kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Αποστολικό Ανάγνωσμα Κυριακής 26 Ιουλίου (Γαλ. γ’, 23 – δ’, 5)

Συγγραφέας: kantonopou στις 25 Ιουλίου, 2009

9uhb.jpg(Οι Άγιοι) έχουν τήν Χάρη τού Τριαδικού Θεού καί είναι μέλη τής Εκκλησίας καί αδελφοί μεταξύ τους, παρά τόν χρόνο πού έζησαν από τόν πρώτο αιώνα μέχρι σήμερα, παρά τήν ηλικία τους καί τό χρώμα τους, παρά τά διάφορα επαγγέλματα καί τόν τρόπο τής ζωής τους, παρά τήν κοινωνική τους κατάσταση, παρά τό ιδιαίτερο φύλο καί τήν εθνικότητά τους.

Μέ τήν ευκαιρία τής εορτής τής Αγίας Παρασκευής η Εκκλησία καθόρισε νά διαβάζεται σήμερα ως αποστολικό ανάγνωσμα μιά περικοπή από τήν επιστολή τού Αποστόλου Παύλου πρός τούς Χριστιανούς τής Γαλατίας, πού είναι γνωστή ως πρός Γαλάτας επιστολή.

Μελετώντας κανείς τό σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα υποθέτει ότι επελέγη από τήν Εκκλησία γιατί περιλαμβάνει μιά φράση: «όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε. ουκ ένι Ιουδαίος, ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν καί θήλυ πάντες γάρ υμείς είς εστέ εν Χριστώ Ιησού» (Γαλ. γ’, 27-28).

Αυτό τό «ουκ ένι άρσεν καί θήλυ» αναφέρεται στήν Αγία Παρασκευή καί θέλει νά πή ότι στήν αγιότητα καί τό μαρτύριο δέν υπάρχει διαφορά, αφού οι γυναίκες συναγωνίσθηκαν τούς άνδρες στήν άθληση καί τό μαρτύριο, υπέμειναν τά πάντα γιά τήν αγάπη τού Χριστού. Πράγματι, όταν διαβάσουμε τόν βίο τής αγίας Παρασκευής καί δούμε πόσα μαρτύρια αντιμετώπισε η Αγία, καί μάλιστα μέ μεγάλη καρτερία καί ανδρικό φρόνημα, θά θαυμάσουμε.

Όπως γίνεται φανερό τό χωρίο αυτό τού Αποστόλου Παύλου δέν προσφέρεται γιά κοινωνιολογικές εφαρμογές, δέν γίνεται λόγος σέ αυτό γιά μιά κοινωνική ισότητα μεταξύ Ιουδαίων καί ειδωλολατρών, μεταξύ δούλων καί ελευθέρων, μεταξύ ανδρών καί γυναικών. Εδώ ο Απόστολος Παύλος κάνει λόγο γιά τήν αδελφότητα πού βιώνεται μέσα στήν Εκκλησία από αυτούς πού βαπτίσθηκαν στόν Χριστό καί φόρεσαν τήν Χάρη τού Χριστού, πού είναι Χάρη τού Τριαδικού Θεού.Όλοι αυτοί πού μετέχουν στήν όλη εκκλησιαστική ζωή, μέ τά μυστήρια καί τήν άσκηση, αποτελούν ενότητα εν Χριστώ, είναι ιδιαίτερα μέλη τής Εκκλησίας καί δέν υπάρχουν διαφορές μεταξύ τους, αφού μέ τήν ζωή πού ζούν έκαναν υπέρβαση στίς διάφορες φυσικές κοινωνικές διακρίσεις.

Αυτό τό βλέπουμε στούς βίους τών Αγίων τής Εκκλησίας, πού έχουν τήν Χάρη τού Τριαδικού Θεού καί είναι μέλη τής Εκκλησίας καί αδελφοί μεταξύ τους, παρά τόν χρόνο πού έζησαν από τόν πρώτο αιώνα μέχρι σήμερα, παρά τήν ηλικία τους καί τό χρώμα τους, παρά τά διάφορα επαγγέλματα καί τόν τρόπο τής ζωής τους, παρά τήν κοινωνική τους κατάσταση, παρά τό ιδιαίτερο φύλο καί τήν εθνικότητά τους. Η Ορθόδοξη Εκκλησία επεκτείνεται σέ ολόκληρο τόν κόσμο καί όλα τά μέλη της, όταν ζούν σύμφωνα μέ τήν παράδοσή της, είναι αδέλφια μεταξύ τους. Όλοι ανήκουμε σέ μιά ιδιαίτερη πατρίδα, αλλά παρά ταύτα είμαστε μέλη τής ιδίας παγκόσμιας, οικουμενικής καί καθολικής-Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Χωρίς τήν Χάρη τού Θεού καί έξω από τήν Εκκλησία υπάρχουν ακόμη καί τώρα, στόν εικοστό πρώτο (21ο) αιώνα, μεγάλη ανισότητα καί κοινωνικές αδικίες.Παρά τόν Χάρτη τών Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ακόμη καί σήμερα υπάρχουν ταξικές καί φυλετικές διακρίσεις καί ποικίλες κοινωνικές ανισότητες. Παρά τό ότι καταργήθηκε η δουλεία, σέ πολλές περιπτώσεις οι άνθρωποι γίνονται δούλοι συνανθρώπων τους καί παρατηρείται διάκριση τών φύλων.

Η αγία Παρασκευή, όμως, όπως καί όλοι οι Άγιοι, μάς δείχνει ότι όλες οι διακρίσεις υπερβαίνονται εν Χριστώ μέσα στήν Εκκλησία. Καί ακόμη μάς δείχνει ότι οι αιώνες πού περνούν δέν εξαλείφουν τήν μνήμη τους από τόν λαό, κυρίως όμως από τήν Εκκλησία καί τόν Θεό. Η Χάρη τού Θεού, πού ευρίσκεται πλούσια στήν Εκκλησία, μέ τήν ελεύθερη θέληση τών ανθρώπων υπερβαίνει όλες τίς διαιρέσεις καί τίς διακρίσεις καί πραγματοποιεί μιά κοινωνία όπου επικρατεί η αλήθεια, η αγάπη, η δικαιοσύνη, η ειρήνη καί γενικώς η πραγματκή εν Χριστώ αδελφότητα. Αυτή η κοινωνία είναι καί χάρισμα, αλλά καί αγώνας. Άν δέν αγωνισθούμε, δέν μπορούμε τίποτε νά αποκτήσουμε στήν ζωή μας, ούτε καί τήν χριστιανική ζωή.

Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

Αφήστε μια απάντηση