.

let's blog (=Learning,Education,Training,Spirit)

Αρχεία για Μάρτιος, 2014


Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια πραγματοποιείται το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας σε πόλεις της Ελλάδας με πολύ μεγάλη επιτυχία. Μαθητές όλων των βαθμίδων μπορούν να παρουσιάσουν τα ψηφιακά τους έργα, στους μαθητές των άλλων σχολείων, να ανταλλάξουν απόψεις, να πάρουν ιδέες. Η συμμετοχή αντιπροσωπείας των μαθητών μας είναι απαραίτητη και με τον τρόπο που πραγματοποιείται το Φεστιβάλ, αποτελεί από μόνο του μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους. Υπάρχει μεγάλη διαφορά του να στέλνει ο 14χρονος  μια συμμετοχή σε κάποιο διαγωνισμό, από το να βγαίνει ο ίδιος στη σκηνή του αμφιθεάτρου και να υποστηρίζει τη δουλειά του. Να εξηγεί τη μέθοδο, να αναφέρει τα βήματα που ακολούθησε, να προσδιορίζει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και πως βρήκε λύση, να παρουσιάζει τη δουλειά του, να οργανώνει την παρουσίασή του.  Αυτό από μόνο του είναι μια σπουδαία κοινωνική δεξιότητα που θα του φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη.

Τα οφέλη της συμμετοχής των μαθητών στο ψηφιακό φεστιβάλ θα μπορούσαμε να τα απαριθμήσουμε:

1. Κοινωνικές δεξιότητες (αναλύθηκε παραπάνω).

2. Ψηφιακές δεξιότητες (αφού μιλάμε για ψηφιακό φεστιβάλ, είναι αυτονόητο).

3. Οργανωτικές δεξιότητες (οργάνωση της παρουσίασης για  συγκεκριμένο χρόνο).

4. Ανταλλαγή ιδεών (αφού θα δει και εργασίες άλλων μαθητών από άλλα σχολεία).

5. Ικανοποίηση (η δουλειά του προβλήθηκε).

6. Αυτοπεποίθεση- Θάρρος – Θετικά συναισθήματα.

7. Ενθάρρυνση για συνέχιση της δουλειάς του με ακόμη καλύτερα έργα.

Πόσες φορές δεν το έχουμε μετανιώσει που δεν προωθήσαμε όπως έπρεπε την ιδέα μας ή την δουλειά μας; Ίσως γιατί ποτέ δεν εκπαιδευτήκαμε. Παρουσιάσατε εσείς καμιά εργασία στο σχολείο σας ως μαθητές; Εγώ ποτέ.

Το 4ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας θα πραγματοποιηθεί στη Λάρισα στις 4 και 5 Απριλίου 2014. Θα είναι και κάποιοι μαθητές μου εκεί, με δικές τους δημιουργίες.

Θα σας δω εκεί;

 

Ψηφιακοί πολίτες

Θυμάμαι με νοσταλγία τον πρώτο μου e-mail λογαριασμό στην σελίδα www. geocities.com (πόλεις του κόσμου). Αργότερα έκλεισε και ο λογαριασμός μεταφέρθηκε στη Yahoo.  Τότε δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι πολύ γρήγορα θα γινόμαστε όλοι πολίτες του κόσμου,  κάτι που σήμερα όλοι μας διαπιστώνουμε εύκολα.  Επιπλέον  τα καθημερινά γεγονότα εξαπάτησης και παρενόχλησης μέσω του διαδικτύου, με κάνουν να αναρωτηθώ. Είμαστε έτοιμοι εμείς και τα παιδιά μας να διαχειριστούμε την τεχνολογία; Από ποιόν και πότε πρέπει να ξεκινήσει η διαπαιδαγώγηση; Ποιός φταίει για τα φαινόμενα βίας και εξαπάτησης μέσω του διαδικτύου; Φταίνε οι γονείς που αγοράζουν κινητά, tablets και υπολογιστές; Φταίει ότι χάνουν τον έλεγχο ή αδυνατούν να βάλουν τα όρια; Φταίει το σχολείο που δεν προειδοποιεί τους μαθητές για τους κινδύνους στο βαθμό που θα έπρεπε; Φταίει μήπως  η τεχνολογία που εξελίσσεται;

Δεν μπορώ να απαντήσω. Αυτό που ξέρω είναι ότι η τεχνολογία θα εξελίσσεται συνέχεια και εμείς θα τρέχουμε να εκπαιδευτούμε, να την προλάβουμε, να την αποκτήσουμε, να την κατακτήσουμε. Είναι όμως ανάγκη να εκπαιδευτούν οι μαθητές μας, τα παιδιά μας να βλέπουν κάθε φορά το νέο τεχνολογικό εύρημα ως ένα απλά χρήσιμο εργαλείο. Δεν είναι δυνατόν να ζήσουμε πια χωρίς αυτή.

Ας δούμε όμως μερικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να νιώθουμε πιο δημιουργικοί και ασφαλείς.

1. Δεν δίνουμε τους κωδικούς μας,  δεν δίνουμε αληθινή ημερομηνία γέννησης (εννοείται ότι δεν δίνω ΠΟΤΕ), δεν δίνουμε στοιχεία του τύπου πότε έχω φροντιστήριο, δραστηριότητες κλπ. (απαραίτητο για περισσότερη ενημέρωση www.saferinternet.gr)

2. Μπορούμε να έχουμε ένα e-mail για τη δουλειά μας και κάποιο άλλο για να ανοίγουμε λογαριασμούς,  σε σελίδες που ζητούν εγγραφή. (Υπάρχει και μια σελίδα που δημιουργεί  προσωρινό e-mail και μετά από 1-2 μέρες ακυρώνεται. www.mailinator.com).

3. Μπορούμε να χρησιμοποιούμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όχι για να βγάλουμε τον θυμό μας ή την οργή μας, αλλά μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά με τους φίλους μας, να δημιουργήσουμε ομάδες εργασίας με τους συμμαθητές μας ή τους συναδέλφους μας. Θα μπορούσε όμως να γίνει και το επαγγελματικό μας portfolio με τις δραστηριότητές μας, τα ενδιαφέροντά μας, όπου θα αποτυπώνεται η “εικόνα” μας, δηλαδή κάτι σαν διαδραστικό βιογραφικό κι όχι να σκορπάμε την δημιουργικότητά μας σε αναρτήσεις και σχόλια χωρίς νόημα.

4. Δείξτε στους μαθητές και την άλλη πλευρά της τεχνολογίας. Τη δημιουργική, αυτή που εξάπτει τη φαντασία, που δίνει το ερέθισμα για να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα. Δώστε τους ασφαλή χώρο για ανάρτηση εργασιών (π.χ. www.edmodo.com) , δημιουργίας ιστοριών, κόμικ, παιχνιδιών (στο ιστολόγιό μου θα βρείτε σε παλιότερες αναρτήσεις σχετικά θέματα και πολλά web 2 εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν).

5. Απαγορεύστε στους μαθητές σας την πιστή αντιγραφή από το διαδίκτυο και ενημερώστε τους ότι υπάρχουν εργαλεία για εντοπισμό (δείτε προηγούμενη ανάρτηση). Ενθαρρύνετέ τους να χρησιμοποιούν τις πηγές (π.χ. google μελετητής) για γνώση και δημιουργίας νέου, δικού τους κειμένου.

Το συμπέρασμα είναι ότι δίπλα στην οποιαδήποτε είδους διαπαιδαγώγηση είχαμε μέχρι τώρα,  θα πρέπει να προστεθεί και η ψηφιακή διαπαιδαγώγηση. Μέχρι να βεβαιωθούμε ότι πράγματι μπορούν να διαχειριστούν σωστά την τεχνολογία, θα πρέπει να είμαστε δίπλα τους, με συμβουλές ιδέες, όρια και έλεγχο.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων