.

let's blog (=Learning,Education,Training,Spirit)

Google Drive

Εδώ και αρκετό καιρό συμπληρώνουμε διάφορα ερωτηματολόγια  online (συνήθως υποψηφίων μεταπτυχιακών τίτλων, συναδέλφων κλπ) που δημιουργήθηκαν μέσω των επιπλέον εφαρμογών της Google. Πιο συγκεκριμένα το Google Drive μας δίνεις κάποιες λύσεις που μας λύνουν τα χέρια, αλλά μη το παρακάνετε (θα σας εξηγήσω το λόγο σε επόμενο άρθρο). Έτσι λοιπόν, φέτος για τις ανάγκες της δράσης “Αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας” χρησιμοποιήσαμε τις φόρμες του Google Drive για τα ερωτηματολόγια της αυτοαξιολόγησης.

Έχουμε και λέμε:

1. Ανοίγουμε λογαριασμό στη google οπότε έχουμε και gmail (λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).

2. Κάνουμε είσοδο, επιλέγουμε τις εφαρμογές (εικονίδιο πάνω δεξιά) και πατάμε το εικονίδιο Drive. Δηλαδή, είναι σαν να έχετε ένα δίσκο στο δίκτυο,  δικό σας.

3. Μπορείτε είτε να  δημιουργήσετε (πατώντας “Δημιουργία”) είτε να ανεβάσετε αρχεία (πατώντας το βέλος δίπλα από την “δημιουργία”). Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να έχουμε κάποιο πχ βιογραφικό και να το τυπώσουμε ή να το επεξεργαστούμε όπου κι αν βρισκόμαστε (εννοείται ότι θα πρέπει να έχουμε σύνδεση στο διαδίκτυο).

4. Επιπλέον, μπορούμε τα κείμενά μας να τα έχουμε κοινόχρηστα και με φίλους ή συνεργάτες που θα μπορούν όχι μόνο να τα δουν, αλλά και να τα επεξεργαστούν. Για να γίνει κοινόχρηστο ένα αρχείο μας, πατάμε δεξί κλικ στο αρχείο, επιλέγουμε κοινοποίηση, κοινοποίηση, στο πλαίσιο “πρόσκληση ατόμων” γράφουμε το gmail λογαριασμό του ατόμου που επιθυμούμε να κοινοποιήσουμε το αρχείο και πατάμε Τέλος. Ένα μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο θα ειδοποιήσει τον συνεργάτη σας γι’ αυτή την πρόσκληση.

Πιστεύω ότι ως εδώ τα πράγματα ήταν αρκετά απλά και οι έμπειροι χρήστες θα βρήκαν αστεία τα όσα γράφω, αλλά πολλοί είναι αυτοί που θέλουν αναλυτικά τα βήματα. Δεν ξέρω αν το βρήκατε ενδιαφέρον αλλά μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για συνεργασία με μαθητές ή συναδέλφους, για προγράμματα περιβαλλοντικής, για ομαδικές εργασίες κλπ.

Αν έχετε και κάποιες άλλλες ιδέες για την χρήση του, παρακαλώ ενημερώστε με.

Συνεχίζουμε με την δημιουργία των φορμών – ερωτηματολογίων.

1. Επιλέγουμε ΔημιουργίαΦόρμα,  αν επιθυμούμε κάποιο μοτίβο και ΟΚ. Η φόρμα μας εμφανίζεται για επεξεργασία.

2. Ξεκινάμε από τον τίτλο. π.χ. “Ερωτηματολόγιο για εκπαιδευτικούς – Τομέας Κλίμα – Σχέσεις” και στην περιγραφή φόρμας μπορείτε να βάλετε επεξηγήσεις του τύπου. “Το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο κλπ κλπ”

3. Συνεχίζουμε με τις ερωτήσεις. Ερώτηση, επεξήγηση και είδος ερώτησης. Δηλαδή έχουμε την δυνατότητα να επιλέξουμε ανοιχτή ερώτηση, πολλαπλής επιλογής, κλίμακας (π.χ από 1-5 ). Επίσης μπορούμε να προσθέσουμε και το πλαίσιο “Άλλη επιλογή” όπου κάποιος μπορεί να συμπληρώσει οτιδήποτε που ίσως δεν συμπεριλαμβάνεται στη λίστα. Πριν πατήσετε “Τέλος” μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή όχι, το πλαίσιο “Απαιτούμενη ερώτηση” για όσες ερωτήσεις θεωρείται απαραίτητες να συμπληρωθούν.

4. Έχετε την πρώτη σας ερώτηση, την οποία μπορείτε να διατηρήσετε, ή να διορθώσετε ή να αντιγράψετε ή να διαγράψετε εντελώς, από τα αντίστοιχα κουμπιά (σέρνετε το ποντίκι πάνω στην ερώτηση και εμφανίζονται).

5. Συνεχίζετε πατώντας “Προσθήκη αντικειμένου” και  επιλέγετε το είδος της ερώτησης.

