15 Μαΐου: Διεθνής Ημέρα της Οικογένειας _Το πραγματικό νόημα της οικογένειας και της αγάπης/ Οικογένεια Γουίλομπι (2020)…The Willoughbys

oikogeneia

1520237437816

Η Διεθνής Ημέρα της Οικογένειας καθιερώθηκε το 1993 με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Μαΐου.

Ο ετήσιος αυτός εορτασμός αντανακλά τη σπουδαιότητα που αποδίδει η διεθνής κοινότητα στην οικογένεια ως βασικό κύτταρο της κοινωνίας. Ο φετινός  εορτασμός της Ημέρας της Οικογένειας, μας δίνει την ευκαιρία να θυμηθούμε ότι χάρη στους βαθιά ριζωμένους συναισθηματικούς δεσμούς, αντλούμε δύναμη και πίστη να συνεχίσουμε και να κοιτάμε μπροστά.
Όλα τα μέλη της οικογένειας στους κόλπους της βρίσκουν στοργή, κατανόηση, συμπόνοια, συμπαράσταση, χαρά, ευτυχία, ασφάλεια, αλληλοβοήθεια και προπαντός ειλικρινή αγάπη και ανυστερόβουλη προσφορά, αυταπάρνηση και αληθινή αλληλεγγύη.

Οικογένεια…

axia tis oikogeneias

Ένας ορισμός που μπορεί να μας προσφέρει διάφορους συνειρμούς. Η οικογένεια έχει την έννοια που όλοι ξέρουμε, είναι κάποια άτομα που μαζί τους μοιραζόμαστε το ίδιο αίμα – εξ αίματος οικογένειας. Η οικογένεια αυτή είναι η πιο συνηθισμένη και όλοι μας έχουμε τη δική μας οικογένεια. Υπάρχουν παρόλα αυτά, διάφορες μορφές της οικογένειας αυτής.
Ο κυριότερος προορισμός της οικογένειας είναι η διαιώνιση του είδους. Αλλά μετά την συγκρότηση της οικογένειας και ιδίως μόλις γεννηθούν τα παιδιά εμφανίζονται πλήθος ευκαιριών για χαρές πρωτόγνωρες και απολαύσεις μοναδικές, που ο άνθρωπος μόνο στα πλαίσια της οικογένειας μπορεί να νιώσει.

Τι είναι οικογένεια για τον καθένα και την καθεμιά από εμάς. Τι μας ενώνει;

A1F85637 BE18 421D BE53 8FF0417DDD6F

Στην οικογένεια εξ αίματος δεν είχαμε την επιλογή για το ποιοι είναι οι γονείς μας, τα ξαδέρφια μας κτλ.Παρόλα αυτά, γνωριζόμαστε με αυτά τα άτομα και δημιουργούμε με ορισμένους από αυτούς πολύ καλές σχέσεις μιας και είναι οικογένειά μας. Το συναίσθημα αυτό της ενότητας είναι από τα πιο σημαντικά για έναν άνθρωπο, το αίσθημα του “ανήκειν”.

Η οικογένεια άσχετα από τις δυσκολίες που αντιμετώπισε κατά καιρούς, σαν θεσμός έχει αναγνωριστεί και λειτουργεί με τη μία ή την άλλη μορφή σε όλες τις χώρες του κόσμου, είτε αυτές είναι πολιτισμένες είτε είναι απολίτιστες.

Η παραδοσιακή πυρηνική οικογένεια

45D693E1 B12D 4650 9B3D 0B2D2DB65AA0

Στην πυρηνική οικογένεια ένα μέλος, το παιδί, αποκτά πρωταρχικό ρόλο, αποτελεί σκοπό και πάνω σε αυτό βασίζεται ο γάμος και η δημιουργία της οικογένειας. Αυτή η μορφή οικογένειας επιδιώκει την κοινωνική άνοδο των μελών της, καθώς μέσα από την προσαρμογή των παιδιών στις καινούριες συνθήκες της κοινωνίας, προωθείται η οικογένεια ως σύνολο

Η εκτεταμένη οικογένεια

Η οικογένεια αυτή αποτελείται όχι μόνο από τους δύο συζύγους και τα παιδιά τους, αλλά περιλαμβάνει και άλλα συγγενικά πρόσωπα, όπως είναι οι παππούδες, οι γιαγιάδες, οι θείοι ή οι θείες και τα ξαδέρφια. Επομένως, αυτή η οικογένεια περιλαμβάνει δύο ή περισσότερες πυρηνικές οικογένειες που συνδέονται με δεσμούς συγγενείας.
αρχείο λήψης

Μονογονεϊκές Οικογένειες

Η αυξανόμενη διάσπαση της πυρηνικής οικογένειας στη δυτική κοινωνία, όπως επίσης και η ραγδαία αύξηση των διαζυγίων τα τελευταία χρόνια, αφήνουν πολλούς γονείς να μεγαλώνουν παιδιά μόνοι τους και να παλεύουν να παίξουν τον ρόλο δύο ανθρώπων.
Πρόκειται για τις μονογονεϊκές οικογένειες που γίνονται όλο και πιο ορατές στη σύγχρονη κοινωνία. Στη μορφή της μονογονεϊκής οικογένειας καταλήγουν σε μεγαλύτερο βαθμό γονείς διαζευγμένοι όπου τα παιδιά συνήθως ζουν καθημερινά με τον ένα γονέα και βλέπουν τον άλλο περισσότερο ή λιγότερο τακτικά.

