Τα φρούτα του Φθινοπώρου
Μεθοδολογία:
Το σενάριο βασίζεται στη μέθοδο 5Ε, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στη μάθηση. Ο πίνακας KWLH λειτουργεί ως εργαλείο οργάνωσης σκέψεων και ενίσχυσης της κριτικής σκέψης, καταγράφοντας τις γνώσεις και τα ερωτήματά τους.
- Εμπλοκή:
Η δραστηριότητα ξεκινάει στη γωνιά συζήτησης, όπου τα παιδιά μοιράζονται όσα γνωρίζουν για το φθινόπωρο. Ο πίνακας KWLH γίνεται το σημείο αναφοράς μας:
- Στη στήλη “Τι γνωρίζω”, καταγράφουμε όσα ήδη γνωρίζουν για τα φθινοπωρινά φρούτα, όπως τα μήλα, τα ρόδια και τα αχλάδια.
- Στη στήλη “Τι θέλω να μάθω”, τα παιδιά θέτουν ερωτήσεις όπως «Γιατί τα φύλλα αλλάζουν χρώμα;» ή «Ποια φρούτα ωριμάζουν το φθινόπωρο;».
Παρουσιάζουμε αληθινά φρούτα στην τάξη. Τα παιδιά παρατηρούν το σχήμα, την υφή και το χρώμα τους, μυρίζουν τα αρώματά τους και περιγράφουν όσα βλέπουν. Μέσα από απλές ερωτήσεις, όπως «Τι σας θυμίζει το φθινόπωρο;», ενεργοποιούμε τη φαντασία τους και καλλιεργούμε την περιέργειά τους.
- Εξερεύνηση:
Η τάξη μετατρέπεται σε έναν φθινοπωρινό κήπο με σταθμούς εξερεύνησης, όπου τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες. Κάθε σταθμός περιλαμβάνει καρτέλες με εικόνες φρούτων, φύλλων και άλλων στοιχείων της φύσης, όπως καρπούς και κλαδάκια.
Οι ομάδες συλλέγουν αντικείμενα που συνδέονται με το φθινόπωρο, χρησιμοποιώντας καλάθια, και συζητούν τις επιλογές τους. Καθώς κάθε ομάδα παρουσιάζει τα ευρήματά της, συμπληρώνουμε μαζί τη στήλη “Πώς θα το μάθω” του πίνακα KWLH, ενσωματώνοντας τις παρατηρήσεις τους. Αυτή η φάση ενισχύει τη συνεργασία και τη διαδικασία της ανακάλυψης.
- Εξήγηση:
Η φάση της εξήγησης περιλαμβάνει τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού. Με τη βοήθεια εικόνων και μικρών βίντεο, εξηγούμε:
- Πώς αλλάζει το περιβάλλον το φθινόπωρο.
- Γιατί τα φύλλα κιτρινίζουν και πέφτουν.
- Ποια φρούτα ωριμάζουν και τι ρόλο παίζουν στη διατροφή μας.
Τα παιδιά εμπλέκονται στη συζήτηση, απαντούν σε ερωτήσεις και μοιράζονται εντυπώσεις. Στη συνέχεια, συμπληρώνουμε τη στήλη “Τι έμαθα” του πίνακα, ενισχύοντας την κατανόηση των εννοιών.
- Επέκταση:
Η δημιουργικότητα απογειώνεται μέσα από καλλιτεχνικές και αισθητηριακές δραστηριότητες:
- Φθινοπωρινά Τοπία: Τα παιδιά ζωγραφίζουν φθινοπωρινά τοπία.
- Φθινοπωρινές κατασκευές: Τα παιδιά δημιουργούν με διάφορα υλικά.
Στη συνέχεια, η γευσιγνωσία γίνεται η αφορμή για μια διασκεδαστική αισθητηριακή εμπειρία. Τα παιδιά δοκιμάζουν τα φρούτα και προσπαθούν να τα αναγνωρίσουν με κλειστά μάτια, περιγράφοντας τη γεύση, την υφή και το άρωμά τους.
- Αξιολόγηση:
Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με την επιστροφή στον πίνακα KWLH:
- Συζητάμε όσα μάθαμε για το φθινόπωρο και τα φρούτα του.
- Τα παιδιά εκφράζουν τι τους άρεσε περισσότερο και γιατί.
Κλείνουμε με την παρουσίαση των φθινοπωρινών κατασκευών τους. Η ημέρα τελειώνει με ένα τραγούδι για το φθινόπωρο
Προσδικώμενα Αποτελέσματα
Τα παιδιά θα αναπτύξουν γνώσεις για τα φθινοπωρινά φρούτα και τις αλλαγές στη φύση, θα ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και τις δεξιότητες συνεργασίας τους, ενώ θα αποκτήσουν βιωματική σύνδεση με το περιβάλλον.