ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΣΤ΄ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΣΤΟΡΙΑ

Η  Στ΄τάξη  του 9ου Δημοτικού σχολείου Λάρισας πραγματοποίησε μια πολύ όμορφη εκπαιδευτική επίσκεψη στην πόλη της  Καστοριάς  την Τετάρτη 30 Μαΐου 2018.

Πρώτη στάση το Δισπηλιό  ένας χώρος που σε ταξιδεύει στην άγνωστη και  αινιγματική, εποχή που την ονομάζουμε «Προϊστορία», όπου τα πράγματα μπορεί να μην είναι όμοια με όσα μας περιβάλλουν σήμερα, έχουν, όμως, την ίδια σημασία. Οι ανασκαφές ξεκίνησαν το 1992, ενώ σήμερα στην Αναπαράσταση, που αποτελείται από 8 καλύβες, ο επισκέπτης αποκτά την εικόνα ενός προϊστορικού Λιμναίου Οικισμού και βλέπει τα ευρήματα της εποχής εκείνης και μπορεί να καταλάβει πώς ήταν ένα νοικοκυριό πριν από 7.500 χρόνια.

Ανάμεσα στα σπουδαία αντικείμενα που ανακάλυψαν οι αρχαιολόγοι ξεχωρίζουν οστέινες φλογέρες που μαρτυρούν ότι ο προϊστορικός άνθρωπος γνώριζε μουσική αλλά και μια ξύλινη πινακίδα με εγχάρακτα γραμμικά στοιχεία, η οποία χρονολογείται με βεβαιότητα στο 5260 π.Χ. και δεν αποκλείεται να αποτελεί μια πρώιμη μορφή γραπτού λόγου.

Γεμάτοι εικόνες και πληροφορίες από τον εξαίρετο ξεναγό μας κατευθυνθήκαμε για τη 2η στάση  της επίσκεψής μας τη «σπηλιά του Δράκου»,ένα  καλοδιατηρημένο σπήλαιο που έγινε  επισκέψιμο για το κοινό  πριν από 9 χρόνια.

Το σπήλαιο βρίσκεται στη βόρεια πλευρά της πόλης και η είσοδός του απέχει περίπου είκοσι (20) μέτρα από τις όχθες της λίμνης  Ορεστιάδας(λίμνη της Καστοριάς).Στο εσωτερικό του υπάρχουν μεγάλα χερσαία και λιμναία τμήματα με εντυπωσιακούς σταλακτίτες  και σταλαγμίτες.  Εκεί μπορεί κανείς να δει 7 υπόγειες λίμνες, 10 αίθουσες, 5 διαδρόμους – σήραγγες. Η μεγαλύτερη αίθουσα του σπηλαίου έχει διαστάσεις 45Χ17 μέτρα με το κεντρικό της τμήμα υπερυψωμένο και τις πλευρές της να καταλήγουν σε λίμνες. Η μεγάλη λίμνη του σπηλαίου που είναι και η βαθύτερη βρίσκεται δυτικά. Η θερμοκρασία στο εσωτερικό του Σπηλαίου είναι σταθερή όλες τις εποχές στους 16οC ενώ η υγρασία φτάνει στο  90%.

Σύμφωνα με τον ξεναγό στο εσωτερικό του  εντοπίστηκαν παλαιοντολογικά κατάλοιπα, με κυριότερα τα οστά αρκούδας των σπηλαίων (Ursus Speleaus). Το είδος αυτό έζησε στην Ευρώπη και εξαφανίστηκε πριν από περίπου 10.000 χρόνια.

Υπάρχουν πολλές εικασίες για το πώς πήρε το όνομα του το σπήλαιο. Κάποιοι το αποδίδουν στο σχήμα της σπηλιάς που μοιάζει με στόμα δράκου. Η επικρατέστερη όμως είναι πως πολλά χρόνια πριν, μέσα στη σπηλιά, που ήταν χρυσορυχείο, κατοικούσε ένας δράκος. Με τις φλόγες που έβγαζε, το φυλούσε άγρυπνα. Άνθρωποι που θέλησαν να μπουν στη σπηλιά, πολέμησαν με τον δράκο, όπου και τον σκότωσαν. Θέλοντας να βρουν τον χρυσό, προχώρησαν με δαυλούς στο εσωτερικό της σπηλιάς. Από έλλειψη οξυγόνου, έσβησαν οι δαυλοί και οι άνθρωποι βυθίστηκαν στο σκοτάδι. Τότε ακούστηκε μια φωνή που τους είπε: ‘εκείνος που θα σκύψει και θα πάρει μια χούφτα λάσπης που πατάει θα μετανιώσει, αλλά και εκείνος που δεν θα πάρει πάλι θα μετανιώσει’. Οι πιο θαρραλέοι έσκυψαν και πήραν μια χούφτα λάσπη. Βγαίνοντας από τη σπηλιά διαπίστωσαν πως όσοι είχαν πάρει αυτή την χούφτα λάσπη, κρατούσαν στα χέρια τους υγρή χρυσόσκονη. Η φωνή επιβεβαιώθηκε γιατί όλοι είχαν μετανιώσει, οι μεν που πήραν λάσπη γιατί δεν πήραν παραπάνω, οι δε που δεν πήραν καθόλου. Εξαιτίας αυτού του μύθου το σπήλαιο έχει πάρει και την ονομασία “Χρυσοσπηλιώτισσα”.

Οι μικροί μας μαθητές πραγματικά μαγεύτηκαν από τις υπέροχες και για τους περισσότερους πρωτόγνωρες εικόνες που ξεδιπλώθηκαν μπροστά τους.

Ήταν για όλους μας μικρούς και μεγάλους μια υπέροχη εμπειρία!

Τους μαθητές  συνόδεψαν οι εκπαιδευτικοί:

Καραβάκας Βασίλης(Στ1), Νέλλα Μάρθα (Στ2), Χατζηιωάννου Κωνσταντία(Στ3),Αλεξοπούλου Θεοδώρα (Στ4) και οι καθηγήτριες Αγγλικών Λιάκου Κωνσταντίνα και Ντελή Ευαγγελία

ΦΥΤΟΛΟΓΙΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ Δ΄1

Γράφει ο δάσκαλος Νιδέλκος Λεωνίδας

Θυμάμαι όταν ήμουν κι εγώ μαθητής όλο το καλοκαίρι δεν άφηνα κήπο για κήπο στη θέση του.’Ο,τι μου γυάλιζε από λουλούδι ή πρασινάδα το βούταγα, με αποτέλεσμα τον Σεπτέμβριο, πριν καλά καλά ξεκινήσει το μάθημα της Φυτολογίας να το έχω παραγεμίσει και να μην έχω θέση για καινούρια.

Το περιβάλλον είναι ένα πεδίο ανακαλύψεων για τα παιδιά, γιατί είναι ζωντανό, πλούσιο σε ερεθίσματα, τους κινεί την περιέργεια και ενεργοποιεί τις αισθήσεις τους. Είναι γεγονός ότι τα παιδιά αστικών περιοχών έχουν ελάχιστες ευκαιρίες επαφής με τη φύση. Έτσι στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος αποφασίσαμε να συλλέξουμε φυτά από την αυλή ή το μπαλκόνι του σπιτιού μας, από το γειτονικό πάρκο ή από την ύπαιθρο, να φτιάξουμε το φυτολόγιό μας και να το παρουσιάσουμε στην τάξη.

Ένα μικρό δείγμα της εργασίας των μαθητών μπορείτε να δείτε στα παρακάτω βίντεο.

« ΑΜΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ» ΒΡΑΔΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΙΜΗ ΠΛΕΣΣΑ

Μέσα σε μια ζεστή  ατμόσφαιρα το 9ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας με συνδιοργανωτές το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 9ου Δημοτικού και το Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λαρισαίων τίμησε για την τεράστια μουσική του παρακαταθήκη τον Μίμη Πλέσσα. Τον άνθρωπο που με τις συνθέσεις του γαλούχησε γενιές  έως και σήμερα. Ήταν μια βραδιά επηρεασμένη από τη φωτεινότητα και την αισιοδοξία που εκπέμπουν τα τραγούδια του Πλέσσα. Τραγούδια του ερμήνευσε μελωδικά, η χορωδία του σχολείου μας υπό την καθοδήγηση του μουσικού μας Ανδρέα Καλογιάννη. Επίσης, πολλά από τα κορυφαία τραγούδια του ακούστηκαν από τους εκλεκτούς μας φίλους: Άννα Αγραφιώτη, Δέσποινα Πατσιατζή, Βασίλη Μπάτσικα, Μανώλη Ντάλλα και Νίκο Μπόλωση. Την ορχήστρα που μας ταξίδεψε σε άλλες εποχές αποτελούσαν οι: Πέτρος Στάικος Λαγγούρας, Βαγγέλης Τσιαπλές ,Μανώλης Ντάλλας και Δημήτρης Ψάρρας.

