«Αν καταφέρουμε έστω και μια γενιά να ζήσει ελεύθερη…
κανείς δεν θα μπορέσει να της κλέψει την ελευθερία…»
Ο κινηματογράφος μάς παρουσιάζει ….
τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και το Ολοκαύτωμα
Ο B’ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο τελευταίος “τίμιος” πόλεμος, όπως τον έχουν αποκαλέσει (υπό την έννοια ότι το ποιοι ήταν οι καλοί και ποιοι οι κακοί ήταν εύκολο να το διακρίνεις) ποτέ δεν βγήκε εκτός κινηματογραφικής μόδας. Ήταν η πιο σημαντική περίοδος της σύγχρονης ιστορίας και έχει αποτελέσει έμπνευση για πολλούς σκηνοθέτες, οι οποίοι δημιούργησαν ταινίες που αντλούν στοιχεία από εκείνη την χρονική περίοδο.
Υπάρχει μια φαινομενικά ανεξάντλητη προσφορά ταινιών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Από τις ιστορίες αγάπης μέχρι τις αιματηρές μάχες, οι ταινίες απεικονίζουν την φρίκη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και την ανθρωπότητα στο επίκεντρο των συγκρούσεων
Η επέτειος της 28ης Οκτώβρη αποτελεί μια ιδανική συγκυρία για να ξαναζήσουμε το πολεμικό παρελθόν μας με τον πλέον ρεαλιστικό τρόπο.
Και σε αυτό το εγχείρημα θα μας βοηθήσει ο κινηματογράφος… …
Το διακύβευμα του άρθρου είναι ανάλογο των στόχων εκπαιδευτικών προγραμμάτων που ο εκάστοτε εκπαιδευτικός μπορεί να θέσει ως στόχο, όπως η ιστορική έρευνα, η τοποθέτηση των γεγονότων στο χρονικό τους πλαίσιο και τελικά η γνώση (παρά τα αδιανόητα που εξακολουθούν να μένουν αναπάντητα) μπορούν ίσως να οδηγήσουν σε μια ψύχραιμη αντιμετώπιση των συλλογικών και των ατομικών τραυμάτων του παρελθόντος.
Ευελπιστούμε το καταστάλαγμα να είναι η επιλογή του δρόμου της συγχώρεσης που θα γεφυρώσει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον και ο οποίος περνά μέσα από τη γνώση που αποκομίζει ο κάθε θεατής όταν έρθει αντιμέτωπος με την τραγικότητα του πολέμου που έζησε η Ευρώπη!!!!!
Ας ξεκινήσουμε με τα πολυπαθέστερα θύματα : τα παιδιά…..
Ο Β΄ παγκόσμιος πόλεμος άλλαξε την ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και τα παιδιά δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρεση !!!
Πολλά πέθαναν, τραυματίστηκαν ή αιχμαλωτίστηκαν και άλλα κατάφεραν να επιζήσουν πολεμώντας.
Ο Σεργκέι Αλέσκοφ εκτιμάται ότι γεννήθηκε το 1936 στο δασικό χωριό Γκριν της περιφέρειας Καλούγκα. Όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος το χωριό του έγινε ορμητήριο ανταρτών και πολλοί κάτοικοί του έδιναν τρόφιμα στους αντάρτες με κίνδυνο τη ζωή τους.
Όμως το καλοκαίρι του 1942 το χωριό πλήρωσε με βαρύ τίμημα αυτή τη συνεργασία … Η οικογένεια του μικρού Αλέσκοφ δεν μπόρεσε να γλυτώσει όπως και πολλές άλλες από την εκδίκηση των Γερμανών. Αφού κρέμασαν τον μεγαλύτερο αδελφό του, πυροβόλησαν την μητέρα του που προσπαθούσε να τον προστατεύσει.
Το μικρό αγόρι έτσι έμεινε τελείως απροστάτευτο εφόσον ο πατέρας του είχε πεθάνει πριν τον πόλεμο.
Ο Σεργκέι κατάφερε να γλυτώσει ….
Η ιστορία του έγινε πηγή έμπνευσης για την ταινία Soldier Boy.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας πατώντας στην παρακάτω εικόνα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΘΑΝΑΤΟ
– ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ
από τον εκπαιδευτικό ιστοχώρο “Πλαστελίνη”
Δείτε την ταινία και δραστηριότητες πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Το Ξυπόλητο τάγμα είναι η αληθινή ιστορία 160 παιδιών, που η δράση τους πήρε διαστάσεις μύθου όταν διώχτηκαν από τα ορφανοτροφεία της Θεσσαλονίκης από τους Ναζί κατακτητές στα χρόνια της κατοχής του B’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα παιδιά μεταβάλλονται σ’ ένα είδος καλόκαρδης ηρωικής συμμορίας, που κλέβει από τους Γερμανούς και τους μαυραγορίτες για να συντηρεί τα μέλη της κι όσους μπορεί από τον κόσμο γύρω της. Eπίσης, πέρα από την αρωγή που παρείχαν στο κόσμο, κατάφερναν με την εξυπνάδα και το κουράγιο τους να βοηθούν την Αντίσταση, βρίσκοντας τρόπους να φυγαδεύουν στη Μέση Ανατολή Έλληνες, Αμερικάνους και Εγγλέζους αξιωματικούς, με σκοπό να ενωθούν με τους εκεί συμμαχικούς στρατούς. Μια άλλη πλευρά της αντίστασης, μέσα από την ηρωική δράση μιας ομάδας ορφανών παιδιών στη Θεσσαλονίκη, στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, Mε το ξυπόλητο Tάγμα, ο Γκρεγκ Tάλλας, μας έδωσε την ατμόσφαιρα της μαύρης απελπισίας που ζούσε η Θεσσαλονίκη την εποχή του ’40. Έτσι η ταινία του γίνεται ένα ντοκουμέντο της Nαζιστικής τρομοκρατίας και μία μαρτυρία συγκλονιστική.
Εκπαιδευτικά βίντεο και ταινίες για την 28η Οκτωβρίου 1ο μέρος
Ο μεγάλος και σπουδαίος καραγκιοζοπαίχτης, Θανάσης Σπυρόπουλος, ο τελευταίος της χρυσής γενιάς των παλαιοτέρων, μας παρουσιάζει το επετειακό έργο “Ο Καραγκιόζης Γερμανοκρατούμενος και ο Τορπιλισμός της Έλλης”. | |
|
Εκπαιδευτικά βίντεο και ταινίες για την 28η Οκτωβρίου 2ο μέρος
Οι ηλικίες που προτείνονται είναι ενδεικτικές. Ο κάθε εκπαιδευτικός αποφασίζει και προσαρμόζει το υλικό που προτείνεται εδώ στο ιδιαίτερο εκπαιδευτικό περιβάλλον και στις ανάγκες των μαθητών. | |
|
Kι είναι κάτι ήρωες, ξυπόλυτοι…
Ξυπόλυτοι ήρωες, της Αλεξάνδρας Μητσιάλη
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα
Η κλέφτρα των βιβλίων (ταινία)The Book Thief (2013)
Με την “Κλέφτρα Βιβλίων” βρισκόμαστε στη Γερμανία του 2008 και παρακολουθούμε τον πόλεμο μέσα από τη ζωή και τις περιπέτειες της πιτσιρίκας πρωταγωνίστριας.
Η ταινία επικεντρώνεται στην ιστορία της μικρής Λίζελ, ενός ξεχωριστού κοριτσιού με απίστευτο κουράγιο, που δίνεται για υιοθεσία σε ανάδοχη οικογένεια, στη Γερμανία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Με την υποστήριξη της νέας της οικογένειας και του Μαξ, ενός νεαρού Εβραίου πρόσφυγα που η οικογένειά του κρύβει στο σπίτι της, η Λιζέλ μαθαίνει σιγά-σιγά να διαβάζει. Για την Λίζελ και τον Μαξ, η δύναμη των λέξεων και της φαντασίας είναι ο μοναδικός τρόπος διαφυγής από την ταραχώδη κατάσταση που επικρατεί.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Τζότζο – Jojo Rabbit (2019)
Το Jojo Rabbit αποτελεί μια ιδιόμορφη και ριψοκίνδυνη περίπτωση ταινίας, καθώς επιχειρεί να σατιρίσει το Γ’ Ράιχ εν μέσω Β’ Παγκοσμίου.
Ο Taika Waititi όμως που αποτελεί και τον υπεύθυνο αυτού του φιλμ πετυχαίνει στη δύσκολη αποστολή του. Η ιστορία που μας παρουσιάζει έχει ως πρωταγωνιστή ένα νεαρό αγόρι το οποίο έχει γαλουχηθεί με τις αρχές του Χίτλερ. Η διδασκαλία αυτή όμως τίθεται υπό αμφισβήτηση όταν ανακαλύπτει ότι η μητέρα του κρύβει ένα νεαρό κορίτσι εβραϊκής καταγωγής. Ο Νεοζηλανδός δημιουργός καταφέρνει να πάρει ένα τόσο σοβαρό θέμα και να μεταμορφώσει εύστοχα σε μια μαύρη σατιρική κωμωδία. Παρά τη βαρβαρότητα που κρύβεται πίσω από τα γεγονότα και τα περιστατικά που αφηγείται, βγάζει αρκετό γέλιο με τη διακωμώδηση της ναζιστικής προπαγάνδας, χωρίς να λειτουργεί εις βάρος της σκέψης, πετυχαίνει να μεταδώσει τον κίνδυνο χειραγώγησης που δέχονται οι νεαρές ηλικίες, με τα παιδιά εκ φύσεως. εύπιστα σε κάθε είδους κατήχηση ακραίων απόψεων. Αυτή τη διδασκαλία την παρουσιάζει έξυπνα και μέσα από την αξιοποίηση ενός φανταστικού φίλου του νεαρού πρωταγωνιστή. Αυτός ο φίλος όμως έχει μια ιδιαιτερότητα, καθώς έχει τη μορφή του Χίτλερ και λειτουργεί παρά την παιδικότητά του ως εκπρόσωπος του φασιστικού κόσμου. Έτσι αποτυπώνει με έντεχνο τρόπο την εσωτερική πάλη του νεαρού ανάμεσα στη γεμάτη μίσος εκπαίδευσή του και τα πρωτόγνωρα αισθήματα αλληλεγγύης, φροντίδας, και αγάπης που του αποκαλύπτονται προς το πρόσωπο της νεαρής προστατευόμενης
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
«Το Τελευταίο Σημείωμα» (The Last Note)
Η ταινία του Παντελή Βούλγαρη και της Ιωάννας Καρυστιάνη, παραγωγής 2017, είναι συνάμα ένα εξαιρετικό ιστορικό δράμα και μυθοπλασία, ένα κινηματογραφικό «σημείωμα» μνήμης, σεμνότητας και αναστοχασμού. Μια εξαιρετική ταινία, για την Αντίσταση, τα φοβερά ηθικά διλήμματα της Κατοχής, την πάλη για την Ψυχή.
Ο Βούλγαρης καταπιάνεται με μια από τις πιο γνωστές σελίδες της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας, την εκτέλεση από τους Γερμανούς κατακτητές 200 αγωνιστών την 1η Μαΐου 1944 στην Καισαριανή, ως αντίποινα για τη δράση της ελληνικής αντίστασης.
Ο Παντελής Βούλγαρης, με την Ιωάννα Καρυστιάνη να υπογράφει το σενάριο, θα μας μεταφέρουν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου το διάστημα πριν την Πρωτομαγιά του ’44, και θα μας γνωρίσουν τους ανθρώπους πίσω από τα τραγικά γεγονότα.
«Άραγε θα μας ξεχάσουν;» είναι ο κινηματογραφικός υπότιτλος της ταινίας.
Αποτελούσε μέρος του τελευταίου σημειώματος του 34χρονου Ναπολέοντα Σουκατζίδη, αγωνιστή του λαϊκού κινήματος και κρατούμενου στις φυλακές Χαϊδαρίου το διάστημα πριν από την πρωτομαγιά του 1944 και την εκτέλεσή του, μαζί με συνολικά 200 συγκρατουμένους του στην Καισαριανή – αυτό είναι και το ιστορικό πλαίσιο της ταινίας.
Μία ταινία, που αναβλύζει έναν πατριωτισμό συνδεδεμένο με την πίστη στο μεγάλο ιδανικό της αλλαγής του κόσμου.
Οι 200 της Καισαριανής εκτελέστηκαν σε αντίποινα της επίθεσης ανταρτών, όπου σκοτώθηκε ο στρατηγός Κρεχ και τρεις Γερμανοί. Τα αντίποινα ήταν 50 Έλληνες για κάθε νεκρό Γερμανό.
Ήταν η μαζικότερη εκτέλεση και οι εκτελεσμένοι ήταν στην πλειοψηφία τους μέλη του ΚΚΕ, πρώην κρατούμενοι στην Ακροναυπλία, τους οποίους είχε παραδώσει το καθεστώς του Μεταξά στις δυνάμεις κατοχής.
«Το τελευταίο σημείωμα» παρακολουθεί χωρίς μελοδραματισμούς και παράλληλα με ένταση τις σχέσεις των φυλακισμένων στο στρατόπεδο Χαϊδαρίου, περιτριγυρισμένων από την οσμή του θανάτου. Μέσα από εξαιρετικά πλάνα, σενάριο , ερμηνείες και ένα συναρπαστικό ηχητικό τοπίο .
Ο κεντρικός άξονας του έργου περιστρέφεται γύρω από τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη έναν 34χρονο πολυμαθή άνδρα με κρητικές και μικρασιατικές ρίζες που εκδιώχθηκε και φυλακίστηκε για τις κομμουνιστικές του πεποιθήσεις ήδη από το 1936, καταλήγοντας έγκλειστος στο κέντρο κράτησης του Χαϊδαρίου το οποίο διηύθυνε ο διοικητής στρατεύματα των SS, Carl Fischer .
Ο τελευταίος υποχρεώνει τον Σουκατζίδη να επιτελεί καθήκοντα διερμηνέα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης για τις ανακρίσεις και την μεταφορά διαταγών στους φυλακισμένους. Κάθε μέρα ο Ναπολέων είναι αναγκασμένος να μεταβιβάζει τα ‘θέσφατα’ του Γερμανού αξιωματικού στους αποστάτες συμπατριώτες του, να λειτουργεί ενίοτε ως ξεναγός του αρχαιολάτρη λοχαγού και να μεταφράζει στον δυνάστη του κάθε πληροφορία που αποσπάται από τους κρατουμένους δια της βίας.
Ο παραλογισμός και η αναλγησία των τυραννικών στρατευμάτων αποδίδονται με αφοπλιστικό ρεαλισμό.
Η υπόθεση της ταινίας
Κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας ο 34χρονος Ναπολέων Σουκατζίδης, Κρητικός μικρασιατικής καταγωγής, αγωνιστής του λαϊκού κινήματος και κρατούμενος σε εξορίες και φυλακές από το 1936. Την περίοδο της φυλακής του στο Χαϊδάρι, εκτελούσε χρέη διερμηνέα του Γερμανού Διοικητή του στρατοπέδου, Καρλ Φίσερ. Μπροστά από τα μάτια του περνούσε όλο το δράμα της γερμανικής αγριότητας στα Κατοχικά χρόνια, με τον ίδιο συνεχώς μάρτυρα βασανιστηρίων, τραγικών περιστατικών και βαριάς ατμόσφαιρας στους θαλάμους με το πλήθος των συγκρατούμενων του. Πολλές ζωές, πολλές μικρές ιστορίες φόβου, φιλίας, συντροφικότητας, ελπίδας, ονειροπόλησης.
Έξω από το στρατόπεδο, η μνηστή του Ναπολέοντα, Χαρά Λιουδάκη, με σθένος, καρτερία και βαθιά αγάπη στεκόταν δίπλα στον αρραβωνιαστικό της, έστω κι αν οι συναντήσεις τους ήταν για ελάχιστες στιγμές στα επισκεπτήρια, και πάντα υπό την επιτήρηση ενόπλων φρουρών. Η τύχη του Ναπολέοντα και άλλων 199 συγκρατούμενών του αποφασίζεται μετά την ενέδρα της ελληνικής αντίστασης στον Στρατιωτικό Διοικητή Λακωνίας, σε χαράδρα της περιοχής των Μολάων. Ο θάνατος του Διοικητή Κρες και τριών Γερμανών της συνοδείας του επιφέρει ως αντίποινα την εκτέλεση 50 Ελλήνων για κάθε ένα Γερμανό.
Ο Σουκατζίδης είναι στη λίστα των 200 μελλοθάνατων.
Η αναφορά του ονόματος του Σουκατζίδη στη λίστα των μελλοθανάτων της 1ης Μαΐου 1944 προκάλεσε μεγάλη κατάπληξη και δέος στους κρατουμένους του Χαϊδαρίου. Ο ίδιος αποδέχθηκε τη μοίρα με ένα χαμόγελο και παρέδωσε τη σφυρίχτρα και τα χαρτιά του στον βοηθό διερμηνέα Θανάση Μερεμέτη λέγοντάς του:
«Θανάση, μη ξεχνάς ποτέ πως είσαι Έλληνας κρατούμενος και εξυπηρετείς Έλληνες αγωνιστές. Να είσαι πάντα καλός και μαλακός μαζί τους. Στο πρόσωπό σου τους αποχαιρετώ όλους».
