kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ – ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Συγγραφέας: kantonopou στις 16 Σεπτεμβρίου, 2008

Ριζικές ανατροπές στα αναλυτικά προγράμματα Δημοτικού και Γυμνασίου σχεδιάζει το υπ. Παιδείας. Με βασική παραδοχή το γεγονός ότι η καθημερινότητα των μαθητών χρόνο με τον χρόνο γίνεται όλο και πιο «φορτωμένη», ξεκινά η συζήτηση για αλλαγές που θα κάνουν το σχολείο έως και την Γ τάξη του Γυμνασίου, πιο ουσιαστικό και -γιατί όχι;- «ελκυστικότερο».

Θα «κοπούν» μαθήματα; Θα συγχωνευτούν; Θα μειωθεί η ύλη; Σε αυτά τα ερωτήματα θα κληθούν να δώσουν απαντήσεις περίπου 200.000 εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολείων και σχολικοί σύμβουλοι, στους οποίους φτάνει την ερχόμενη εβδομάδα εγκύκλιος σχετική με την αναμόρφωση των μαθητικών προγραμμάτων.

Η εγκύκλιος θα ζητεί από τους εκπαιδευτικούς να καταθέσουν τις απόψεις τους, σε συζητήσεις που θα προκληθούν για τα ζητήματα από τους αρμόδιους περιφερειακούς διευθυντές. Η διαβούλευση για τις αλλαγές θα γίνει διεξοδικά στο επίπεδο της εκπαιδευτικής κοινότητας και τα πρώτα συμπεράσματα θα τα έχουμε αμέσως μετά τα Χριστούγεννα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», οι βασικοί στόχοι των αλλαγών θα είναι οι εξής:

Να φύγουν τα περιττά μαθήματα

Να περιοριστεί -όπου χρειάζεται- η ύλη

Να συγχωνευτούν μαθήματα

Να εισαχθούν σύγχρονα επιστημονικά αντικείμενα και νέοι τρόποι διδασκαλίας

Να ενισχυθεί η βιωματική διδασκαλία.

Στις αρχές της δεκαετίας του 90, οι μεγάλες έρευνες στους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παρουσίασαν για πρώτη φορά ένα ποσοστό μαθητών της τάξης του 10%, που δήλωνε ότι δεν είχε ελεύθερο χρόνο. Σήμερα, 18 χρόνια μετά, το ποσοστό των μαθητών που δεν έχει καθόλου ελεύθερο χρόνο έχει αυξηθεί στο 70%!

Την καρδιά, λοιπόν, αυτού του προβλήματος στοχεύει να «χτυπήσει» το ΥΠΕΠΘ, προχωρώντας σε νέο σχεδιασμό προγράμματος. Την ευθύνη της συγκέντρωσης και μελέτης των χιλιάδων απόψεων που θα κληθούν να καταθέσουν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, την έχει ειδική επιτροπή στην οποία προϊσταται ο καθηγητής της Φιλοσοφικής Αθηνών και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γ. Μπαμπινιώτης.

Καλούνται 200.000 εκπαιδευτικοί να προτείνουν αλλαγές, ώστε να μειωθεί η ύλη και να βελτιωθεί η μάθηση 

Η ΔΗΛΩΣΗ
«Θέλουμε μια σύγχρονη παιδεία»

«Στόχος μας είναι οι μαθητές στην πρώτη τους σχολική περίοδο, δηλαδή στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό, να έχουν μια γενική ανθρωπιστική και σύγχρονη παιδεία. Θέλουν να μορφοποιήσουν την πολιτιστική τους ταυτότητα, να είναι Έλληνες – πολίτες του κόσμου.

Στο Λύκειο θα εξειδικεύονται οι κλίσεις, ενώ θα δίνεται έμφαση και στον επαγγελματικό προσανατολισμό», λέει στο «Έθνος της Κυριακής» ο υπ. Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης.