Στον χαιρετισμό της η διευθύντρια του 9ου Δημ. Σχολείου κα Βίκυ Παπαναγιώτου τόνισε τη σπουδαιότητα της ποιοτικής μουσικής ως μέρος μιας σύγχρονης παιδείας.

Στη χωρωδία έλαβαν μέρος μαθητές από τα τμήματα,Δ΄1,Δ΄5 και ΣΤ΄2 του σχολείου μας.

ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΙΣ ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ 2018

   Σας κάνουμε γνωστό ότι το ερχόμενο θέρος θα λειτουργήσουν οι Μαθητικές Κατασκηνώσεις Πλαταμώνα.Οι επιλεγέντες μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι γεννηθέντες το 2009 (Τάξη Γ΄), 2008 (Τάξη Δ΄) και 2007 (Τάξη Ε΄).Η μεταφορά και η αποχώρηση των μαθητών από και προς το χώρο της κατασκήνωσης θα γίνει με ευθύνη των γονέων.

    Θα προτιμηθούν παιδιά πολύτεκνων και φτωχών οικογενειών και γενικότερα παιδιά που έχουν ανάγκη καλής διατροφής και εξοχής, πάντοτε με τη συγκατάθεση των γονέων, που θα πρέπει όμως να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να πάρουν τα παιδιά τους από την κατασκήνωση πριν από τη λήξη της κατασκηνωτικής περιόδου, γιατί με την τακτική αυτή α) παρεμποδίζουν την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία της κατασκήνωσης και β) αποστερούν τη φιλοξενία από άλλα παιδιά που ίσως έχουν ανάγκη να παραμείνουν όλες τις ημέρες.

  Από το σχολείο μας θα επιλεγούν για την Α ΄κατασκηνωτική περίοδο(από 2/7/2018 μέχρι 16/07/2018) 2 αγόρια και 2 κορίτσια.

 

Περισσότερες πληροφορίες στην Διεύθυνση του σχολείου.

 

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΔΙΟΥ – ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ

Τα τμήματα Δ΄5 & ΣΤ΄2 του σχολείου μας επισκέφθηκαν τον αρχαιολογικό  χώρο του Δίου και παρακολούθησαν τη θεατρική παράσταση ‘’ΠΛΟΥΤΟΣ’’ του Αριστοφάνη. Οι μαθητές μας με αφορμή τα μαθήματα της Γλώσσας , Ιστορίας & Θεατρικής Αγωγής – όπως ακριβώς οι πρόγονοί τους – πήγαν στο ανοιχτό    αρχαίο θέατρο του Δίου  και παρακολούθησαν  αρχαία κωμωδία υπό το φως  του ήλιου.

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ  ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

Ο γερο – αγρότης Χρεμύλος πνιγμένος στα χρέη, μηχανεύεται τρόπους για να εξαπατήσει τους δανειστές του, όνομα επινόηση του Αριστοφάνη (από τις λέξεις χρέος + αιμύλω = απατώ), απογοητευμένος από την φτώχεια του, αναχωρεί για το μαντείο των Δελφών για να συμβουλευθεί τον θεό Απόλλωνα πώς να αναθρέψει τον γιο του : τίμια για να πεθάνει φτωχός ή ως κλέφτη και απατεώνα για να πνιγεί στα πλούτη. Η Πυθία με τον χρησμό της του απαντά :  “-Να παραλάβεις στην οικία σου τον πρώτο άνθρωπο που θα συναντήσεις αναχωρώντας από τον ναό μου’’.

Τον Χρεμύλο τον συνοδεύει ο δούλος του Καρίωνας ( Το όνομα Καρίωνας, είναι δηλωτικό της καταγωγής του, από την Καρία της Μ. Ασίας), συναντούν ένα τυφλό ρακένδυτο και εριστικό γέροντα χωρίς να αναφέρει ποιος είναι και όπως διατείνεται δεν επιθυμεί να θεραπευθεί. Είναι ο θεός Πλούτος, τον οποίο κατά τον Αριστοφάνη τον έχει τυφλώσει ο Δίας, για να μην βλέπει που μοιράζει τα πλούτη του. Ο θεός Πλούτος φοβάται πως αν αναβλέψει, ο κορυφαίος των θεών Δίας θα θυμώσει και θα προξενήσει καταστροφές στην ανθρωπότητα.

