Η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή έχει εξαπλωθεί τόσο πολύ στη ζωή μας που έχει
γίνει πλέον αναπόσπαστο μέρος σχεδόν κάθε μορφής δραστηριότητας. Οι ώρες κατά τις οποίες οι εργαζόμενοι κάθονται μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή, έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Δεν είναι σπάνιο άτομα από διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες, να καθηλώνονται από 6 έως 8 ώρες καθημερινά, μπροστά από τον υπολογιστή τους.
Υπάρχουν ακόμη περιπτώσεις όπως για παράδειγμα οι προγραμματιστές ή άλλοι, όπου
το βασικό εργαλείο διεκπεραίωσης της εργασίας είναι ο υπολογιστής, οι οποίοι
απορροφώνται και κάθονται χωρίς καμιά διακοπή, για πολύ περισσότερες ώρες μπροστά από τις οθόνες τους.
Εκείνο που δεν πρέπει επίσης να ξεχνούμε είναι ότι και τα παιδιά μας, λόγω
υπολογιστών και ηλεκτρονικών παιγνιδιών διαμέσου του διαδικτύου ή άλλων, συνεχίζουν να αυξάνουν τον αριθμό των ωρών κατά τις οποίες παραμένουν προσηλωμένα μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή.
Η ανάπτυξη των πολυμέσων, των τρισδιάστατων γραφικών παιχνιδιών και του
Διαδικτύου ώθησε εκατομμύρια παιδιών σε όλο τον κόσμο στην αξιοποίηση των
υπολογιστών για οικιακή ή σχολική χρήση για ψυχαγωγία, επικοινωνία, ενημέρωση και
εκπαίδευση.
Επιπλέον μετά την έξαρση της πανδημίας του ιού SARS-CoV-2, αυξήθηκε αισθητά η ανάγκη για εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση.
Το ανθρώπινο σώμα δεν έχει κατασκευαστεί για τον σκοπό αυτό και οι παθολογικές
καταστάσεις οι οποίες πιθανόν δημιουργούνται από την υπερβολική χρήση του
υπολογιστή μόλις πρόσφατα άρχισαν να γίνονται καλύτερα γνωστές. Κάθε χρόνο, περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι λείπουν κάποιο διάστημα από την εργασία τους λόγω τραυματισμού, που οφείλεται σε επαναλαμβανόμενη κακή στάση κατά την διάρκεια της εργασίας ή υπερκόπωση κάποιας περιοχής του σώματος. Πολλές από αυτές τις περιπτώσεις προκαλούνται λόγω κακής εργονομίας, δηλαδή το εργασιακό περιβάλλον δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές εκείνες που θα ελαττώσουν τον κίνδυνο του τραυματισμού ενώ παράλληλα θα αυξήσουν την παραγωγικότητα.
Είναι σημαντικό, όλοι οι εργαζόμενοι με ηλεκτρονικούς υπολογιστές να γνωρίζουν τις βασικές αρχές για την καλύτερη δυνατή εργονομική χρήση για να προστατεύουν αποτελεσματικότερα την υγεία και την αποδοτικότητα τους.
Οι εργονομικοί παράγοντες που συμβάλλουν στη γένεση των προβλημάτων αυτών έχουν σχέση με τις επαναλαμβανόμενες κινήσεις, τις παρατεταμένες άβολες και δύσκολες στάσεις που διατηρεί ο εργαζόμενος, τις παρατεταμένες ώρες χρήσης του πληκτρολογίου και άλλων μερών του υπολογιστή όπως επίσης και τις πιέσεις που εξασκούνται κατά την ώρα της εργασίας.
Είναι λοιπόν σημαντικό να γνωρίζουμε πως η ορθή χρήση του υπολογιστή και η τήρηση εργονομικών προδιαγραφών, αποτρέπουν τη δημιουργία προβλημάτων σωματικής υγείας στους χρήστες υπολογιστών.
Τα τελευταία τριάντα χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί ένας πολύ μεγάλος
αριθμός ερευνών – με αντιφατικά συμπεράσματα- σχετικά με την αξιοποίηση των Νέων
Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Ωστόσο, ελάχιστες είναι οι ερευνητικές μελέτες με
αντικείμενο τις συνθήκες ασφαλούς εργασίας με Η/Υ σε σχολικό περιβάλλον.
