ΕΡΩΤΗΣΗ: «Ο Ιησούς που έβγαζε φλογερούς λόγους ενάντια στους πλούσιους που τόνιζε κάθε τόσο πως πλησιάζει η “βασιλεία του Θεού”, ήταν ρεαλιστής. Αν έκανε μεταφυσική οι λαϊκές μάζες δε θα τον ακολουθούσαν και θα ήταν ο ευνοούμενος των μεγαλουσιάνων. (…) Όλα αυτά θα γίνουν σε τούτη τη ζωή, τόνιζε [ο Ιησούς]. Οι θεολόγοι, που δεν παραδέχονται πως ο Ιησούς ήταν κοινωνικός ηγέτης αλλά πραγματικός Μεσσίας και “υιός του Θεού”, άρα ενδιαφέρθηκε για τα μεταφυσικά προβλήματα κι όχι για την καλυτέρευση ? κοινωνική, πολιτική και οικονομική ? των λαϊκών μαζών της Παλαιστίνης, λένε πως όταν έκανε λόγο για τους πτωχούς δεν εννοούσε την υλική υπόστασή τους μα την ηθική! (…) Άρα η “βασιλεία του Θεού” δεν είναι τίποτ? άλλο παρά το λαϊκό Κράτος στο οποίο θα ευφραίνονται οι πρώην φτωχοί» (Γ. Κορδάτου, Ιησούς Χριστός και Χριστιανισμός, εκδ. Μπουκουμάνης, τ. α?, σ. 302-303).
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τέτοιος μανιχαϊστικός δυισμός (είτε ο Χριστός θα ενδιαφερόταν μόνο για τη μεταφυσική είτε μόνο για την υλική ευημερία) δεν υπάρχει πουθενά στη σκέψη του Χριστιανισμού, την οποία παρερμήνευσε ο Κορδάτος και άλλοι. Συνεπώς, ο Χριστός στο κήρυγμά του δεν απέκλειε την «μεταφυσική» από την κοινωνική πρακτική, αλλά τα συνδύαζε. Βέβαια ο Κορδάτος (1891-1961) λέγοντας μεταφυσική είχε κατά νου το δυτικό σχολαστικισμό των Παπικών. Ωστόσο, επειδή αγνοεί ότι ο Χριστιανισμός, δηλαδή η Ορθοδοξία δεν δέχτηκε ποτέ την πλατωνική δυιαρχική αντίληψη «σώμα-πνεύμα», αλλά νοιάζεται και για τα δύο, αφού ? σε αντίθεση με τον πλατωνισμό ? θεωρεί άνθρωπο το συνδυασμό σώματος-ψυχής, είναι λογικό να υποπίπτει σε τέτοιες σφαλερές απόψεις περί χριστιανικής μεταφυσικής. Νόμιζε δηλαδή ότι ο Χριστιανισμός ενδιαφέρεται μόνο για το «πνεύμα» μεταθανάτια κι όχι για την ύλη. Κάτι τέτοιο βέβαια μόνο χριστιανικό δεν είναι, αλλά ήταν τέτοιες οι κοινωνικοϊδεολογικές συνθήκες στην εποχή του Κορδάτου κι ο ίδιος ήταν τόσο προκατειλημμένος υλιστής, ώστε αυτός αδυνατούσε να συλλάβει τον Ορθόδοξο λόγο για τον άνθρωπο. Οι μάζες πάλι, φυσικά τον ακολουθούσαν γιατί έβλεπαν να εκπληρώνονται τα θαύματα που προέλεγαν οι προφήτες. Αν ήταν απλός θαυματοποιός-τροφοδότης ο Ιησούς, δεν θα έκανε κηρύγματα, αλλά θα αρκούνταν στον επισιτισμό των οπαδών του. Υπό αυτό το πρίσμα κατανοείται πλήρως η αντίθεση του Κορδάτου στην άποψη περί «μεταφυσικής διδασκαλίας» του Ιησού και πόσο λανθασμένη είναι αυτή. Βέβαια, πουθενά ο Ιησούς δεν λέει στα Ευαγγέλια ότι «όλα αυτά θα γίνουν σε τούτη τη ζωή», όπως ισχυρίζεται ο Κορδάτος. Αυτά (π.χ. τα περί λαϊκού Κράτους) ήταν προβολή των δικών του ιδεολογικών απόψεων στη σκέψη του Ιησού? τόσο αφελές όσο λ.χ. το να ερμηνεύαμε τον Κομφούκιο βάσει του Καρτέσιου ή του Καντ.
Πηγή :http://www.ierosolymitissa.org/arxaiopliksia.htm
Υποβλήθηκε στις 26 Νοεμβρίου, 2008 στις 11:37 πμ και βρίσκεται κάτω από ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
.
Μπορείς να παρακολουθείς τα σχόλια για το άρθρο χρησιμοποιώντας RSS 2.0 τροφοδότης (feed).
Μπορείς να πας στο τέλος και να αφήσεις σχόλιο. Το Pinging προσωρινά δεν επιτρέπεται.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.