Ο φιλοξενούμενος θεός μεταπείθεται και ο Χρεμύλος αποφασίζει να τον γιατρέψει για να πλουτίζουν οι καλοί άνθρωποι και όχι όπως τώρα οι άτιμοι, οι πονηροί.  Εδώ όμως παρεμβαίνει η θεά Πενία ,η οποία προσπαθεί με διάφορα επιχειρήματα να πείσει τους φτωχούς πως αν γιατρευτεί ο Πλούτος θα γίνουν οκνηροί, δεν θα έχουν ζήλο για εργασία. Η σύγκρουση στην κωμωδία είναι ανάμεσα στον χωρικό Χρεμύλο και την Πενία, μία αποκρουστική γριά που εισβάλλει έξαλλη στην κωμωδία και αντιδρά για την αποκατάσταση του Πλούτου και τη δική της περιφρόνηση από τους τίμιους.

Στο τέλος ο Πλούτος οδηγείται πανηγυρικά στο ταμείο της πολιτείας, όνειρα θερινής αττικής νύκτας σε μια χρεοκοπημένη Αθήνα.

Ο ‘’Πλούτος’’ είναι η τελευταία σωζόμενη κωμωδία του Αριστοφάνη πλούσια σε μηνύματα, με κείμενο επίκαιρο και το πέρασμα από την αρχαία αττική κωμωδία στη Μέση κωμωδία.

Οι μαθητές μας χάρηκαν, τραγούδησαν, συμμετείχαν μέσα από το  αυθόρμητο γέλιο τους στη θεατρική δράση. Και πάνω απ’ όλα ένιωσαν τη μαγεία της  ανοιξιάτικης φύσης σε συνδυασμό με τη θεατρική πράξη. Θέαμα αναπόσπαστο!

Τους μαθητές συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί:

Γιώργος Παπανικολάου, Δ΄5

Μάρθα Νέλλα ,  ΣΤ΄2

Βίλλη Κίτσιου,  Θεατρικής Αγωγής

Ράνια    Εταγγέλου,  Φυσικής Αγωγής

Φωτεινή Ευαγγέλου, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό

 

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “Αμπελάκια, το διαμάντι του Κισσάβου, φύση τέχνη, πολιτισμός”

Οι μαθητές των ΣΤ΄ 3 και Δ΄2 τάξεων συμμετείχαν στο   5ο Μαθητικό Συνέδριο  με τίτλο                                         «Μαθαίνω και παρουσιάζω τον πολιτισμό του τόπου μου». Παρουσίασαν το πρόγραμμα που υλοποίησαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς: «Αμπελάκια, το διαμάντι του Κισσάβου, φύση τέχνη, πολιτισμός».  Επίσης παρουσίασαν το επιτραπέζιο παιχνίδι που έφτιαξαν: «Το Κόκκινο της Ανατολής», εμπνευσμένοι από το ομώνυμο βιβλίο που διάβασαν.

 

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ     ERASMUS+

eikona

 

 

 

Το  9ο Δημοτικό σχολείο Λάρισας έχοντας ως στόχο την ενίσχυση της ευρωπαϊκής του διάστασης και τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του, συμμετέχει  στο πρόγραμμα Erasmus+/ Δράση  ΚΑ1- Κινητικότητα προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης με τίτλο I.C.E ( Intercultural Communication in Education) και κωδικό 2019-1-EL01-KA101-062030. Για πρώτη φορά  το 9ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας συμμετέχει σε πρόγραμμα Erasmus+.

Η υλοποίηση του προγράμματος θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2019 και η διάρκειά του είναι 12 μήνες.Στα πλαίσια αυτής της δράσης επτά  εκπαιδευτικοί του σχολείου μας διαφόρων ειδικοτήτων, πρόκειται να  συμμετέχουν σε  δραστηριότητα  κινητικότητας στην Πράγα, Τσέχικη Δημοκρατία από 26-4-2020 έως 3-5-2020 στο πλαίσιο του παραπάνω εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+-ΚΑ1 -τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης Προσωπικού για επιμόρφωση.  Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα υλοποιηθεί από τον φορέα Dorea Educational Institute.