494A06FC 29D5 462E 9F26 330666D3060C

Ανασυγκροτημένες Οικογένειες

Οι ανασυγκροτημένες οικογένειες είναι αυτές που δημιουργούνται από τον δεύτερο γάμο του ενός ή και των δύο συζύγων μετά από ένα διαζύγιο ή μία περίπτωση χηρείας.
Γενικότερα είναι η οικογένεια που προκύπτει αρχικά από την ένωση ενός ζευγαριού στο πλαίσιο ενός ορισμένου τρόπου οικιακής ζωής, στον οποίο εντάσσονται και τα παιδιά από προηγούμενους γάμους. Ορισμένες φορές ένα παιδί που μπορεί να δημιουργηθεί από αυτή την ένωση έρχεται να συμπληρώσει την όλη διάταξη.

9CFBA51D 45E6 40BF 8B12 89CF14520847

«Χωλές» Οικογένειες

Η σημερινή πραγματικότητα έχει δημιουργήσει και μια άλλη μορφή οικογένειας, τις «χωλές» οικογένειες. Πρόκειται για συζυγικές οικογένειες που έχουν διασπαστεί σε δυο τμήματα, όχι γιατί οι σύζυγοι δεν επιθυμούν να ζουν μαζί αλλά γιατί μη οικογενειακοί λόγοι τους οδήγησαν σ’ αυτό.
Η κατάσταση αυτή οφείλεται κυρίως σε κοινωνικοοικονομικούς λόγους. Το πρόβλημα της ανεργίας που μαστίζει τις σημερινές οικογένειες, τα έντονα οικονομικά προβλήματα και οι μεγάλες κοινωνικές απαιτήσεις οδηγούν στην διάσπαση του ζευγαριού προκειμένου να διασφαλίσουν μια ικανοποιητική ζωή.

72FD9054 4346 45D5 9E11 A661046DF3BE

Ιστορική αναδρομή του θεσμού της οικογένειας

Στην προϊστορική εποχή, πριν την εμφάνιση του αρότρου , ηγετική θέση στην οικογένεια είχε η γυναίκα (μητριαρχία). Η γυναίκα είχε την αποκλειστική μέριμνα στην αγωγή και στην ανατροφή των παιδιών και όλοι τη σέβονταν και την εκτιμούσαν. Την εποχή της μητριαρχίας τα παιδιά έπαιρναν το όνομα της μητέρας, ενώ η περιουσία περνούσε στις κόρες. Με την εμφάνιση του αρότρου η εξουσία περνά στον άνδρα (πατριαρχία), αφού η γυναίκα δεν έχει τη σωματική δύναμη για να οργώνει. Η γυναίκα θεωρείται κατώτερη, υποτάσσεται στις απαιτήσεις του άνδρα και περιορίζεται στις οικιακές εργασίες και στην ανατροφή των παιδιών.
Στην αρχαία Ελλάδα επικρατούσε η πατριαρχική οικογένεια. Τη μεγάλη πατριαρχική οικογένεια αποτελούσαν οι γέροντες γονείς με τους στενούς συγγενείς, τους υπηρέτες και τους βοηθούς με τις οικογένειές τους. Αρχηγός και υπεύθυνος για την οργάνωση και τη διαχείριση του σπιτιού ήταν ο άνδρας. Η θέση της γυναίκας ποίκιλε ανάλογα με τον τόπο. Για παράδειγμα, στην αρχαία Αθήνα η γυναίκα ήταν όλη τη μέρα κλεισμένη στο σπίτι και ασχολούνταν με τις δουλειές του σπιτιού και την ανατροφή των παιδιών. Αντίθετα, στην αρχαία Σπάρτη η γυναίκα είχε απεριόριστη ελευθερία, τύγχανε του ίδιου σεβασμού με τον άνδρα, μορφωνόταν και είχε γνώμη για όλα τα θέματα. Στην Κρήτη και στην Κύπρο αρχηγός της οικογένειας ήταν η γυναίκα (μητριαρχία).
Στη Ρωμαϊκή εποχή ο άνδρας ήταν αρχηγός της οικογένειας και είχε απόλυτη εξουσία πάνω στη γυναίκα και στα παιδιά του.

O Χριστιανισμός διακήρυξε την αρχή της ισότητας μεταξύ όλων των ανθρώπων και έκανε τη γυναίκα ισότιμη με τον άνδρα. Δίδαξε την αγάπη, την αλληλοκατανόηση και το σεβασμό ανάμεσα στα μέλη της χριστιανικής οικογένειας.

Αναμφισβήτητα, η οικογένεια βρίσκεται στο κέντρο του ευρύτερου συνόλου της ανθρωπότητας και πρέπει να αποτελεί μια ολοκληρωμένη μονάδα αυτοτελή για να ζήσει και να αναπτυχθεί το άτομο. Μια οικογένεια αν δεν λειτουργεί σωστά, τότε το ίδιο το άτομο δέχεται αρνητικές επιπτώσεις και φυσικά, τα παιδιά.

Με δεδομένο ότι η οικογένεια είναι το πρώτο σχολείο της ζωής καθώς μέσα στον στενό πυρήνα της τα μέλη της αποκτούν κοινωνικές αρετές , διδάσκονται ηθικές αξίες, διαμορφώνουν και καλλιεργούν το χαρακτήρα τους, γίνεται σαφές ότι αυτά επηρεάζονται ποικιλοτρόπως από οποιαδήποτε μεταβολή υπάρξει στον πυρήνα της.

Επομένως, η σωστή λειτουργία μιας κοινωνίας εξαρτάται από τη διατήρηση μιας σταθερής , ασφαλούς ήρεμης οικογενειακής ζωής.

oikogeneia krisi

Η μετάβαση από την παραδοσιακή στην πυρηνική οικογένεια

Η κρίση αξιών και θεσμών στη σημερινή κοινωνία δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την ελληνική οικογένεια.

Τα τελευταία χρόνια , καταγράφονται σημαντικές αλλαγές στη δομή της αλλά και στον θεσμό του γάμου. Οι νέοι φαίνεται να μη βιάζονται να αποκτήσουν τη δική τους οικογένεια καθώς επικεντρώνονται στην επαγγελματική τους ανέλιξη.

Οι αλλαγές που πλήττουν άμεσα τη διαμόρφωση και τη μορφοποίηση της σύγχρονης οικογένειας, της οικογένειας της μεταβιομηχανικής εποχής, συσχετίζονται άμεσα με τις αλλαγές που έχουν επισυμβεί στον θεσμό του γάμου.

oikogeneia krisi1

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του γάμου παρατηρείται τις τελευταίες δεκαετίες σαφής μείωση των γεννήσεων (η οποία είναι πιο εμφανής από το 1980 και μετά), αλλά και μείωση του αριθμού των γάμων, καθώς και αύξηση του μέσου όρου ηλικίας της γυναίκας κατά τον πρώτο γάμο, επιμήκυνση της περιόδου ανάμεσα στον γάμο και στη γέννηση του πρώτου παιδιού και αύξηση του αριθμού των διαζυγίων και των νέων γάμων.

Εκτός όλων των παραπάνω, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αύξηση του αριθμού των ζευγαριών που συμβιώνουν εκτός γάμου. Επίσης, σημειώνονται αλλαγές στη δομή της οικογένειας. Πιο συγκεκριμένα, έχει αλλάξει ο αριθμός, το μέγεθος, η διαμόρφωση και η σύνθεση των νοικοκυριών. Έτσι, από την «κρίση της οικογένειας» περνάμε στα «νέα μοντέλα οικογενειακής οργάνωσης» (Κογκίδου, 1995).

Εξωγενείς επιδράσεις

Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας αλλά και κάθε μορφή επικοινωνίας φαίνεται ότι επιδρά στον τρόπο λειτουργίας της οικογένειας. Έρευνες δείχνουν ότι η συμμετοχή και η έκθεση των εφήβων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν άμεσα την ψυχολογία τους και μπορούν να οδηγήσουν ακόμη και στην εμφάνιση ψυχολογικών προβλημάτων. Συγκρίνουν τον εαυτό τους τόσο με άτομα από τον περίγυρό τους όσο με ανθρώπους που ακολουθούν και νιώθουν μειονεκτικά. Αυτή η διαδικασία σύγκρισης που πραγματοποιείται, συχνά δεν αφήνει ανεπηρέαστους και τους γονείς, που νιώθουν μειονεκτικά, ότι δεν έχουν καταφέρει κάτι σημαντικό ή ότι δεν μπορούν να έχουν αυτά που τόσο θαυμάζουν στα social media.
Tα πρότυπα αλλά και ο τρόπος ζωής που προβάλλεται συνήθως δεν φιλτράρονται με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η σχέση των μελών της οικογένειας.

Οικονομικές δυσκολίες και έλλειψη χρόνου

Νέα σημαντικό χαρακτηριστικό της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας είναι η μείωση της δυναμικότητάς της. Κατά μέσο όρο, οι γονείς σήμερα αποκτούν ένα παιδί. Η μείωση των μελών της οικογένειας δεν είναι ανεξάρτητη από τις ευρύτερες κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές συνθήκες. Τα ζευγάρια επικαλούνται ως βασική αιτία την ανεπάρκεια οικονομικών πόρων και την έλλειψη χρόνου.

Είναι άλλωστε γεγονός ότι ο περισσότερος χρόνος που αφιερώνουν οι γονείς στα παιδιά τους, είναι συνήθως τα Σαββατοκύριακα καθώς στις καθημερινές το πρόγραμμα όλων είναι γεμάτο.

