13 Οκτωβρίου «Διεθνής Ημέρα Μείωσης των Φυσικών Καταστροφών»/ «Πρόληψη και Προστασία »

outlook bmvsoz3o

radiological emergencies 1024x320

Η «Διεθνής Ημέρα Μείωσης των Φυσικών Καταστροφών» καθιερώθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1989 και εορτάζεται κάθε χρόνο στις 13 Οκτωβρίου.

.Οι φυσικοί κίνδυνοι είναι κίνδυνοι, που αποδίδονται σε φυσικά φαινόμενα, τα οποία όταν εμφανίζονται αποτελούν απειλή για τους ανθρώπους, τις υποδομές και την οικονομία και το περιβάλλον και μπορούν να επιφέρουν την καταστροφή.

Η ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Αν και οι περισσότεροι είναι πολύ εύκολο να κατανοήσουμε ότι ο άνθρωπος είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπίσει τη μανία της φύσης και να κυριαρχήσει στη δύναμή της, ωστόσο μπορεί ο καθένας με τον τρόπο του να συμβάλλει για να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι καταστροφικές συνέπειες των φυσικών καταστροφών.
Σεισμοί, πλημμύρες ποταμών, κατολισθήσεις, εκρήξεις ηφαιστείων, ανεμοστρόβιλοι, ισχυρές βροχοπτώσεις και τσουνάμι πλήττουν τον πλανήτη από άκρη σε άκρη, αφήνοντας συχνά πίσω τους πολλά θύματα.

Δεν είναι ελάχιστες οι φορές που τα μέσα μαζικής ενημέρωσης μάς “κρούουν τον κώδωνα κινδύνου”  για τις τεράστιες καταστροφές που συμβαίνουν στον πλανήτη μας και τις επιπτώσεις τους στη ζωή όλων των κατοίκων του πλανήτη.

Αντίστοιχοι ανθρωπογενείς κίνδυνοι αποτελούν οι εκρήξεις μεγάλης κλίμακας, τα ατυχήματα/αστοχίες σε εργοστάσια παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, οι αστοχίες φραγμάτων, κ.α. Η πρόληψη, η ορθή διαχείριση και η βέλτιστη αντιμετώπιση των προαναφερθέντων κινδύνων αποτελούν σήμερα μεγάλες προκλήσεις παγκοσμίως.

Το μέγεθος των εκάστοτε καταστροφών δεν είναι εξ ολοκλήρου λόγω φυσικών φαινομένων, δεδομένου ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα μπορεί να επιδεινώσει ή να περιορίσει τον κίνδυνο, για παράδειγμα, μέσω της ανεπαρκούς προσοχής για το πού και το πώς γίνονται οι αναπτύξεις ή πώς οι φυσικοί πόροι αξιοποιούνται.
Οι καταστροφές είναι, επομένως, σύνθετα γεγονότα και το πρόβλημα της πρόληψης και του μετριασμού τους έχει πολλές πτυχές.

Ο αυξανόμενος παγκόσμιος πληθυσμός, η κλιματική αλλαγή, η ταχεία αστικοποίηση και η διεθνής αλληλεξάρτηση των οικονομιών, αυξάνουν την ευαισθησία μιας κοινωνίας έναντι φυσικών κινδύνων. Οι σεισμοί, οι πυρκαγιές, και οι πλημμύρες είναι μερικά μόνο παραδείγματα φυσικών κινδύνων που αποτελούν μείζονες προκλήσεις για την κοινωνία.
Ένα όμορφο Wordart από τον εκπαιδευτικό Βασίλη Παπαγιάννη, δάσκαλο στο 27ο Δημοτικό Σχολείο Τρικάλων θα δείτε  αν πατήσετε στην παρακάτω εικόνα:

mRP3UbYkjB GwE

Όταν η φύση θυμώνει, όποιος ξέρει γλιτώνει!!!

