kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Κείμενα αφυπνιστικά (Πρωτ. π. Θωμά Βαμβίνη)

Συγγραφέας: kantonopou στις 21 Απριλίου, 2009

Οι σωματικές αισθήσεις είναι τά παράθυρα από τά οποία επικοινωνεί η ψυχή μέ τόν αισθητό κόσμο. Καί επειδή η δούλωση στά αισθητά πράγματα είναι θάνατος τής ψυχής, γι’ αυτό οι αισθήσεις πρέπει νά φυλάσσονται. Φύλακάς τους, λοιπόν, είναι ο λόγος, μιά ενέργεια τής ψυχής πού αποτελεί, σύμφωνα μέ τόν άγιο Μάξιμο, τό πρακτικό συστατικό τής νοεράς δυνάμεώς της.Στήν ανατομία τής ψυχής πού επιχειρεί ο άγιος Μάξιμος στό έργο του Μυσταγωγία, περιγράφοντας σέ ιδιαίτερη ενότητα τό πώς καί μέ ποιό τρόπο η αγία τού Θεού Εκκλησία είναι εικόνα καί τύπος «τής ψυχής καθ’ εαυτήν νοουμένης», συνδέει τήν ανθρωπολογία μέ τήν θεολογία, τήν άσκηση μέ τήν Θεία Λειτουργία, τά βάθη τής ανθρώπινης ψυχής μέ τούς δημιουργικούς καί προνοητικούς λόγους τού σύμπαντος κόσμου. Ο άνθρωπος είναι συνδεδεμένος μέ όλον τόν ορατό καί αόρατο κόσμο καί ταυτόχρονα βρίσκεται σέ πορεία απελευθέρωσης από όλες τίς δεσμευτικές σχέσεις μέ τά κτίσματα, πορευόμενος μέ τόν νού καί τόν λόγο πρός τήν αλήθεια καί τό αγαθό, πού ταυτίζονται μέ τόν Θεό ως ουσία καί ενέργεια. Στήν πορεία αυτή ο νούς κινεί τήν νοερά δύναμη τής ψυχής καί ο λόγος διοικεί μέ σωφροσύνη τήν ζωτική της δύναμη τήν οποία ενώνει μέ τόν νού.Ωραία κείμενα, πού ξυπνούν τόν νού από τόν λήθαργο καί τού δείχνουν ότι υπάρχει πίσω από τίς αισθήσεις, καί μέσα στό σώμα, ένας απέραντος κόσμος ―αληθινός, όχι φανταστικός― στόν οποίο συναντιέται η κτίση μέ τόν Θεό καί ο θνητός άνθρωπος δέχεται τίς δωρεές τής ενανθρωπήσεως τού Υιού καί Λόγου τού Θεού, τού πάθους καί τής αναστάσεώς Του.Αυτός όμως ο θαυμαστός κόσμος χάνεται, όταν «διά τών θυρίδων» τών αισθήσεων η ψυχή σεργιανά μονίμως στόν κόσμο όταν μέ τήν φιλαυτία υποτάσση τόν νού καί τόν λόγο στίς εμπειρίες τών αισθήσεων.

  Πηγή:http://www.parembasis.gr/

Αφήστε μια απάντηση