Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας

Η 3η Δεκεμβρίου έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία. Είναι μια μέρα ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης για τα δικαιώματα και προώθησης της ισότητας των ατόμων με αναπηρία.

Στην τάξη μας ενημερωθήκαμε, επεξεργαστήκαμε και προσεγγίσαμε βιωματικά διαφόρων ειδών αναπηρίες. Μπήκαμε στη θέση του άλλου μέσω διαφόρων δραστηριοτήτων με στόχο την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και την κατανόηση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία. Αντιληφθήκαμε ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά ίσοι.

Πριν δύο εβδομάδες υποδεχτήκαμε στο νηπιαγωγείο μας την κ. Χριστίνα, ένα άτομο με οπτική αναπηρία, μαζί με τον σκύλο- οδηγό της. Μας ενημέρωσε ότι η Λούνα, όπως και κάθε σκύλος- οδηγός, έχει εκπαιδευτεί ειδικά για να βοηθάει ανθρώπους που δεν βλέπουν. Ο σκύλος γίνεται τα μάτια του ανθρώπου για να κινείται με ασφάλεια στους δρόμους, να σταματά σε εμπόδια, να βοηθάει να περάσουν μαζί τη διάβαση και γενικά πολλά άλλα. Επίσης, μας ενημέρωσε τι δεν πρέπει να κάνουμε αν συναντήσουμε στο δρόμο ένα σκύλο- οδηγό. Δεν πρέπει να τον χαϊδέψουμε, να του δώσουμε φαγητό και να παίξουμε μαζί του, γιατί μπορεί να μπερδευτεί και να κινδυνεύσει ο άνθρωπος που βοηθάει. Έπειτα, τα παιδιά με τη σειρά τους έκαναν ερωτήσεις στην κυρία Χριστίνα και τους έλυσε πολλές απορίες.

20251119 09174620251119 093438SvqzKHUT20251119 093416

Στο τέλος, τους μοίρασε διάφορα χαρτιά με γραφή Braille(σύστημα γραφής με ανάγλυφες κουκίδες) για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή και να επεξεργαστούν τη γραφή.

20251119 092100

Στη συνέχεια, μεταφερθήκαμε στην αυλή όπου είχε φτιαχτεί μια αυτοσχέδια διαδρομή με εμπόδια. Τα μισά παιδιά έδεσαν  στα μάτια τους ένα μαντίλι και τα άλλα μισά έγιναν ο σκύλος- οδηγός. Έτσι, μπήκαν σε μια βιωματική διαδικασία να καταλάβουν ως ένα σημείο την ευθύνη που έχει ένας σκύλος- οδηγός, αλλά και το πώς αισθάνονταν όταν δεν έβλεπαν και έπρεπε να τους οδηγήσει κάποιος άλλος.

IMG ebe4102f59d885e2dc60cfdfa27ae18a VIMG c35e496f8d21f547c81ed4b49d89a5dc VIMG 97c6d3f90f8d93b8569b8b6df8793afc V

Την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου ξεκινήσαμε την ημέρα μας με έναν διαφορετικό τρόπο. Μετά το ελεύθερο παιχνίδι οι νηπιαγωγοί άρχισαν να «μιλούν» στα παιδιά στη νοηματική γλώσσα. Σκοπός ήταν τα παιδιά να προβληματιστούν, να σκεφτούν και να προκύψει το θέμα της ημέρας από τα ίδια τα παιδιά.

Στη συνέχεια, συζητήσαμε για το ποιες άλλες αναπηρίες γνωρίζουν και είδαμε την ταινία μικρού μήκους με τίτλο «Βλέπω… Νιώθω… Ακούω», η οποία έχει δημιουργηθεί από το Ειδικό Νηπιαγωγείο Κωφών και Βαρήκοων Πάτρας σε συνεργασία και με άλλα σχολεία. Η ταινία στοχεύει στην ευαισθητοποίηση για τα άτομα με αναπηρία και προωθεί τις αξίες του σεβασμού, της αλληλεγγύης και της αποδοχής.

Έπειτα, είδαμε το παραμύθι «Η Αργυρώ γελάει» και καταλάβαμε ότι μπορεί να κάνει πολλά πράγματα όπως όλα τα παιδιά παρότι βρίσκεται σε αναπηρικό αμαξίδιο.

https://www.youtube.com/watch?v=R1XDjJ8L7FA

 

Στη συνέχεια, μαζευτήκαμε πάλι στην παρεούλα και παίξαμε ένα κουίζ με ερωτήσεις για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε και να επικοινωνούμε με τα άτομα με αναπηρία.

IMG 64649b2bf9832c7bb292c8ed05783a6c VIMG 95e4c80907d695e3aace8d3477f42181 V

Μόλις ολοκληρώσαμε το κουίζ, συνεχίσαμε με μια κινητική δραστηριότητα. Κάποια παιδιά κάλυψαν τα μάτια τους  και κράτησαν ένα μπαστούνι, ενώ  τα υπόλοιπα παιδιά πήραν τον ρόλο του οδηγού. Έτσι με υπευθυνότητα προσπάθησαν να τους οδηγήσουν μέσα στο χώρο με ασφάλεια.

IMG 0e9ce90bc6c6f72c18b383c43d789240 VIMG 7b06576bf0067df3ed7a0e0804f62dd1 VIMG f9bf2be868f6ee31d20c19c3e3811f17 V

Μετά , καλύψαμε ξανά τα μάτια μας και προσπαθήσαμε να βρούμε από πού έρχεται ο ήχος από το κουδουνάκι. Νιώσαμε πώς είναι να στηριζόμαστε σε μία αίσθηση, την ακοή.

IMG e9808954716235b0177ea05c11578db5 VIMG e92f2d2b76c1c5ec095d9897efcca4b9 V

Έπειτα, παρακολουθήσαμε διάφορα βίντεο με αθλήματα και με παραολυμπιονίκες και αντιληφθήκαμε ότι μπορούν να κάνουν πολλά από τα αθλήματα που γνωρίζουμε απλά με κάπως διαφορετικό τρόπο.

IMG 299a59fb01c60eebf1a114607499be46 V

Μόλις είδαμε το βίντεο από το τραγούδι «Ρούντολφ το ελαφάκι» στη νοηματική, μπήκαμε σε διαδικασία να μάθουμε και εμείς κάποια νοήματα όπως το καλημέρα, το καληνύχτα και το χειροκρότημα.

IMG 3d6dc9686dddd25eeb7f71cf36a3db9a VIMG 919f298776b3de8ebba767f8f6a4f481 V

Στη συνέχεια, είδαμε ένα βίντεο με τον Έλληνα ζωγράφο Ηλιάδη Τριαντάφυλλο, ο οποίος έχει κινητική αναπηρία και ζωγραφίζει με το στόμα. Παρακολουθήσαμε πολλές από τις δημιουργίες του και προσπαθήσαμε και εμείς να γίνουμε καλλιτέχνες ζωγραφίζοντας με το στόμα. Τα παιδιά αντιλήφθηκαν πόσο δύσκολο είναι, αλλά  κατάλαβαν ότι όταν έχεις θέληση μπορείς να καταφέρεις τα πάντα.

IMG 3b23f0fbb69e935bc023fdc05403dee3 VIMG c907cc52ba25d88a82f0ec2fddd63dc4 VIMG 0cc1e79597ffe75cc322ebc93e88ab7a VIMG 38cc019d482f80f29cff90cfb07732a8 VIMG e3c9efd92b7803c352a4ff52315bbc5c V

Μόλις ο πίνακάς μας ολοκληρώθηκε τα παιδιά έγραψαν από κάτω ¨Χρόνια Πολλά¨ στη γραφή Braille.

IMG 4772863d01fa051f939fa04f5db7d2cc V

Η μέρα έκλεισε με την προσπάθεια των παιδιών, τα οποία ήταν καθισμένα στο πάτωμα, να σηκωθούν έχοντας τα χέρια τους στην πλάτη τους.