Την ημέρα της εκτέλεσης βρίσκεται μπροστά σε ένα δίλημμα ζωής, όταν ο Φίσερ, που μέσα στο διάστημα της φυλάκισης του Σουκατζίδη στο Χαϊδάρι ανέπτυξε σεβασμό για τον Έλληνα διερμηνέα, του δίνει τη δυνατότητα να εξαιρεθεί βάζοντας στη θέση του ως διακοσιοστό άλλον κι έχοντας τη διάθεση να φυγαδεύσει τον ίδιο και την αρραβωνιαστικιά του στο Βερολίνο. Η απάντηση ήταν κατηγορηματική: όχι.
Η ταινία ξεκινά ασπρόμαυρη, μ΄ ένα σημείωμα, το τελευταίο, που ανασύρει μια γυναίκα από το σακάκι του εκτελεσθέντα πάνω από τον τάφο του, και εξελίσσεται έγχρωμη με τη δραματοποιημένη -πραγματική ιστορία- των 200 της Καισαριανής.
Το Γερμανικό απόσπασμα τους εκτελούσε σε εικοσάδες. Δέκα φορές στήθηκαν στον τοίχο του σκοπευτηρίου της Καισαριανής. Οι επόμενοι μελλοθάνατοι κάθε φορά, μέσα στα αίματα, φόρτωναν τους εκτελεσμένους στα φορτηγά για να ταφούν. Πολλοί από τους εκτελεσμένους, δεν πέθαναν αμέσως και ξεψυχούσαν στο δρόμο.
Γιάννης Ρίτσος – Σκοπευτήριο Καισαριανής
«Εδώ πέσαμε. Παιδιά του λαού. Γνωρίζετε γιατί.
Γυμνοί: κατάσαρκα φορώντας σημαίες –
η Ελλάδα τις έραψε με ουρανό και άσπρο κάμποτο.
Ακούσατε τις ομοβροντίες στα μυστικόφωτα αττικά χαράματα.
Είδατε τα πουλιά που πέταξαν αντίθετα στις σφαίρες
αγγίζοντας με τα φτερά τους τον ανατέλλοντα πυρφόρον.
Είδατε τα παράθυρα της γειτονιάς να ανοίγουν στο μέλλον. Εμείς
μερτικό δε ζητήσαμε. Τίποτα. Μόνο θυμηθείτε το: αν η ελευθερία
δε βαδίσει στα χνάρια του αίματός μας,
εδώ θα μας σκοτώνουν κάθε μέρα. Γεια σας»»
Ο Σουκατζίδης όμως δεν άφησε μόνο ένα σημείωμα πριν την εκτέλεσή του,
Η ταινία αναφέρεται σε ένα ακόμα αποχαιρετιστήριο σημείωμα, προς τον πατέρα του, αλλά υπήρξε κι ένα τρίτο που δεν αναφέρεται στην ταινία: ο Ναπολέων το απηύθυνε στην αδερφή της αρραβωνιαστικιάς του, την πολύ αγαπητή του Μαρία Λιουδάκι, ένα είδος μέντορά του, σπουδαία μάρτυρα κι αυτή της εθνικής αντίστασης. Η περίπτωσή της, θα σήκωνε άλλη μια ταινία από μόνη της, που ελπίζουμε κάποτε να γυρίσει ο Βούλγαρης.
Διαβάστε περισσότερα εδώ και εδώ
Μαθήματα Περσικών / Persian Lessons (2020)
1942 στην υπό Κατοχή Γαλλία. Ο Gilles συλλαμβάνεται από τα SS μαζί με άλλους Εβραίους και οδηγείται σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Γερμανία. Καταφέρνει να αποφύγει την εκτέλεση όταν ορκίζεται στους φύλακες ότι δεν είναι Εβραίος αλλά Πέρσης. Αυτό το ψέμα τον σώζει προς στιγμήν αλλά ο Gilles αναλαμβάνει μία αποστολή που θα του χαρίσει την ζωή ή θα τον στείλει απευθείας στον τάφο: να διδάξει Φαρσί στον Διοικητή του Στρατοπέδου, τον Koch, ο οποίος ονειρεύεται να ανοίξει ένα εστιατόριο στο Ιράν όταν τελειώσει ο πόλεμος. Χάρις σε ένα ευφυές τέχνασμα ο Gilles κατορθώνει να επιβιώσει επινοώντας λέξεις στα « Φαρσί» που καθημερινά διδάσκει στον Koch. Η ξεχωριστή σχέση των δύο αντρών πυροδοτεί την ζήλεια άλλων αιχμαλώτων αλλά και των στρατιωτών. Καθώς οι μέρες περνούν οι υποψίες ότι δεν είναι στ’ αλήθεια Πέρσης μεγαλώνουν και ο Gilles καταλαβαίνει ότι το μυστικό του δεν θα μείνει κρυφό για πολύ ακόμα.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
The Auschwitz Report (2021) – Ταινία
Αυτή είναι η αληθινή ιστορία των Freddy και Walter – δύο νέων Σλοβάκων Εβραίων, οι οποίοι απελάθηκαν στο Άουσβιτς το 1942. Στις 10 Απριλίου 1944, μετά από σχολαστικό σχεδιασμό και με τη βοήθεια και την ανθεκτικότητα των συνκρατουμένων τους, καταφέρνουν να διαφύγουν. Ενώ οι κρατούμενοι που είχαν αφήσει πίσω τους, στέκονται με θάρρος απέναντι στους ναζί αξιωματικούς, οι δύο άνδρες οδηγούνται με την ελπίδα ότι τα στοιχεία τους θα μπορούσαν να σώσουν ζωές. Βαριεστημένοι και πληγωμένοι, παίρνουν το δρόμο τους μέσα από τα βουνά πίσω στη Σλοβακία. Με τη βοήθεια τυχαίων συναντήσεων, καταφέρνουν τελικά να περάσουν τα σύνορα και να συναντήσουν την αντίσταση και τον Ερυθρό Σταυρό. Συντάσσουν μια λεπτομερή έκθεση σχετικά με τη συστηματική γενοκτονία στο στρατόπεδο. Ωστόσο, με τη ναζιστική προπαγάνδα και τους διεθνείς συνδέσμους να είναι ακόμα σε ισχύ, ο απολογισμός τους φαίνεται να είναι πολύ ενοχλητικός για να το πιστέψουν αυτοί που πρέπει.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Ταινία :The Angel of Auschwitz (2019)/ Ο άγγελος του Άουσβιτς
Άουσβιτς 1944. Μια πολωνη μαία είναι φυλακισμένη στο διαβόητο στρατόπεδο συγκέντρωσης και σύντομα προσλαμβάνεται για να βοηθήσει τον γιατρό Mengele στο νοσοκομείο. Ανακαλύπτοντας ότι πειραματίζεται με τα παιδιά και τις έγκυες γυναίκες στο στρατόπεδο, δεσμεύεται να κάνει ό,τι μπορεί για να τους σώσει. Αυτή είναι η απίστευτη αληθινή ιστορία της Stanislawa Leczenska, η οποία θα ξεγεννήσει 3.000 μωρά σε τρομακτικές συνθήκες κερδίζοντας το όνομα “Ο Άγγελος του Άουσβιτς”… Ο άγγελος της ζωής που αντιμετώπισε τον άγγελο του θανάτου.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
“The Boy in Sripe Pijamas” ταινία
Τοποθετημένο στην καρδιά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, και βασισμένο στο ομώνυμο μπεστ σέλλερ βιβλίο του Τζον Μπόϊν, Το Αγόρι Πίσω Από Το Συρματόπλεγμα είναι μια ιστορία για τη δύναμη της αληθινής φιλίας, τα όρια της αθωότητας και το μεγαλείο της ανθρωπιάς, που θα αιχμαλωτίσει την καρδιά και τη σκέψη σας για χρόνια.
Η κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου και ταυτόχρονη γροθιά στο στομάχι, – Η ιστορία του “The Boy in Sripe Pijamas” είναι μια ιστορία όχι μόνο περιπέτειας, αλλά είναι μια ιστορία φιλικού χαρακτήρα. Μια φανταστική ιστορία που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, το αγόρι με τις ριγέ πιτζάμες είναι συγκινητική και σπαρακτική. Ο συγγραφέας της Boyne ρίχνει φως στα ελαττώματα ενός κόσμου ενηλίκων από την οπτική γωνία ενός νεαρού αγοριού, του οποίου η αθωότητα και η αφέλεια μας διδάσκουν τόσα πολλά για την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Παρότι δεν γίνεται ονομαστική αναφορά στο πιο είναι το συγκεκριμένο στρατόπεδο, καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για το διαβόητο στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων, το Άουσβιτς. Η κτηνωδία του Ναζισμού και η γενοκτονία των Εβραίων ξεδιπλώνεται μέσα από την ιστορία της φιλίας δυο μικρών παιδιών. Οι παιδικές καρδιές γεμάτες αθωότητα, ονειρεύονται τη ζωή και καταστρώνουν τα σχέδιά τους. Οι ενήλικες, όμως, έχουν άλλες προτεραιότητες.