6. Σε περίπτωση που θέλετε να κάνετε υποενότητες στο ερωτηματολόγιό σας (πχ. Σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, Σχέσεις εκπαιδευτικών – μαθητών, Σχέσεις εκπαιδευτικών – γονέων κλπ.) από την “Προσθήκη αντικειμένου” θα επιλέξετε “Κεφαλίδα τμήματος” και έτσι το ερωτηματολόγιό σας θα χωριστεί σε ενότητες.

7. Όταν τελειώσετε πατάτε “Αποστολή Φόρμας”. Προσοχή, μη το κοινοποιήσετε πριν το ελέγξετε καλά. Γι΄ αυτό στείλτε ένα γράμμα στο εαυτό σας (στο e-mail σας). Ανοίξτε την φόρμα, συμπληρώστε την, δείτε τις εκφράσεις, το είδος των ερωτήσεων, αλλάξτε ίσως την σειρά των ερωτήσεων, γενικότερα βελτιώστε το ερωτηματολόγιο. Η φόρμα σας είναι ήδη αποθηκευμένη στο Google Drive για επεξεργασία. Θα σας πρότεινα να το στείλετε σε ακόμη ένα άτομο για να σταθμίσετε (όπως λένε και οι ειδικοί) το ερωτηματολόγιο, πριν το στείλετε στους τελικούς αποδέκτες. Σημείωση:τα e-mail των αποδεκτών δεν είναι απαραίτητο να είναι gmail.

8. Πριν την ολοκλήρωση του ερωτηματολογίου θα σας ζητήσει να απαντήσετε αν θέλετε ή όχι να συνδεθεί το Ερωτηματολόγιό σας με ένα Αρχείο Απαντήσεων (σε μορφή πίνακα) που θα δημιουργηθεί αυτόματα, για επεξεργασία των αποτελεσμάτων!!! (Θα δημιουργηθεί στο Google Drive σας). Φυσικά μπορείτε να επεξεργαστείτε το αρχείο με αρκετές επιλογές αλλά θα βρείτε πολύ σπουδαία την επιλογή Φόρμα-Εμφάνιση Σύνοψης Απαντήσεων όπου θα σας εμφανίσει ένα αρχείο απαντήσεων με την μορφή διαγραμμάτων. Δεν είναι υπέροχο;

Μην ξεχάσετε να κάνετε αποσύνδεση από το Google όταν τελειώσετε. Απαραίτητο.

Καλή Επιτυχία

Επίσης, αν θέλετε να κάνετε μια έρευνα σε διάφορους που δεν γνωρίζετε τα e-mail τους, μπορείτε να αντιγράψετε τον σύνδεσμο και να τον κοινοποιήσετε για παράδειγμα στο facebook για συμπλήρωση. Σημείωση: Τον σύνδεσμο της φόρμα σας θα τον βρείτε όταν πατήσετε “Αποστολή φόρμας” στο πλαίσιο “Σύνδεσμος για κοινοποίηση”.

Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να δημιουργήσετε ένα αρχείο κειμένου που θα έχει τους συνδέσμους των ερωτηματολογίων όλων των ομάδων και να ζητήσετε από τους μαθητές σας να τα συμπληρώσουν on-line.

Καλό κουράγιο, θα το χρειαστείτε. 

Πραγματικά, θα ήθελα πολύ να μου πείτε τις εντυπώσεις σας, αν τελικά χρησιμοποιήσετε αυτόν τον τρόπο.

Επίσης, θα χαρώ να βοηθήσω αν μου το ζητήσετε.

Στην τεχνολογία λέμε “ΝΑΙ”;

Ξεκαθαρίζω από την αρχή ότι δεν θα μιλήσω για την πληροφορική αλλά για την τεχνολογία γενικότερα που χρησιμοποιούμε καθημερινά (υπολογιστές, tablets, κινητά).

Μετά από αρκετά χρόνια ενασχόλησης με την τεχνολογία και την εκπαίδευση κατέληξα ότι η τεχνολογία :

