kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Απόφαση Ιεράς Κοινότητας Αγίου Όρους για Θρησκευτικά

Συγγραφέας: kantonopou στις 9 Σεπτεμβρίου, 2008

Τον έντονο προβληματισμό, την θλίψη και την απορία εξέφρασε η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους, σχετικά με την πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας με την οποία δίδεται το δικαίωμα αποχής από το μάθημα των θρησκευτικών.

 Η Ανακοίνωση της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους έχει ως εξής: 

Το Σώμα της Εκτάκτου Διπλής Ιεράς Συνάξεως του Αγίου Όρους που συνήλθε στις Καρυές την 20.8/2.9.2008 εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό, την θλίψι, την απορία και την πικρία για την πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας με την οποία δίδεται το δικαίωμα αποχής από το μάθημα των θρησκευτικών, τους εκκλησιασμούς και την σχολική προσευχή στους μαθητάς της Πρωτοβαθμίου και Δευτεροβαθμίου Εκπαιδεύσεως. 

Στην πράξη, η ενέργεια αυτή του Υπουργείου Παιδείας καθιστά ένα μάθημα ιδιαίτερης παιδευτικής, κοινωνικής και ανθρωπιστικής αξίας, περισσότερο από  τα Λατινικά, τις ξένες γλώσσες και τα λοιπά γνωσιολογικά μαθήματα, προαιρετικό και ανατρέπει κατά τρόπο ανεύθυνο και πρόχειρο την μακραίωνη μέριμνα της Πολιτείας και της Εκκλησίας για την εξεύρεση μέσων και τρόπων, ώστε η παιδεία να αποβλέπει συνειδητά στην ανάπτυξη της Εθνικής και Θρησκευτικής συνειδήσεως των παιδιών και να εμπνέει σ΄ αυτά την αγάπη και το σεβασμό προς τον άνθρωπο και την δημιουργία, την πίστη προς την πατρίδα και προς την Ελληνορθόδοξο παράδοση. 

Οι ανωτέρω σκοποί δεν αποτελούν απλές σκέψεις, αλλά είναι αυτά ρητά ενσωματωμένοι στο άρθρο 16, παρ.2 του Ελληνικού Συντάγματος και στο άρθρο 1 του Ν. 1566/1985 (Δομή και λειτουργία της Πρωτοβαθμίου και και Δευτεροβαθμίου εκπαιδεύσεως) και βέβαια στο όλο ήθος και την διδασκαλία της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Η άποψη ότι με αυτόν τον τρόπο η Ελληνική νομοθεσία εναρμονίζεται με τις κατά καιρούς αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τις συμβατικές υποχρεώσεις για τον σεβασμό των ατομικών δικαιωμάτων είναι εν μέρει πειστική, διότι εξ ίσου ισχύει η πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την διατήρηση των ιδιαιτεροτήτων των επί μέρους παραδόσεων και μάλιστα αυτών που αφορούν την ταυτότητα και αυτοσυνειδησία κάθε χώρας. Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία υποστηρίζει τη θρησκευτική ελευθερία κάθε πολίτη, αλλά δεν καταργεί τον κοινοτικό και κοινωνικό χαρακτήρα της ορθοδόξου πίστεως, η οποία ομιλεί για κοινό σώμα και αλλήλων μέλη, για ενότητα και θυσία.

Δεν πρέπει να λησμονηθεί το γεγονός ότι το κοινόν και κοινοτικόν πνεύμα διετήρησε την συνοχή και την συνέχεια του Ελληνικού Έθνους. Η προσπάθεια εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών της Ε.Ε. θεραπεύει μεν τον τύπο, παραγνωρίζει όμως και βλάπτει καίρια την ουσία. Και η ουσία είναι η αγωγή των παιδιών, των πλασμένων «κατ΄εικόνα και καθ΄ομοίωσιν» του Θεού Πατρός. Και δεν είναι δυνατόν, η παιδεία, ως βασική αποστολή του Κράτους να παραθεωρή την πλευρά της βαθυτέρας ψυχικής ανάγκης του ανθρώπου για γνώση της αποκεκαλυμμένης αλήθειας της ορθοδόξου πίστεως, αυτής που όντως συντελεί, ώστε οι πολίτες «να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες? και να εμπνέονται την αγάπη προς τον άνθρωπο, την ζωή και την φύση? (άρθρο 1, παρ. α του ν. 1566/85). 

Με την δυνατότητα που παρέχει η εγκύκλιος 91109/Γ2/10-07-2008 και η συμπληρωματική της 104671/Γ2/24-08-2008 του ΥΠ.Ε.Π.Θ. αδικούνται κατάφωρα οι μαθηταί και στο τέλος όλη η κοινωνία και η πολιτεία, διότι με την επικρατούσα σήμερα νοοτροπία στα σχολεία της ήσσονος προσπάθειας και ανέσεως, οι μαθηταί θα στερηθούν αυτοβούλως της μοναδικής δυνατότητος, με όχι πολύ κόπο, να γνωρίσουν την πίστη των πατέρων τους, των αγίων, των αποστόλων, την διδασκαλία του Χριστού, την αλήθεια που σώζει. 

Έτσι μπορεί να αποφοιτήσουν από τα σχολεία με άριστα, αλλά χωρίς τα βασικά εφόδια της πνευματικής και ψυχικής καταρτίσεως, ώστε μετά να ζήσουν στην κοινωνία ολοκληρωμένοι και ισορροπημένοι, αλλά ελλιπείς και μονομερείς, ως εξαρτήματα μιας επαγγελματικής μηχανής, χωρίς όμως να είναι όντως ελεύθερες ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Πιστεύουμε ότι η ηγεσία του ΥΠ.Ε.Π.Θ δεν έχει σταθμίσει τις αρνητικές συνέπειες αυτής της «λύσεως» η οποία, αν και φαίνεται ασήμαντη, αφαιρεί την δυνατότητα στην νέα γενεά να αναγνωρίσει την ταυτότητα και την αυτοσυνειδησία της. 

Σε μια εποχή δύσκολη και μάλιστα σε εποχή που οι λοιπές Ορθόδοξες χώρες ζητούν ενθάρρυνση από την Ελλάδα για επανεισαγωγή του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία τους, κάνουμε έκκληση στην πολιτική ηγεσία του ΥΠ.Ε.Π.Θ. να επανεκτιμήσει τις αποφάσεις της και να επανατοποθετήσει το μάθημα των Θρησκευτικών ως βασικό στοιχείο αγωγής και πνευματικής αναπτύξεως των παιδιών. Εξ΄ άλλου, η Ελληνική Ορθόδοξη παιδεία έχει ιστορική υποχρέωση να διαδραματίσει τον παραδοσιακό της ρόλο, αυτόν της προσλήψεως χρησίμων στοιχείων, αλλά και της μεταλαμπαδεύσεως του πνεύματος της στην Δύσι όπως έπραξε αυτό η κλασσική παιδεία και αργότερα η λόγια Βυζαντινή παράδοση. 

Καλούμε επίσης τους πολίτες και τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων να διαδηλώσουν την γονική και εκπαιδευτική φροντίδα τους για την προστασία της ορθής αγωγής και πνευματικής αναπτύξεως των παιδιών/

  Πηγή:http://romfeaapopseis.blogspot.com/2008/09/blog-post_08.html 

Αφήστε μια απάντηση