Υπόθεση / Σκηνικό
Το αγόρι με τις ριγέ πιτζάμες διαδραματίζεται στη χρονική περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και όταν υπήρχαν όλα τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Αυτή η χρονική περίοδος ήταν από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1940. Σε αυτή την ιστορία υπάρχει αυτό το μικρό αγόρι εννέα ετών, που ακούει στο όνομα Μπρούνο. Ο πατέρας του εργάζεται για τον Χίτλερ κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.Στην αρχή της ιστορίας, η οικογένεια του Μπρούνο ζούσε στο Βερολίνο της Γερμανίας. Ζούσαν σε μια πολύ πλούσια πόλη όπου είχαν ένα πολύ μεγάλο και ωραίο σπίτι. Μερικά κεφάλαια στο βιβλίο, η οικογένεια του Μπρούνο μετακομίζει στην Πολωνία. Μετακομίζει σε αυτό το μέρος που ονομάζεται “Out-With”. Το Out-With είναι πραγματικά το Άουσβιτς, ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Πολωνία. Άουσβιτς, 1943. Η οικογένεια του Μπρούνο μετακομίζει σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης που διευθύνει ο μπαμπάς του Μπρούνο.
Στον εννιάχρονο Μπρούνο δεν αρέσει αυτό το μέρος: είναι πολύ μακριά από τους τρεις καλύτερους φίλους του και το μεγάλο σπίτι στο Βερολίνο. Το μόνο που έχει είναι η δωδεκάχρονη αδερφή του, αλλά είναι, όπως μας πληροφορεί, «Απελπισμένη Υπόθεση».
Ο πατέρας του Μπρούνο δεν ήθελε ο Μπρούνο να αλληλεπιδρά με κανέναν από την άλλη πλευρά γιατί στην άλλη πλευρά του φράχτη βρίσκεται το στρατόπεδο συγκέντρωσης. Από τη μοναξιά και την πλήξη, ο Μπρούνο ξεκινά να εξερευνήσει κατά μήκος του μυστηριώδους συρμάτινου φράχτη, όπου συναντά το αγόρι που θα του αλλάξει τη ζωή. Ο Shmuel, ένα αγόρι που ζει μια παράξενη παράλληλη ύπαρξη στην άλλη πλευρά του παρακείμενου συρμάτινου φράχτη και που, όπως και οι άλλοι άνθρωποι εκεί, φοράει μια στολή με ριγέ πιτζάμες.Αυτά τα δύο αγόρια μιλάνε μεταξύ τους καθημερινά δίπλα στον φράχτη.. Οι δυο τους δημιουργούν μια ασυνήθιστη, μυστική φιλία καθώς βρίσκουν κοινό έδαφος σε δύο πολύ διαφορετικές ζωές. Και οι δύο είναι εννέα ετών, μια περίοδος μάθησης για τον κόσμο γύρω τους. Ο εννιάχρονος Μπρούνο δεν γνωρίζει τίποτα για την Τελική Λύση ή το Ολοκαύτωμα. Αγνοεί τις φρικτές σκληρότητες που επιβάλλονται στους λαούς της Ευρώπης από τη χώρα του. Το μόνο που ξέρει είναι ότι έχει μεταφερθεί από ένα άνετο σπίτι στο Βερολίνο σε ένα σπίτι σε μια έρημη περιοχή όπου δεν υπάρχει τίποτα να κάνει και κανένας να παίξει. Και εξερευνώντας αυτό το μέρος στο οποίο είναι άθελά του , αναπόφευκτα θα υποκύψει στην τρομερή διαδικασία.
Η φιλία του Bruno με τον Shmuel θα τον οδηγήσει από την αθωότητα στην αποκάλυψη. Μια μέρα, ο Μπρούνο πηγαίνει στην πλευρά του φράχτη του καλύτερου φίλου του…..
Ένα δύσκολο έργο για κάθε παιδί, αλλά αυτό το ζευγάρι έχει πολλά να αναλάβει και κανένας δεν καταλαβαίνει τι κάνουν οι ενήλικες γύρω του.
Δείτε την ταινία για να μάθετε τι συμβαίνει στην άλλη πλευρά του φράχτη.
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να δείτε την ταινία
Χωρίς να το καταλάβεις, βλέποντας την ταινία ανέπτυξες έναν εσωτερικό διάλογο με τους ήρωες, μπήκες στη θέση τους, έκρινες τις απόψεις τους, συνέδεσες όσα εξιστορούνται με αυτά που ενδέχεται να συμβαίνουν δίπλα σου, συγκινήθηκες, προβληματίστηκες, μοιράστηκες και συζήτησες με φίλους και φίλες τις σκέψεις που δημιουργήθηκαν στο μυαλό σου. Κάθεταινία, εκτός από την απόλαυση που προσφέρει , κρύβει πολλά ακόμα θέματα που έχουν σχέση με το περιεχόμενό της. Αυτά τα «άλλα» θέματα επιδιώκει να αναδείξει το παρακάτω έντυπο , ώστε να γίνει η κατανόηση περισσότερο δημιουργική. Οργανώσαμε για σένα ποικίλες δραστηριότητες, γιατί πιστεύουμε ότι θα σε βοηθήσουν να ξεμπερδέψεις τα νήματα που κινούν την πλοκή της Ταινίας και τοποθετούν αυτή τη φανταστική ιστορία στον κόσμο που ζεις.
Ας επεξεργαστούμε την παραπάνω ταινία με την παρακάτω διαδραστική εικόνα
Το αριστούργημα του απέσπασε 7 υποψηφιότητες για Όσκαρ για να κερδίσει το Α΄ Ανδρικού ρόλου, Καλύτερης Μουσικής επένδυσης και Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ γινόταν τεράστια εισπρακτική επιτυχία με έσοδα πάνω από 229 εκατομμύρια δολάρια.
Το “La vita e bella“, εκτός του ότι αποτελεί μία από τις καλύτερες ταινίες με θέμα τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, είναι και από τις πιο έξυπνες. Στο πρώτο μισό της ταινίας ξεκαρδιζόμαστε από τα γέλια, όσο ο πρωταγωνιστής προσπαθεί να κερδίσει τη γυναίκα της ζωής του, και στο δεύτερο μισό σκουπίζουμε τα δάκρυα μας, καθώς παρακολουθούμε την πιο συγκινητική προσπάθεια που είδαμε ever στη μεγάλη οθόνη ενός πατέρα να προστατέψει το γιο του από τον πόλεμο.
Ανάλυση της ταινίας
Η ταινία La vita è bella ξεκινά με την άφιξη του Γκουίντο, σε μια μικρή πόλη της Ιταλίας για να πιάσει δουλειά ως σερβιτόρος στο ξενοδοχείο του θείου του.
Ο Γκουίντο είναι αστείος και χαρισματικός, ειδικά όταν γνωρίζει μια δασκάλα, τη Ντόρα , την οποία και ερωτεύεται.
Η Ντόρα, όμως είναι μια πλούσια, κόρη αριστοκρατών, μη εβραϊκής οικογένειας και η μητέρα της δεν θέλει για γαμπρός της έναν φτωχό μικροαστό.
Έτσι το ζευγάρι κλέβεται και παντρεύεται, κόντρα στην επιθυμία των γονιών της. Αποκτούν έναν γιο, τον Τζιοζέ, τα 4α γενέθλια του οποίου γίνονται αιτία να έρθουν ξανά κοντά οι παππούδες του με την Ντόρα.
Σύντομα φτάνει η ώρα του πολέμου και οι Γερμανοί ξεκινούν να μαζεύουν όλους τους Εβραίους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η Ντόρα αν και δεν είναι Εβραία, όταν βλέπει τον άντρα και τον γιο της να φεύγουν, επιβιβάζεται στο τρένο οικειοθελώς.
Ο Γκουίντο είναι αποφασισμένος να βοηθήσει την οικογένειά του που κρατείται στο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλζεν να επιβιώσει από το Ολοκαύτωμα.
Παραμένει πάντα ερωτευμένος με τη γυναίκα του ενώ κάνει τον γιο του να πιστέψει ότι όλα είναι ένα παιχνίδι, μέχρι και την τελευταία στιγμή…
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Μικρό αγόρι, μεγάλες ερωτήσεις / Little Boy (2015)
Το «Little Boy», σε σκηνοθεσία του ταλαντούχου Μεξικανού σκηνοθέτη Alejandro Monteverde, είναι μια σαγηνευτική που ταξιδεύει τους θεατές της σε ένα συναισθηματικό ταξίδι.
Διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός ασυνήθιστου νεαρού αγοριού που ονομάζεται Pepper Flynt Busbee, γνωστός στοργικά ως Little Boy, και της ακλόνητης πίστης του που τον βοηθά να ξεπεράσει τις προκλήσεις και να πετύχει το αδύνατο.
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να μεταφερθείτε στο άρθρο με την ταινία
«Το ολοκαύτωμα από την ματιά της Άννας Φρανκ» διαδραστική εικόνα
Δύο ακόμη ελληνικές ταινίες για το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο
Δύο ελληνικές ταινίες που αποδίδουν την ατμόσφαιρα εκείνης της εποχής στην Ελλάδα είναι η ταινία κινουμένων σχεδίων ” Ο Ντούτσε Αφηγείται “ και η ταινία “Το ξυπόλητο Τάγμα“.
Η πρώτη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων γυρίστηκε από τον σκιτσογράφο Σταμάτη Πολενάκη (1908-1997) με τίτλο “Ο Ντούτσε αφηγείται”. Η επτάλεπτη ταινία «τύπου Μίκυ-Μάους», όπως αναφέρει στο ζενερίκ ο δημιουργός της, σατιρίζει την εισβολή των Ιταλών στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου 1940 και ειδικά τον Μουσολίνι, ο οποίος αφηγείται τα κατορθώματά του, αλλά η πραγματικότητα συνεχώς τον διαψεύδει.
Ο Σταμάτης Πολενάκης, από τους κορυφαίους Έλληνες σκιτσογράφους του 20ου αιώνα και πρωτοπόρος του κινούμενου σχεδίου στη χώρα μας, ξεκίνησε να σχεδιάζει τα σκίτσα της ταινίας το 1942 στην πατρίδα του, τη Σίφνο, όπου είχε καταφύγει κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Δούλευε κάτω από την μπότα του Ιταλού κατακτητή, με κίνδυνο να συλληφθεί.
Μετά την απελευθέρωση, με τη βοήθεια των κινηματογραφιστών Πρόδρομου Μεραβίδη και Θανάση Παπαδούκα, ολοκλήρωσε την ταινία, που έγραψε ιστορία, καθώς ήταν η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων, που γυρίστηκε στη χώρα μας. Τη μουσική της επιμελήθηκε ο μουσικοσυνθέτης Ανδρέας Πόγγης, ενώ την ορχήστρα διηύθυνε ο μαέστρος Μηνάς Πορτοκάλης.
Η ταινία χάθηκε κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου και μόλις το 1980 βρέθηκε ένα αρνητικό της και αποκαταστάθηκε.
Το Ξυπόλυτο Τάγμα/The Barefoot Bataillon – (1953)
Στη Θεσσαλονίκη, στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, εκτυλίσσεται η ιστορία της ταινίας αυτής που σκηνοθέτησε ο Γκρεγκ Τάλλας (Γρηγόρης Θαλασσινός), που για ένα διάστημα εργάστηκε στο Χόλιγουντ, σκηνοθετώντας διάφορες ταινίες. Πρωταγωνιστές της ταινίας, μια ομάδα ορφανών παιδιών (160 ορφανά παιδιά), που όταν τα ορφανοτροφεία της Θεσσαλονίκης επιτάσσονται από τους Γερμανούς, καταφεύγουν σ’ ένα απομακρυσμένο, μισογκρεμισμένο κτίριο και, έχοντας φτιάξει μια καλόκαρδη ηρωική «συμμορία», κλέβουν από τους Γερμανούς και τους μαυραγορίτες για να συντηρούνται αλλά και να βοηθούν τους ανθρώπους γύρω τους, μαζί κι εκείνους της Αντίστασης. Παρά τα περισσότερα από 60 χρόνια που τη βαραίνουν, η ταινία του Γκρεγκ Τάλλας παρακολουθείται με εξαιρετικό ενδιαφέρον, κι αυτό εξαιτίας όχι μόνο των γυρισμένων σε φυσικά ντεκόρ σκηνών της (τη Θεσσαλονίκη στις αρχές της δεκαετίας του ’50) αλλά και του ρεαλισμού και της δύναμης των σκηνών της που συχνά φέρνουν στο νου την κλασική νεορεαλιστική ταινία «Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη» του Ροσελίνι. Με καλοστημένες σκηνές -ανάμεσά τους και μια σκηνή με θέατρο σκιών-, με προσεγμένη φωτογραφία του Μιχαήλ Γαζιάδη που δίνει την όλη ατμόσφαιρα της εποχής, με τους μικρούς ερασιτέχνες πρωταγωνιστές να παίζουν πειστικά τους ρόλους τους και σωστό ρυθμό, ο Τάλλας έφτιαξε μια ειλικρινή, συγκινητική ταινία, που δεν έχασε τη φρεσκάδα της.
Πληροφορίες για την ταινία και για τον δημιουργό της Γκρεγκ Τάλλας υπάρχουν στην ιστοσελίδα “η μηχανή του χρόνου“
Επίσης στην πλατφόρμα του EUFORIA διατίθεται εκπαιδευτικός οδηγός για την ταινία και προτεινόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες βασισμένες σε αποσπάσματα της ταινίας. Oι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες για μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά μέρος αυτών θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σε τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
Υλικό για μεγαλύτερες τάξεις
The Pianist (2002)/(O πιανίστας),
του Roman Polanski
Ο Polanski μάς παραδίδει ένα από τα καλύτερα φιλμ της σκηνοθετικής του πορείας, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ever με θέμα τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και έναν πρωταγωνιστή, τον Adrien Brody, στην κορυφαία ερμηνεία της καριέρας του. Η ταινία ακολουθεί την πορεία ενός Εβραίου πιανίστα που προσπαθεί να διατηρηθεί ζωντανός όσο μαίνεται ο πόλεμος.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Ταινία μικρού μήκους : Συγχώρα τις αμαρτίες μας-Forgive us our trespasses (2022)
Θέμα της ταινίας η εξόντωση ανάπηρων παιδιών από τους Ναζί.
Έχοντας γίνει στόχος των Ναζί που κυνηγούν και δολοφονούν άτομα με αναπηρίες, ένα αγόρι με αναπηρία παίρνει μια τολμηρή απόφαση, ενώ προσπαθεί να επιβιώσει.
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να επισκεφθείτε το άρθρο με την ταινία και την ανάλυσή της
Φιλιά εις τα παιδιά (2011)
– η πολυβραβευμένη ταινία ντοκιμαντέρ του Βασίλη Λουλέ
Πρόκειται για μια πολυβραβευμένη ταινία ντοκιμαντέρ , διάρκειας 115 λεπτών, που αφορά τον διωγμό των Ελλήνων εβραίων επί Kατοχής. Μια ταινία για την παιδική ηλικία στη σκιά του Ολοκαυτώματος. Είναι μικρές προσωπικές ιστορίες στη δίνη της Ιστορίας.
Το ντοκιμαντέρ γυρίστηκε στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Χανιά και στο Άουσβιτς της Πολωνίας, ενώ προβλήθηκε επί πολλές εβδομάδες σε κινηματογράφους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σε ειδικές προβολές σε άλλες πόλεις, σε πολλά σχολεία και τιμήθηκε με 8 βραβεία σε ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ. Η ταινία συνεχίζει την διεθνή της πορεία σε φεστιβάλ και εκδηλώσεις στις ΗΠΑ, Ευρώπη, Αυστραλία.
Στις 27 Ιανουαρίου 2014 προβλήθηκε στο Παρίσι σε εκδήλωση της UNESCO με αφορμή την Διεθνή Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος. Πρόσφατα η ταινία ξεκίνησε να προβάλλεται σε μεγάλα Πανεπιστήμια των ΗΠΑ.
Η ταινία παρακολουθεί αυτά τα πρόσωπα από την παιδική ηλικία μέχρι σήμερα, φέρνοντας στο φως πολύτιμα προσωπικά τους ντοκουμέντα – ένα παιδικό ημερολόγιο, μια σχολική έκθεση, φωτογραφίες και οικογενειακά φιλμάκια – τεκμήρια μιας ολόκληρης εποχής.
Παράλληλα, σκιαγραφείται η ζωή των Εβραϊκών κοινοτήτων της Ελλάδας πριν τον Πόλεμο και αποκαλύπτονται σπάνιες εικόνες της κατεχόμενης Αθήνας και Θεσσαλονίκης, μέσα από κινηματογραφικά αρχεία, ερασιτεχνικές ταινίες Γερμανών στρατιωτών και παράνομες λήψεις Ελλήνων πατριωτών.