  1.  είναι ανεξάντλητη: Μετά από τόσα χρόνια χρήσης της τεχνολογίας, διαπιστώνουμε ότι η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς με απίστευτους ρυθμούς.  Έτσι λοιπόν, ένα μεγάλο κομμάτι της εκπαίδευσης μας θα πρέπει να βρίσκεται στη διδασκαλία για  σωστή διαχείρισή της και στη λογική πάνω στην οποία στηρίζεται η τεχνολογία, έτσι ώστε να μπορούν οι νέοι χρήστες να παρακολουθήσουν την εξέλιξή της.
  2.  δεν διδάσκεται:  Οι σύγχρονες έξυπνες συσκευές που χρησιμοποιούν οι μαθητές μας, δεν χρειάστηκε να διδαχτούν τη λειτουργία τους πριν τις χρησιμοποιήσουν. Η διδασκαλία μας θα πρέπει να εστιαστεί, στο πως θα τις χρησιμοποιούν πιο λογικά και δημιουργικά. Απαιτείται καθοδήγηση για αξιοποίηση του χρόνου τους με δημιουργικές εργασίες. Η χαρά της δημιουργικότητας είναι υπέροχο συναίσθημα.
  3. δεν είναι το πρόβλημα: Αν κάποιος μιλά άσχημα σε χώρους κοινωνικής δικτύωσης, δεν οφείλεται στην τεχνολογία αλλά στην διαπαιδαγώγησή του, τον χαρακτήρα του, την συμπεριφορά του. Αν κάθομαι με τις ώρες στην καρέκλα μπροστά σε έναν υπολογιστή, τότε φταίει ότι δεν μπορώ να βάλω όρια στον εαυτό μου κι όχι η τεχνολογία που γίνεται όλο και πιο θελκτική.
  4.  δεν είναι η λύση. Είμαι χρήστης της σύγχρονης τεχνολογίας, μου αρέσουν οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, το google, το facebook, το blog μου και πιστεύω ότι ο εκπαιδευτικός που χρησιμοποιεί τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία τον βοηθά να γίνεται συνεχώς καλύτερος.  Υπάρχουν βέβαια υπέροχοι δάσκαλοι που δεν είναι λάτρεις της τεχνολογίας, αλλά μπορούν να εμπνεύσουν μαθητές και να διδάξουν με πάθος. Όσο περισσότερο χρησιμοποιείς την τεχνολογία, τόσο περισσότερο παθιάζεσαι και εγκαταλείπεις κοινωνικές σχέσεις.  Ελπίζω να μην είναι πολύ αργά όταν ανακαλύψεις  τις  επιπτώσεις που προκαλούνται από την χρήση της τεχνολογίας, που τόσο έχουμε καθημερινά ανάγκη.
  5. δεν σταματά. Ο κόσμος αλλάζει εξ  αιτίας της τεχνολογίας, αλλά και η τεχνολογία αλλάζει με την δίψα του κόσμου για κάτι νέο αλλά και την διάθεσή του για καταναλωτισμό. Η τεχνολογία τρέχει και ξαφνικά διαπιστώνουμε ότι τρέχουμε κι εμείς να τη φτάσουμε.

 

Με βάση το σύνθημα σε τοίχο

«Σταματήστε τη γη να γυρίζει, θέλω να κατέβω, ζαλίστηκα»

              Μπορούμε να πούμε;

«Βάλτε την τεχνολογία σε slow motion, μήπως και την προλάβω».

Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια πραγματοποιείται το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας σε πόλεις της Ελλάδας με πολύ μεγάλη επιτυχία. Μαθητές όλων των βαθμίδων μπορούν να παρουσιάσουν τα ψηφιακά τους έργα, στους μαθητές των άλλων σχολείων, να ανταλλάξουν απόψεις, να πάρουν ιδέες. Η συμμετοχή αντιπροσωπείας των μαθητών μας είναι απαραίτητη και με τον τρόπο που πραγματοποιείται το Φεστιβάλ, αποτελεί από μόνο του μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους. Υπάρχει μεγάλη διαφορά του να στέλνει ο 14χρονος  μια συμμετοχή σε κάποιο διαγωνισμό, από το να βγαίνει ο ίδιος στη σκηνή του αμφιθεάτρου και να υποστηρίζει τη δουλειά του. Να εξηγεί τη μέθοδο, να αναφέρει τα βήματα που ακολούθησε, να προσδιορίζει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και πως βρήκε λύση, να παρουσιάζει τη δουλειά του, να οργανώνει την παρουσίασή του.  Αυτό από μόνο του είναι μια σπουδαία κοινωνική δεξιότητα που θα του φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη.

Τα οφέλη της συμμετοχής των μαθητών στο ψηφιακό φεστιβάλ θα μπορούσαμε να τα απαριθμήσουμε:

1. Κοινωνικές δεξιότητες (αναλύθηκε παραπάνω).

2. Ψηφιακές δεξιότητες (αφού μιλάμε για ψηφιακό φεστιβάλ, είναι αυτονόητο).

3. Οργανωτικές δεξιότητες (οργάνωση της παρουσίασης για  συγκεκριμένο χρόνο).

4. Ανταλλαγή ιδεών (αφού θα δει και εργασίες άλλων μαθητών από άλλα σχολεία).

5. Ικανοποίηση (η δουλειά του προβλήθηκε).

6. Αυτοπεποίθεση- Θάρρος – Θετικά συναισθήματα.

7. Ενθάρρυνση για συνέχιση της δουλειάς του με ακόμη καλύτερα έργα.

Πόσες φορές δεν το έχουμε μετανιώσει που δεν προωθήσαμε όπως έπρεπε την ιδέα μας ή την δουλειά μας; Ίσως γιατί ποτέ δεν εκπαιδευτήκαμε. Παρουσιάσατε εσείς καμιά εργασία στο σχολείο σας ως μαθητές; Εγώ ποτέ.

