Μαθηματικά και …άλλα πολλά! Και όχι μόνον!
Με 2.645 κενά εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει η εφετινή σχολική χρονιά, δήλωσε χθες η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου και πρόσθεσε ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί με την πρόσληψη αναπληρωτών. Η υπουργός μίλησε χθες για «Κασσάνδρες» στην πολιτική και στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες που ανέβαζαν τις προηγούμενες ημέρες σε δυσθεώρητα ύψη τον αριθμό των κενών και πρόσθεσε ότι «καταφέραμε να καλύψουμε όχι μόνο το σύνολο του πρόσθετου ελλείμματος, αλλά και να μειώσουμε τον αριθμό των κενών σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά όπου
βρίσκονταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι».
Βεβαίως η κυρία Διαμαντοπούλου παραδέχθηκε ότι τον τελικό αριθμό των κενών αυτών δεν μπορεί να τον έχει το υπουργείο Παιδείας προτού ανοίξουν τα σχολεία και διαπιστωθεί πόσοι εκπαιδευτικοί παρουσιάστηκαν, πόσοι παίρνουν εκπαιδευτικές, αναρρωτικές άδειες κτλ. Εκτός αυτού, στις 10 Οκτωβρίου αναμένεται να αποχωρήσουν πολλοί εκπαιδευτικοί λόγω Ασφαλιστικού. Η υπουργός Παιδείας μίλησε για πιθανά «απρόοπτα» με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και υποσχέθηκε ότι όλες οι κενές θέσεις τελικά θα καλυφθούν, καθώς σε δέκα ημέρες θα γίνει και νέα φάση συμπληρωματικών διορισμών αναπληρωτών.
Η κυρία Διαμαντοπούλου επιβεβαίωσε επίσης ότι κόβονται στο 1/3 τα χρήματα που θα πάρουν εφέτος οι σχολικές επιτροπές για τα λειτουργικά τους έξοδα (θέρμανση, αναλώσιμα κτλ.) και πρόσθεσε ότι όπου υπάρξουν προβλήματα θα επιδιωχθεί πρόσθετη χρηματοδότηση σε συνεννόηση με τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών. «Είχαμε την εκτίμηση των 8.000 κενών του 2009 και ένα πρόσθετο έλλειμμα 12.000 εκπαιδευτικών που ανέβαζε σε 20.000 τα κενά για την εφετινή χρονιά.Θα βρισκόμασταν πράγματι αντιμέτωποι με αυτή την κατάσταση αν αφήναμε τα πράγματα στον αυτόματο πιλότο» τόνισε χαρακτηριστικά.
Η υπουργός ανακοίνωσε ότι ως τα Χριστούγεννα θα λειτουργήσει και το νέο μέτρο της «κάρτας σχολείου», όπου θα φαίνεται ποια είναι τα κενά, πόσοι εκπαιδευτικοί και ποιων ειδικοτήτων υπηρετούν κ.ο.κ.
Σχετικά με το θέμα της μετακίνησης καθηγητών σε δημοτικά σχολεία για την κάλυψη κενών, η κυρία Διαμαντοπούλου είπε ότι υπήρξαν και κρούσματα ομάδων καθηγητών που προσπάθησαν ανεπιτυχώς να εμποδίσουν το έργο αυτό στα υπηρεσιακά συμβούλια. Η κυρία Διαμαντοπούλου επεσήμανε ακόμη ότι το 87% των βιβλίων θα βρίσκεται τη Δευτέρα που αρχίζουν τα μαθήματα στα σχολεία, ενώ τα υπόλοιπα θα καθυστερήσουν για λίγες ημέρες λόγω της απεργίας των φορτηγών.
Τέλος, η υπουργός Παιδείας απάντησε και σε ερώτηση σχετικά με τις υπερβολικά επιεικείς ποινές που επιβάλλουν τα πειθαρχικά συμβούλια της εκπαίδευσης σε καθηγητές ή δασκάλους που κατηγορούνται για σοβαρά παραπτώματα, όπως η σεξουαλική παρενόχληση, η αδυναμία να διδάξουν κτλ., και δήλωσε «εξοργισμένη» . Είπε μάλιστα ότι η ίδια έχει προσωπικά παραπέμψει 50 αντίστοιχες υποθέσεις σε ανώτατα όργανα του υπουργείου της.