Το κείμενο αυτό έχει ως σκοπό να παρουσιάσει τις σημαντικότερες εργονομικές αρχές
που θα πρέπει να έχει υπόψη του ο εκπαιδευτικός, τόσο για τη διαρρύθμιση του χώρου
εργασίας με Η/Υ στο σχολικό περιβάλλον όσο και των κανόνων υγιούς συμπεριφοράς και χρήσης των πληροφοριακών εργαλείων. Για τα παιδιά – χρήστες ηλεκτρονικών
υπολογιστών, το “μαθησιακό – εργασιακό περιβάλλον” περιλαμβάνει τόσο το χώρο του
σχολικού εργαστηρίου ή της τάξης που είναι εγκατεστημένοι οι Η/Υ γραφείου με όλο τον εξοπλισμό τους όσο και τους ίδιους τους υπολογιστές και τα περιφερειακά τους. Είναι γενικά αποδεκτό ότι ο εργονομικός σχεδιασμός και η άρτια προετοιμασία ενός
μαθησιακού περιβάλλοντος είναι ένας από τους σημαντικούς παράγοντες που καθορίζουν το βαθμό επίτευξης των εκπαιδευτικών στόχων.
Άραγε τι είναι η εργονομία; Ακούγεται περίεργη λέξη αλλά δεν είναι! Στο Βίκιλεξικό υπάρχει ένας αρκετά καλός ορισμός για αυτή. (πατήστε εδώ).
Από τη Βικιπαίδεια
(προσθήκη της Ελληνικής Εταιρείας Εργονομίας)
Εργονομία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση της ανθρώπινης απόδοσης, υγείας και ευεξίας μέσω της συμβολής στο σχεδιασμό εργαλείων, μηχανών, μεθόδων και περιβάλλοντος εργασίας. Η Εργονομία έχει ως βασική αρχή να θέτει τις ανάγκες και τις δυνατότητες του ανθρώπου-χρήστη στο επίκεντρο του σχεδιασμού. Ως εφαρμογή μπορεί να αφορά έναν εργαζόμενο σε μια γραμμή συναρμολόγησης, έναν ταξιδιώτη μπροστά σε ένα μηχάνημα πώλησης εισιτηρίων, ή μια ομάδα ανθρώπων που ελέγχουν από κοινού μια περίπλοκη χημική διεργασία. Τα αποτελέσματα μιας εργονομικής παρέμβασης αφορούν, κατά περίπτωση, τη μορφολογία (π.χ. κάθισμα οδήγησης αυτοκινήτου), την τεχνολογία (π.χ. συναγερμοί, ενδεικτικά όργανα, λογισμικό), τις φυσικές παραμέτρους (π.χ. φωτισμός, θόρυβος), και αποσκοπούν στο να βελτιώσουν την αποδοτικότητα και την αξιοπιστία του συνολικού συστήματος άνθρωπος/οι – μηχανή/ες.
Ετυμολογία
Ο όρος Εργονομία προέρχεται από τη σύνδεση των αρχαίων ελληνικών λέξεων «Έργον» και «Νόμος». Πρωτοεμφανίστηκε σε επιστημονικό άρθρο το 1857 από τον Πολωνό Φυσιολόγο Wojciech Jastrzębowski. Με τη σύγχρονή της έννοια, ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη αμέσως μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο από μια ομάδα Βρετανών επιστημόνων διαφόρων ειδικοτήτων (Ψυχολόγοι, Φυσιολόγοι, Κοινωνικοί Επιστήμονες, Μηχανικοί κτλ) που είχαν εργαστεί κατά τη διάρκεια του πολέμου πάνω στην ανθρώπινη επίδοση και την αλληλεπίδραση με την πλειάδα τεχνολογικών εφαρμογών που εμφανίστηκαν κατά τον Πόλεμο.
