kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του χριστιανισμού; Περίληψη στο μάθημα των Θρησκευτικών (Β’ Λυκείου)

Συγγραφέας: kantonopou στις 1 Νοεμβρίου, 2014

2ο ΓΕΛ ΑΡΓΟΥΣ

Από τις: Σωτηροπούλου Σταυρούλα Φαίνια Αργυράκη Β1

4.Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του χριστιανισμού;

Ο Θεός είναι άγνωστος στους ανθρώπους στην ουσία του αλλά γνωστός για τις ενέργειές του στον κόσμο. Η ανθρώπινη αντίληψη και λογική δεν είναι ικανή να συλλάβει την έννοια της ουσίας του Θεού που είναι άκτιστη,άπειρη,τέλεια και γνωστή μόνο στον ίδιο. Μέσα από τις ενέργειές του,ο Θεός έρχεται σε επαφή με τους ανθρώπους.Πολλοί πιστοί μαθαίνουν για τον Θεό από την φυσική και υπερφυσική αποκάλυψη. Ωστόσο,ο Θεός με την αγάπη του μας διαθέτει γνώση και όπως διατύπωσε ο Απ.Παύλος,όσα είναι άγνωστα σε εμάς τώρα,θα αποκαλυφθούν στο μέλλον.

Το μυστήριο του Τριαδικού Θεού είναι ένα ακόμα φαινόμενο που απασχολεί τους πιστούς.Πρέπει να κατανοήσουμε ότι είναι ασύλληπτο από την ανθρώπινη σκέψη,η ενιαία φύση του είναι άναρχη,αιώνια,άπειρη,άκτιστη και ακατάληπτη. Τα 3 πρόσωπα της Αγίας Τριάδας δεν είναι θεότητες.Έχουν τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά. Ο Πατέρας είναι αγέννητος, ο Υιός ‘’γεννάται’’ προαιώνια από τον πατέρα και το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται προαιώνια από τον Πατέρα.Ο Τριαδικός Θεός παρουσιάζεται και δρα ενιαία.

Η πιο σπουδαία και σημαντική παρουσία του Θεού στην ιστορία είναι η ενανθρώπιση του δεύτερου προσώπου της Αγίας Τριάδας. Αλλά και η μεγαλύτερη απόδειξη της αγάπης Του αποδεικνύεται από την ενανθρώπιση του Υιού και του λόγου του θεού.

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Ο Θεός είναι _______ στην ουσία του και ______ με τις _______ του προς τον κόσμο.
  2. Η ουσία του είναι _____,______,______ και ________ μόνο στον ίδιο το Θεό.
  3. Ποια είναι τα 3 πρόσωπα της Αγίας Τριάδας και ποια τα χαρακτηριστικά τους ιδιώματα.
  4. Η πιο σημαντική παρουσία του στην ιστορία είναι η ενανθρώπηση του τρίτου προσώπου της Αγίας Τριάδας. Σ / Λ
  5. Τα 3 πρόσωπα της Αγίας Τριάδας είναι οι τρεις θεότητες. Σ / Λ

 

Σωτηροπούλου Σταυρούλα

Φαίνια Αργυράκη Β1

2ο ΓΕΛ Άργους

Από τις: Ναταλία  Γαλάτουλα και Ίνα Καπετάνιου

7. Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;

Λόγω της αμφισβήτησης της ιστορικότητας του προσώπου του Ιησού και της λυτρωτικής αποστολής του, ο Ιησούς απευθυνόμενος στους μαθητές του θέτει το ερώτημα: «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»

Α) Παρερμηνείες ή λαθεμένες ερμηνείες

Άτομα                                                            Ο Χριστός λέγεται ότι είναι:

          I.              Οι μαθητές μεταφέροντας απόψεις   των σύγχρονων Ιουδαίων  →      Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής→      Ο Ηλίας→      Ένας προφήτης

Σκόπιμα παρερμήνευσαν ή παρεξήγησαν το πρόσωπο και την αποστολή του Χριστού:

       II.              Θρησκευτικοί άρχοντες(Γραμματείς/Φαρισαίοι/   Σαδδουκαίοι) →      ένας σφετεριστής και διαστροφέας   της Μεσσιανικής προσδοκίας
     III.              Σύγχρονη Ιουδαίοι (+Ιούδας) →      Ισχυρός ηγεμόνας που θα   αποκαθιστούσε το έθνος

 

 

Β) Αιρετικές και ουμανιστικές θεωρήσεις

  1.                                                       Αιρέσεις
  2.   Θεμελιωτές και οπαδοί του   Διαφωτισμού
Αμφισβήτηση και άρνηση της θεανθρώπινης υπόστασης του   Χριστού λόγω της προσπάθειας κατανόησης με τη λογική   το υπέρλογο δόγμα της υποστατικής ένωσης

!Οι αιρέσεις αντιμετωπίστηκαν από την εκκλησία με τα συγγράμματα των εκκλησιαστικών συγγραφέων και Πατέρων και με τις Οικουμενικές Συνόδους

Είδαν τον Ιησού ως:

  1.   Οπαδοί του Ρομαντισμού

 

→      Φορέα καλοσύνης και ανθρωπιάς   (γλυκής Ιησούς)
  1.   Κοινωνιστές-Σοσιαλιστές
→      Μεγάλο κοινωνικό επαναστάτη→      Δυνατό προλεταριάτο

 

 

  1.   Ψυχαναλυτική άποψη (Φρόυντ)
→      Προσπάθεια απελευθέρωσης απ το   σύνδρομο του «σαδιστή πατέρα», δηλαδή τον αυστηρό θεό της Π. Διαθήκης

 

Γ) Η άποψη της εκκλησίας

Κατά την άποψη της εκκλησίας στο πρόσωπο του Χριστού ενώθηκαν οι δύο τέλειες φύσεις, η θεία και η ανθρώπινη. Αυτή η άποψη διατυπώθηκε οριστικά και επίσημα στον όρο της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου (451 Χαλκηδόνα).

Επομένως :  Ο Χριστός είναι θεάνθρωπος

 

Ως Θεός είναι ομοούσιος   με το Θεό Πατέρα Ως άνθρωπος είναι ομοούσιος   με εμάς αλλάτέλειος και αναμάρτητος

 

ü  Είναι:

  • το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας
  • συνάναρχος και συναιώνιος με το Θεό Πατέρα
  • πρόσωπο ιστορικό και η γέννηση του έχει υπερφυσικό χαρακτήρα

 

ü  Εξαγιάζει τη δημιουργία και την ύλη

ü  Ανυψώνει την ανθρώπινη φύση και της δίνει τη δυνατότητα να φθάσει μέχρι τη θέωση

 

ü  Σκοπός της ενανθρώπησης του Λόγου του Θεού είναι η σωτηρία του ανθρώπου. Ο Χριστός ως λυτρωτής προσφέρει στον άνθρωπο τα μέσα της απαλλαγής του από τις συνέπειες του προπατορικού αμαρτήματος. Μ’ αυτόν τον τρόπο αποκαθίστανται οι αρμονικές σχέσεις με το Θεό, τη φύση, το συνάνθρωπο και τον εαυτό του.

 

Ασκήσεις

Α.  Αντιστοίχηση

Ο Χριστός λέγεται ότι είναι:

          i.              Σοσιαλιστές α.    Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής
     ii.              Φαρισαίοι/ Σαδδουκαίοι β.     γλυκής   Ιησούς
   iii.              Οι μαθητές μεταφέροντας απόψεις   των σύγχρονων Ιουδαίων  γ.       Προσπάθεια     απελευθέρωσης απ το σύνδρομο του «σαδιστή   πατέρα»
   iv.              Φρόυντ δ.      Δυνατό προλεταριάτο
      v.              Ρομαντικοί Λογοτέχνες ε.      ένας   σφετεριστής και    διαστροφέας της   Μεσσιανικής προσδοκίας

 

Β.  Συμπλήρωση κενών

 1. Οι οπαδοί των ___________ αμφισβήτησαν ή και αρνήθηκαν τη _____________ υπόσταση του Χριστού, γιατί προσπάθησαν με _________ τρόπο να κατανοήσουν το υπέρλογο δόγμα της ___________ __________.

 2. Στο πρόσωπο του Χριστού ενώθηκαν οι 2 τέλειες φύσεις, η ________ και η ___________. Διατυπώθηκε οριστικά και επίσημα στον όρο της ___’ Οικουμενι-κής συνόδου.

3. Ο Χριστός είναι ____________. Ως Θεός  είναι ομοούσιος με το(ν) _________________.

Γ.  Σωστό/Λάθος

1)      Η εκκλησία αντιμετώπισε τις αιρέσεις αποκλειστικά με τις Οικουμενικές Συνόδους.

2)      Ο Χριστός είναι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας.

3)      Ο Χριστός είναι ιστορικό πρόσωπο και η γέννηση του έχει φυσικό χαρακτήρα.

4)      Σκοπός της ενανθρώπησης του Λόγου του Θεού είναι η σωτηρία του ανθρώπου.

5)      Οι οπαδοί του Ρομαντισμού και ο Φρόυντ είδαν το Χριστό σαν φορέα της καλοσύνης, γι’ αυτούς είναι ο «γλυκής Ιησούς».

Β’1

Γαλάτουλα Ναταλία & Καπετάνιου Ίνα

http://www.katixitiko.gr

Αφήστε μια απάντηση