kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Στην ορθόδοξη Τεχεράνη

Συγγραφέας: kantonopou στις 1 Ιανουαρίου, 2009

Ο ναός του Αγίου Νικολάου στην Τεχεράνη αποτελεί σήμερα το κυριότερο ορθόδοξο κέντρο του Ιράν. Βρίσκεται στην πρώην «λεωφόρο Ρούζβελτ», απέναντι ακριβώς από την πρώην αμερικανική πρεσβεία, την οποία οι Ιρανοί αποκαλούν «λανεϊέ τζασουσί», που σημαίνει «φωλιά των προδοτών». Αμερικανοί, βέβαια, δεν υπάρχουν εδώ και 28 χρόνια. Το κτίριο, ωστόσο, δεν μένει ακατοίκητο. Στεγάζει το μορφωτικό κέντρο της υπηρεσίας ασφαλείας «των φυλάκων της ισλαμικής επανάστασης». Η σύμπτωση αυτή, κατά τον ηγούμενο Αλεξάντρ Ζαρκάσεφ, δεν επηρεάζει καθόλου τις δραστηριότητες της ρωσικής εκκλησίας. Ο ναός ποτέ δεν είναι άδειος. Η μουσικολόγος Μαρίνα Παπαδημητρίου μίλησε μαζί του και μας μεταφέρει τη συνομιλία.

– Πώς είναι στο Ιράν το θρησκευτικό συναίσθημα;

«Είναι ιερό. Υπάρχει μεγάλος σεβασμός για τις θρησκείες. Οσο και αν ακούγεται παράξενο, εδώ τα πράγματα είναι ευκολότερα επειδή η πολιτεία στηρίζει τη θρησκευτική προτεραιότητα, τις θρησκευτικές αξίες. Γι’ αυτό παρατηρώ πως οι κάτοικοι βλέπουν με σεβασμό και τη δική μας πίστη. Το νιώθω περπατώντας στους δρόμους. Είναι μια ευχάριστη διαπίστωση».

– Είναι μεγάλη η ορθόδοξη κοινότητα του Ιράν;

«Οι μόνιμοι πιστοί είναι γύρω στους 50. Είναι οι απόγονοι των Ρώσων κοζάκων, οι οποίοι κάποτε υπηρετούσαν στις υπηρεσίες του σάχη. Είχαν εγκατασταθεί στην Τεχεράνη στα τέλη του 19ου αι. Πολλοί από αυτούς αποτελούσαν την τοπική διανόηση. Το ενδιαφέρον είναι πως ακόμα και σήμερα ζουν σύμφωνα με τους νόμους της ρωσικής τσαρικής αυτοκρατορίας. Ακούγεται παράξενο, ωστόσο μετά την ισλαμική επανάσταση οι καινούργιες αρχές έδωσαν τη δυνατότητα σε όλες τις μειονότητες να κανονίσουν το δικό τους οικογενειακό δίκαιο. Οι Ρώσοι του Ιράν αντέγραψαν τον κώδικα νόμων της τσαρικής Ρωσίας και τον έστειλαν για επικύρωση στα όργανα της Δικαιοσύνης. Και έτσι, εδώ και 28 χρόνια, η ρωσική διασπορά ζει μ’ αυτούς τους νόμους χωρίς προβλήματα».

– Πότε χτίστηκε ο Αγιος Νικόλαος;«Το 1944, πάνω στα σχέδια του αρχιτέκτονα Νικολάι Μάρκοφ. Μεταξύ των δωρητών ανακαλύπτω στην τιμητική πλακέτα, στην είσοδο, το όνομα του Ελληνα της διασποράς Δ. Καστελίδη… Για χρόνια ο ναός υπαγόταν στη δικαιοδοσία της ρωσικής Εκκλησίας του εξωτερικού. Μετά την ισλαμική επανάσταση έμεινε χωρίς προσωπικό. Πριν από 13 χρόνια πέρασε στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας. Κατάγομαι από την Αγία Πετρούπολη. Εκλεισα 13 χρόνια εδώ. Δίπλα από το ναό, όπως βλέπετε, οργανώσαμε τη λειτουργία γηροκομείου. Μένουν συνολικά 26 γέροντες, Αρμένιοι, Σύροι, Πέρσες. Στο Ιράν αντιλήφθηκα την ιδιαίτερη συμπάθεια που τρέφουν οι ντόπιοι για το λαό μου».

– Δημοφιλείς οι Ρώσοι στο Ιράν…

«Η ρωσική κοινότητα έφερε πολλές καινοτομίες στην καθημερινότητά τους. Τα πρώτα αυτοκίνητα με τους οδηγούς τους ήρθαν από την Αγία Πετρούπολη, ενώ μέχρι σήμερα χρησιμοποιούν στο λεξιλόγιό τους τις ρωσικές λέξεις “σαμοβάρ”, “σουχαρί” (παξιμάδια), “κουλίτς” (τσουρέκι)… Και δεν είναι τυχαίο, πιστεύω, πως οι μεγάλοι Ρώσοι κλασικοί της λογοτεχνίας είναι πολύ δημοφιλείς στο Ιράν».

– Εκεί ποιος ναός είναι;

«Είναι ο ελληνικός ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου με το επιβλητικό μαρμάρινο αέτωμα πάνω σε αρχαιοπρεπείς κίονες κορινθιακού ρυθμού. Κρίμα, παραμένει κλειστός χρόνια τώρα».

:http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=18.08.2007,id=73981800,79897832,96176744

Αφήστε μια απάντηση