Η έλλειψη υποδομών σε πολλές χώρες, κυρίως στις φτωχές και αναπτυσσόμενες, έχουν ως αποτέλεσμα ο αριθμός των νεκρών σε παρόμοιες περιπτώσεις να ανεβαίνει δραματικά. Για το λόγο αυτό η συγκεκριμένη ημέρα έχει σκοπό να υπενθυμίσει σε όλους μας ότι «ποτέ δεν πρέπει να αφήνουμε τα πράγματα στην τύχη τους, έστω και εάν δεν μπορούμε να τιθασεύσουμε την αγριότητα της φύσης. Μπορούμε, όμως, να προστατευθούμε καλύτερα»!!!
Σκοπός της εκπαίδευσης είναι να διαμορφώσει ή και να αλλάξει την άποψη των παιδιών για τις φυσικές καταστροφές και τη συμπεριφορά τους απέναντι σε αυτές.

min petas ta palia soy pragmata charise ta se osoys echoyn anagki 1

Τα παιδιά αποτελούν μια από τις πιο ευάλωτες κατηγορίες πληθυσμού, καθώς οι εμπειρίες τους είναι περιορισμένες και επομένως οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να προφυλάξουν τη σωματική τους ακεραιότητα, τους είναι άγνωστοι. Κατά συνέπεια, είναι αναγκαίο τα παιδιά να εκπαιδεύονται από μικρή ηλικία και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αξιοποιώντας και τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες ως ψηφιακοί ιθαγενείς, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα επικίνδυνα φυσικά φαινόμενα, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες φυσικές καταστροφές. Είναι χρήσιμο να γνωρίζουν τα πιθανά πρόδρομα φαινόμενα μίας φυσικής καταστροφής, ώστε εγκαίρως να λαμβάνουν μέτρα προφύλαξης, καθώς και τις ενέργειες, που πρέπει να κάνουν ώστε να αντιμετωπίσουν την εκδήλωση και τις συνέπειες τέτοιων φυσικών καταστροφών.

 Εκπαιδευτικό υλικό

Μια εξαιρετική προσέγγιση του θέματος μπορούμε να δούμε στο παρακάτω πλήρες και προσιτό βίντεο, από την εκπαιδευτικό Σωτηρία Κίτσιου του 1ου Δημοτικού σχολείου Βόλου .

Πέρα από τη σημασία της αυτοπροστασίας, η εκπαίδευση για τον κίνδυνο καταστροφής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης συντελεί ώστε τα παιδιά να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στη διάσωση ανθρώπινων ζωών και την προστασία των μελών της κοινότητας όταν προκύψει ανάγκη. Η ενσωμάτωση της εκπαίδευσης του κινδύνου καταστροφής ως αναπόσπαστο τμήμα του σχολικού προγράμματος σπουδών, βοηθά να επιτευχθεί μεγαλύτερη συνειδητοποίηση για αυτά τα ζητήματα σε ολόκληρη την κοινωνία.


Παιχνίδια για τις Φυσικές καταστροφές 
 ΖευγάριαΕικόνες. 

Βίντεο για μικρές τάξεις – Δημοτικό

🐸Η Μπέρντι και ο κύριος Φρογκ έχουν κάτι να σας πουν…

Η εκπαιδευτικός Βασιλική Νίκα έχοντας υπόψη της μία σειρά βιβλίων για παιδιά από το Queensland της Αυστραλίας, ελεύθερα προσβάσιμα από όλους, σχετικά με τις καταστροφές και το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να τις διαχειριστούν, σκέφτηκε πως επειδή δεν υπήρχαν στα ελληνικά, μαζί με την ψυχολόγο Θάλεια Παπαδοπούλου μετέφρασαν και επιμελήθηκαν , εθελοντικά, αυτά τα βιβλία και μετά από συνεργασία με τους υπεύθυνους του Children’s Health Queensland Hospital and Health Service και είναι πια στο διαδίκτυο και στη γλώσσα μας.

