Ηθικά κριτήρια καθορίζουν τη γκαρνταρόμπα του σύγχρονου Δυτικού ανθρώπου
Συγγραφέας: kantonopou στις 9 Φεβρουαρίου, 2009
Η πολυτέλεια δίνει σταδιακά τη θέση της στη σύνεση.
Αν οι παρατηρητές των τάσεων της μόδας έχουν δίκιο, η ύφεση ευνοεί όσους επιδιώκουν να αποκτήσουν νέα και πολιτικά ορθή γκαρνταρόμπα, που εκπροσωπούν νέα τάση με ονομασία «Slow Wear» (Αργή Ένδυση).
Οπως και το κίνημα Slow Food (Αργή Εστίαση), που εγκαινιάσθηκε στην Ιταλία και ήθελε να καταγγείλει την ομογενοποίηση της γεύσης που επιτυγχάνεται στα φαστ φουντ, το Slow Wear αφορά την επιστροφή στις βασικές αξίες, επιλέγοντας την ποιότητα και όχι την φτηνή ευκολία και σώζοντας, με τον τρόπο αυτό, τον πλανήτη.
Παρότι η «ηθική μόδα», που δίνει μεγάλη σημασία στις συνθήκες κατασκευής, παραμένει προνόμιο των ολίγων, η ζήτηση για τέτοια προϊόντα σημειώνει κατακόρυφη άνοδο. Η «βετεράνος» οικολογική μάρκα Komodo, που ιδρύθηκε πριν δύο δεκαετίες από Βρετανό τουρίστα, με έρωτα για την Ασία, αποφέρει σήμερα στον ιδρυτή της ετήσια έσοδα δύο εκατομμυρίων ευρώ, για ρούχα που κατασκευάζονται από καλά αμοιβόμενους εργάτες σε Κατμαντού και Μπαλί.
Ανάλογες ανησυχίες διακρίνουν και τη Λαρά Μπρυνό-Λορ, ιδιοκτήτρια του μικρού οίκου
«Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν είδη μόδας, που είναι μοναδικά και κατασκευασμένα από πολύτιμα υφάσματα. Την ίδια στιγμή, οι αγοραστές δίνουν έμφαση στον τρόπο κατασκευής των προϊόντων, καθώς δεν θέλουν να ευνοήσουν την παιδική εργασία ή τις απάνθρωπες εργασιακές συνθήκες», λέει η επικεφαλής οικονομικών αναλύσεων του Γαλλικού Ινστιτούτου Μόδας, Εβελίν Σαμπαλιέ.
Στη μεγάλη έκθεση και επίδειξη Slow Wear, που ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Παρίσι συμμετείχαν πάνω από 1.100 εκθέτες και οίκοι μόδας, σηματοδοτώντας την εδραίωση της «ηθικής μόδας» στις καταναλωτικές συνειδήσεις.
«Στην άκρη οι μοδάτοι! Έρχεται η μόδα της κρίσης»
Η νέα τάση στη μόδα του Λος Άντζελες ονομάζεται «recessionista» (μόδα της ύφεσης) και αφορά όσες θα επιλέξουν να δαπανήσουν 70 ευρώ, αντί 700, για να αγοράσουν πουλόβερ κασμίρι ή θα προτιμήσουν να αγοράσουν τρία φρέσκα ακτινίδια για ένα ευρώ και να φτιάξουν από αυτά κρέμα προσώπου, αντί να καταβάλουν 100 ευρώ για μία επίσκεψη σε σπα με περιποίηση προσώπου.
Την ώρα που η παγκόσμια οικονομία πλήττεται από την κρίση, οι recessionistas ανακαλύπτουν τις χαρές των εκπτώσεων και της οικονομίας.
«Στην παρούσα συγκυρία, η επιδειξιομανής κατανάλωση αποτελεί πρόκληση. Αντίθετα είναι πολύ σικ να κάνεις οικονομία και να αναζητάς τις ευκαιρίες», λέει η Μάντι Νόργουντ, πρώην εκδότρια του περιοδικού «Vogue».
Την ίδια στιγμή, ο όρος recessionistas έχει εξαπλωθεί, για να ενσωματώσει τον τομέα της εστίασης, της ψυχαγωγίας και της ομορφιάς. Ο όρος ανακηρύχθηκε μάλιστα «λέξη της εβδομάδας» από την ιστοσελίδα του λεξικού Macmillan.
Οι recessionistas προτιμούν να ψάχνουν για ευκαιρίες σε ειδικευμένες ιστοσελίδες και σε καταστήματα στοκ και αποφεύγουν τα παραδοσιακά καταστήματα. Η 30χρονη κάτοικος του Λος Άντζελες, Μαίρη Χολ, δημιούργησε δημοφιλές μπλογκ, με τίτλο «recessionistas», που ειδικεύεται σε συμβουλές φθηνότερης διαβίωσης.
«Το μπλογκ μου γνωρίζει μεγάλη επιτυχία, καθώς πολλοί αντιμετωπίζουν το δίλημμα της καλής ένδυσης, με όσο το δυνατόν λιγότερα έξοδα. Ξέρω ότι τις συμβουλές μου ακολουθούν ακόμη και κυρίες του Μπέβερλι Χιλς, που αισθάνονται ότι ο καιρός δεν είναι κατάλληλος για ακριβά ψώνια», λέει η κ. Χολ, που έχει 20.000 πιστούς αναγνώστες από 80 κράτη του κόσμου.
Το μπλογκ προσφέρει επίσης χρήσιμες συμβουλές για φθηνή γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου (φτιάξτε μόνος την κάρτα σας), μέχρι και για την επιλογή του κατάλληλου δείπνου (μαγειρέψτε σπάνιες γαλλικές συνταγές στο σπίτι σας).
Το περιοδικό ShopSmart, ακολουθεί και αυτό την τάση, αφιερώνοντας το τεύχος Μαρτίου στο κίνημα recessionista, με συμβουλές για τον εντοπισμό καλών καταστημάτων μεταχειρισμένων ειδών.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.