IMG 4851200a6e07f1247ba8c9b8e0389f86 VIMG f04f6719e49c42cee87d8186e3be03c1 V

 

Συμμετοχή σε έκθεση- Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού

Αφιερωμένη στα παιδιά όλου του κόσμου και στα δικαιώματά τους, είναι η 20η Νοεμβρίου,
ημέρα της διακήρυξης και της υπογραφής της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, το 1989.

Φέτος συμμετέχουμε στην εικαστική έκθεση «Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους»,
που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων «Όλα τα δικαιώματα, για όλα τα παιδιά».

Συμμετέχουμε λοιπόν με μια διπλή μακέτα που δημιουργήθηκε μετά από τη συνεργασία των παιδιών και των εκπαιδευτικών και των δύο τμημάτων.
Η μακέτα μας παρουσιάζει δύο “κόσμου” πάνω στον παγκόσμιο χάρτη.. 
Τον κόσμο που τα δικαιώματα του παιδιού ανθίζουν… και τον κόσμο που τα δικαιώματα καταπιέζονται και δεν υπάρχουν.
18o Nhpiagogeio Agioy Dhmhtrioy

Η διπλή αυτή μακέτα συνδέεται μέσω ενός κοινού δρόμου, που μετά την έκθεση θα αποτελέσει τη διαδρομή για τα πίονα του επιτραπεζίου
Η πρωτοβουλία για την οργάνωση και την υλιποίηση της έκθεση έγινε από την Παιδαγωγική Ομάδα «Το Σκασιαρχείο»

 

Επίσης τους συνδέσμους της ψηφιακής εκδοχής της έκθεσης ώστε να δείτε  όλα τα έργα που δημιούργησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες από όλη τη χώρα.

https://www.artsteps.com/view/691cbdd239201553754388d4

https://www.artsteps.com/view/6918723b126196fec85d2364

Επέτειος του Πολυτεχνείου

eikona Viber 2025 11 17 15 37 16 984

H επέτειος της 17ης Νοεμβρίου μας δίνει τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε με τα παιδιά τις έννοιες της δημοκρατίας, της ελευθερίας της γνώμης, της επιλογής… Μέσα από την ιστορία της Τενεκεδούπολης, για αλλη μια χρονιά ταξιδεψαμε σε αυτό τον “φαντάστικό” κοσμο και μαζί με τους πρωταγωνιστές τραγουδίσαμε γνωστα τραγούδια και διώξαμε τον καταπιεστη.

eikona Viber 2025 11 17 15 35 43 081

eikona Viber 2025 11 17 15 35 49 701

Untitled

European School Radio: Εδώ Πολυτεχνείο- Εδώ Νηπιαγωγείο! Μιλάμε για το Πολυτεχνείο, την Ελευθερία και τα Δικαιώματα…

Εδώ νηπιαγωγείο, εδώ νηπιαγωγείο… μιλάμε για το Πολυτεχνείο, την Ελευθερία και τα Δικαιώματα…

Μαζί με άλλα 7 Νηπιαγωγεία συνεργαζόμαστε και δημιουργούμε ένα υπέροχο ραδιοφωνικό μήνυμα με αφορμή την 52η επέτειο του Πολυτεχνείου αλλά και την 20η Νοεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων των παιδιών.

Τα παιδιά υψώνουν τη φωνή τους και μιλούν για την Ελευθερία, την Ειρήνη, τη Δημοκρατία Μικρές φωνές, μεγάλα μηνύματα που μας θυμίζουν πόσο σημαντικό είναι να μιλάμε, να ονειρευόμαστε και να στεκόμαστε ο ένας δίπλα στον άλλον.

(11ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Αλίμου, ΝΓ Νέας Πεντέλης, 2ο ΝΓ Περάματος, 2ο ΝΓ Λυκόβρυσης, 47ο ΝΓ Ηρακλείου Κρήτης, 18ο ΝΓ Αγίου Δημητρίου, 6ο ΝΓ Αγίου Δημητρίου, 22ο ΝΓ Κερατσινίου)

Πατήστε εδω

Eδώ Πολυτεχνείο!