📍Τα βιβλία μπορείτε να τα δείτε εδώ επιλέγοντας τη γλώσσα που σας ενδιαφέρει (και ελληνικά!):

 

👏Η πρόσβαση είναι ελεύθερη και μπορείτε να τα δουλέψετε με τους μαθητές σας.
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα
birbie

 

τίτλο2

Οι φυσικοί κίνδυνοι ταξινομούνται συνήθως με βάση την αιτία που τους προκαλεί και έτσι υποδιαιρούνται σε
Γεωλογικούς κινδύνους”,
” Υδρομετεωρολογικούς κινδύνους” και
“Βιολογικούς κινδύνους”.

Οι φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές προκαλούν μεγάλες ανθρώπινες και οικονομικές απώλειες: σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Επιδημιολογία των Καταστροφών (CRED), μόνο το 2008, περισσότεροι από 235.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, 214 εκατομμύρια άνθρωποι επηρεάστηκαν, ενώ το οικονομικό κόστος ανήλθε σε πάνω από 190 δισ. Δολάρια ΗΠΑ.

ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΔΩ


Πατήστε στο παράθυρο κλάτω δεξιά της εικόνας για να δείτε την παρουσίαση σε πλήρη προβολή.

ΠΟΙΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ;

Θανατηφόρες φυσικές καταστροφές ανά τον κόσμο.

τίτλο 29

ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ανοιχτή δραστηριότητα για τις φυσικές καταστροφές στην Ελλάδα. Στόχος της δραστηριότητας είναι να μελετηθούν οι συνέπειες των φυσικών καταστροφών στο περιβάλλον και τη ζωή των ανθρώπων και να προταθούν μέτρα, προκειμένου να μειωθεί ο καταστρεπτικός τους αντίκτυπος. Πιο αναλυτικά, μέσα από άρθρα εφημερίδων, περιγράφονται κάποιες φυσικές καταστροφές που έπληξαν την Ελλάδα από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και σήμερα (πυρκαγιές, πλημμύρες, κατολισθήσεις, σεισμοί, εκρήξεις ηφαιστείων). Για μεγαλύτερη εμβάθυνση, στο μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνονται, επίσης, σύντομα αποσπάσματα βίντεο, κυρίως από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ, για τα αντίστοιχα φαινόμενα

Οι αναπτυσσόμενες χώρες υφίστανται το μεγαλύτερο κόστος όταν συντελεστεί κάποια καταστροφή: υφίστανται περισσότερο από το 95% των θανάτων και οι απώλειες που οφείλονται σε φυσικές καταστροφές είναι 20 φορές μεγαλύτερες (ως ποσοστό του ΑΕΠ) στις αναπτυσσόμενες χώρες σε σχέση με τις ανεπτυγμένες χώρες (σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα).

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ;

Δεν μπορούμε να προβλέψουμε πολλούς από τους κινδύνους (ιδίως τους φυσικούς κινδύνους) αλλά υπάρχουν ορισμένοι τρόποι για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου της καταστροφής, ιδίως εάν οι χώρες μοιραστούν την καλύτερη διεθνή εμπειρία σε θέματα διαχείρισης εκτάκτων περιστατικών.

 

Μαθαίνοντας για την πρόληψη καταστροφών.

Το πρόγραμμα ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ αποβλέπει στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών εργαλείων, τα οποία θα εκπαιδεύουν τους μαθητές για τις αίτιες δημιουργίας φυσικών καταστροφών, τις επιπτώσεις τους τόσο στο φυσικό όσο και στο ανθρωπογενές περιβάλλον, αλλά και για τα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης των συνεπειών τους. Παράγεται υλικό τόσο σε έντυπη μορφή όσο και, κυρίως, σε ψηφιακή μορφή, με στόχο την ενσωμάτωση και αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στο εκπαιδευτικό σύστημα, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης του Νέου Σχολείου.

Στόχοι του έργου

Το έργο συμβάλλει ιδιαίτερα στους στόχους του νέου και ιδιαίτερα του ψηφιακού σχολείου με την παραγωγή και ελεύθερη διάθεση εκπαιδευτικού υλικού και εργαλείων σε θέματα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών και σεισμών, γνωστικά αντικείμενα μη θεσμοθετημένα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη δημιουργίας υλικού στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών.