Κόβεται το «δημόσιο φροντιστήριο» (Τελείωσε η επιδότηση του προγράμματος απο την Ευρωπαϊκή Ένωση, τελείωσε και το πρόγραμμα. Ίσως το πιο σωστό μέτρο για τα σχολεία, το οποίο καταφέραμε -έχουμε βάλει και εμείς το χεράκι μας- να το ευτελίσουμε)
Περιορίζεται το πρόγραμμα της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης στα σχολεία που είχε ξεκινήσει επί προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠαΣοΚ και είχε διαφημιστεί ως «κρατικό φροντιστήριο». Το πρόγραμμα τα τελευταία χρόνια υπολειτουργούσε, ενώ το υπουργείο Παιδείας «χρωστάει» περίπου 5,5 εκατ. ευρώ στους καθηγητές που δίδαξαν σε αυτό.
Οπως ανακοινώθηκε χθες, το πρόγραμμα θα συνεχίσει να γίνεται με τον ίδιο τρόπο διδασκαλίας μόνο σε μικρά σχολεία και σε αυτά που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Στα υπόλοιπα σχολεία, όπου προκύψουν ανάγκες, το πρόγραμμα θα γίνεται μέσω Ιnternet. (Μου αρέσει αυτός ο ρόλος του διαδικτύου ως …μαϊντανού!!! Να δούμε πότε αλλά και πώς θα έχουμε Internet στα σχολεία, αφού δεν θα έχουμε χρήματα να πληρώσουμε το …ρεύμα!!!) Το πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας παραμένει ως έχει. Και τα δύο προγράμματα στόχο είχαν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα μαθητών με γλωσσικές αδυναμίες και μαθητές που είχαν ανάγκη φροντιστηρίου. ΤΟΒΗΜΑ
Αυτό το “κήρυγμα” κανονικά έπρεπε να το υποστείτε αύριο, αλλά είπα να το ξεκινήσω πιο νωρίς για πολλούς λόγους! Οι βασικότεροι είναι γιατί τώρα “μού’ρθε” η διαθέση και η ευχέρεια να βάλω τις σκέψεις μου σε ένα “χαρτί” και επιπλέον επειδή είναι χρειάζεστε ώρα να ξαναπρογραμματίσετε το βιολογικό σας ρολόι!
Μεγαλώνοντας, απεφάνθην (= κατέληξα στο συμπέρασμα!!), ότι μακρυά απο την συγκεκριμένη “εργασία” θα ήμουν …μακριά νυχτωμένη. Γιατί το είπα τώρα αυτό; Α! Σας “παρακολουθώ ” πιά, με τούτο το χαζοβιβλίο σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας σας! Έχω δεί, σχεδόν, όλα τα μπάνια και τις κουζίνες των σπιτιών σας, τα ασανσερ, τις ντουλάπες, ακόμα και τα … καλλυντικά των μαμάδων!!!! Αυτά θα τραβάτε, όταν έχετε τους καθηγητές σας “φίλους στο φατσοβιβλίο”! Και μην διανοηθείτε να με διαγράψετε γιατί θα σφαγιαστούμε!!!!!
Οι μεγαλύτεροι έχουν γίνει πιό επαγγελματίες, έχουν “ανέβει πίστα” και έτσι μαθαίνω και για τα τεκταινόμενα της …νυχτερινής ζωής στην πόλη αλλά και την “επικαιρότητα” στα διάφορα νησιά και αλλαχού! Όμως…..οι καλοκαιρινές διακοπές έλαβαν τέλος! Το σχολείο αρχίζει και διακρίνω μία … δυσαρέσκεια!!!! Η αλήθεια είναι ότι εν μέρει δεν σας αδικώ!!!! Όμως το πόσα “όμως” έχω να σας πώ δεν λέγονται !!!!
Αλλά πρώτα – πρώτα πρέπει οι άρρενες να αρχίσουν με ένα καλό κούρεμα! Οι δε θήλεις να ξεβάψουν το … «γαλλικό»! Κατόπιν θα πρέπει να αναζητήσετε στον ορυμαγδό της ντουλάπας σας ρούχα λίγο πιο … συμμαζεμένα! Ξέρετε εσείς! Τα έχουμε χιλιοπεί! Α! Επίσης, μην ξεχάσετε να βγάλετε τους περιττούς κρίκους απο μύτες και αυτιά, γιατί άκουσα ότι συνεργείο του …Animal Planet έχει βγεί προς αναζήτηση …ιθαγενών!