Την ίδια στιγμή, η γυναίκα έχει επιφορτιστεί με πλήθος αρμοδιοτήτων καθώς είναι σύζυγος, μητέρα, εργαζόμενη. Έχει να ανταποκριθεί σε πολλούς και διαφορετικούς ρόλους και προκειμένου να ανταπεξέλθει θέτει προτεραιότητες.

Ανεργία

Μέσα στην κρίση, η αύξηση της ανεργίας και η οικονομική αβεβαιότητα οδήγησαν τα ζευγάρια στο να καθυστερούν την απόκτηση του πρώτου παιδιού και στο να αναβάλλουν την απόκτηση δεύτερου ή τρίτου παιδιού. Η αναζήτηση και η αξιοποίηση των ευκαιριών απασχόλησης και για τα δύο φύλα δεν συνοδεύτηκε από την ανάπτυξη επαρκών παροχών, καθώς και δομών και υπηρεσιών του κοινωνικού κράτους για τη στήριξη της οικογένειας.

Αποτέλεσμα, οι Ελληνίδες να κάνουν λιγότερα παιδιά.

Το φαινόμενο της πολύ χαμηλής γονιμότητας φυσικά δεν είναι καινούριο, ούτε μόνο ελληνικό. Από τη δεκαετία του ’90 κιόλας σε ολόκληρη την Ευρώπη υπήρξε μια σημαντική πτώση στα ποσοστά γονιμότητας.

Ο ρόλος της οικογένειας στην συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού

Η οικογένεια είναι το πρώτο περιβάλλον μέσα στο οποίο το παιδί μαθαίνει να συνυπάρχει και να αλληλοεπιδρά και παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξή του σε όλα τα επίπεδα.

perierga pragmata poy kanoyn oi goneis

Με τον όρο συναισθηματική νοημοσύνη εννοούμε την ικανότητα κάποιου να αναγνωρίζει και να εκφράζει τα συναισθήματά του, να ακούει τους άλλους και να συναισθάνεται. Στο οικογενειακό περιβάλλον το παιδί αποκτά τα πρώτα του βιώματα, διαμορφώνει τον χαρακτήρα του και οι γονείς και τα αδέρφια είναι τα πρόσωπα με τα οποία αναπτύσσει τους πρώτους στενούς συναισθηματικούς του δεσμούς.

Οι σχέσεις αυτές παίζουν σημαντικό ρόλο στην συναισθηματική του ανάπτυξη και είναι καθοριστικές για τα πρότυπα που αποκτά το παιδί για τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων. Αυτά τα πρότυπα θα αναπαράγει μεγαλώνοντας και στις σχέσεις του με τους συμμαθητές, τους φίλους και τις σχέσεις του με το άλλο φύλο.

oikogeneiakes stigmes

Το οικογενειακό περιβάλλον λοιπόν, πρέπει να είναι σταθερό και το παιδί να αισθάνεται ασφάλεια και στοργή μέσα σε αυτό.
Οι γονείς οφείλουν να αντιμετωπίζουν τα παιδιά με σεβασμό, να αφουγκράζονται τους προβληματισμούς τους και να αποτελούν πρόσωπα εμπιστοσύνης. Μεγαλώνοντας σε ένα τέτοιο περιβάλλον, το παιδί θα μάθει να εκφράζεται, να ακούει και να συναισθάνεται.

Οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνούν ότι τα παιδιά απορροφούν σαν σφουγγάρι ό,τι ακούνε και βλέπουν γύρω τους. Αυτοί είναι τα πρότυπα για τις αξίες που θα αποκτήσει το παιδί μεγαλώνοντας και για τον χαρακτήρα που θα διαμορφώσει.
Επίσης όταν δεν υπάρχει συμφωνία μεταξύ των γονέων ως προς τον τρόπο διαπαιδαγώγησης του παιδιού, το παιδί εκλαμβάνει διπλά μηνύματα και μαθαίνει να χειρίζεται τους γονείς του και τους γύρω του προκειμένου να πετύχει αυτό που θέλει.

eb1ac240 oikogeneia 2

Η υγιής ανάπτυξη των παιδιών ενισχύεται όταν τα παιδιά δημιουργούν υγιής σχέσεις μέσα σε ένα οικογενειακό περιβάλλον που τους επιτρέπει να εξερευνήσουν και να κατανοήσουν τον κόσμο. Ο χρόνος που αφιερώνεται στο παιχνίδι, στη συζήτηση, το τραγούδι και η αλληλεπίδραση με τους γονείς θεωρούνται καθοριστικά για την υγιή ανάπτυξή τους.

Μέσα από το περιβάλλον της οικογένειας το παιδί θα εκτεθεί στον αθλητισμό, το παιχνίδι στην ύπαιθρο και τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Και οι τρεις αυτοί παράγοντες είναι καθοριστικοί για την σωματική αλλά και ψυχική του υγεία.

kidshealthyeating 750x500 1

Το παιδί αλληλοεπιδρά με τα μέλη της οικογένειας και μέσα από τις σχέσεις που αναπτύσσει μαθαίνει να εμπιστεύεται, να κάνει φίλους, να επικοινωνεί… δηλαδή να αποκτά Κοινωνικές δεξιότητες. Ένα περιβάλλον που καλλιεργεί την κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού είναι ένα περιβάλλον στο οποίο παρέχονται στο παιδί ευκαιρίες να κατακτήσει ορισμένες δεξιότητες μέσω της επανάληψης, της εξάσκησης και της ανατροφοδότησης.

oikogenia

Όσους χειμώνες και καλοκαίρια κι αν μετράει κανείς, όταν ανήκει σε μια οικογένεια, ξέρει ότι έχει ένα ασφαλές μέρος να κουρνιάσει όταν όλα πάνε στραβά. ΄Όταν οι μέρες είναι σκοτεινές, θα  αγκαλιαστούμε, θα θυμηθούμε  ότι είναι το κέντρο της ζωής μας και όλα θα περάσουν. Κι αν έχεις την τύχη οι γονείς σου να βρίσκονται στη ζωή και να σε στηρίζουν, ξέρεις ότι ακόμη και στη μεγαλύτερη… πατάτα που θα κάνεις, εκείνοι θα βρίσκονται στο πλάι σου. Όσοι μεγαλώνουν  έχοντας για φίλους τ’ αδέρφια τους, έχουν την μεγάλη τύχη να έχουν πιστούς, αγαπημένους φίλους πάντα δίπλα τους. Το σύμπαν μπορεί να καταρρέει, αλλά αν έχεις μια οικογένεια που σ’ αγαπά, τότε δεν καταρρέει όλο -υπάρχει μια μικρή γωνίτσα του, που είναι ασφαλής.

Φράσεις για την αξία και τον ρόλο  της οικογένειας

  1. «Η οικογένεια δεν είναι σημαντικό πράγμα. Είναι τα πάντα» – Michael J. Fox.
  2. «Ο δεσμός που συνδέει την αληθινή σας οικογένεια δεν είναι δεσμός αίματος, αλλά σεβασμού και χαράς στη ζωή του άλλου » – Richard Bach.
  3. «Όταν οι οικογένειες είναι δυνατές και σταθερές, το ίδιο συμβαίνει και με τα παιδιά παρουσιάζοντας υψηλότερα επίπεδα ευημερίας και πιο θετικά αποτελέσματα »- Iain Duncan Smith.
  4. «Οικογένεια σημαίνει ότι κανείς δεν μένει πίσω ή ξεχασμένος » – David Ogden Stiers.
  5. «Οι οικογένειες είναι η πυξίδα που μας καθοδηγεί. Είναι η έμπνευση για να φτάσουμε σε μεγάλα ύψη και η άνεσή μας όταν παραπαίουμε περιστασιακά »- Brad Henry.
  6. «Ο μόνος βράχος που ξέρω ότι παραμένει σταθερός, ο μόνος θεσμός που ξέρω ότι λειτουργεί, είναι η οικογένεια» – Lee Lacocca.
  7. «Αγαπώ τα μέλη της οικογένειάς μου όπως είναι. Δεν προσπαθώ να αλλάξω κανέναν. Υπάρχει χώρος για όλους και νιώθουμε ευλογία που έχει ο ένας τον άλλον» – Louise Hay.
  8. «Η οικογένεια είναι ένα καταφύγιο σε έναν άκαρδο κόσμο» – Christopher Lasch.
  9. «Με κάθε δυνατό τρόπο, η οικογένεια είναι ένας σύνδεσμος με το παρελθόν μας, γέφυρα στο μέλλον μας» – Alex Haley.
  10. «Η οικογένειά σας και η αγάπη σας πρέπει να καλλιεργούνται σαν κήπος. Χρόνος, προσπάθεια και φαντασία πρέπει να επιστρατεύονται συνεχώς για να διατηρείται οποιαδήποτε σχέση ακμάζουσα και αναπτυσσόμενη» – Jim Rohn.
  11. «Το να έχεις ένα μέρος για να πας είναι ένα σπίτι. Το να έχεις κάποιον να αγαπάς – είναι οικογένεια. Το να έχεις και τα δύο – είναι ευλογία» – Donna Hedges.
  12. « Ευτυχισμένο σπίτι εκείνο, μέσα στο οποίο βρίσκονται ενωμένα η κούνια του παιδιού και η πολυθρόνα της γιαγιάς» – Victor Hugo.

Τι μπορεί να χωρίσει ένα παιδί από το να βλέπει την οικογένειά του;

Η οικογένεια λοιπόν αποτελεί σύστημα αναφοράς για το κάθε άτομο. Μέσα σε αυτή αποκτά μια ταυτότητα και υπάρχουν πρόσωπα σημαντικά για εκείνο με τα οποία αναπτύσσει τους πρώτους στενούς συναισθηματικούς δεσμούς.