Αναζητήστε το εκπαιδευτικό υλικό του έργου Δευκαλίων πατώντας στην παρακάτω εικόνα

τίτλο 44

Το παρακάτω υλικό αυτό δημιουργήθηκε από σε συνεργασία της Unicef Και του Ο.Η.Ε. -UNISDR



Λήψη αρχείου

Εκπαιδευτική ταινία για προστασία από έντονα καιρικά φαινόμενα

Εσύ ξέρεις πως να προστατευτείς;



Λήψη αρχείου


Φυσικές καταστροφές και κλιματική αλλαγή

Οι φυσικές καταστροφές, όπως οι πλημμύρες, οι τυφώνες, οι πυρκαγιές και οι σεισμοί, αποτελούν άμεσο αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής.

Η αύξηση της θερμοκρασίας της Γης οδηγεί σε εκτεταμένες ξηρασίες και ακραία καιρικά φαινόμενα, αυξάνοντας τον κίνδυνο πυρκαγιάς. Οι υψηλότερες θερμοκρασίες ενθαρρύνουν επίσης τη δημιουργία ισχυρών τυφώνων και των συνεπαγόμενων πλημμυρών. Οι αλλαγές στην κλιματική ισορροπία μπορούν επίσης να προκαλέσουν σεισμούς και από την άλλη πλευρά του πλανήτη.

Οι ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως η αποψίλωση των δασών και οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, επιδεινώνουν αυτά τα προβλήματα, αυξάνοντας τη συχνότητα και την ένταση των φυσικών καταστροφών.

Κλιματική αλλαγή

Η κλιματική αλλαγή απαιτεί παγκόσμια συνεργασία για τη μείωση των ανθρωπογενών εκπομπών και την προστασία του περιβάλλοντος, προκειμένου να προστατεύσουμε τον πλανήτη και τις ζωές των ανθρώπων.

Μπορείς να φανταστείς ένα μέλλον στο οποίο τα παιδιά δεν θα ξέρουν τι είναι οι εποχές και δεν θα μπορούν να τρώνε τ’ αγαπημένα τους φρούτα; Μπορείς να φανταστείς τις πολικές  αρκούδες, τα δελφίνια και τα πουλιά να στέκονται μόνο ως αναμνήσεις στα ράφια των μουσείων; Όλα όσα θεωρούμε δεδομένα και αποτελούν κομμάτι μιας αλυσίδας που εξασφαλίζει το παρόν και το μέλλον μας, απειλούνται.

Η κλιματική αλλαγή μας απειλεί!

Τι είναι όμως η κλιματική αλλαγή; Πότε εμφανίστηκε πρώτη φορά, τι την προκαλεί, τι συνέπειες έχει και τι πρέπει να κάνουμε για να την αποτρέψουμε;

Ας ανατρέξουμε στο παρακάτω βίντεο από τον ιστοχώρο Το Σακίδιο όπου θα προσπαθήσουμε να βρούμε τις απαντήσεις στα σημαντικά αυτά ερωτήματα.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ VIDEO

 

Το video «Κλιματική αλλαγή-Πώς θα είναι η ζωή σε μερικά χρόνια;» εντάσσεται στην κατηγορία “Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ”.

Μπορεί να λειτουργήσει ως αυτόνομο πληροφοριακό υλικό και ως αφόρμηση σε σχέδια εργασίας που αφορούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αλλά και άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως πχ. στη Γεωγραφία Ε ‘ Δημοτικού-Καιρός, κλίμα και ανθρώπινες δραστηριότητες-Κλιματικές αλλαγές

Ακόμη μπορεί να αξιοποιηθεί, ως αφορμή για παρέμβαση, για την Διεθνή Ημέρα Μείωσης Φυσικών Καταστροφών-13 Οκτωβρίου

 

 Οι δραστηριότητες αξιοποίησης του βίντεο είναι ενδεικτικές και αντικατοπτρίζουν την οπτική των δημιουργών. Καθώς κάθε τάξη έχει τις ιδιαιτερότητες που την καθιστούν μοναδική, οι δραστηριότητες μπορούν να τροποποιηθούν ή να προσαρμοστούν ανάλογα.

Πιο συγκεκριμένα το video μπορεί ν’ αξιοποιηθεί:

  1. Ως μέρος διαθεματικών projects Δημοτικού για την ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της κριτικής σκέψης, μέσω της διερεύνησης και ενασχόλησης με πραγματικό παγκόσμιο περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόβλημα.
  2. Ως ενισχυτικό υλικό σε γνωστικά αντικείμενα αναλυτικού προγράμματος σπουδών Πχ. Γλώσσα, Γεωγραφία, Μελέτη Περιβάλλοντος,Πληροφορική, Εικαστικά
  3. Στη θεματική των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υποθεματική: Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

Λέξεις κλειδιά: κλίμα, κλιματική αλλαγή, οικολογική συνείδηση, ανακύκλωση, βιώσιμη ανάπτυξη, φυσικές καταστροφές: πρόληψη & προστασία, παγκόσμια κληρονομιά.

 

Οι Δραστηριότητες που ακολουθούν στα φύλλα εργασίας έχουν στόχο τα παιδιά:

-Να μάθουν τι είναι η κλιματική αλλαγή, η κλιματική μεταβλητότητα,  να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.

-Ν΄ αναζητήσουν τις αιτίες και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, μέσα από ευχάριστες, παιγνιώδους μορφής δραστηριότητες.

-Να σκεφτούν κριτικά πάνω στα δεδομένα, ν ανασκευάσουν πιθανές λανθασμένες απόψεις και να προτείνουν λύσεις.

-Να βρουν τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος και ν’ αναλάβουν δράση, αλλάζοντας την καθημερινή τους πρακτική.

-Να αναγνωρίσουν τις φυσικές καταστροφές και τη σύνδεσή τους με την κλιματική αλλαγή.

-Να μάθουν για τον τρόπο αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών και ιδιαίτερα των πλημμυρών.

-Να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους για τις φυσικές καταστροφές

Τα φύλλα εργασίας για τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ και τα projects ΕΔΩ



Λήψη αρχείου

Πώς προετοιμάζομαι για έναν σεισμό; – Παρουσίαση

Πώς προετοιμάζομαι για έναν σεισμό; Αρχείο 

 



Λήψη αρχείου

 

Τι πρέπει να κάνω κατά τη διάρκεια ενός σεισμού; Παιχνίδι


Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία υλικό από το ΙΕΠ

τίτλο 45

 

Οι συνέπεις από τις πυρκαγιές

Ας βοηθήσουμε κι εμείς τη συμπαθητική αρκούδα που εικονίζεται στο σήμα του WWF και ας προστατεύσουμε τα ελληνικά δάση από τις πυρκαγιές. Να τι μπορούμε να κάνουμε:

1 Δεν πετάμε αναμμένα τσιγάρα, γυαλιά και άλλα σκουπίδια, καθώς συχνά προκαλούν μικροεστίες που μπορεί να εξελιχθούν σε καταστροφικές πυρκαγιές. Δεν αφήνουμε γυαλιά ή άλλα σκουπίδια που μπορεί να προκαλέσουν ή να βοηθήσουν την εξάπλωση της φωτιάς. Γι’ αυτό, αλλά και για λόγους σεβασμού προς το φυσικό περιβάλλον, πρέπει πάντα να παίρνουμε μαζί μας τα σκουπίδια μας.

