληνορθόδοξη παράδοση”
Συγγραφέας: kantonopou στις 27 Ιανουαρίου, 2010
* Τη διάσταση της ηθικής αγωγής για το μάθημα των Θρησκευτικών ανέδειξε μιλώντας στην Λάρισα, ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής κ. Ιωαν. Κογκούλης
* Πρότεινε να λάβει το θρησκευτικό μάθημα την ονομασία «Χριστιανική Παιδεία»
Την αναγκαιότητα της ηθικής διαπαιδαγώγησης των νέων στη βάση της ελληνορθόδοξης παράδοσης, υπογράμμισε ο καθηγητής Παιδαγωγικής και κοσμήτορας της θεολογικής σχολής του ΑΠΘ κ. Ιωαν. Κογκούλης, μιλώντας σε εκδήλωση που οργάνωσε το περασμένο Σάββατο (23/01/2010) το παράρτημα Λάρισας της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων (ΠΕΘ) στον ιερό ναό του Αγ. Αντωνίου της πόλης μας.
Ο γνωστός και καταξιωμένος καθηγητής Παιδαγωγικής επεσήμανε ευθύς εξ αρχής ότι η παιδεία, ως συστηματική παροχή γνώσεων που στοχεύουν στη πνευματική άνοδο του ανθρώπου και ως αποτέλεσμα της διαδικασίας μάθησης, δεν σχετίζεται μονομερώς με τη γνωσιολογική κατάρτιση, αλλά και με την εμπειρική διαδικασία, η οποία συνδέεται με τη πνευματική και ηθική καλλιέργεια του νέου ανθρώπου. Ο ομιλητής τόνισε με έμφαση ότι ο σκοπός της Παιδείας, όπως τον ορίζει το Σύνταγμα και όπως τον διδάσκει επί αιώνες η Εκκλησία, η Φιλοσοφία και η Παιδαγωγική, είναι να διαπλάθει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, όχι μόνον δια των γνώσεων (τις οποίες σήμερα μπορεί να αποκτήσει ο οιοσδήποτε και μέσω του internet) αλλά κυρίως δια της διδασκαλίας της αρετής. Μας αξίζει, τόνισε, μια Παιδεία με την τρισυπόστατη διάστασή της ως εκπαίδευση, μόρφωση και ηθική καλλιέργεια.
Παρετήρησε, ωστόσο, ότι, δυστυχώς, το σημερινό εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι προσανατολισμένο στον επιστημονισμό, ως προέκταση του ορθολογισμού, με αποτέλεσμα την ασύμμετρη ανάπτυξη του μαθητή αφού το σύστημα περιορίζεται ως επί το πλείστον στην καλλιέργεια μόνο της λογικής του. Η μονομέρεια αυτή, είπε, συνδέεται και από την τάση καλλιέργειας στο μαθητή στάσεων και αξιών ξένων προς την δική μας περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Aναφερόμενος στο θρησκευτικό μάθημα ο κ. Κογκούλης τόνισε ότι η προσφορά του έγκειται όχι στη γνωσιολογική, αλλά στην παιδαγωγική διάσταση του περιεχομένου του, την οποία κομίζει ως ηθική αγωγή η ελληνορθόδοξη χριστιανική πίστη και παράδοση την οποία θα πρέπει να έχει ως βάση και επίκεντρο το μάθημα. Πρότεινε μάλιστα ο κ. Κογκούλης το μάθημα να μετονομασθεί και εφεξής, στα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων Α/βθμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, να ονομάζεται «Χριστιανική Παιδεία».Κλείνοντας την ομιλία του ο πανεπιστημιακός καθηγητής κάλεσε τους θεολόγους καθηγητές να εντείνουν τις προσπάθειές τους έτσι ώστε μέσα από το μάθημα των Θρησκευτικών – και όχι μόνο – να θωρακίσουν ηθικά και πνευματικά τους μαθητές, προσφέροντάς τους τον πλούτο της ελληνορθόδοξης παράδοσής μας, απ΄ τον οποίο, οι μαθητές όλων των βαθμίδων, θα μπορέσουν να ομορφύνουν την ύπαρξή τους.
* Τον κ. Κογκούλη προλόγισε εκ μέρους της Διοικούσας Επιτροπής της τοπικής Ενωσης Θεολόγων ο πρόεδρος της Δ.Ε. κ. Βασίλειος Στεργιούλης. Της ομιλίας προηγήθηκαν η τέλεση εσπερινού μετ’ αρτοκλασίας και η κοπή της παραδοσιακής αγιοβασιλόπιτας (με τυχερή στο φλουρί την καθηγήτρια κ. Γεωργία Ντούρου), εκδηλώσεις τις οποίες τίμησαν με την παρουσία τους ο διευθυντής Β/βάθμιας εκπαίδευσης ν. Λάρισας (και αντιπρόεδρος της Ενωσης Θεολόγων) κ. Ιωαν. Καραμήτρος, ο προϊστάμενος του 1ου Γραφείου της Δ/νσης Β/βάθμιας κ. Αθαν. Μαργαριτόπουλος και δεκάδες θεολόγοι, καθηγητές και καθηγήτριες, σχολείων του νομού.
Τέλος, ανακοινώθηκε ότι κατά την Δ’ Κυριακή των Νηστειών (14 Μαρτίου), θα έλθει ως προσκεκλημένος της Ενωσης Θεολόγων και θα μιλήσει στην Λάρισα (στην αίθουσα της Χριστιανικής Εστίας) ο καθηγητής Δογματικής της Θεολογικής Σχολής κ. Δημ. Τσελεγγίδης.
ΧΑ.ΑΝ.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.