Η οικογένεια όμως μπορεί να γίνει και πηγή άγχους και διλημμάτων όταν οι σχέσεις είναι αντιφατικές και μπερδεμένες. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι τα παιδιά είναι αυτά που συνήθως εμφανίζουν συμπτώματα για να εκφράσουν τη δυσλειτουργία της οικογένειας, ενώ στην εφηβεία, που είναι η περίοδος της αυτονόμησης και του αποχωρισμού, εμφανίζονται οι περισσότερες διαταραχές.

Οικογένειες με δυσλειτουργικούς τρόπους επικοινωνίας, συγκρούσεις και εντάσεις, συνήθως οδηγούν σε ψυχοπαθολογικές μορφές συμπεριφοράς στα παιδιά.

Η διεθνής διακήρυξη για τα δικαιώματα του παιδιού, νόμος κυρωμένος σε 190 χώρες, αναφέρει ρητά πως τίποτε δεν επιτρέπεται να στέκεται εμπόδιο ανάμεσα σε ένα παιδί και τους δικούς του και πρέπει να λαμβάνονται μέτρα με οποιοδήποτε κόστος για την επανένωση οικογενειών που έχουν χωριστεί.

 

48FFA910 810A 4552 9F16 1A6148D20489

Γιατί είμαστε οικογένεια

Για να αναδείξουμε αυτό το δικαίωμα, ας αντιστρέψουμε το νόμο και ας σκεφτούμε όλα εκείνα που επιτρέπεται να μπαίνουν ανάμεσα (στην κυριολεξία ανάμεσα) σε ένα παιδί και την οικογένειά του! Όπως ένα επιτραπέζιο, ένα διχτάκι του τένις, μια γαβάθα τηγανητές πατάτες ή ένα πανδύσκολο παζλ.

(το τραγούδι με το πιο μεγάλο ρεφρέν του κόσμου)

Κι αν μπουν βουνά αναμεσά μας;
θα τ’ ανέβουμε μέχρι την κορφή.
Κι αν μπουνε θάλασσες ανάμεσά μας;
Θα κολυμπήσουμε ως το ίδιο το νησί.
Κι αν γίνει πόλεμος κι αν πέσουν σφαίρες
Θα τις περάσουμε σφιχτά αγκαλιά τις μέρες
Κι αν ένα τοίχο για εμπόδιο μας υψώσουν
Θα περπατήσουμε ως τα τούβλα να τελειώσουν
Γιατί; Γιατί… Γιατί; Γιατί…
Γιατί είμαστε οικογένεια! Να γιατί!
Κι ο νόμος αναφέρει ρητώς
πώς τίποτα δεν μπαίνει ανάμεσά μας, εκτός:

Μια πίτσα τεράστια, σπέσιαλ με απ’ όλα
μια -γεμάτη κακάο ζεστό- κατσαρόλα

Ένα βιβλίο με λέξεις που σε στέλνουν ταξίδι
ένα ομαδικό επιτραπέζιο παιχνίδι

Του πινγκ πονγκ ή του τένις τεντωμένο διχτάκι
Με σετάκι τραπέζι, ρακέτες μπαλάκι

Μια πιατέλα πατάτες να σου φεύγουν τα μάτια
ένα δύσκολο παζλ τρεις χιλιάδες κομμάτια,

Κι αν μπουν βουνά αναμεσά μας;
θα τ’ ανέβουμε μέχρι την κορφή.
Κι αν μπουνε θάλασσες ανάμεσά μας;
Θα κολυμπήσουμε ως το ίδιο το νησί.
Κι αν γίνει πόλεμος κι αν πέσουν σφαίρες
Θα τις περάσουμε σφιχτά αγκαλιά τις μέρες
Κι αν ένα τοίχο για εμπόδιο μας υψώσουν
Θα περπατήσουμε ως τα τούβλα να τελειώσουν
Γιατί; Γιατί… Γιατί; Γιατί…
Γιατί είμαστε οικογένεια! Να γιατί!
Κι ο νόμος αναφέρει ρητώς
πώς τίποτα δεν μπαίνει ανάμεσά μας, εκτός:

Ένα μπολ μαρκαδόροι για να ζωγραφίσουμε
ένας τοίχος γλυκά, να τον πολιορκήσουμε

ή μια φωτιά που δεν καίει αλλά μόνο ζεσταίνει
μια παρέα που γύρω της τραγουδάει μαζεμένη

τίποτα δεν χωρίζει την οικογένειά μας
τον μπαμπά ή τη μαμά, τον παππού ή τη γιαγιά μας

το μικρό τ’ αδερφάκι μας που όταν έξω φυσάει
μας απλώνει το χέρι του και μας χαμογελάει…

Κι αν μπουν βουνά αναμεσά μας;
θα τ’ ανέβουμε μέχρι την κορφή.
Γιατί είμαστε οικογένεια. Να γιατί.