Το 4ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας θα πραγματοποιηθεί στη Λάρισα στις 4 και 5 Απριλίου 2014. Θα είναι και κάποιοι μαθητές μου εκεί, με δικές τους δημιουργίες.

Θα σας δω εκεί;

 

Ψηφιακοί πολίτες

Θυμάμαι με νοσταλγία τον πρώτο μου e-mail λογαριασμό στην σελίδα www. geocities.com (πόλεις του κόσμου). Αργότερα έκλεισε και ο λογαριασμός μεταφέρθηκε στη Yahoo.  Τότε δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι πολύ γρήγορα θα γινόμαστε όλοι πολίτες του κόσμου,  κάτι που σήμερα όλοι μας διαπιστώνουμε εύκολα.  Επιπλέον  τα καθημερινά γεγονότα εξαπάτησης και παρενόχλησης μέσω του διαδικτύου, με κάνουν να αναρωτηθώ. Είμαστε έτοιμοι εμείς και τα παιδιά μας να διαχειριστούμε την τεχνολογία; Από ποιόν και πότε πρέπει να ξεκινήσει η διαπαιδαγώγηση; Ποιός φταίει για τα φαινόμενα βίας και εξαπάτησης μέσω του διαδικτύου; Φταίνε οι γονείς που αγοράζουν κινητά, tablets και υπολογιστές; Φταίει ότι χάνουν τον έλεγχο ή αδυνατούν να βάλουν τα όρια; Φταίει το σχολείο που δεν προειδοποιεί τους μαθητές για τους κινδύνους στο βαθμό που θα έπρεπε; Φταίει μήπως  η τεχνολογία που εξελίσσεται;

Δεν μπορώ να απαντήσω. Αυτό που ξέρω είναι ότι η τεχνολογία θα εξελίσσεται συνέχεια και εμείς θα τρέχουμε να εκπαιδευτούμε, να την προλάβουμε, να την αποκτήσουμε, να την κατακτήσουμε. Είναι όμως ανάγκη να εκπαιδευτούν οι μαθητές μας, τα παιδιά μας να βλέπουν κάθε φορά το νέο τεχνολογικό εύρημα ως ένα απλά χρήσιμο εργαλείο. Δεν είναι δυνατόν να ζήσουμε πια χωρίς αυτή.

Ας δούμε όμως μερικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να νιώθουμε πιο δημιουργικοί και ασφαλείς.

1. Δεν δίνουμε τους κωδικούς μας,  δεν δίνουμε αληθινή ημερομηνία γέννησης (εννοείται ότι δεν δίνω ΠΟΤΕ), δεν δίνουμε στοιχεία του τύπου πότε έχω φροντιστήριο, δραστηριότητες κλπ. (απαραίτητο για περισσότερη ενημέρωση www.saferinternet.gr)

2. Μπορούμε να έχουμε ένα e-mail για τη δουλειά μας και κάποιο άλλο για να ανοίγουμε λογαριασμούς,  σε σελίδες που ζητούν εγγραφή. (Υπάρχει και μια σελίδα που δημιουργεί  προσωρινό e-mail και μετά από 1-2 μέρες ακυρώνεται. www.mailinator.com).

3. Μπορούμε να χρησιμοποιούμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όχι για να βγάλουμε τον θυμό μας ή την οργή μας, αλλά μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά με τους φίλους μας, να δημιουργήσουμε ομάδες εργασίας με τους συμμαθητές μας ή τους συναδέλφους μας. Θα μπορούσε όμως να γίνει και το επαγγελματικό μας portfolio με τις δραστηριότητές μας, τα ενδιαφέροντά μας, όπου θα αποτυπώνεται η “εικόνα” μας, δηλαδή κάτι σαν διαδραστικό βιογραφικό κι όχι να σκορπάμε την δημιουργικότητά μας σε αναρτήσεις και σχόλια χωρίς νόημα.

4. Δείξτε στους μαθητές και την άλλη πλευρά της τεχνολογίας. Τη δημιουργική, αυτή που εξάπτει τη φαντασία, που δίνει το ερέθισμα για να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα. Δώστε τους ασφαλή χώρο για ανάρτηση εργασιών (π.χ. www.edmodo.com) , δημιουργίας ιστοριών, κόμικ, παιχνιδιών (στο ιστολόγιό μου θα βρείτε σε παλιότερες αναρτήσεις σχετικά θέματα και πολλά web 2 εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν).

5. Απαγορεύστε στους μαθητές σας την πιστή αντιγραφή από το διαδίκτυο και ενημερώστε τους ότι υπάρχουν εργαλεία για εντοπισμό (δείτε προηγούμενη ανάρτηση). Ενθαρρύνετέ τους να χρησιμοποιούν τις πηγές (π.χ. google μελετητής) για γνώση και δημιουργίας νέου, δικού τους κειμένου.