Μαθητούδια! Οι καιροί είναι χαλεποί! Δεν φταίτε εσείς, αλλά μην γίνεστε …συνεργοί! Η μόνη διέξοδος στην ελευθερία του ανθρώπου και στην αντίσταση απέναντι σε κάθε σφεταιριστή δικαιωμάτων, σε οποιονδήποτε προσπαθεί να επιβάλει τους βλάκες στην ζωή μας, είναι η Παιδεία, με την ευρεία σημασία της λέξης. Για να αποκτήσετε κριτήριο, για να μπορέσετε να διακρίνετε το «καλό» απο το «κακό», για να αντισταθείτε στην ισοπέδωση των ηθών και στην δικτατορία της «βλακείας» είναι η μόρφωση! Μέχρι κάποια ηλικία, για το «τυπικόν» του θέματος είναι η πρόσβαση στην Α’θμια και Β’θμια εκπαίδευση. Φυσικά και δεν εννοώ οτι πρέπει να γίνουμε όλοι γιατροί και δικηγόροι!!!
Αλλά, πώς μπορώ να φτάσω στην παιδεία αν δεν περάσω απο αυτά τα στάδια; Συνυπολογίστε δε, ότι μέχρι τα 18-19, ακόμα διαμορφώνεται ο χαρακτήρας και η προσωπικότητά σας. Από εκεί και πέρα, ακολουθείστε την θέλησή σας, το ταλέντο σας.
Αναγνωρίζω επίσης, ότι δεν έχουμε ούτε το καλύτερο σύστημα παιδείας, ούτε το ελκυστικότερο! Ούτε εμείς είμαστε πολλές φορές οι καλύτεροι! Αυτό δεν είναι λόγος για να απομακρυνθείτε απο το σχολείο σας και να «χαθείτε» σε όλα αυτά τα ατελείωτα … «βαριέμαι»! Να ξέρατε πόσο επικίνδυνα είναι. Αν σας παρηγορεί, ισως καμοιά χώρα δεν έχει ΤΟ σχολείο και Το σύστημα. Την οργάνωση; Ναι, εδώ θα συμφωνήσω! Αλλά μην τα μηδενίζουμε όλα. Απλά αναλογιστείτε πόσες καλές στιγμές και πόσες χρήσιμες εμπειρίες έχετε απο αυτό πιά το “κακό” σχολείο;
Απο εσας εξαρτάται να γίνουμε και εμείς καλύτεροι!!! Αρκεί να εκφράζετε την «γοητεία» του μυαλού σας και να είστε «ελκυστικοί» ως μαθητές στην τάξη! Είσαστε πηγή ζωής και έμπνευσης και αυτή την δύναμη την έχετε όλοι μέσα σας. Ενεργοποιείστε την. Αλλοιώς, θα σας πάρουν φαλάγγι, και θα σας καταβροχθίσουν όλοι αυτοί που με τα προϊόντα τους σας δηλητηριάζουν, προσπαθώντας να σας σπρώξουν σε μια βαθύτατη αμορφωσιά, με απώτερο σκοπό να σας χειραγωγήσουν. Έχετε κατα νού ότι η πορεία προς την μόρφωση και τη βαθύτερη παιδεία, πολλές φορές είναι και προσωπική υπόθεση! Θα χρειαστεί να κάνετε και αρκετά πράγματα μόνοι σας για να κατακτήσετε την “γνώση” και τις αλήθειες της…
Μην σταματήσετε να σκέπτεστε και να …αισθάνεστε!
Σας εύχομαι μέσα απο την καρδιά μου, Καλή σχολική Χρονιά! Για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, καλή δύναμη και ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ! Για τα φοιτητούδια, καλή επιτυχία στην εξεταστική τους και για όσα απο σας έχουν βρεί τον δρόμο τους, να είσαστε πάντα καλά, καλή σταδιοδρομία και να περνάτε καλά!