 Δημόσιο φροντιστήριο στο Δημοτικό

Το υπουργείο Παιδείας ξεκινά από φέτος δημόσιο φροντιστήριο και στο Δημοτικό. Η Ελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά, οι πυλώνες της σκέψης για την εξελικτική πορεία των παιδιών, θα είναι τα μαθήματα στα οποία θα βοηθούνται οι μαθητές.

Προτεραιότητα θα δίνεται στις δύο πρώτες τάξεις, όπου μπαίνουν οι βάσεις της μάθησης. Το κόστος θα φθάσει τα 8 εκ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Δ’ ΚΠΣ.

Ηδη έχουν αποσταλεί προσκλήσεις ενδιαφέροντος προς ωρομίσθιους και αναπληρωτές. «Το δημόσιο φροντιστήριο στο Δημοτικό θα ξεκινήσει από φέτος. Έχει βγει ήδη η προκήρυξη.

Πιστεύω ότι είναι μια καινοτομία που βοηθά τους γονείς -κυρίως τους φτωχότερους- που έχουν πραγματικά ανάγκη στήριξης από την πολιτεία», λέει ο υπ. Παιδείας κ. Στυλιανίδης. Στην αγορά εδώ και χρόνια ανθεί αυτή η νέα τάση στον χώρο των «φροντιστηριακών» μαθημάτων, που θέλει τους μαθητές, αντί να διαβάζουν τα μαθήματα της επόμενης σχολικής ημέρας, ως είθισται στο σπίτι, να προετοιμάζονται στο μελετητήριο.

Η ύπαρξη αναγνωστήριων για τους μαθητές του Δημοτικού και του Γυμνασίου αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβοήθηση των παιδιών από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς, όταν οι γονείς αδυνατούν να ανταπεξέλθουν. Τώρα αυτόν τον ρόλο καλείται να παίξει και το δημόσιο σχολείο. 

ΣΤΟΧΟΣ
Ελεύθερος χρόνος και βιωματική διδασκαλία

Η επιτροπή έχει επιφορτιστεί με τη μελέτη των νέων αναλυτικών προγραμμάτων της πρώτης και δεύτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας και θα προτείνει ένα σχολείο σύγχρονο που δεν θα κουράζει τους μαθητές.

Στον ίδιο δρόμο, δηλαδή της αποφόρτισης του μαθητικού χρόνου, προχώρησε και η γαλλική κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα, καταργώντας τα μαθήματα το Σάββατο, προσφέροντας έτσι 3 ολόκληρες μέρες «ελευθερίας» στα παιδιά.

Εξετάζεται, για παράδειγμα, όλα τα λεγόμενα «καλλιτεχνικά μαθήματα» όπως το θέατρο, η μουσική, η αγωγή του πολίτη, η λογοτεχνία και άλλα να μπορούν να μπουν σε μια ζώνη ελεύθερης επιλογής.

Θα επιδιωχθεί να εξαιρεθεί από τα βιβλία η περιττή ύλη, σύμφωνα με αυτό που θεωρούν περιττό οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, και να γίνει η διδασκαλία πιο ζωντανή, πιο βιωματική (π.χ. επιτόπιες επισκέψεις με αφορμή θέματα που αναφέρονται στα βιβλία, εκπαιδευτικές εκδρομές σε μουσεία, όπου ζωντανεύουν τα ιστορικά γεγονότα).

Στο μικροσκόπιο της επεξεργασίας θα τεθεί επίσης το εκπαιδευτικό περιεχόμενο του ολοήμερου Δημοτικού.Η επιτροπή αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων θα αποτελείται από πανεπιστημιακούς, εκπαιδευτικούς, προσωπικότητες του χώρου και μέλη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Μαζί της θα εργάζεται και μια δεύτερη εκτελεστική επιτροπή, που θα υλοποιεί τις αποφάσεις Μπαμπινιώτη. Θα αναλυθούν κατ έτος τα μαθητικά προγράμματα και οι αλλαγές θα γίνονται σταδιακά για κάθε τάξη, από την Α’ Δημοτικού μέχρι και τη Γ’ Γυμνασίου. 

ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
bibian@pegasus..gr   

Πηγή:http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&tag=8777&pubid=1572620

Αφήστε μια απάντηση