Οικογένεια Γουίλομπι (2020) / The Willoughbys

The Willoughbys 2

Είναι μαεστρία πραγματικά, να περνάς με πολύ ελαφρύ τρόπο, τα πιο δυσάρεστα γεγονότα που μπορεί να συμβαίνουν σε μία οικογένεια, όπως αυτά της παραμέλησης και κακοποίησης παιδιών.

Η Οικογένεια Γουίλομπι, αγγίζει αυτά τα δυσάρεστα θέματα, με έναν ήπιο και γλυκό τρόπο, που αντί να σε κάνει να στεναχωρηθείς, σε κάνει να χαμογελάς, πιστεύοντας ότι υπάρχει ελπίδα για όλους να αγαπηθούν και να πάρουν από τη ζωή, αυτό που αξίζει σε κάθε ανθρώπινο ον, οποιασδήποτε ηλικίας.
Τέσσερα αδερφάκια, ζουν και μεγαλώνουν σε ένα σπίτι με τους γονείς τους που τα αφήνουν νηστικά και δεν χάνουν ευκαιρία να τα τιμωρούν και να τα στέλνουν στο υπόγειο. Στοργή και χάδι, δεν έχουν λάβει ποτέ. Μια μέρα, αποφασίζουν πως δεν πάει άλλο και καταστρώνουν ένα πανούργο σχέδιο, που θα τους επιτρέψει να στείλουν τους γονείς τους διακοπές και να… μείνουν ορφανά!Στη συνέχεια, τα αδέλφια ξεκινούν μια περιπέτεια “υψηλής πτήσης” για να βρουν την αληθινή έννοια της οικογένειας.
Στην πορεία βέβαια, θα διαπιστώσουν πως το να είσαι ορφανό, δεν είναι και το καλύτερο πράγμα που μπορεί να σου συμβεί, αλλά ευτυχώς για αυτά, στη μεγάλη τους περιπέτεια, θα γνωρίσουν ανθρώπους που τα νοιάζονται πραγματικά και θέλουν το καλύτερο για εκείνα. Εν τέλει, θα καταφέρουν να πάρουν την αγάπη και τη σημασία που τους αξίζει, δημιουργώντας μία νέα, ξεχωριστή οικογένεια.
Τι θα έκανες αν οι γονείς σου δεν σε ήθελαν;

Δείτε την ταινία πατώντας στην παρακάτω εικόνα

The Willoughbys 9

Η ταινία παρακολουθεί 4 παραμελημένα αδέρφια που έχουν τρομερά εγωιστές γονείς να καταστρώνουν ένα σχέδιο να τους ξεφορτωθούν μια και καλή και να φτιάξουν μια δική τους, εντελώς δυσλειτουργική, οικογένεια. Θέλουν λοιπόν να τους στείλουν σε ριψοκίνδυνες διακοπές  για να ζήσουν τις δικές τους περιπέτειες, καθώς έχουν στερηθεί την αγάπη και τη φροντίδα των γονιών τους. Ακόμα και πράγματα εξίσου σημαντικά, όπως η τροφή. Γι’ αυτό και θέλουν να ζήσουν ως ορφανά.
Τα παιδιά γνωρίζουν στο δικό τους ταξίδι διάφορους χαρακτήρες, που τους δείχνουν αγάπη και παρέχουν σωστά γονεϊκά πρότυπα, η ταινία βρίθει ωστόσο αναφορών για δύσκολα ζητήματα, όπως ο θάνατος, η κακοποίηση και η παραμέληση παιδιών κ.ά.

 Βασισμένο στο βιβλίο της αγαπημένης συγγραφέα Λόις Λόουρι, ηταινία, εισέπραξε αμφιλεγόμενες κριτικές λόγω της καυτής της θεματολογίας. Το μήνυμα όμως είναι το εντελώς αντίθετο. Η ταινία  δηλαδή μιλά για το πραγματικό νόημα της αγάπης και της οικογένειας. 

τίτλο

Δημιουργείστε Φύλλα εργασίας για τους μαθητές σας….

Για να αναλύσετε την ταινία “The Willoughbys” και να αναπτύξετε φύλλα εργασίας, μπορείτε να εστιάσετε σε διάφορες πτυχές της ταινίας. Αυτά τα φύλλα εργασίας θα  βοηθήσουν τους μαθητές να ασχοληθούν με την ταινία “The Willoughbys” σε πολλαπλά επίπεδα, όπως ανάλυση πλοκής, μελέτη χαρακτήρων, εξερεύνηση θεμάτων και χαρακτήρων και δημιουργική έκφραση.
Μπορείτε να προσαρμόσετε αυτά τα φύλλα εργασίας για να ταιριάζουν σε διαφορετικά επίπεδα τάξης και μαθησιακούς στόχους.
Ακολουθούν μερικές ιδέες για φύλλα εργασίας:

Φύλλο εργασίας 1: Σύνοψη και ανάλυση πλοκής

Στόχος: Να κατανοήσουν και να αναλύσουν την πλοκή του “The Willoughbys”.