Υ.Γ
Κάντε μια ευχή και για μένα (απο μέσα σας). Το χρειάζομαι…
O γνωστός πια για τους τακτικούς αναγνώστες μου Ρωμαίος συγκλητικός Μενένιος Απιος στους διασωθέντες Οξυρρύγχειους Παπύρους συνεχίζει να περιγράφει τα κύρια χαρακτηριστικά των προ δύο και πλέον χιλιάδων χρόνων Ελλήνων που προσδιορίζουν τη συμπεριφορά τους και οδηγούν στην αυτοκαταστροφή εαυτών και των σπουδαίων επιτευγμάτων τους. Και εγώ συνεχίζω την αντιγραφή των διαχρονικών, όπως αποδεικνύεται, διαπιστώσεων του κυβερνήτη τής υπό ρωμαϊκή κατοχή περιοχής της Αχαΐας (σε μετάφραση Κωνσταντίνου Τσάτσου):
Το ανυπότακτο σε κάθε πειθαρχία, η περιφρόνηση των άλλων και ο φθόνος, η αρρωστημένη διόγκωση της ατομικότητας σπρώχνουν σχεδόν τον Ελληνα να θεωρεί τον εαυτό του πρώτο ανάμεσα στους άλλους. Αδιαφορώντας για όλους και για όλα,παραβλέποντας ό,τι γίνηκε πριν και ό,τι γίνεται γύρω του, αρχίζει κάθε φορά από την αρχή και δεν αμφιβάλλει πως πορεύεται πρώτος τον δρόμο τον σωστό. Ταλαιπωρεί από αιώνες την ελληνική ζωή η υπέρμετρη εμπιστοσύνη του Ελληνα στην προσωπική του γνώμη και στις προσωπικές του δυνατότητες. Παρά να υποβάλει τη σκέψη του στην βάσανο μιας ομαδικής συζήτησης προτιμάει να ριψοκινδυνεύει με μόνες τις προσωπικές του δυνάμεις. Πρόσεξε τις συσκέψεις των ηγετών των πολιτικών μερίδων τους με τους δήθεν φίλους των και θα δεις ότι οι περισσότερες είναι προσχήματα. Ο ηγέτης λέει τη γνώμη του, βελτιώνει την διατύπωσή της με τις πολλές επαναλήψεις, χωρίς ούτε να περιμένειούτε να θέλει καμία αντιγνωμία. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο Ελληνας πολιτικός ανακυκλώνεται μόνος του μέσα στις δικές του σκέψεις,γιατί πιστεύει πως αυτές αρκούν για το έργο του.
Τούτη η μοιραία για την τύχη των Ελλήνων εγωπάθεια φέρνει και ένα άλλο χειρότερο δεινό:Οπου βασιλεύει, τα έργα σχεδιάζονται πάντα μέσα στα στενά όρια της ατομικότητας,σύντομα και βιαστικά, για να συντελεστούν όλα προτού το πρόσωπο εκλείψει.Η πολιτική όμως που θεμελιώνει τις μεγάλες πολιτείες δεν σηκώνει ούτε βιασύνηούτε συντομία. Σχεδιάζεται σε έκταση αιώνων.Δεν προσδένεται σε άτομα, αλλά σε ομάδες προσώπων,σε διαδοχικές γενιές.Στην εκτύλιξή της εξαφανίζεται το εφήμερο άτομο και παίρνουν την πρώτη θέση διαρκέστερες υποστάσεις,λαοί,οικογένειες,πολιτικές μερίδες ή κοινωνικές τάξεις. Τα εδραία πολιτικά έργα μέσα στην ιστορία είναι υπερπροσωπικά.Και δυστυχώς ή δεν φτάνουν ως την τελείωση ενός άξιου πολιτικού έργουή όταν φτάσουν φέρνει μέσα του το έργο του το ίδιο το σπέρμα της φθοράς (…) Εάν λείπει κάτι των Ελλήνων πολιτικώνδεν είναι ούτε η δύναμη της σκέψηςούτε η αγωνιστική διάθεση.Στον χαρακτήρα, στο ήθος φωλιάζει η αρρώστια. Φωλιάζει στην άρνησή τους να δεχθούν να εξαφανίσουν το άτομό τους για την ευόδωση ενός ομαδικού έργου. Δεν κρίνουν ποτέ με δικαιοσύνη τον συναγωνιστή τους και γι΄ αυτό δεν υποτάσσονται ποτέ στην υπεροχή του. Τα δεινά, όσα υποφέρανε ως τα σήμερα οι Ελληνες, μα θαρρώ και όσα θα υποφέρουν στο μέλλον, μιαν έχουν κύρια και πρώτη πηγή, την φιλοπρωτία,την νόμιμη θυγατέρα του τρομερού των εγωισμού. Βλέπετε ο Ελληνας γεννήθηκε με την ψευδαίσθηση της υπεροχής».
Ανατριχιαστικά προφητικό το εκπληκτικό ψυχογράφημα των Ελλήνων που διατυπώθηκε στους Οξυρρύγχειους Παπύρους πριν από 2.300 χρόνια, οι οποίοι ανευρέθησαν στην περιοχή της Οξυρρύγχου της Αιγύπτου το 1934. Εστω και αν ο Κωνσταντίνος Τσάτσος φαίνεται να παραδέχθηκε λίγο πριν από τον θάνατό του ότι δεν πρόκειται για μετάφραση ρωμαϊκού κειμένου αλλά για προσωπικές σκέψεις του. Και έτσι όμως οι προ πεντηκονταετίας διαπιστώσεις του υπήρξαν καίριες και αποδεικνύονται τραγικά επίκαιρες. Παραμείναμε αδιόρθωτοι και αλληλοτρωγόμαστε ακόμη και μπροστά στο χείλος της καταστροφής, παραβλέποντας την εκ βαθέων διαπίστωση-συμβουλή του εθνικού μας ποιητή Ανδρέα Κάλβου «μόνο η ομόνοια σώνει τα έθνη». Του Γ. Μαρινου
Διαβάστε και το πλέον πρόσφατο άρθρο του Γ. Μαρίνου εδώ… Είναι πολύ ενδιαφέρον!
Νέο «ψαλίδι» μπαίνει στις σχολικές μονάδες φέτος παρότι οι μαθητές αυξάνονται. Η συγκέντρωση του πληθυσμού στα αστικά κέντρα και η ερήμωση της επαρχίας σε συνδυασμό με την ανάγκη για εξορθολογισμό του δικτύου των σχολείων οδήγησε το υπουργείο Παιδείας σε συνολικά 119 καταργήσεις σχολείων, σε 165 υποβιβασμούς (μείωση των οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών) και σε συγχωνεύσεις 38 σχολείων.
Ειδικότερα, για μία ακόμη χρονιά ο αριθμός των δημόσιων νηπιαγωγείων και δημοτικών μειώνεται. Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία το 2008 – 2009 λειτούργησαν 10.850 σχολεία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Από αυτά τα 5.697 ήταν νηπιαγωγεία και τα 5.153 δημοτικά. Ομως, η καθιέρωση το 2009 – 2010 της υποχρεωτικής φοίτησης των 5χρονων στο νηπιαγωγείο ευνόησε μόνο τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία. Το 2009-2010 ο αριθμός των ιδιωτικών νηπιαγωγείων αυξήθηκε από 268 σε 403 (+50,4%), ενώ των δημόσιων νηπιαγωγείων μόλις κατά 3 (από 5.697 σε 5.700).
Αντίθετα, τα δημόσια δημοτικά μειώθηκαν από 5.153 σε 5.098 (τα ιδιωτικά επίσης από 366 σε 362). Η μείωση των δημόσιων δημοτικών συνεχίζεται και το 2010-2011, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Παιδείας καταργήθηκαν 48 νηπιαγωγεία και 65 δημοτικά. Επίσης, επτά νηπιαγωγεία συγχωνεύθηκαν σε τρία και 26 δημοτικά σε 12. Οι περισσότερες καταργήσεις έγιναν σε μονοθέσια και διθέσια σχολεία.