Το συμπέρασμα είναι ότι δίπλα στην οποιαδήποτε είδους διαπαιδαγώγηση είχαμε μέχρι τώρα,  θα πρέπει να προστεθεί και η ψηφιακή διαπαιδαγώγηση. Μέχρι να βεβαιωθούμε ότι πράγματι μπορούν να διαχειριστούν σωστά την τεχνολογία, θα πρέπει να είμαστε δίπλα τους, με συμβουλές ιδέες, όρια και έλεγχο.

Respect

Δεν τολμώ να γράψω τίποτα, γιατί ό,τι και να πω είναι λίγο. Παρακαλώ δείτε με προσοχή την ομιλία του Κλήμη Πυρουνάκη στο  TEDx.

 

 

Ιδέες για δράση

Διαβάζοντας το άρθρομε τίτλο “Αυτοδιαχειριζόμενο λύκειο στο Παρίσι” διαπίστωσα την ευελιξία για πρωτοτυπία και δράση των σχολείων της Γαλλίας, σε σχέση με το δικό μας αυστηρό στενό σχολικό πλαίσιο. Εννοώ ότι όποιες ιδέες κι αν έχουμε για επιπλέον δραστηριότητες, αυτές θα πρέπει να γίνονται μετά το ωράριο λειτουργίας του σχολείου. Όσο καλή διάθεση και να έχει ο εκπαιδευτικός, συνυπολογίζοντας και όλες τις άλλες παραμέτρους π.χ. μετακίνηση, οικογενειακές υποχρεώσεις κλπ,  η συνάντηση μαθητών και εκπαιδευτικών είναι σχεδόν αδύνατη.Κι όχι μόνο από την πλευρά των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών. Πόσο εύκολο είναι να κρατήσεις μαθητή μετά τις δύο το μεσημέρι;  Πέρα του ότι είναι ώρα φαγητού, οι μαθητές μας γνωρίζουμε όλοι ότι έχουν πάρα πολλές δραστηριότητες.

Με αυτήν την τοποθέτησή μου, ίσως να νομίζετε ότι είμαι αρνητική σε νέες δράσεις. Λάθος. Η δράση θα πρέπε να είναι το μεσαίο μου όνομα. Για όλα υπάρχουν λύσεις. Οι επιπλέον συναντήσεις των μαθητών και εκπαιδευτικών μπορεί να γίνεται ηλεκτρονικά (π.χ. edmodo μπορείτε να δείτε αναρτήσεις μου σχετικές με το θέμα),  παρόλο που αποκλείουμε έτσι μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από τα σπίτια τους. Επίσης, το υπουργείο φέτος με την εισαγωγή του μαθήματος “Βιωματική Δράση” στην Α΄Γυμνασίου, δίνει την ευελιξία να ασχοληθούμε με μια δράση εντός του σχολικού ωραρίου.

Αν και σε πολλά σημεία δεν συμφωνώ με την δομή του συγκεκριμένου σχολείου που αναφέρεται το άρθρο, παρ’  όλα αυτά, εντοπίζω δράσεις που θα μπορούσαν ίσως να υλοποιηθούν και στο σχολείο μου (αν και μέχρι τώρα έχουμε πολλά σημάδια πρωτοπορίας).

1. Συγκέντρωση των μαθητών σε έναν χώρο για να ακούσουν για ένα θέμα που απασχολεί την επικαιρότητα. Εισηγητές θα μπορούν να είναι εκπαιδευτικοί αλλά και ειδικοί του θέματος που θα επιλέξουμε. Εδώ θα ήθελα να προσθέσω ότι η επιλογή του εισηγητή μας θα πρέπει να είναι προσεκτική έτσι ώστε να προσελκύει τους μαθητές να τον ακούσουν, να συζητήσουν. Ανάλογα με το μέγεθος και την υποδομή του σχολείου, μπορεί να υλοποιηθεί σε αμφιθέατρο, αίθουσα με βιντεοπροβολέα κλπ.

2. Αρμοδιότητες στους μαθητές με την εποπτεία εκπαιδευτικού . Π.χ. ομάδες εργασίας για: την καθαριότητα στην αυλή, τα προϊόντα του κυλικείου, την φύτευση λουλουδιών στα παρτέρια, την συμπεριφορά μαθητών στην αυλή,  δημιουργία ιστολογίου, δημιουργία μουσικού συγκροτήματος, θεατρική ομάδα.

3. Περιφρούρηση από τους ίδιους τους μαθητές η συμπεριφορά κατά της βίας, όχι με την έννοια, “Κύριε, αυτός το έκανε” αλλά με την έννοια, δεν διαχωρίζουμε τους συμμαθητές μας, εντάσουμε όλους τους μαθητές σε ομάδες παιχνιδιού, υποδεχόμαστε έναν νέο μαθητή στο σχολείο, σεβόμαστε τις ιδιαιτερότητες των συμμαθητών μας, τα προσωπικά τους αντικείμενα.

Διαβάστε κι εσείς το άρθρο

http://www.o-klooun.com/gallery/to-aftodiaxeirizomeno-lykeio-sto-parisi-lap#.UvjTwPtqN-K

και θα τα ξαναπούμε.