Το 1949, ύστερα από μια συνάντηση στο αρχηγείο του Βασιλικού Ναυτικού, αυτή η ομάδα ίδρυσε την πρώτη “Ερευνητική Εταιρία Εργονομίας” (Ergonomics Research Society). Ο πρώτος πρόεδρός της, Hywell Murrell θεωρείται και ο “νονός” της σύγχρονης Εργονομίας. Σχεδόν παράλληλα, μια ομάδα επιστημόνων στις ΗΠΑ, οι οποίοι εργάζονταν πάνω στο ίδιο αντικείμενο, άρχισαν να χρησιμοποιούν τον όρο «Ανθρώπινοι Παράγοντες» (Human Factors) για να περιγράψουν το πλαίσιο της εργασίας τους – η “Εταιρία Ανθρωπίνων Παραγόντων” (Human Factors Society) ιδρύθηκε λίγα χρόνια αργότερα.
Σήμερα οι όροι χρησιμοποιούνται επίσημα ως ταυτόσημοι. Η “Ερευνητική Εταιρία Εργονομίας” εξελίχθηκε στο “Ινστιτούτο Εργονομίας και Ανθρώπινων Παραγόντων” (Institute of Ergonomics and Human Factors) και η “Εταιρία Ανθρωπίνων Παραγόντων” εξελίχθηκε στην “Εταιρία Ανθρωπίνων Παραγόντων και Εργονομίας” (Human Factors and Ergonomics Society). Παρά ταύτα, κλάδοι στο περιβάλλον της Εργονομίας είναι συνήθως εξοικειωμένοι με τη μία ή την άλλη έννοια (π.χ. “Ανθρώπινοι Παράγοντες” για τους μηχανολόγους συστημάτων και “Εργονομία” για τους σχεδιαστές).
Επομένως, η Εργονομία μελετά τις μεθόδους με τις οποίες σχεδιάζονται οι διάφορες συσκευές, τα εργαλεία και οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιεί ο άνθρωπος καθώς και τη διάταξη και τοποθέτηση τους στο χώρο εργασίας, ώστε να αποβούν ευχάριστα και αποδοτικά γι’ αυτόν, χωρίς όμως να βλάψουν την υγεία του.
Άρα, η Εργονομία ασχολείται με τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος βρίσκεται σε αρμονία με το περιβάλλον του καθώς και με τα αντικείμενα με τα οποία έρχεται σε καθημερινή επαφή. Είναι σημαντικό να βελτιώνουμε το περιβάλλον εργασίας μας, για να μπορούμε να προστατεύουμε την υγεία μας και να εργαζόμαστε πιο αποδοτικά.
Με πολύ απλά λόγια, η εργονομία στοχεύει να κάνει τη ζωή των ανθρώπων ευκολότερη.
Για παράδειγμα, μια εφαρμογή της εργονομίας μπορεί να αφορά έναν εργαζόμενο σε μια γραμμή συναρμολόγησης αυτοκινήτου, έναν ταξιδιώτη μπροστά σε ένα μηχάνημα πώλησης εισιτηρίων, ή μια ομάδα εργαζομένων που ελέγχουν μια περίπλοκη χημική διεργασία.
Κατάλληλος εξοπλισμός
Η εργονομία, κυρίως στον χώρο εργασίας, στοχεύει στον σχεδιασμό ή τον επανασχεδιασμό των στοιχείων που διαμορφώνουν το εργασιακό περιβάλλον, ώστε να αναβαθμίζονται οι συνθήκες εργασίας.
Τα αποτελέσματα μιας παρέμβασης αφορούν τη μορφολογία (π.χ. το κάθισμα οδήγησης του αυτοκινήτου), την τεχνολογία (π.χ. τους συναγερμούς ή το λογισμικό σύστημα), τις φυσικές παραμέτρους (π.χ. φωτισμό ή θόρυβο).
Με την επιλογή του κατάλληλου εξοπλισμού εργασίας εξασφαλίζεται η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων, προλαβαίνονται και περιορίζονται διάφορα προβλήματα υγείας, μειώνονται οι μυοσκελετικές παθήσεις και ο φόρτος εργασίας και αυξάνεται η ευχαρίστηση για εργασία και αποδοτικότητα.
Καθιστική Δραστηριότητα-Ένας θανάσιμος εχθρός
Μυοσκελετικές παθήσεις και θεραπευτική άσκηση
Έρευνες απέδειξαν πως τα προβλήματα των μυοσκελετικών παθήσεων αποτελούν κοινό τόπο για τους Ευρωπαίους εργαζόμενους και μαθητές .