Eδώ Πολυτεχνείο!

Τη φετινή σχολική χρονιά οι αναφορές μας στα γεγονότα του Πολυτεχνείου το 1973 ήρθαν ως συνέχεια της ενασχόλησης μας με τα Δικαιώματα του Παιδιού …και φυσικά όλων των ανθρώπων.

Πήραμε έμπνευση από την ανάρτηση της εξαιρετικής συναδέλφου Καλλιόπης Παπουτσάκη και την ιστοσελίδα της όπου προτείνει μια προσέγγιση του θέματος με τους πίνακες του ζωγράφου Γ.Γαΐτη.

Αφού μελετήσαμε τον πίνακα του Ανθρωπάκια και σχολιάσαμε τα χρώματα,τα συναισθήματα που μας δημιουργεί, προσπαθήσαμε να αιτιολογήσουμε τον τίτλο που έδωσε ο ζωγράφος …
Γίναμε οι ίδιοι κομμάτι του πίνακα και κατόπιν μετατρέψαμε τα ανέκφραστα  πρόσωπα από τα ανθρωπάκια σε πρόσωπα ανθρώπων:

Κατόπιν συζητήσαμε πολλούς πίνακες του ζωγράφου και προσπαθήσαμε να φτιάξουμε μια ιστορία…που δεν απήχε και πολύ από τα πραγματικά γεγονότα στο Πολυτεχνείο εκείνο το Νοέμβρη του 1974…:

“Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας στρατιώτης με τα στρατιωτάκια του και είπε στους στρατιώτες του να σκοτώσουν το περιστέρι της ειρήνης.Ήρθαν όμως κάποιοι ήρωες και ήθελαν να σώσουν την ειρήνη. Ο στρατιώτης έστειλε έναν μεγάλο άνθρωπο να σκοτώσει τους ήρωες. Όμως οι ήρωες φώναξαν Κάτω η Χούντα και έσωσαν την ειρήνη”

Οι πίνακες υπάρχουν εδώ: https://blogs.sch.gr/18nipagdim/files/2025/11/pinakes-gaiti.pdf

Αφού γνωρίσαμε τα γεγονότα μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο δημιουργήσαμε μια  ομαδική σύνθεση τόσο με τις εικόνες της ιστορίας όσο και με τις μάσκες ανθρωπάκια, που μετατρέψαμε σε πρόσωπα φοιτητών έγκλειστων στο ιστορικό κτίριο του Πολυτεχνείου …ThXLaAkb

Όμως….Πόσο παλιά συνέβησαν όλα αυτα;
Όχι και τόσο…

Σε ενα χαρτί του μέτρου φτιαξαμε την γραμμή της ιστορίας…
Πότε γεννήθαν τα παιδιά… οι γονείς… οι παππούδες μας…
Οπτικοποιήσαμε τον ιστορικό χρόνο και σημειώσαμε τα σημαντικά γεγονότα
polytechnio

Με αφορμή τα χαρακτικά του Τάσσου και της Βασως Κατράκη, “φορέσαμε” τη μάσκα του Πολυτεχνέίου και μέσα από αυτη μιλήσαμε για τα συναισθήματα μας… “Πώς αισθάνονταν οι φοιτητές και οι πολίτες την περίοδο της δικτατορίας;”

eikona Viber 2025 11 15 17 08 53 554 eikona Viber 2025 11 15 17 08 53 754

eikona Viber 2025 11 15 17 10 24 348

 

 

Άσκηση σεισμού – Άσκηση ετοιμότητας

Πραγματοποιήσαμε την πρώτη άσκηση αντιμετώπισης του Σεισμού σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας. Έχοντας η χώρα μας έντονη σεισμική δραστηριότητα, η απόκτηση γνώσεων για την σωστή αντιμετώπιση του φαινομένου του σεισμού πρέπει να αρχίζει από την προσχολική ηλικία.

seismos3

Συζητήσαμε για την έννοια του σεισμού, καταγράφηκαν οι γνώσεις τους και μέσα από εικόνες και βίντεο τα παιδιά έμαθαν πότε γίνεται σεισμός, τι συμβαίνει στο εσωτερικό της γης και τι πρέπει να κάνουμε στην περίπτωση σεισμού όταν βρισκόμαστε στο σχολείο. Τέλος φτιάξαμε με “προσωμοίωση” μια πόλη με ψηλά και χαμηλά κτίρια, όπου κάτω από το έδαφός της βρίσκονται οι τεκτονικές πλάκές… Τί γίνεται όταν κουνηθόυν λίγο.. ή πολύ;

“Σεισμός, κάτω…”  ακούγεται και τότε προστατευόμαστε κάτω από ένα τραπέζι, καλύπτοντας το κεφάλι και το σώμα μας…

“Όλα εντάξει παιδιά, είμαστε ασφαλείς”, σε τρενάκι και καλύπτοντας το κεφάλι οδηγούμαστε προς την έξοδο. 

Ομως…Τι πρέπει να πάρω μαζί μου όταν γίνει σεισμός.
Συζητήσαμε για το τι θα πρέπει να πάρουμε μαζί μας όταν γίνει σεισμός και ετοιμάσαμε το βαλιτσάκι μας, μιλήσαμε για τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης.

seismos2

Φθινοπωρινά Φυτέματα

Έφτασε το φθινόπωρο και το σχολείο μας επισκέφθηκε η κα Σταυρούλα η γεωπόνος από την υπηρεσία πρασίνου του Δήμου.
Μαζί της έφερε…. Μαρούλια και Κρεμμυδάκια!

lachan1

Αφου πρώτα βοηθήμασαμε και εμείς στο κλάδεμα και στην τακτοποίηση του παρτεριού ήρθε η ώρα να φυτεύσουμε!

 

 

 

 

Anonymo schedio 1 1

 

lachan2

 

Σκαλίζοντας βρήκαμε καινουργιους “φίλους”…. τους εργάτες της γής! Τους γαιοσκώληκες… που ανοίγουν τρύπες για να περνάει το νερό και να αερίζεται το χώμα… Οι γαιοσκώληκες “φτιάχνουν” και το κομπόστ..

 

 

 

Στον λαχανόκηπο λοιπόν!17

Παραμύθι: “Στον λαχανόκηπο με τον παππού και τη γιαγιά”, MULLER GERDA, Καλειδοσκόπιο

28η Οκτωβρίου- Επέτειος του “ΟΧΙ”

Με αφορμή την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, προσεγγίσαμε τον ιστορικό χρόνο μέσα από βίντεο και ασπρόμαυρες φωτογραφίες της εποχής. Εστιάσαμε στα παιδιά που έζησαν στην περίοδο του πολέμου και τις συνέπειες που αυτός είχε στη ζωή τους, όπως τα συσσίτια και την απομάκρυνση από τα σπίτια και τις οικογένειές τους. Πως αισθάνονταν; Βγάλαμε τίτλους και δώσαμε φωνή σε κάθε μία από τις φωτογραφίες, τις οποίες στη συνέχεια με επιχρωματισμό τις “φέραμε στη ζωή”.

IMG 471ad12d73bec788115290d8f034e47b VIMG 1c269c945bf5b09a7672cf7b4d339e7d VIMG 46ce5c1f9ec19f4466cd1d75ab4fe194 Vergasia t2IMG d30c14baf05d43e6c00654a08ac20e2e V

Έπειτα ασχοληθήκαμε με τον πόλεμο σε αντιδιαστολή με την ειρήνη. Πως τα χρώματα αλλάζουν στον πόλεμο; Πως αυτά συνδέονται με τα συναισθήματά μας; Διαβάσαμε και μια ιστορία για μια πόλη που κατάφερε να διώξει τον πόλεμο! Κάθε τμήμα δημιούργησε από έναν ομαδικό πίνακα με θέμα την ειρήνη και τον πόλεμο.

IMG 61712a54efe5929284bd8fbc22222bb9 VIMG 8dbb45cddde853b141f12974ed11755b VIMG 3ee48ca13b7e08eb7958ca3888dfad18 V

Τέλος, παρατηρήσαμε και μιλήσαμε για την ελληνική σημαία, φτιάξαμε τις δικές μας μαζί με κονκάρδες και πίνακες με το περιστέρι της Ειρήνης.

ergasia t120251029 091014IMG 68bcf5e9a58e0274fef02939905d5db3 VIMG 661f4cca54522a740ac198b8b2fd2b11 V

Η εβδομάδα έκλεισε με την γιορτή που κάναμε την παραμονή 28ης Οκτωβρίου στο σχολείο μας, όπου παρουσιάσαμε κάνοντας body percussion το τραγούδι “Τα ραφτικά της γιαγιάς”, παρελάσαμε και τραγουδήσαμε όλοι μαζί τον Εθνικό Ύμνο.

ochi t1giorth

Από την τελεία στο απειρο..

Anonymo schedio

Μια τελεία διαφορετική από τις άλλες…

Κάθε τελεία διαφορετική απο τις άλλες…

Όπως εμείς….ο ένας διαφορετικός από τον άλλον…

Πολλές άλλες μαύρες άλλες άσπρες…

άλλες γεμάτες… άλλες άδειες…

άλλες μικρές… άλλες μεγάλες

και όμως μαζί κάνουν ΘΑΥΜΑΤΑ…

Έτσι και εμείς μαζί, φτιάχνουμε μια ομάδα!
Με το πρώτο μας ομαδικό έργο να γίνεται το παρουσιολόγιό μας

teleia

 

teleia 1

Δουλέψαμε το πρώτο για τη χρονιά ομαδικό μας έργο
στηριγμένοι σε αυτά τα δύο βιβλία

an ta zoa eichan fonh

Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων στις 4 Οκτωβρίου, τα παιδιά των τμημάτων μας γνώρισαν καλύτερα τον υπέροχο κόσμο των ζώων. Μιλήσαμε για τα αγαπημένα μας ζώα και τα παρουσιάσαμε με το σώμα μας, παίξαμε τροχό της τύχης όπου μαντέψαμε τους ήχους των ζώων και όλοι δημιουργήσαμε ένα κολλάζ με το αγαπημένο μας ζώο. Οι μικροί μας φίλοι μοιράστηκαν όμορφες σκέψεις για το πώς μπορούμε να προστατεύουμε και να φροντίζουμε τα ζώα γύρω μας.
collageeetrochos ths tychhsIMG 85f8578c5219191982ce58bc0ffc2676 V 1

Ταξιδέψαμε ακόμη στον κόσμο των άγριων ζώων, συζητώντας για την ελευθερία τους στη φύση και τη διαφορά με τη ζωή στην αιχμαλωσία των ζωολογικών κήπων.  Μέσα από συζητήσεις και δραματοποίηση, τα παιδιά εξέφρασαν τα συναισθήματά τους και κατέληξαν πως κάθε ζώο αξίζει να ζει ελεύθερο και ασφαλές στο φυσικό του περιβάλλον. Όλοι μαζί στο τέλος δημιουργήσαμε μια αφίσα με τίτλο «Τα ζώα έχουν ΔΙΚΑΙΩΜΑ στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ!»,καθώς και μια άλλη με το τι θα μας έλεγαν τα ζώα αν είχαν φωνή. Εμείς όμως κάθε μέρα τιμούμε τα ζώα καθώς φροντίζουμε και αγαπάμε τον αδέσποτο γατούλη μας…

zoa sth zoygklaaichmalosia zoonApeleytherosh

 

Kataskeyh afisas   o dikos mas adespotoylhs

 

ta zoa echoyn dikaioma sthn eleytheriaTAIZOYME TO GATOYLH MAS
an ta zoa eichan fonh