2 Δεν ανάβουμε φωτιές στην ύπαιθρο, για να δημιουργήσουμε ατμόσφαιρα για την παρέα ή να ζεστάνουμε το πρόχειρο φαγητό που έχουμε φέρει μαζί μας. Αν κάνουμε το λάθος να ανάψουμε φωτιά, δεν πρέπει να φύγουμε μέχρι να σβήσει και ο τελευταίος σπινθήρας. Ο κίνδυνος αναζωπύρωσης είναι πολύ μεγάλος.
Αποθαρρύνουμε όσους δούμε να το κάνουν και ειδοποιούμε άμεσα την Πυροσβεστική για όποια τέτοια δραστηριότητα εντοπίζουμε. Δεν ξεχνάμε ότι το άναμμα φωτιάς την αντιπυρική περίοδο (Μάιος-Οκτώβριος) απαγορεύεται από τον νόμο.

3 Αποφεύγουμε όλες εκείνες τις εργασίες στην ύπαιθρο που ενέχουν κίνδυνο πυρκαγιάς, όπως κάψιμο ξερών χόρτων, οξυγονοκολλήσεις, χρήση τροχού ή άλλου εργαλείου που δημιουργεί σπινθήρες κλπ.

4 Ειδοποιούμε άμεσα την Πυροσβεστική (τηλέφωνο: 199) για οποιαδήποτε εστία φωτιάς, καπνό ή ακόμη και μυρωδιά πέσει στην αντίληψή μας. Δεν επαναπαυόμαστε ότι το έχει κάνει ή θα το κάνει κάποιος άλλος. Η έγκαιρη επέμβαση είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης της φωτιάς και εξαρτάται εν πολλοίς από εμάς.
Όταν καλέσουμε το 199, το Συντονιστικό Κέντρο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, πρέπει να δώσουμε τα εξής στοιχεία:

  • Ακριβή θέση της πυρκαγιάς.
  • Μέγεθος και κατεύθυνση της πυρκαγιάς.
  • Τρόπο πρόσβασης των πυροσβεστικών οχημάτων.
  • Χαρακτηριστικά καύσης (αν η φωτιά καίει γρήγορα, αργά, τοπικά) και είδος βλάστησης.
  • Όνομα και τηλέφωνο.
τίτλο 32

Πώς σταματούν οι πυρκαγιές

Οι πυροσβέστες μάχονται με τις φλόγες στερώντας τους ένα ή περισσότερα από τα βασικά στοιχεία του τριγώνου της φωτιάς. Μια παραδοσιακή μέθοδος είναι η κατάσβεση των υπαρχουσών πυρκαγιών με νερό και επιβραδυντικά πυρκαγιάς ψεκασμού. Οι πυροσβέστες εργάζονται επίσης μερικές φορές σε ομάδες, που συχνά ονομάζονται hotshots , για να καθαρίσουν τη βλάστηση από τη γη γύρω από μια φωτιά για να την περιορίσουν και τελικά να την λιμοκτονήσουν από καύσιμα. Οι εκτάσεις γης που προκύπτουν ονομάζονται αντιπυρικές ζώνες .

Οι πυροσβέστες μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν ελεγχόμενη καύση, δημιουργώντας αντίστροφα πυρκαγιά, για να σταματήσουν μια πυρκαγιά. Αυτή η μέθοδος περιλαμβάνει την καταπολέμηση της φωτιάς με φωτιά. Αυτές οι προδιαγεγραμμένες —και ελεγχόμενες— πυρκαγιές απομακρύνουν τα χαμόκλαδα  και τα απορρίμματα από ένα δάσος, στερώντας από καύσιμα από μια κατά τα άλλα μαινόμενη πυρκαγιά.

Οφέλη από τις πυρκαγιές

Έχει διαπιστωθεί ότι οι δασικές πυρκαγιές μπορεί να συμβάλουν θετικά στη φυσική ανανέωση και αύξηση της βιοποικιλότητας των δασικών οικοσυστημάτων και αρνητικά, προκαλώντας την πλήρη υποβάθμιση τους, όταν οι πυρκαγιές είναι επαναλαμβανόμενες σε μικρά σχετικά χρονικά διαστήματα στον αυτό τόπο

Αν και μπορεί να είναι επικίνδυνες για τον άνθρωπο, οι φυσικές πυρκαγιές διαδραματίζουν αναπόσπαστο ρόλο στη φύση . Με την καύση νεκρών ή αποσυντιθέμενων υλών, μπορούν να επιστρέψουν στο έδαφος τα παγιδευμένα διαφορετικά θρεπτικά συστατικά. Λειτουργούν επίσης ως απολυμαντικό, αφαιρώντας φυτά που μολύνονται από ασθένειες και επιβλαβή έντομα από ένα οικοσύστημα.