Πιο συγκεκριμένα :
στα 27 κράτη της ΕΕ, το 25% του εργαζόμενου πληθυσμού έχει πόνους στην πλάτη (οσφυαλγίες) και το 23% έχει μυαλγίες.
Πάνω από τους μισούς (62%) εκτελούν για μεγάλο διάστημα της ημέρας εργασίες οι οποίες απαιτούν επαναλαμβανόμενη κίνηση των χεριών και των βραχιόνων.
Επιπλέον, ένα σημαντικό ποσοστό (46%) αναγκαστικά βρίσκεται σε επίπονες ή κουραστικές στάσεις και τέλος το 35% πρέπει να σηκώνει βάρος.
Η σύγχρονη εργασία υπό πιεστικές συνθήκες, είναι παράγοντες που προκαλούν σωματική καταπόνηση.Σε αρκετά επαγγέλματα (π.χ. γραμματέας, δικηγόρος, πολιτικός μηχανικός, γραφίστας) ένας εργαζόμενος χειρίζεται τον υπολογιστή πολλές ώρες την ημέρα.
Περίπου ένα εκατομμύριο εργαζόμενοι απουσιάζουν ετησίως από την εργασία τους λόγω τραυματισμών. Οι τραυματισμοί αυτοί οφείλονται, τις περισσότερες φορές, σε επαναλαμβανόμενη κακή στάση κατά τη διάρκεια της εργασίας ή σε υπερκόπωση κάποιου μέρους του σώματος.
Το περιβάλλον του χώρου εργασίας μας και οι παρατεταμένες στάσεις (θέσεις) κατά την εργασία αλλά και την αναψυχή – ανάπαυση,θέτουν σε κίνδυνο το μυοσκελετικό μας σύστημα.
Οι παθήσεις αυτές που σχετίζονται με την εργασία, την μελέτη, την αναψυχή, όπως για παράδειγμα το σύνδρομο του ηλεκτρονικού υπολογιστή, έχουν πολυδιάστατη αιτιολογία και μελετώνται από την στασιολογία και την εργονομία.
Λανθασμένα πρότυπα στάσης στην καθημερινή μας ζωή:
- επίπονες και άβολες στάσεις εργασίας
- Λανθασμένη επιλογή επίπλων γραφείου – σπιτιού
- παρατεταμένη καθιστική εργασία
- ακατάπαυστη κίνηση του χεριού
- Παρακολούθηση τηλεόρασης σε κατακεκλιμένη θέση (καναπές, κρεβάτι)
- Λανθασμένη χρήση υπολογιστή,
- tablet,
- κινητού τηλεφώνου
- λανθασμένη εργονομία του χώρου εργασίας
- υπερβολικός ρυθμός εργασίας χωρίς τα κατάλληλα διαλλείματα
- έλλειψη ισορροπίας εργασίας / ξεκούρασης κ.α.
Ο στόχος των προγραμμάτων άσκησης
Τα προγράμματα άσκησης με στόχο τη βελτίωση της κινητικότητας και την ανάπτυξη της δύναμης φαίνεται να αποτελούν μια αποτελεσματική στρατηγική τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση των μυοσκελετικών πόνων.
Η άσκηση, με στόχο κυρίως την ανάπτυξη της δύναμης και της κινητικότητας (ευλυγισίας
– ευκαμψίας), μπορεί να συμβάλλει στη διατήρηση της σωστής στάσης του σώματος, καθώς και στην αποφυγή ορθοσωμικών προβλημάτων (κύφωση, λόρδωση, σκολίωση), μυϊκών καταπονήσεων, μονόπλευρων επιβαρύνσεων και τραυματισμών σε διάφορες περιοχές του σώματος, οι οποίες επιβαρύνονται σε πολλές καθημερινές δραστηριότητες .
Ενδεικτικές ασκήσεις για τη βελτίωση της κινητικότητας και της δύναμης του καρπού, των δακτύλων και του πήχη και γενικότερα των άνω άκρων
Εκτός, όμως, από την άσκηση, η τήρηση – υιοθέτηση των βασικών εργονομικών αρχών στην καθημερινότητα προσφέρει ασφάλεια, άνεση και ικανοποίηση δημιουργώντας ένα άνετο και λειτουργικό περιβάλλον δραστηριότητας, το οποίο δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων .
Προβλήματα που μπορεί να προκόψουν από τη λάθος χρήση των Η/Υ και κανόνες πρόληψης τους
Ο σχεδιασμός της θέσης εργασίας (κάθισμα, τραπέζι εργασίας κλπ.), το περιβάλλον της
εργασίας (φωτισμός, θόρυβος, θερμοκρασία κλπ.), η σχετική θέση του Η/Υ ως προς το
μαθητή και τα υπόλοιπα στοιχεία του περιβάλλοντος εργασίας, αλλά και η οργάνωση της εργασίας, μπορούν να αποτελούν τη γενεσιουργό αιτία των βλαπτικών επιπτώσεων10. Τα βασικότερα προβλήματα που σχετίζονται με τη μη ορθή χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή είναι τα παρακάτω:
Α) Λανθασμένη διαμόρφωση της θέσης εργασίας ή λανθασμένη τοποθέτηση του εξοπλισμού οδηγούν σε μη φυσιολογική στάση του σώματος που προκαλεί ενοχλήσεις στο μυοσκελετικό σύστημα και στα μάτια.
Μία από τις πιο συνηθισμένες παθήσεις που μπορεί να προκληθεί από ακατάλληλα σχεδιασμένα πληκτρολόγια και ποντίκια είναι το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα (Carpal Tunnel Syndrome). Το σύνδρομο αυτό οφείλεται κυρίως στην κακή θέση των χεριών και στη παρατεταμένη κίνηση τους όταν πληκτρολογείται ένα κείμενο ή γίνεται χρήση του ποντικιού. Αποτέλεσμα είναι να καταπονούνται πολλές αρθρώσεις και τένοντες των χεριών σε συνδυασμό με πόνο στην πλάτη, τον αυχένα και τους ώμους.
Η χρήση των ποντικιών που απευθύνονται σε ενηλίκους, έχει σαν αποτέλεσμα την
αδέξια χρήση του από τους μικρούς μαθητές. Ασκώντας πίεση στους μυς του παιδικού
χεριού αυτοί πιέζονται και γρήγορα κουράζονται. Είναι δύσκολο να αποφύγει κανείς τις
επαναλαμβανόμενες κινήσεις των καρπών και των δακτύλων μπροστά από τον
υπολογιστή, τα συχνά όμως περιοδικά διαλείμματα και οι ασκήσεις έκτασης μπορούν να αποτρέψουν την εμφάνιση δυσάρεστων προβλημάτων. Με την εκτέλεση συγκεκριμένων ασκήσεων, ο χρήστης μπορεί να δυναμώσει τους συγκεκριμένους μυς που υποβάλλονται σε ένταση, καθώς και να αυξήσει τη ροή του αίματος στο σώμα του, μειώνοντας την κόπωση που προκαλείται από τις παρατεταμένες επαναλαμβανόμενες κινήσεις.
Οι ειδικοί προτείνουν ειδικά σχεδιασμένες για τα παιδιά περιφερειακές συσκευές
(ποντίκι, πληκτρολόγιο). Υπάρχουν για παράδειγμα ειδικά μαξιλαράκια (pads) για το
ποντίκι που κρατούν το χέρι του παιδιού στη σωστή θέση. Αντίστοιχα υπάρχουν ειδικά
πληκτρολόγια σε σχήμα V (με αυτό τον τρόπο τα χέρια είναι στη φυσική τους θέση ενώ
πληκτρολογούν) ή με ειδική βάση που προσφέρει ασφαλές στήριγμα στους καρπούς.
Μεγάλη σημασία έχει και η ορθή στάση του παιδιού που χειρίζεται τον Η/Υ. Η American
Physical Therapy Association (ΑΡΤΑ) προτείνει τα παρακάτω:
• Τα πόδια θα πρέπει να εφάπτονται με το έδαφος και τα γόνατα να σχηματίζουν
γωνία 90ο μοιρών.
• Το κάθισμα θα πρέπει να είναι ανατομικό και το βάρος του παιδιού που κάθεται σε
αυτό να «πέφτει» στη λεκάνη και τα πόδια.