Από την άλλη, η έλλειψη μαθητών από τα απομακρυσμένα ορεινά χωριά της Ελλάδας, σε συνδυασμό με τη σύμπτυξη τμημάτων για την καλύτερη αξιοποίηση των εκπαιδευτικών σε μια χρονιά μειωμένων προσλήψεων και πολλών αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης, οδήγησε στη μείωση των οργανικών θέσεων σε 21 νηπιαγωγεία και 144 δημοτικά σχολεία. Για παράδειγμα, υπήρξαν δημοτικά που ενώ πέρυσι λειτούργησαν με δύο τμήματα ανά τάξη (άρα είχαν 12 δασκάλους) φέτος θα έχουν 10 θέσεις δασκάλων. Ο υποβιβασμός των σχολείων βοηθά στην εξοικονόμηση κονδυλίων. Η μείωση των τμημάτων οδηγεί σε μείωση του απαιτούμενου αριθμού εκπαιδευτικών αλλά και των… υποδιευθυντών. Και αυτό διότι, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς που μίλησαν στην «Κ», έχει παρατηρηθεί σε σχολεία να δημιουργούνται τουλάχιστον εννέα τμήματα (έστω κι αν μπορούσαν τα τμήματα να συμπτυχθούν) ώστε να προκύψει θέση υποδιευθυντή (προβλέπεται σε σχολεία με τουλάχιστον εννέα τμήματα).
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για το 2010-2011 μόλις έξι σχολεία καταργήθηκαν και πέντε συγχωνεύθηκαν. Οι αποφάσεις υπαγορεύθηκαν όχι από τη μείωση των μαθητών (άλλωστε το 2008-2009 οι μαθητές στα δημόσια γυμνάσια και λύκεια αυξήθηκαν σε 629.409 από 621.769) αλλά από την ανάγκη να εξοικονομηθούν κονδύλια. Χαρακτηριστική η περίπτωση γυμνασίου στην Καστέλα με 39 μαθητές. Συγχωνεύθηκε με κοντινό γυμνάσιο του Πειραιά και εξοικονομήθηκαν πόροι για λειτουργικές δαπάνες. Οπως τόνισε στην «Κ» ο περιφερειακός διευθυντής Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Διεύθυνσης Αττικής κ. Ιωάννης Κουμέντος «φτιάξαμε ένα σύστημα που δημιουργεί θέσεις εκπαιδευτικών και εξυπηρετεί συμφέροντα των τοπικών αρχόντων»… Του Αποστολου Λακασα
Συμφωνώ με την εξοικονόμηση πόρων ή καλύτερα με την ΣΩΣΤΗ διαχείρηση του δημόσιου χρήματος! Υπερθεματίζω με το συμμάζεμα του δημόσιου τομέα. Αλλά όχι πήραμε ένα “ψαλίδι” και όπου του “φανεί του λολο-Στεφανή”! Να κόψουμε το κουρελάκι αλλά όχι και το … μπατζάκι! Δεν είναι το σχολείο … κομμωτήριο! Με 25 -λέμε τώρα- παιδιά στη τάξη, ούτε μάθημα μπορείς να κάνεις, αλλά ούτε εφημερία! Η θέση του υποδιευθυντή, είναι αναγκαία, όταν οι διευθυντές καλούνται να διαχειριστούν απο το Υπουργείο μέχρι το … καζανάκι! Και σιγά τα επιδόματα “διευθυντικής θέσης”!!!!! Ούτε ψύλλος στον κόρφο τους!!!!
[ youtube mhvFL5CdRdM&feature=player_embedded]
Copy paste από την TerraComputerata
«Ξέρεις ποιος είμαι εγώ»; Η αυτοθαυμαστική αυτή μεγαλοστομία που εκτοξεύει σε κάθε ευκαιρία ο συνήθης Ελληνας σκιαγραφείται πολύ παραστατικά στους Οξυρρύγχειους Παπύρους που διασώζουν συμβουλές του ρωμαίου συγκλητικού Μενένιου Απιου προς τον φίλο του Ατίλιο Νάβιο, μελλοντικό ρωμαίο κυβερνήτη τής υπό κατοχή Αχαΐας πριν από 2.300 χρόνια.
«Αρέσει στον Ελληνα να δίνει στον ασθενέστερο, στον αβοήθητο. Είναι κι αυτό ένας τρόπος υπεροχής. Λέγοντας πως ο Ελληνας αδιαφορεί για τον πλησίον του, κάτι άλλο θέλω να πω, αλλά μου πέφτει δύσκολο να σου το εξηγήσω. Ακόμη υπάρχουν ποιητές πολλοί και τεχνίτες στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Πλησίασέ τους καθώς είναι χρέος σου και πες μου αν άκουσες κανέναν από αυτούς ποτέ να επαινεί τον ομότεχνό του. Δεν χάνει τον καιρό του σε επαίνους ο Ελληνας. Δεν χαίρεται τον έπαινο. Χαίρεται όμως τον ψόγο και για αυτόν πάντα βρίσκει καιρό. Για την κατανόηση την αληθινή, αυτήν που βγαίνει από τη συμπάθεια για αυτό που κατανοείς, δεν θέλει τίποτε να θυσιάσει. Το κίνητρο της δικαιοσύνης δεν τον κινεί για να επαινέσει ό,τι αξίζει τον έπαινο. Θαυμάζει ό,τι είναι ο δικός του κόσμος. Κάθε άλλον τον υποτιμά. Οταν ένας πολίτης άξιος δεν αναγνωρίζεται κατά την αξία του, λέει ο Ελληνας “αφού δεν αναγνωρίζομαι εγώ ο αξιότερός του, τι πειράζει αν και αυτός δεν αναγνωρίζεται”. Ο εγωκεντρισμός αφαιρεί από τον Ελληνα τη δυνατότητα να είναι δίκαιος. Μόνον όταν δημιουργηθούν συμφέροντα που συμβαίνει να είναι κοινά σε πολλά άτομα μαζί, βλέπεις τη συναδέλφωση και την αλληλεγγύη. Στον κάθε Ελληνα τα ιδανικά είναι ατομικά. Γι΄ αυτό οι πολιτικές των φατρίες είναι φατρίες συμφερόντων, και το ιδανικό του κάθε ηγέτη είναι ο εαυτός του».
«Κινημένος από την ίδια εγωπάθεια, τη ρίζα αυτή του κάθε ελληνικού κακού, ο Ελληνας δεν συγχωρεί στον συμπολίτη του καμιά προκοπή. Οποιος τον ξεπεράσει, ο Ελληνας τον φθονεί με πάθος και αν είναι στο χέρι του να τον γκρεμίσει από εκεί που ανέβηκε θα το κάνει.Μα το πιο σπουδαίο,για να καταλάβεις τον Ελληνα, είναι να σπουδάσεις τον τρόπο με τον οποίο εκδηλώνει τον φθόνο του, τον τρόπο που εφηύρε για να γκρεμίζει καλύτερα. Είναι ένας τρόπος πιο κομψός από το δικό μας γέννημα σοφιστικής ευστροφίας και διανοητικής δεξιοτεχνίας. Δεν του αρέσει η χοντροκομμένη δολοφονία στους διαδρόμους του παλατιού, αλλά η λεπτοκαμωμένη συκοφαντία, ένα είδος αναίμακτου, ηθικού φόνου, ενός φόνου διακριτικότερου και εντελέστερου που αφήνει του δολοφονημένου τη σάρκα σχεδόν ανέπαφη, να περιφέρει την ατίμωση και τη γύμνια της στους δρόμους και στις πλατείες. Γιατί και τη συκοφαντία, αγαπητέ μου, την έχουν αναγάγει σε τέχνη οι θαυμάσιοι, οι φιλότεχνοι Ελληνες, οι πρώτοι δημιουργοί του καλού και του κακού λόγου. Η τέχνη είναι να βρίσκεις τον διφορούμενο λόγο, που άμα σε ρωτήσουν γιατί τον είπες, να μπορείς να πεις πως τον είπες με την καλή σημασία, και πάλι εκείνος που τον ακούει να αισθάνεται ότι πρέπει να τον εννοήσει με την κακή του σημασία. Αυτό είναι το αγχέμαχο όπλο με το οποίο πολεμάει ο Ελληνας τον Ελληνα, ο ηγέτης τον ηγέτη, ο φιλόσοφος τον φιλόσοφο, ο ποιητής τον ποιητή αλλά και ο ανάξιος τον άξιο, ο ουσιαστικά αδύνατος τον ουσιαστικά δυνατό».
Νομίζω ότι έχει ιδιαίτερη αξία η ανάδειξη αυτής της διαχρονικής ψυχαναλυτικής περιγραφής του χαρακτήρα των Ελλήνων που αμετάβλητα υπαγορεύει την καταστροφική συμπεριφορά τους και σήμερα. Και προειδοποιεί ότι αν δεν αλλάξουμε (πολιτικοί και πολιτικές) όντως θα βουλιάξουμε. Γιάννης Μαρίνος