Οι παρατηρήσεις σας και τα σχόλιά σας είναι πηγή έμπνευσης για μένα.

Επίσης, αυτό τον καιρό ετοιμάζω νέο κατάλογο web 2 εργαλείων στην τάξη για να ανανεωθεί η τσάντα του εκπαιδευτικού. Υπομονή.

Αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας

Τον τελευταίο καιρό όλα τα σχολεία έχουν στα χέρια τους το υλικό της αυτοαξιολόγησης βάσει του οποίου θα πρέπει να αυτοαξιολογήσουν την σχολική τους μονάδα. Πολύς λόγος γίνεται για το όλο θέμα. Άλλοι μιλούν αρνητικά, άλλοι επικριτικά, άλλοι προτείνουν διορθώσεις. Εγώ μάλλον είμαι στους λίγους που βλέπουν θετικά την διαδικασία αυτή (ίσως είμαι ευκολόπιστη, ίσως δεν βλέπω μακριά, ίσως πολλά άλλα), αλλά η άποψή μου είναι ότι ήδη είχε αργήσει.

Η κάθε σχολική μονάδα όφειλε να καταγράψει τις αδυναμίες της, τις κινήσεις βελτίωσης και τέλος να δει αν υπήρχαν αποτελέσματα θετικά ή μη. Αυτό δεν ζητάμε και από τους μαθητές μας; αυτό δεν κάνουμε και στην διδασκαλία μας;  Βάζουμε τον στόχο του μαθήματος για αυτή τη χρονιά, ακολουθούμε μια διδακτική μέθοδο  και στο τέλος ελέγχουμε αν πετύχαμε ή όχι τον αρχικό μας στόχο. Βελτιώνουμε το υλικό μας, τις μεθόδους μας, σταθμίζουμε τα διαγωνίσματά μας, διορθώνουμε ασκήσεις και σχέδια μαθημάτων και αναπροσαρμόζουμε ανάλογα. Είμαστε ανοικτοί και ακούμε κι άλλους συναδέλφους, οργανώνουμε κοινά πλάνα, διαβάζουμε κάτι, ή παρακολουθούμε ένα σεμινάριο (πχ Β΄επίπεδο) και ανηφορίζουμε.  Όλοι μας έχουμε μια συγκεκριμένη ρουτίνα, και πορευόμαστε. Οι αλλαγές δεν είναι πάντα εύκολες ανάλογα βέβαια και με τις οικογενειακές ή προσωπικές υποχρεώσεις που ήδη έχουμε αναλάβει. Η όλη διαδικασία απαιτεί χρόνο και ομαδική δουλειά. Εγώ βέβαια που τα γράφω είμαι τοποθετημένη σε σχολείο της πόλης μου. Πολλοί όμως συνάδελφοι, κάνουν χιλιόμετρα για να φτάσουν καθημερινά στο σχολείο τους. Εκεί τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα. Αλλά και πάλι οι πραγματικές δυσκολίες δεν έχουν να κάνουν με την εργατικότητα και την σκληρή δουλειά (αυτή είναι δεδομένη), αλλά με την αλλαγή νοοτροπίας.

“Μη μου τους κύκλους τάραττε”. Αυτό είναι το δύσκολο. Πώς να πείσεις τον συνάδελφο που νομίζει ότι έχει κατακτήσει την γνώση, έχει υψώσει ένα τοίχος και δεν βλέπει πέρα από αυτό, να συνεργαστείς;  ή να τον βάλεις να δει τα προβλήματα πχ στις σχέσεις με τους γονείς (αφού έχει τοίχο, πώς να δει;).  Και πάλι θα πω “όλα τριγύρω αλλάζουν” είναι δυνατόν τα σχολεία να παραμένουν ίδια;

Έχουμε λοιπόν στα χέρια μας ένα εργαλείο για αυτοβελτίωση πρώτα του εαυτού μας και κατ’  επέκταση της σχολικής μονάδας. Ας το εκμεταλλευτούμε. Ας δώσουμε στην εκπαίδευση το καλύτερο που μπορούμε, παρ΄ όλες τις αντίξοες συνθήκες της καθημερινότητας. Το οφείλουμε στα παιδιά που βλέπουμε καθημερινά μπροστά μας.

Ξέρω ότι πολλοί θα διαφωνήσετε μαζί μου. Παρακαλώ γράψτε τις απόψεις σας.

Ενθάρρυνοντας…

Η ενθάρρυνση στη διδασκαλία για μένα είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο που το προσέχω ιδιαίτερα. Όταν την δίνετε, τότε παίρνετε τέτοια ικανοποίηση από τους μαθητές σας που σας κινητοποιεί να δώσετε τον καλύτερό σας εαυτό απλόχερα. Σε διάφορες συζητήσεις με συναδέλφους ακούω συχνά να λένε ότι το “μπράβο” χάνει την αξία του όταν το λες συχνά και γι’  αυτό το χρησιμοποιούν με φειδώ. Σας υπενθυμίζω ότι πέρα από το “μπράβο” υπάρχουν άπειρες εκφράσεις που ενθαρρύνουν τους μαθητές μας.