• Οι ώμοι θα πρέπει να είναι σε ευθεία γραμμή (να μην «καμπουριάζουν») και να
ακουμπούν στην πλάτη του καθίσματος.
• Ο καρπός είναι σε ευθεία γραμμή με την παλάμη και τον πήχη που πρέπει να είναι
παράλληλος με το δάπεδο και ο αγκώνας να σχηματίζει με αυτόν γωνία 90 μοιρών.
• Οι κατάλληλες ασκήσεις σε συνδυασμό (άπλωμα των άκρων – κινήσεις του
κεφαλιού) είναι απαραίτητες.
Β) Έπιπλα ακατάλληλα για εργασία με υπολογιστή (τραπέζι -κάθισμα) επιφέρουν κόπωση και βλάβες στο μυοσκελετικό σύστημα (Musculoskeletal injuries).
Η σωστή εργονομική κατασκεύη των παιδικών καθισμάτων και η σωστή θέση – τοποθέτηση απέναντι στον Η/Υ είναι ιδιαίτερα σημαντική για την αποφυγή τραυματισμών . Το παιδικό κάθισμα θα πρέπει να έχει ρυθμιζόμενη πλάτη έτσι ώστε η θέση να είναι κατακόρυφη και ρυθμιζόμενα πόδια έτσι ώστε να προσαρμόζεται στο ύψος του κάθε παιδιού.
Ακόμη και τα παιδιά της ίδιας τάξης παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές στη σωματική τους διάπλαση και για αυτό το λόγο για να έχουμε μια άνετη και ασφαλή θέση μπροστά στον υπολογιστή είναι απαραίτητο τα σχολικά έπιπλα να είναι ρυθμιζόμενα.
Γ) Η υπερβολική παρατεταμένη χρήση του Η/Υ χωρίς διαλείμματα ή αλλαγή
δραστηριότητας, μπορεί να έχει δυσάρεστα αποτελέσματα όπως: απομόνωση, φοβίες, πνευματική, ψυχική και σωματική κόπωση.
Περισσότερη αναφορά γίνεται στη χρήση του υπολογιστή από τα παιδιά στο χώρο του
σπιτιού στην περίπτωση που οι γονείς δεν ελέγχουν το χρόνο που το παιδί απασχολείται με αυτή τη δραστηριότητα. Τα όμορφα γραφικά, τα χρώματα, η μουσική, τα ηχητικά εφέ, των ηλεκτρονικών παιχνιδιών κεντρίζουν το ενδιαφέρον του παιδιού με αποτέλεσμα να
παραμένει ώρες «καθηλωμένο» μπροστά στη οθόνη.
Δ) Χαμηλή ποιότητα της οθόνης και ελλιπής φωτισμός του χώρου που χειρίζεται το παιδί το Η/Υ δυσκολεύουν την προσαρμογή του ματιού και μπορούν να προκαλέσουν βλάβες στην όραση (Vision problems).
Η ένταση και η γωνία πρόσπτωσης του φωτός είναι ιδιαίτερα σημαντική ώστε να είναι όσο το δυνατόν ευκρινέστερη η εικόνα στην οθόνη των Η/Υ και να αποφεύγονται θαμπώματα και αντανακλάσεις (ΥΠΕΠΘ 1998). Καθώς τα παιδιά χρησιμοποιούν τον υπολογιστή το βλέμμα τους είναι προσηλωμένο στην οθόνη η οποία έχει το χαρακτηριστικό να τρεμοπαίζει. Αυτή η επίδραση μπορεί να κουράσει τους μυς του ματιού (οι οποίοι είναι πιο ευαίσθητοι στην κούραση από τους μυς του υπόλοιπου σώματος). Τα συμπτώματα της κούρασης των ματιών (eyestrain) είναι πονοκέφαλος, ερεθισμός και τσούξιμο του οφθαλμού ή θάμπωμα. Ο σωστός φωτισμός, η σύγχρονη τεχνολογία με τις διεθνής προδιαγραφές ασφαλείας, η τοποθέτηση της οθόνης στη σωστή θέση για αποφυγή αντανάκλασης από άλλες πηγές φωτός, η ορθή απόσταση από την οθόνη μπορούν να αποτελόσουν τη λύση στα παραπάνω προβλήματα.