Δείτε την ταινία- ντοκιμαντέρ πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Λίγα λόγια για την ταινία
Το ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά», μέσα από τις μικρές καθημερινές ιστορίες των 5 αφηγητών, μοιάζει να έφερε μπροστά στα μάτια των θεατών, σαν ένας διαυγής μεγεθυντικός φακός, πολλά από αυτά που συνθέτουν τη συλλογική μνήμη της πόλης: ενοχές (Χριστιανών και Εβραίων), ανοιχτές πληγές, ηρωισμοί και προδοσίες, δειλία, ανοχή και κρυφή ικανοποίηση, πράξεις ανθρώπινου μεγαλείου και υπέρτατης αλληλεγγύης αλλά και τιποτένια κίνητρα, κυνισμός κι ευαισθησία, λεηλασίες περιουσιών και γενναιοδωρία, ευγενικές μορφές και εγκληματικές συμμορίες, και πολλά άλλα που πολλοί θέλουν να ξεχνούν και άλλοι να θυμούνται. Σε κείνον τον διαρκή αγώνα της μνήμης με τη λήθη, έναν αγώνα που δεν είναι μονοδιάστατος –από δω το καλό και από κει το κακό-, όχι, τα πράγματα είναι πάντα πιο σύνθετα. Από τη μια η μνήμη, αυτή που προσπάθησαν να εξαφανίσουν κάποιοι που διέπραξαν λάθη, παραλείψεις ή εγκλήματα, ενώ για άλλους είναι ζωτικής σημασίας η διατήρησή της. Κι από την άλλη η λήθη, που φυσικά βολεύει κάποιους, αλλά υπάρχουν κι εκείνοι που τη λαχταρούν γιατί δεν αντέχουν άλλο να ζουν με τις μνήμες, θέλουν να προχωρήσουν παραπέρα, θέλουν να σβήσουν για να μπορέσουν να ξαναγράψουν, θέλουν να ζήσουν…
Greek Film Festival Chicago, USA, 2012
-ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ “Αγών”-Διεθνής Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας 2012, Αθήνα
-ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής
-ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΙΝΟΥ Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους 2011
-ΒΡΑΒΕΙΟ της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής για το
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
-ΒΡΑΒΕΙΟ της Κριτικής Επιτροπής των παιδιών για το
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας 2011
-Β’ ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
-ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ
-ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Schindler’s List – Η Λίστα του Σίντλερ (1993)
«Όποιος σώζει μια ζωή, σώζει τον κόσμο ολόκληρο». Μια ταινία όπου ο Steven Spielberg δεν καταπιάνεται απλά με το “ολοκαύτωμα”. Δημιουργεί ένα έργο τέχνης. Η ταινία ξεχωρίζει, από τη μία, για τις σκληρές σκηνές που παρουσιάζουν την απάνθρωπη φύση του πολέμου, αλλά και για την ανθρωπιά που μπορεί να γεννηθεί σε ένα και μόνο άτομο και να αλλάξει τον κόσμο.
Σύνοψη ταινίας
Ο Oskar Schindler είναι ένας ματαιόδοξος και άπληστος Γερμανός επιχειρηματίας, ο οποίος γίνεται απίθανα ανθρωπιστικός μέσα στην βάρβαρη ναζιστική εποχή, όταν αισθάνεται υποχρεωμένος να μετατρέψει το εργοστάσιό του σε ένα καταφύγιο για τους Εβραίους. Βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Oskar Schindler ο οποίος κατάφερε να σώσει περίπου 1.100 Εβραίους από το να δηλητηριαστούν με αέρια στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς. Μια απόδειξη για το καλό σε όλους μας.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Αντίο Κύριε Χάφμαν
Ένα συναρπαστικό αγωνιώδες δράμα…. Ο Φρεντ Καβαγιέ, που γυρίζει περιπέτειες και κωμωδίες με την επαγγελματική άνεση των παλιών σκηνοθετών, διασκευάζει ελεύθερα τη μεγάλη θεατρική επιτυχία του φίλου του και συγγραφέα Ζαν Φιλίπ Νταγκέρ, που έκλεισε μια θριαμβευτική πορεία 750 παραστάσεων στις γαλλικές σκηνές και απέσπασε τα σημαντικά βραβεία Μολιέρ του 2017. Παίρνει μια κλασική ιστορία από τον δραματικό κανόνα του είδους και εστιάζει στον αόρατο πόλεμο μακριά από τα χαρακώματα, στη λεπτή γραμμή μεταξύ του δωσίλογου και του ουδέτερου παρατηρητή στην καρδιά μιας πολιορκημένης πόλης.
Σύνοψη
Παρίσι, 1941. Ο Φρανσουά, ένας συνηθισμένος άνδρας, δουλεύει για τον κύριο Χάφμαν, τον πιο ταλαντούχο Εβραίο κοσμηματοπώλη. Η γερμανική κατοχή τους οδηγεί σε μια συμφωνία που θα τους αλλάξει τη μοίρα.
Ο έμπειρος στα ψυχολογικά θρίλερ Fred Cavaye μας μεταφέρει ιδανικά την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα της γερμανικής κατοχής στο Παρίσι, καθώς οι τρεις ήρωες βρίσκονται αντιμέτωποι με επικίνδυνες συνθήκες που δοκιμάζουν την αντοχή και την ηθική τους.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Chosen (2016)/ Ο επίλεκτος
Μια όμορφη επική ιστορία οικογένειας, τιμής, εκδίκησης και σωτηρίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
ΣΥΝΟΨΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
Το έτος είναι 1944 και οι Εβραίοι της Ανατολικής Ευρώπης σφαγιάζονται από χιλιάδες. Ένας ανεπιτήδευτος πρόσφατα χήρος Ούγγρος δικηγόρος ηγείται μιας εμπνευσμένης μάχης ενάντια στους ολοένα και πιο απελπισμένους και επικίνδυνους Ναζί στην ετοιμοθάνατη χόβολη του πολέμου. Με έναν συνδυασμό τόλμης, θάρρους και θράσους μετατρέπει τον αγώνα για επιβίωση σε κάτι πολύ πιο συνεπές – έναν τρόπο να εκδικηθεί τους θανάτους των ανθρώπων του σώζοντας χιλιάδες άλλους. Ένας ήρωας δεν είναι πιο γενναίος από έναν συνηθισμένο άνθρωπο, αλλά είναι γενναίος πέντε λεπτά περισσότερο.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Greyhound: Η Μάχη του Ατλαντικού (2020)
Η πλοκή μας βάζει στην κόλαση των πρώτων ημερών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου καθώς ένας στόλος 37 πολεμικών πλοίων των συμμαχικών δυνάμεων με αρχηγό τον διοικητή Έρνεστ Κράουζε διασχίζει τα επικίνδυνα ύδατα του Βορείου Ατλαντικού έχοντας στο κατόπι του υποβρύχια των ναζί που μπορούν να “χτυπήσουν” ανά πάσα στιγμή. Η ιστορία βασίζεται στο μυθιστόρημα του Σ. Σ. Φόρεστερ “The Good Shepherd”.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Narvik: Hitler’s First Defeat (2022) /
«Νάρβικ: Η Πρώτη Ήττα Του Χίτλερ»
Οι ταινίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είναι πάντα ένας θησαυρός πληροφοριών. Υπάρχουν ακόμα ιστορίες από τον πόλεμο που δεν έχουν αναπαραχθεί ακόμη στην οθόνη για να γνωστοποιήσουν στον κόσμο ότι συνέβη ένα τέτοιο περιστατικό, το οποίο βοήθησε όσους πολεμούσαν ενάντια στις δυνάμεις του Άξονα. Είτε είναι από την πλευρά του Ειρηνικού είτε από την Ευρώπη. *Όλες αυτές οι ιστορίες είναι συναρπαστικές να τις βλέπεις στην οθόνη.* Το Narvik είναι μια τέτοια ιστορία μιας πόλης που κατελήφθη από τον γερμανικό στρατό για τον έλεγχο μιας κρίσιμης πηγής που θα βοηθούσε τον γερμανικό στρατό να παραμείνει μπροστά από τις συμμαχικές δυνάμεις. Πώς θα σωθούν οι νορβηγικές δυνάμεις από την επίθεση; Αυτή είναι η ιστορία της μάχης του Narvik, που έλαβε χώρα το έτος 1940. Σε σκηνοθεσία Erik Skjoldbjærg, η ταινία αποτελεί μια σκληρή πολεμική ταινία.
Το έπος Narvik του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου αφηγείται την αληθινή ιστορία δύο έντονων μηνών την άνοιξη του 1940, όταν 50.000 στρατιώτες από συμμαχικές χώρες πολέμησαν δίπλα-δίπλα εναντίον των Γερμανών μέσα και γύρω από το Narvik. Αυτό το μικρό νορβηγικό λιμάνι, που χρησίμευε ως τερματικός σταθμός για πολύτιμο σιδηρομετάλλευμα από τη Σουηδία, ξαφνικά και απροσδόκητα κατέληξε στη γραμμή των πυρών όταν ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Το σιδηρομετάλλευμα ήταν ζωτικής σημασίας για τη γερμανική βιομηχανία εξοπλισμών, και τόσο ο Χίτλερ όσο και ο Τσόρτσιλ γνώριζαν οδυνηρά ότι όποιος κερδίσει το σιδηρομετάλλευμα, κερδίζει τον πόλεμο. Οι Γερμανοί παίρνουν τον έλεγχο της πόλης, θέλοντας τους ντόπιους να βοηθήσουν στην επιχείρηση σιδηρομεταλλεύματος για να βοηθήσουν στον πόλεμο. Η Ingrid Tofte είναι μια διερμηνέας μεταξύ του Δημάρχου και των Γερμανών.