Να μια ακόμη λίστα που συμπλήρωνα κατά καιρούς, και σας την παρουσιάζω με υπερηφάνεια:

– Το γραπτό της Ελένης μου έδωσε την αφορμή να αναφερθούμε σε αυτό το θέμα…

– Πολύ εύστοχη η ερώτησή σου Πέτρο…

– Η Μαργαρίτα με την παρατήρησή της, μόλις μας έδωσε μια ιδέα για εργασία…

– Ευχαριστώ τον Μάρκο που μοιράστηκε μαζί μας …

– Μπράβο για την προσπάθεια Βασίλη, συνέχισε …

– Η μεθοδική σου δουλειά Κατερίνα, απέδωσε …

– Πολύ σωστή η παρατήρηση του Δημήτρη…

κλπ κλπ

Παρατηρήσατε ότι χρησιμοποιώ τα ονόματά τους. Είναι κι αυτό πολύ σημαντικό. Γίνονται έτσι όλοι ξεχωριστές, σημαντικές προσωπικότητες. Πρωταγωνιστές στην καθημερινότητα και τη ρουτίνα.

Να θυμάστε ότι οι λέξεις για να έχουν νόημα πρέπει να συνοδεύονται και από τη γλώσσα του σώματος δηλ. το χαμόγελο, το βλέμμα,  μια χειρονομία νίκης, ένα άγγιγμα στην πλάτη, την καλή διάθεση.

Σημ:   Μας έχουν υποβαθμίσει, διαιρέσει, εξοντώσει.   Ας κρατήσουμε ηθικό υψηλό για να σταθούμε εκεί που μας ταιριάζει.  

Ας μην τους κάνουμε το χατήρι. Ας συνεχίσουμε να δίνουμε τα καλύτερα. Δεν ασκούμε επάγγελμα, αλλά λειτούργημα.

netiquette ή αλλιώς κανόνες για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο

Netiquette (Internet Etiquette) ονομάζουμε το σύνολο των κανόνων καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Κι ενώ λοιπόν, παιδευόμαστε τόσα χρόνια για να μάθουμε τους κανόνες καλής συμπεριφοράς για τις καθημερινές μας δραστηριότητες (κανόνες συμπεριφοράς για το σχολείο, την οικογένεια, την οδήγηση κλπ) σήμερα θα πρέπει να διαπαιδαγωγήσουμε την νέα γενιά στους κανόνες καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Τρέχω λοιπόν να προλάβω να συγκεντρώσω τέτοιους κανόνες savoir-vivre πριν τις εκδόσεις του κ. Ζαμπούνη.

1. Προσπαθούμε να γράφουμε σωστά και ελληνικά (τί σας λέω τώρα… προσπαθώντας να μη γράφει greeklish ο μαθητής μας θα εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια να γράφει, αλλά παρόλα αυτά πρέπει να επιμείνουμε. Στο edmodo ο πρώτος κανόνας που βάζω στους μαθητές μου είναι η απαγόρευση των greeklish στην επικοινωνία μας και φυσικά το τηρούν, διαφορετικά διαγράφεται το σχόλιο).

2. Δεν χρησιμοποιούμε κεφαλαίους χαρακτήρες σε ένα ολόκληρο κείμενο (είναι σαν να φωνάζουμε και να διατάζουμε).

3. Σεβόμαστε τους άλλους με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό (ιδιωτικότητα, προσβλητικά και υποτιμητικά σχόλια, ρατσιστικούς υπαινιγμούς κλπ. Αυτό που με έχει εξοργίσει κατά καιρούς είναι όταν ανοίγει ο προβολέας της ανάκρισης και αρχίζουν οι ερωτήσεις του τύπου: από πού είσαι; τι δουλειά κάνεις; πόσο χρονών είσαι; -εδώ αρχίζω να τα παίρνω και απαντώ 65- πόσα κιλά; – και τότε βγάζω τον χειρότερό μου εαυτό και εύχομαι να του καεί ο σκληρός, να του εντοπίσει το google earth την πισίνα, κλπ – τί ύψος; -έ, τότε την έχει πατήσει-).

4. Σεβόμαστε τα πνευματικά δικαιώματα (χρησιμοποιώντας τα web 2.0 εργαλεία μοιραζόμαστε ιδέες, τεχνικές, απόψεις, εργασίες, δίνουμε αλλά και παίρνουμε αλλά ποτέ δεν αντιγράφουμε χωρίς την άδεια του συγγραφέα. Αν πράγματι θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε κάτι αυτούσιο από το διαδίκτυο σε μια εργασία ή παρουσίαση, απλά χρησιμοποιούμε τον σύνδεσμο που μας παραπέμπει στη σελίδα που το εντοπίσαμε).

5. Οφείλουμε να παραμένουμε αληθινοί και ειλικρινείς χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να δίνουμε στοιχεία on line. Ποτέ.

6. Γενικότερα συμπεριφερόμαστε στους άλλους όπως θα θέλαμε να συμπεριφέρονται οι άλλοι σε εμάς.

 

Ευχαριστώ την Βάσω για την ιδέα που μου έδωσε για το θέμα του άρθρου.

Σημ. Οι κανόνες μου το ξέρω ότι είναι γενικοί. Αν ψάξετε στο διαδίκτυο θα βρείτε μια σειρά από κανόνες συμπεριφοράς στο διαδίκτυο που είναι πιο εξειδικευμένοι για email, forum, chat, facebook, twitter κλπ.

Μήπως ξέχασα κάποιους κανόνες; Είμαι έτοιμοι να τους “ακούσω”.

Δοκιμάστε την τύχη σας ως ερευνητές.

Πολλές φορές μου ζητήθηκε να συμπληρώσω ερωτηματολόγιο για έρευνες που υλοποιούνται για εκπαιδευτικούς κυρίως σκοπούς. Η αλήθεια είναι ότι η πρώτη μου επαφή με την διεξαγωγή έρευνας έγινε στη ΠΑΤΕΣ ΣΕΛΕΤΕ και την ερωτεύτηκα. Έτσι όταν μου δόθηκε η ευκαιρία παρακολούθησα στο ΕΑΠ το πρόγραμμα μεταπτυχιακής εξειδίκευσης “Εκπαιδευτική έρευνα” (τότε ήταν ανεξάρτητο πρόγραμμα, ενώ σήμερα είναι ενσωματωμένο στο πρόγραμμα “Σπουδές στην Εκπαίδευση”). Η διαδικασία ήταν να στήσουμε ένα ερωτηματολόγιο (εννοείται βασισμένο σε κανόνες κλπ), να το μοιράσουμε, να συγκεντρώσουμε τα ερωτηματολόγια (αυτό ήταν ένα δύσκολο κομμάτι), να καταχωρήσουμε και να επεξεργαστούμε  τα δεδομένα στο excel και φυσικά να γράψουμε τα πορίσματά μας βασισμένοι στην θεωρία που είχαμε διδαχθεί. Στην πορεία υλοποίησα κάποιες έρευνες (εντελώς ερασιτεχνικές δουλειές) στα πλαίσια του σχολείου. Η μία αφορούσε τη σχολική βία και η άλλη το μάθημα της πληροφορικής.

Φέτος λοιπόν, στα πλαίσια του μαθήματος της πληροφορικής γ΄ γυμνασίου, πρότεινα στους μαθητές μου να ασχοληθούν με την έρευνα ενός θέματος και πράγματι κάποιοι από τους μαθητές επέλεξαν αυτό το θέμα. Τα πράγματα όμως άλλαξαν και έγιναν ακόμα πιο ηλεκτρονικά. Έτσι λοιπόν, έχουμε διάφορα εργαλεία για αυτό το σκοπό. Εντόπισα  το freeonlinesurveys.com και μου φάνηκε αρκετά καλό για το σκοπό μου.  Πρόκειται για μια ιστοσελίδα που σε βοηθά να πραγματοποιήσεις μια έρευνα. Σκέφτηκα λοιπόν να σας δώσω μερικές οδηγίες:

1. Ανοίγεις λογαριασμό

2. Δημιουργείς την έρευνα

3. Η έρευνά σου έχει 4 στάδια: 1) διαλέγεις σχεδιασμό-θέμα , 2) συντάσεις ερωτηματολόγιο 3) Κάνεις κάποιες ρυθμίσεις και 4) προωθείς το ερωτηματολόγιό σου.

Στην σύνταξη του ερωτηματολογίου έχεις τη δυνατότητα να επιλέξεις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις ανοικτού τύπου με πλαίσιο για ανάπτυξη, ερωτήσεις με διαβάθμιση επιλογής (λίγο, αρκετά,πολύ κλπ) και ταξινόμηση απαντήσεων.

Στο 4ο βήμα της προώθησης του ερωτηματολογίου, σου προσφέρει ένα μοναδικό url όπου μπορούν να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιό σου και να λαμβάνεις όποτε θέλεις τα αποτελέσματα με αριθμούς, ποσοστά και γραφήματα. Απο κει και πέρα συγκεντρώνεις τις πληροφορίες σου και γράφεις την ερευνητική σου αναφορά, χρησιμοποιώντας τους πίνακες και τα στατιστικά δεδομένα.

Οι μαθήτριές μου επέλεξαν το θέμα “Σχέσεις στην εφηβεία” και πραγματικά έχω μεγάλη αγωνία.

Εύχομαι καλή επιτυχία.

Υ.Γ. Αν υλοποιήσετε κάποια έρευνα, στείλτε το url του ερωτηματολογίου σας. Θα χαρώ να σας βοηθήσω και να το συμπληρώσω.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων