“Τα ζευγάρια της ημέρας”.
Πολλά προνήπια, ξεκινώντας για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο, έρχονται σε επαφή με αρνητικά συναισθήματα, λόγω της απομάκρυνσής τους από το ζεστό και οικείο χώρο του σπιτιού και τη μητρική αγκαλιά, και τη μετάβασή τους στον άγνωστο, γι’ αυτά, και ξένο χώρο του σχολείου. Ο χρόνος και ο τρόπος προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον για κάθε προνήπιο διαφέρει. Προκειμένου να επιταχυνθεί ο χρόνος προσαρμογής των μικρότερων μαθητών και να μεταβούν ομαλά, από την οικογένεια στο χώρο του σχολείου, στο νηπιαγωγείο μας καθιερώθηκε, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, η καθημερινή ρουτίνα δημιουργίας μικρών ομάδων συνεργασίας, ” Τα ζευγάρια της ημέρας”.
Εφαρμόζεται στη γωνία της παρεούλας, με την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος, μαζί με το ημερολόγιο και το παρουσιολόγιο. Η διαδικασία είναι απλή και γίνεται με κλήρωση. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες, νήπια – προνήπια και τραβάνε κλήρο. Όταν διαλέγουν τα νήπια, στην κληρωτίδα έχουν μπει τα ονόματα των προνηπιων. Και αντίστροφα, όταν τραβάνε κλήρο τα προνήπια, στην κληρωτίδα έχουν μπει τα ονόματα των νηπίων. Έτσι, κάθε μέρα, τα ζευγάρια μας θα είναι ένα νήπιο κι ένα προνήπιο. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής απουσιάζει και δεν συμπληρώνονται ζευγάρια, η θέση καλύπτεται από τη νηπιαγωγό και δε νοιώθει κανείς αδικημένος.
Στη συνέχεια, η μικροί μαθητές γράφουν τα ονόματά τους σε αντίστοιχο πίνακα, που βρίσκεται στη γωνιά της συζήτησης. Πλέον, τα ίδια τα παιδιά επιδιώκουν τη διαδικασία και τη βρίσκουν διασκεδαστική.
Τί παρατηρήσαμε με την εφαρμογή αυτής της μεθόδου μέχρι στιγμής;
1. Μειώθηκε το άγχος των μικρότερων μαθητών
2. Ενισχύθηκαν παλιές φιλίες και δημιουργήθηκαν νέες
3. Τα προνήπια λειτουργούν με περισσότερη αυτοπεποίθηση
4. Τα νήπια ανέπτυξαν δεξιότητες ενσυναίσθησης
5. Ενισχύθηκε η συμπεριληπτική και ομαδοσυνεργατική μάθηση
6. Εφαρμόζεται η ευέλικτη ομαδοποίηση
7. Γίνεται αποδεκτή η διαφορετικότητα
8. Επικρατεί θετικό κλίμα
9. Ο ένας βοηθάει τον άλλον
10. Όλοι είναι φίλοι με όλους
Ο απολογισμός της ημέρας
Από τα τέλη Οκτωβρίου εφαρμόζεται στην τάξη μας ο πίνακας του απολογισμού της ημέρας. Καθημερινά, με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου και λίγο πριν την αναχώρηση, συγκεντρωνόμαστε στη γωνιά της συζήτησης και αξιολογούμε την ημέρα που πέρασε. Με την κατάλληλη απεικόνιση (φατσούλες emoji), οι μαθητές αξιολογούν το μάθημα. Κι ενώ ξεκίνησε με τη μορφή παιχνιδιού, κατέληξε σε μια διασκεδαστική καθημερινή ρουτίνα. Είναι ένας ωραίος τρόπος καταγραφής των γνώσεων που αποκτήθηκαν από τα νήπια, αλλά και μέθοδος αναστοχασμού για την εκπαιδευτικό.