Καθώς οι Νορβηγοί αναζητούν διέξοδο από την πόλη, θέλοντας να κρατήσουν ασφαλείς τους πολίτες τουσ, αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να λειτουργήσουν μυστικά, παρά το γεγονός ότι οι Γερμανοί δεν χρησιμοποιούν ακόμη μια επιθετική προσέγγιση. Ωστόσο, γνωρίζοντας ότι οι Άγγλοι έρχονται, θέλουν να βγουν από τη σύγκρουση πριν αφαιρεθούν αθώες ζωές, οδηγώντας στη δική τους επιχείρηση για να ρίξουν τους Γερμανούς.
Μέσα από δύο μήνες σκληρού χειμερινού πολέμου, ο Χίτλερ υφίσταται την πρώτη του ήττα.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
The Conference / Die Wannseekonferenz (2022)
Στις 20 Ιανουαρίου 1942, κορυφαίοι εκπρόσωποι του γερμανικού ναζιστικού καθεστώτος συναντήθηκαν σε μια βίλα στο Βερολίνο-Wannsee για μια συνάντηση που έμεινε στην ιστορία ως Διάσκεψη Wannsee, στην οποία αποφασίστηκε και τέθηκε σε εφαρμογή η «τελική λύση», που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο της πλειοψηφίας του εβραϊκού πληθυσμού της Ευρώπης….. δηλαδή τη συστηματική δολοφονία 11 εκατομμυρίων Εβραίων.
Το ( Συνέδριο) στοχεύει να απεικονίσει τη διαβόητη συνάντηση του 1942 , μια συνάντηση δεκαπέντε ανώτερων αξιωματούχων στο κόμμα των SS και των Ναζί. Γραφειοκράτες και στελέχη ασφαλείας, συζήτησαν – σε 90 λεπτά – την εκκένωση των Εβραίων από τα σπίτια τους σε όλη την ήπειρο και την επακόλουθη απέλασή τους «στην Ανατολή».
Παρακολουθώντας το Συνέδριο , αποκτά κανείς μια αίσθηση ως προς τα διαφορετικά ανταγωνιστικά κίνητρα αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι, ωστόσο, όλοι εργάζονταν προς έναν κοινό στόχο. Ενώ βλέπουμε ορισμένα από τα σημεία στα οποία διαφώνησαν –και διαφώνησαν αρκετά έντονα– συμφωνούσαν βαθιά στα θέματα που τους απασχολούσαν περισσότερο.
Για ορισμένους από αυτούς τους άνδρες, ο αντισημιτισμός μπορεί να ήταν ή να μην ήταν σταθερό μέρος της κοσμοθεωρίας τους. Ήταν, όμως, κεντρική κομματική πλατφόρμα της οργάνωσης στην οποία ανήκαν. Έντονα φιλόδοξοι, επιδίωκαν να πετύχουν τους στόχους που τους είχαν ανατεθεί. Το αν μπορεί να έχουν μαστιστεί προσωπικά από τις ανθρώπινες συνέπειες των αποφάσεών τους, αφήνεται στους θεατές να αποφασίσουν μόνοι τους.
Μια ανατριχιαστική ταινία, ……… ο Geschonneck δείχνει έξοχα πόσο, για αυτούς τους 15 άντρες, αυτό το συνέδριο είναι απλώς μια τυπικότητα όπως πολλά άλλα. Ένα σημαντικό καθήκον μνήμης για τη σκληρότητα της ιστορίας.
Ένα αντίγραφο του Πρωτοκόλλου με τα πρακτικά της συνεδρίασης που κυκλοφόρησαν επέζησε του πολέμου. Βρέθηκε από τον Robert Kempner τον Μάρτιο του 1947 ανάμεσα σε αρχεία που είχαν κατασχεθεί από το γερμανικό Υπουργείο Εξωτερικών . Χρησιμοποιήθηκε ως αποδεικτικό στοιχείο στις επόμενες δοκιμές της Νυρεμβέργης . Το Wannsee House, ο τόπος του συνεδρίου, είναι τώρα ένα μνημείο του Ολοκαυτώματος .
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Μία Κρυφή Ζωή / A Hidden Life (2019)
Η ταινία αφηγείται την αληθινή ιστορία του Αυστριακού αγρότη Franz Jägerstätter που αρνήθηκε να ορκιστεί την πίστη του στον Αδόλφο Χίτλερ και να πολεμήσει για τους Ναζί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο Φραντς Γιέγκερστετερ ,ο Αυστριακός αντιρρησίας συνείδησης, εκτελείται από αυτούς το 1943 για προδοσία . Μπαίνοντας στο σπίτι του Γιέγκερστετερ στην ύπαιθρο της Αυστρίας, η ταινία ακολουθεί τον αγωνιστικό βίο του Φραντς και της συζύγου του, Φάνι (Βαλερί Πάχνερ). Με αφετηρία τα πραγματικά γράμματα που αντάλλασσαν κατά τον πόλεμο, η ταινία απεικονίζει πώς το ζευγάρι ήρθε σε σύγκρουση με τα μέλη της κλειστής κοινωνίας τους, την εκκλησία, την κυβέρνηση, ακόμη και τους φίλους τους – και πώς όλα αυτά τους οδήγησαν σε μια τραγική επιλογή.
Είναι ενδεικτικό ότι ο πραγματικός Φραντς από τότε κρατήθηκε ως μάρτυρας και αγιοποιήθηκε από την Καθολική εκκλησία επειδή αυτό αφορούσε το ευρύτερο μήνυμα, και όχι απαραίτητα έναν άνδρα που δεν ήθελε να πολεμήσει κάτω από το λάβαρο του Χίτλερ. Είναι μια πολύ σοβαρή, πολύ αρχοντική ταινία που εκτυλίσσεται σε τρεις αυτοσυνείδητα ελεγειακές ώρες που αποτελούνται από περίπου το ένα τρίτο βαρύ δράμα και τα δύο τρίτα πλάνα χωραφιών.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Chosen (2016) / Ο επίλεκτος
Μια επική ιστορία οικογένειας, τιμής, εκδίκησης και σωτηρίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
ΣΥΝΟΨΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
Το έτος είναι 1944 και οι Εβραίοι της Ανατολικής Ευρώπης σφαγιάζονται από χιλιάδες. Ένας ανεπιτήδευτος πρόσφατα χήρος Ούγγρος δικηγόρος ηγείται μιας εμπνευσμένης μάχης ενάντια στους ολοένα και πιο απελπισμένους και επικίνδυνους Ναζί στην ετοιμοθάνατη χόβολη του πολέμου. Με έναν συνδυασμό τόλμης, θάρρους και θράσους μετατρέπει τον αγώνα για επιβίωση σε κάτι πολύ πιο συνεπές – έναν τρόπο να εκδικηθεί τους θανάτους των ανθρώπων του σώζοντας χιλιάδες άλλους. Ένας ήρωας δεν είναι πιο γενναίος από έναν συνηθισμένο άνθρωπο, αλλά είναι γενναίος πέντε λεπτά περισσότερο.
Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Mία ακόμη ταινία δείτε στο παρακάτω άρθρο:
Περισσότερα για το ολοκαύτωμα στο παρακάτω άρθρο:
Δραστηριότητες για μεγαλύτερες τάξεις
Εισαγωγή στο Ολοκαύτωμα
Προσεγγίζουμε το Ολοκαύτωμα μέσα από φωτογραφίες και ζωγραφιές παιδιών. Στόχος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τα ιστορικά γεγονότα μέσα από τις κατάλληλα επιλεγμένες πηγές, που μπορούν να κινητοποιούν το συναίσθημα και την περιέργεια χωρίς όμως να αισθητικοποιούν τον πόνο και ως εκ τούτου να τον καθιστούν άλλη μια εικόνα, δίπλα στις χιλιάδες που περνούν καθημερινά μπροστά από τα μάτια μας.
Εδώ μπορείτε να βρείτε τις εικόνες καθώς και μια πρόταση εκπαιδευτικής προσέγγισής τους.
Το τρένο για το Άουσβιτς
Δραστηριότητα για το Ολοκαύτωμα με βάση την τελευταία σκηνή από την ταινία “Αναβολή” (Aufschub, 2007) του Γερμανού σκηνοθέτη Χαρούν Φαρόκι, που δείχνει τους εκτοπισμένους στο στρατόπεδο εργασίας Βέστερμπορκ στην Ολλανδία να επιβιβάζονται στο τρένο αναχώρησης για το Άουσβιτς.
Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να αναρωτηθούν για την ιδεολογική χρήση των εικόνων και τη λειτουργία της προπαγάνδας.
Να μελετήσουν την ιστορία και τον αντίκτυπο των στρατοπέδων συγκέντρωσης, εργασίας και εξόντωσης.
Να γνωρίσουν ένα λησμονημένο κεφάλαιο της ναζιστικής θηριωδίας: τη γενοκτονία των Ρομά και των Σίντι.
Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.
Η εργασία απελευθερώνει
Δραστηριότητα για την καταναγκαστική εργασία στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μαθητές και μαθήτριες καλούνται να εξετάσουν ετερογενείς ιστορικές πηγές (κείμενα, μαρτυρίες, φωτογραφίες και μουσική) προκειμένου να στοχαστούν πάνω στο νόημα της φράσης «Arbeit Macht Frei» («Η Εργασία Απελευθερώνει») που οι ναζί συνήθιζαν να τοποθετούν στις εισόδους των στρατοπέδων.
Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να αναπτύξουν κριτική σκέψη (ενάντια στα φαινόμενα).
Να εμβαθύνουν τη γνώση τους για το ζήτημα της καταναγκαστικής εργασίας στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και για τη σχέση του ναζισμού με τη βιομηχανία.
Να μάθουν πώς να ανασυγκροτούν εννοιολογικά τα γεγονότα, να ελέγχουν και να συνδέουν τις πληροφορίες.
Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.
Μαρτυρίες από το Άουσβιτς
Δραστηριότητα για το Ολοκαύτωμα που βασίζεται στις φωτογραφίες των Ζόντερκομάντο και τη μαρτυρία του Ελληνοεβραίου επιζήσαντα Σλόμο Βενέτσια. Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να εξετάσουν τα διαθέσιμα στοιχεία, όπως ένας ντετέκτιβ κατά την έρευνα του, και να διατυπώσουν υποθέσεις για την πιθανή διαδρομή του φωτογράφου συγκρίνοντας τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες με τον χάρτη του Μπίρκεναου.
Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να εμβαθύνουν τη γνώση τους για το Ολοκαύτωμα και το σύστημα λειτουργίας των ναζιστικών στρατοπέδων εξόντωσης.
Να σταθούν απέναντι στις προσπάθειες εξάλειψης της μνήμης και της μαρτυρίας των θυμάτων.
Να μάθουν πώς να συνδυάζουν και να συγκρίνουν πληροφορίες και ετερογενείς ιστορικές πηγές.
Να εκτιμήσουν τη δύναμη της μαρτυρίας και την αξία της ως μορφή ιστορικής πηγής.
Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.
Το δέντρο βλέπει
Το μάθημα με βάση το βιβλίο “Το δέντρο βλέπει” της Ιρέν Κοέ-Ζανκά (Irène Cohen-Janca) με εικόνες του Μαουρίτσιο Κουαρέλλο (Maurizio A.C. Quarello) επικεντρώνεται στο Τρίτο Ράιχ, στον αποκλεισμό των Εβραίων και στο Ολοκαύτωμα. Παρουσιάζουμε εδώ έναν πιθανό τρόπο αξιοποίησης του βιβλίου, τον οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως βάση για τη δραστηριότητα ή ως πηγή έμπνευσης. Ο στόχος αυτού του παραμυθιού είναι να εξοικειώσει τους μαθητές με τα ιστορικά γεγονότα μέσα από το προσωπικό παράδειγμα της Άννας Φρανκ και να κάνει μια εισαγωγή στα γεγονότα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου και το Ολοκαύτωμα.
Τις εικόνες του βιβλίου και την προτεινόμενη δράση μπορείτε να τα κατεβάσετε εδώ.
Το μικρό αγόρι από την Πολωνία
Οι μαθητές και οι μαθήτριες βλέπουν τη φωτογραφία ενός μικρού αγοριού και διαβάζουν ένα ποίημα. Στόχος είναι, μέσα από τη διδακτική μέθοδο της συναισθηματικής μάθησης, να προσπαθήσουν να φανταστούν πως είναι κάποιος άλλος άνθρωπος, εν προκειμένω ένα άλλο παιδί, που βιώνει πολύ διαφορετικές συνθήκες. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται μια πρώτη επαφή της τάξης με την έννοια του Ολοκαυτώματος και των γκέτο.
Τη φωτογραφία, το ποίημα, καθώς και μια πρόταση εκπαιδευτικής προσέγγισής τους μπορείτε να τα βρείτε εδώ.
Ο ήχος της σιωπής
Δραστηριότητα για την πολιτική της χρήσης των εικόνων με βάση το έργο του Χιλιανού καλλιτέχνη Αλφρέντο Ζάαρ με τίτλο «Ο ήχος της σιωπής» πάνω στη γνωστή –βραβευμένη με Πούλιτζερ– φωτογραφία του Κέβιν Κάρτερ. Σε μια εποχή που κατακλυζόμαστε από εικόνες, το ζητούμενο δεν είναι αν θα πρέπει ή όχι να βλέπουμε φωτογραφίες που απεικονίζουν τον ανθρώπινο πόνο, αλλά με ποιο «καθεστώς του αισθητού» θα το κάνουμε. Η προτεινόμενη δραστηριότητα καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες να εμπλακούν σε μια διαδικασία διερεύνησης και (ανα)πλαισίωσης των εικόνων προσφέροντας νέες δυνατότητες θέασης και πολιτικής υποκειμενοποίησης.
Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να αναρωτηθούν για τη χρήση των εικόνων, τον ρόλο της φωτογραφίας και τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την αναπαράσταση του ανθρώπινου πόνου.
Να προβληματιστούν για τη σχέση θεατή-θεάματος.
Να αναπτύξουν κριτικό βλέμμα προς τις εικόνες, να μάθουν πώς να τις επεξεργάζονται και να τις επανανοηματοδοτούν.
Μπορείτε να κατεβάσετε τη δραστηριότητα εδώ.
Πού είναι ο Άουγκουστ;
Δραστηριότητα για τον ναζιστικό χαιρετισμό και την πολιτική ανυπακοή με βάση την ιστορική φωτογραφία από τα ναυπηγεία του Αμβούργου το 1936 στην οποία απεικονίζεται ο Άουγκουστ Λαντμέσερ, ένας λιμενεργάτης που αρνήθηκε να χαιρετήσει ναζιστικά κατά τη διάρκεια της τελετής καθέλκυσης του πλοίου «Horst Wessel».
Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να εμβαθύνουν στη ναζιστική Γερμανία και τον τρόπο ζωής που επέβαλλε, καθώς και στον ναζιστικό χαιρετισμό.
Να προβληματιστούν για την κοινωνική συμμόρφωση και τη δύναμη της μάζας πάνω στο άτομο.
Να αναρωτηθούν για την έννοια της ατομικής ευθύνης.
Να κατανοήσουν τη σημασία της πολιτικής ανυπακοής, της δυνατότητας για «μη συμπόρευση».
Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.
Η πεταλούδα
Μπορείτε να βρείτε εδώ μία εικόνα που συνοδεύεται από το ποίημα «Ένας κήπος» του Φράντισεκ Μπας (Frantisek Bass), το οποίο μιλάει για ένα παιδί σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Σκοπός μας εδώ μπορεί να είναι να μιλήσουμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες για το Τρίτο Ράιχ, τον αποκλεισμό των Εβραίων και το Ολοκαύτωμα προσπαθώντας να ενισχύσουμε τα σύμβολα της ειρήνης και της ελπίδας.
Την εικόνα, το ποίημα και μία προτεινόμενη επεξεργασία τους για την τάξη μπορείτε να τα βρείτε εδώ.
Τι σκέφτονται οι ναζί;
Τα φύλλα εργασίας που ακολουθούν βασίζονται στην ιδέα ότι πρέπει να ξέρουμε πώς εμφανίζονται και τι πιστεύουν οι ακροδεξιοί, καθώς και τι ιδέες έχουν για την κοινωνία, προκειμένου να μπορέσουμε να αναπτύξουμε ικανά επιχειρήματα εναντίον των ναζί. Εκτός από τη συνηθισμένη εμφάνιση των σκίνχεντ με μπότες και τζάκετ, δυστυχώς οι νεοναζί χρησιμοποιούν διάφορους άλλους τρόπους προκειμένου να είναι ελκυστικοί σε νέους ανθρώπους. Αυτό που δεν αλλάζει είναι ο τρόπος με τον οποίο σκέφτονται.
Τα φύλλα εργασίας μπορείτε να τα βρείτε εδώ.
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.