Οι πυρκαγιές λεπταίνουν τα δάση και τα χαμόκλαδα, επιτρέποντας στο ηλιακό φως να φτάσει στο δάσος και να αναπτυχθεί μια νέα γενιά δενδρυλλίων. Στην πραγματικότητα, ορισμένα είδη δέντρων, όπως οι σεκόγια , βασίζονται στη φωτιά για να ανοίξουν ακόμη και οι σπόροι τους.

Ο κύκλος όμως  υποβάθμισης των δασών ξεκινά με τις πρώτες πυρκαγιές που αρχικά οδηγούν στη μετατροπή τους σε θαμνοτόπους και συνεχιζόμενος ανεξέλεγκτα, οδηγεί σύντομα στην τέλεια υποβάθμιση της παραγωγικής ικανότητας του τόπου, με τελική κατάληξη την ερημοποίηση.

Είναι εύλογη λοιπόν η ανησυχία που υπάρχει και η σημασία που δίνεται στο πρόβλημα των δασικών πυρκαγιών, με δεδομένο μάλιστα ότι περισσότερο από το 10% της έκτασης της χώρας μας καλύπτεται σήμερα από άγονες και βραχώδεις εκτάσεις, γεγονός οφειλόμενο κατά μεγάλο μέρος στην επανάληψη του κύκλου των πυρκαγιών. Οι δασικές πυρκαγιές προξενούν απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και στο φυσικό περιβάλλον αλλά και οικονομική ζημία.

Τι να κάνετε σε μια πυρκαγιά

Γενικές αρχές πυροπροστασίας & πυρόσβεσης

  • Όταν η πυρκαγιά είναι μεγάλη, προσβάλλουμε μόνο τα νώτα του μετώπου, γιατί με αυτότ ον τρόπο είμαστε ασφαλείς (αφού βρισκόμαστε στο καμένο μέρος και δε μας ενοχλεί ο καπνός και η θερμότητα). Μόνο όταν η φωτιά είναι μικρή την προσβάλλουμε από μπροστά.
  • Προσπαθούμε να φτιάξουμε μια αντιπυρική ζώνη αφαιρώντας όλη την καύσιμη ύλη μέχρι να αποκαλυφθεί το έδαφος. Το αναφλέξιμο υλικό (κορμοί, κλαδιά κ.λπ.) ρίχνεται στη φωτιά ή απομακρύνεται από την αντιπυρική ζώνη.
  • Ο μεγαλύτερος κίνδυνος προέρχεται από καύτρες που εκτινάσσονται μπροστά από τη φωτιά, δημιουργώντας καινούρια μέτωπα που μας κυκλώνουν.
  • Όταν η πυρκαγιά βρίσκεται σε έδαφος με κλίση, καίει με μεγαλύτερη ένταση και ταχύτητα προς τα πάνω παρά προς τα κάτω. Όμως κορμοί δένδρων που κατρακυλούν φλεγόμενοι μπορεί να δημιουργήσουν νέες εστίες.

Οι πυρκαγιές καταστρέφουν οτιδήποτε βρεθεί στο πέρασμά τους.  Αν και είναι δύσκολο να σταματήσουν, υπάρχουν πολλά βήματα που μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις πυρκαγιές για να περιορίσουν τη ζημιά τους.