Η οθόνη θα πρέπει να είναι νέας τεχνολογίας, κατά προτίμηση επίπεδη, αντιθαμπωτική
και να απέχει όσο το δυνατόν περισσότερο από τα παράθυρα του χώρου στον οποίο
βρίσκεται ο υπολογιστής, ο οποίος θα πρέπει να είναι τοποθετημένος παράλληλα προς
αυτά. Προβλήματα όρασης μπορεί να προκαλέσει η κακή τοποθέτηση της οθόνης και η
στάση του χειριστή. Η ιδανική απόσταση από την οθόνη είναι τα 45 -70 εκατοστά και το κέντρο της θα πρέπει να σχηματίζει γωνία με την οριζόντια προέκταση των ματιών μας 20 μοιρών και η βάση της να απέχει από το δάπεδο περίπου 74 εκατοστά. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγεται η κούραση των ματιών κατά το διάβασμα κειμένων, καθώς οι κινήσεις του κεφαλιού κατά τη διαδοχική ανάγνωση γίνονται μικρότερες. Τέλος, πρέπει η οθόνη να κινείται εύκολα γύρω από τη βάση της και προς όλες τις κατευθύνσεις, το δε μέγεθος της να επιτρέπει την απεικόνιση χαρακτήρων σε ευδιάκριτο μέγεθος.
Οδηγίες για σωστή στάση σώματος στο γραφείο.
Η Εργονομία μπορεί να τον βοηθήσει, ώστε ο χειρισμός του υπολογιστή να γίνεται με το λιγότερο κουραστικό τρόπο. Όμως δεν είναι μόνο οι εργαζόμενοι που μπορούν να βοηθηθούν απο την εργονομία, αλλά και οι μαθητές! Η στάση του σώματός μας, όταν εργαζόμαστε με τον υπολογιστή, είναι πολύ σημαντική. Μια κακή στάση μπορεί να μας δημιουργήσει προβλήματα, για παράδειγμα, στη μέση, στα χέρια ή στα μάτια. Υπάρχουν μερικοί απλοί κανόνες που πρέπει να έχουμε υπόψη μας και να τους εφαρμόζουμε, όπως θα δούμε στο παρακάτω βίντεο.
Η παρακάτω εικόνα συνοψίζει τους κανόνες-συμβουλές
Εκτυπώστε το αφισάκι της εργονομικής χρήσης υπολογιστή εδώ και κολλήστε το δίπλα στον υπολογιστή σας.
Φυλλάδιο-Εργονομία
Μία πολύ ωραία και συνοπτική Αφίσα είναι η παρακάτω, κατεβάστε την και εκτυπώστε την
Σωστή στάση σώματος μπροστά από τον υπολογιστή
Πως λοιπόν πρέπει να χρησιμοποιούμε σωστά έναν υπολογιστή,ένα tablet,η ένα κινητό τηλέφωνο,με ασφάλεια ώστε να μην πονάει το σώμα μας;
Μιας και οι περισσότεροι δαπανούμε πολλές ώρες στον υπολογιστή ,είναι πολύ σημαντικό για να αποφύγετε προβλήματα,να έχετε σωστή στάση στο σώμα σας.
Βίντεο εργονομίας με ερωτήσεις
Το βίντεο σε κάποια σημεία θα σταματάει θα σας τονίζει τα σημαντικά σημεία και μετά θα μπορεί να συνεχίσει. Για να συνεχίσει πατάμε το continue .Καλή παρακολούθηση!
Κάνω τις ασκήσεις
Μπορείτε να κάνετε την άσκηση από το φωτόδεντρο (πάτα στην παρακάτω εικόνα)και να βοηθήσετε τον Γιαννάκη να κάτσει σωστά στον Υπολογιστή του;
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα και προσπαθήστε να επαναφέρετε τον μαθητή στη σωστή στάση σώματος.
Κάνε το παρακάτω κρυπτόλεξο
Σωστή στάση σώματος μπροστά από τον υπολογιστή
ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ ΚΟΥΙΖ
Quiz για την Εργονομία!!!
ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΛΙΚΟ
ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.