Σύνοψη ταινίας: Γράψτε μια σύντομη περίληψη της πλοκής της ταινίας. Συμπεριλάβετε τα κύρια γεγονότα, τις συγκρούσεις και τις λύσεις.

Ανάλυση χαρακτήρων: Επιλέξτε έναν κύριο χαρακτήρα από την ταινία και περιγράψτε τον ρόλο του στην ιστορία, την προσωπικότητά του και πώς αλλάζουν σε όλη την ταινία.

Αιτία και αποτέλεσμα: Προσδιορίστε τις βασικές σχέσεις αιτίου-αποτελέσματος στην πλοκή. Ποιες ενέργειες οδηγούν σε ορισμένες συνέπειες και πώς αυτές οδηγούν την ιστορία;

Χρονοδιάγραμμα συμβάντων: Δημιουργήστε ένα χρονοδιάγραμμα των σημαντικότερων γεγονότων της ταινίας. Συμπεριλάβετε την ανερχόμενη δράση, την κορύφωση και την ανάλυση.

Φύλλο εργασίας 2: Ανάλυση θεμάτων και μηνυμάτων

Στόχος: Να εξερευνήσετε τα θέματα και τα μηνύματα που μεταφέρονται στο “The Willoughbys”.

Αναγνώριση θεμάτων: Καταγράψτε τρία ή περισσότερα θέματα που πιστεύετε ότι υπάρχουν στην ταινία. Εξηγήστε γιατί επιλέξατε αυτά τα θέματα.

Ανάπτυξη χαρακτήρων και θέματα: Αναλύστε πώς η ανάπτυξη χαρακτήρων σχετίζεται με τα θέματα της ταινίας. Πώς οι ενέργειες και οι αλλαγές των χαρακτήρων αντικατοπτρίζουν τα θέματα;

Ερμηνεία μηνυμάτων: Συζητήστε τα μηνύματα ή τα μαθήματα ζωής που μεταφέρει η ταινία. Πώς σχετίζονται αυτά τα μηνύματα με τα θέματα που προσδιορίσατε;

Φύλλο εργασίας 3: Μελέτη χαρακτήρων

Στόχος: Η ανάλυση των χαρακτήρων στο “The Willoughbys”.

Προφίλ χαρακτήρων: Δημιουργήστε προφίλ για τους κύριους χαρακτήρες της ταινίας. Συμπεριλάβετε τα ονόματα, τις ηλικίες, τις προσωπικότητες και τους ρόλους τους στην ιστορία.

Σχέσεις χαρακτήρων: Εξερευνήστε τις σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων. Υπάρχουν συγκρούσεις, φιλίες ή οικογενειακές δυναμικές που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ιστορία;

Ανάπτυξη χαρακτήρων: Περιγράψτε πώς εξελίσσονται οι χαρακτήρες σε όλη την ταινία. Ποια γεγονότα ή εμπειρίες οδηγούν στην προσωπική τους ανάπτυξη ή αλλαγές;

Φύλλο εργασίας 4: Οπτικά και ακουστικά στοιχεία

Στόχος: Η ανάλυση των οπτικών και ακουστικών στοιχείων στο “The Willoughbys”.

Οπτικά στοιχεία: Προσδιορίστε και περιγράψτε το στυλ κινουμένων σχεδίων, τους χρωματικούς συνδυασμούς και τα οπτικά μοτίβα που χρησιμοποιούνται στην ταινία. Πώς συμβάλλουν αυτά τα στοιχεία στην αφήγηση;

Ήχος και μουσική: Αναλύστε τη χρήση του ήχου και της μουσικής στην ταινία. Πώς τα ηχητικά εφέ και το soundtrack ενισχύουν την εμπειρία και τα συναισθήματα του θεατή;

Φύλλο εργασίας 5: Δημιουργική γραφή

Στόχος: Να ενθαρρύνει τη δημιουργική σκέψη και έκφραση που σχετίζεται με το “The Willoughbys”.

Εναλλακτικό τέλος: Ζητήστε από τους μαθητές να γράψουν ή να συζητήσουν ένα εναλλακτικό τέλος της ταινίας. Πώς θα επηρεάσει η αλλαγή ενός βασικού γεγονότος τη συνολική ιστορία;

Ημερολόγιο χαρακτήρων: Ζητήστε από τους μαθητές να φανταστούν ότι είναι ένας από τους χαρακτήρες και να γράψουν ένα ημερολόγιο από τη δική τους οπτική γωνία, αναφέροντας λεπτομερώς τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σε όλη την ταινία.

Δημιουργήστε μια αφίσα: Ζητήστε από τους μαθητές να σχεδιάσουν μια αφίσα ταινίας που αποτυπώνει την ουσία του “The Willoughbys”. Ενθαρρύνετε τα να χρησιμοποιούν εικόνες και συνθήματα που αντιπροσωπεύουν τα θέματα και τους χαρακτήρες της ταινίας.

 

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Ανθρώπινα δικαιώματα, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 1 :ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ, Θεματική 3 :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ, Κινηματογραφική παιδεία, Ψηφιακή βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη. Ετικέτες: , , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.