Με ποιο τρόπο μπορεί κανείς να μην πάθει βλάβη εξ αιτίας σκανδάλου.
Συγγραφέας: kantonopou στις 9 Δεκεμβρίου, 2013
Στο προηγούμενο, είχαμε δει μέρος από την διδασκαλία της Εκκλησίας σχετικά με τα σκάνδαλα, όπως εκφράζεται από μία μεγάλη και αγιασμένη μορφή της Ορθοδοξίας, τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη. Στο σημερινό, θα παραθέσουμε πάλι από την διδασκαλία ως συνέχεια, στο πως μπορούμε να προφυλαχτούμε από τα σκάνδαλα ώστε αυτά να μην μας χωρίσουν από τον Θεό, την Εκκλησία, και την Χριστιανική πίστη γενικότερα. Άλλωστε, ο απ Παύλος έγραψε:«Τις θέλει μας χωρίσει από της αγάπης του Χριστού; Θλίψις, ή στενοχωρία, ή διωγμός, ή πείνα, ή γυμνότις, ή κίνδυνος, ή μάχαιρα;» (Προς Ρωμαίους, 8:35).
Τα σκάνδαλα αυτά καθ’ εαυτά δεν βλάπτουν, αλλά η αμέλεια και τα πάθη των ανθρώπων.
«Με αυτό τον τρόπο και με αυτούς τους ορθούς λογισμούς μπορείτε, αδελφοί μου, να μη βλάπτεσθε από τα σκάνδαλα, που συμβαίνουν στον κόσμο, και μάλιστα όταν τα σκάνδαλα δεν αφορούν την πίστη, αλλά την καθημερινή ζωή. Επειδή τα σκάνδαλα αυτά καθ’ εαυτά δεν είναι αιτία να βλάπτωνται οι άνθρωποι, διότι, αν ήταν έτσι, ο Θεός δεν θα τα επέτρεπε να συμβαίνουν.
Οι άνθρωποι όμως βλάπτονται από την δική τους αμέλεια και άγνοια και εξ αιτίας των παθών τους. Και αυτό γίνεται φανερό από τους δικαίους και ενάρετους ανθρώπους, οι οποίοι δεν παθαίνουν καμία βλάβη από τα σκάνδαλα, που συμβαίνουν. Αυτό λέει ο και ο θείος Χρυσόστομος ερμηνεύοντας το ρητό εκείνο του Κυρίου, που λέει, «είναι ανάγκη να έλθουν τα σκάνδαλα» (Ματθ. 18:7)· «Και για ποια αιτία ο ίδιος δεν τα εμπόδισε; Για ποιον λόγο έπρεπε να εμποδιστούν τα σκάνδαλα; Για εκείνους που ζημιώνονται; Αλλά εκείνοι που ζημιώνονται δεν ζημιώνονται από τα σκάνδαλα, αλλά από την δική τους αδιαφορία [..] Διότι αν δεν ήταν έτσι, αλλά η καταστροφή προέρχονταν από τα σκάνδαλα, έπρεπε όλοι να καταστραφούν· εάν όμως υπάρχουν εκείνοι που δεν ζημιώθηκαν, εκείνος που ζημιώνεται, ας το καταλογίσει στον εαυτό του» (Ομιλία ΝΘ’ στο Κατά Ματθαίον)
Τι λέω; Τα σκάνδαλα όχι μόνο δεν βλάπτουν τους προσεκτικούς και φρόνιμους, αλλά και τους ωφελούν. Και όχι μόνο τους άλλους ωφελούν, αλλά και εκείνον τον ίδιο, που τα προξενεί, διότι τον κάνουν να προσέχει, να φοβάται, να αγρυπνεί και να προφυλάσσεται στο εξής, για να μην πέσει στα ίδια, όπως το βεβαιώνει και ο Χρυσόστομος· «Αυτό γίνεται φανερό από τους ενάρετους, οι οποίοι όχι μόνον δεν ζημιώνονται καθόλου από αυτούς, αλλά αντίθετα έχουν και μεγάλη ωφέλεια· τέτοιος ήταν ο Ιώβ, ο Ιωσήφ και όλοι οι δίκαιοι και οι Απόστολοι. Εάν όμως πολλοί χάθηκαν, αυτό συνέβη εξ αιτίας του δικού τους ύπνου [..] Διότι τα σκάνδαλα, όπως ακριβώς είπα, και διεγείρουν και κάνουν τον άνθρωπο περισσότερο ενεργητικό και κεντρίζουν όχι μόνο αυτόν που προφυλάσσεται, αλλά και αυτόν που παρασύρεται πολύ γρήγορα τον επανορθώνουν· διότι τον κάνουν περισσότερο ασφαλή κα περισσότερο δυσκολοκατανίκητο» (Ομιλία ΝΘ’ στο Κατά Ματθαίον). Ναι· «Αλλοίμονο στον κόσμο από τα σκάνδαλα», είπε ο Κύριος (Ματθ. 18,7).
Αν όμως εμείς προσέχουμε στον εαυτό μας και δεν σκεπτόμαστε με κοσμικό τρόπο, αλλά φυλάσσουμε ο καθένας το επάγγελμά του, με τις εντολές του Κυρίου και με τα έργα, που ανήκουν σ’ αυτό, τότε βέβαια δεν μας βλάπτουν τα σκάνδαλα, αντίθετα έχουμε μεγάλο κέρδος από αυτά. Έτσι συμπεραίνει και ο Χρυσορρήμων· «Ώστε, εάν προσέχουμε, από εδώ δεν θα έχουμε μικρό κέρδος, δηλαδή, συνέχεια θα είμαστε σε εγρήγορση» (Ομιλία, ΝΘ’ στο Κατά Ματθαίον).
Με ποιον τρόπο μπορεί κανείς να μην βλάπτεται από τα σκάνδαλα.
Είδε ο μέγας Αντώνιος κάποτε όλο τον κόσμο γεμάτο παγίδες, τις οποίες είχε στημένες ο διάβολος σ’ αυτόν. Ο Χριστός πάλι λέει πως ο κόσμος είναι γεμάτος από σκάνδαλα και εμπόδια. Αυτό ακριβώς ερμηνεύοντας ο Χρυσορρήμων λέει· «Δεν είπε, ότι περπατάς κοντά σε παγίδες, αλλά ανάμεσα σε παγίδες. Και από τις δύο πλευρές υπάρχουν βάραθρα και από τις δύο πλευρές δόλοι» (Ανδρ. ΙΕ’).
Πως λοιπόν μπορείτε, αδελφοί μου, να μην πιαστείτε από τόσες παγίδες; Πως μπορείτε να μην σκοντάψετε σε τόσα σκάνδαλα; Πως; Αν προσέχετε τον εαυτό σας, αν φυλάγετε, όσα μας έχουν παραδώσει οι Γραφές και οι θείοι Πατέρες, αν έχετε την αυτομεμψία και την ταπείνωση, κατηγορώντας και μεμφόμενοι τον εαυτό σας και μην κατηγορώντας τους άλλους. Έτσι ο άγγελος Κυρίου είπε στον Αντώνιο, που απορούσε, πως μπορεί να γλυτώσει από τόσες παγίδες· «Ποιος μπορεί να ξεφύγει απ’ αυτές; Και μου είπε ο άγγελος· η ταπεινοφροσύνη».
Και πάνω απ’ όλα να προστρέχετε, αδελφοί μου, πάντοτε στον Θεό με την προσευχή και να τον παρακαλείτε να σας φυλάει με την χάρη και την βοήθειά του, όχι μόνο για να μην προξενήσετε εσείς κανένα σκάνδαλο στους άλλους αδελφούς σας, καμία αμαρτία με λόγια ή έργα, αλλά και να μην σκανδαλίζεστε με τα πάθη και τις αμαρτίες, που κάνουν οι άλλοι. Διότι μόνον ο Θεός είναι που φυλάει από κάθε σκάνδαλο και παγίδα αυτούς που τον σέβονται και τον αγαπούν, όπως λέει και ο Σειράχ· «Οι οφθαλμοί του Κυρίου είναι στραμμένοι σ’ εκείνους που τον αγαπούν· αυτός είναι ισχυρή προστασία, στήριγμα δυνατό, καταφύγιο ενάντια στον καύσωνα, προφύλαξη στο παραπάτημα και βοήθεια από την πτώση» (Σειρ. 34,16). Και ο Θεός είναι που παραγγέλλει στους αγγέλους του να φυλάγουν τους δούλους του και να τους σηκώνουν στα χέρια τους, για να μη σκοντάψουν το νοητό πόδι της ψυχής τους σε καμία πέτρα σκανδάλου, όπως λέει ο Δαβίδ· «Θα δώσει εντολή τους αγγέλους του για σένα, για να σε διαφυλάξουν σε όλους τους δρόμους σου· θα σε σηκώσουν στα χέρια τους, για να μην σκοντάψουν τα πόδια σου σε καμία πέτρα» (Ψαλμός 90,12).
Ας φωνάζετε λοιπόν πάντοτε εκείνη τη φωνή· «Φύλαξέ με, Κύριε, από την παγίδα που μου έστησαν και από τα σκάνδαλα εκείνων που εργάζονται την ανομία» (Ψαλμός 140,10), ώστε φυλασσόμενοι από την χάρη του Κυρίου και χωρίς να σκανδαλίζετε τους άλλους και χωρίς και εσείς να σκανδαλίζεστε από εκείνους, απρόσκοπτοι και ανεμπόδιστοι να φθάσετε στην ημέρα εκείνη της ανταποδόσεως και να αξιωθείτε της Βασιλείας των Ουρανών με την χάρη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στον οποίο ανήκει η δόξα και το κράτος μαζί με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα, τώρα και πάντοτε και στους αιώνες των αιώνων. Αμήν».
(Απόσπασμα από την «Χρηστοήθεια Χριστιανών», σελ. 333- 335).
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.