Πριν:

  • Εάν γνωρίζετε ότι μια πυρκαγιά ταξιδεύει προς την περιοχή σας, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να φύγετε. Αμέσως.
  • Εάν ζείτε σε περιοχή επιρρεπής σε πυρκαγιές, είναι καλύτερο να προετοιμαστείτε για αυτήν την πορεία δράσης εκ των προτέρων. Έχετε στο μυαλό σας ένα σχέδιο εκκένωσης και ένα κουτί με προμήθειες έκτακτης ανάγκης ήδη συσκευασμένες κατά τη διάρκεια της περιόδου πυρκαγιάς.
  • Κρατήστε τα ξερόχορτα τα ζιζάνια και άλλα πιθανά καύσιμα κομμένα στην ιδιοκτησία σας, ειδικά γύρω από το σπίτι σας.
  • Απομακρύνετε τις ψησταριές, τις δεξαμενές προπανίου ή άλλα εύφλεκτα υλικά που μπορεί να υπάρχουν στην αυλή σας.
  • Κλείστε όλες τις πόρτες και τα παράθυρα και γεμίστε τους νεροχύτες, τις μπανιέρες και άλλα δοχεία με νερό για να αποτρέψετε τη φωτιά.
  • Κλείστε την παροχή φυσικού αερίου, προπανίου ή μαζούτ.
  • Όταν αγοράζετε ένα σπίτι σε μια περιοχή επιρρεπή σε πυρκαγιές, προσπαθήστε να αποφύγετε γειτονιές σε πλαγιές που είναι απότομες ή άγονες από βλάστηση. Αν και μερικοί άνθρωποι φοβούνται ότι τα σπίτια κοντά σε θάμνους είναι πιο πιθανό να καούν, αυτό δεν συμβαίνει απαραίτητα.  Αντίθετα, ένα τοπίο χωρίς βλάστηση μπορεί να είναι ο τέλειος διάδρομος για να φέρουν οι άνεμοι χόβολη, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες απειλές για τα σπίτια κατά τη διάρκεια μιας δασικής πυρκαγιάς

Αν το σπίτι μας βρίσκεται κοντά στη δασική πυρκαγιά, θα πρέπει:

  • Να κλείσουμε αμέσως όλα τα παράθυρα και τις πόρτες και να θέσουμε εκτός λειτουργίας τα συστήματα εξαερισμού ή κλιματισμού. Αν υπάρχει τζάκι του οποίου η καμινάδα δεν έχει καλυφθεί με πλέγμα, πρέπει να κλείσουμε το “τάμπερ”.
  • Να ενημερώσουμε με πλήρη και ακριβή στοιχεία το Συντονιστικό Κέντρο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, στο 199.
  • Να καταβρέξουμε όλα τα εύφλεκτα μέρη στο εξωτερικό του σπιτιού (ξύλινα κουφώματα, ξερή βλάστηση κ.ά.). Αν υπάρχει αυτόματο σύστημα ποτίσματος, να το θέσουμε σε λειτουργία κι επίσης να καταβρέξουμε το χώρο γύρω από το σπίτι.
  • Να ανοίξουμε την πόρτα του κήπου για να διευκολύνουμε την πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων και να παρκάρουμε το αυτοκίνητο μας όσο το δυνατόν πιο μακριά από εύφλεκτα υλικά.
  • Το βρέξιμο της στέγης σας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου να καεί από  κάρβουνα που θα έρθουν  από τον αέρα. Στην πραγματικότητα, μερικοί άνθρωποι σε περιοχές που είναι επιρρεπείς στη φωτιά εγκαθιστούν ακόμη και ψεκαστήρες στην ταράτσα για αυτόν τον σκοπό.
  • Εάν δεν μπορείτε να φύγετε καθώς πλησιάζει η φωτιά, καλέστε για βοήθεια. Στη συνέχεια, φορέστε μια μάσκα προσώπου ή καλύτερα, έναν αναπνευστήρα N95 για να μειώσετε την εισπνοή καπνού και σωματιδίων.
  • Για να επιχειρήσουμε να εγκαταλείψουμε την περιοχή πρέπει η διαφυγή να είναι πλήρως εξασφαλισμένη – η πιθανότητα να επιβιώσουμε μέσα σε ένα αυτοκίνητο που είναι περικυκλωμένο από καπνούς και φλόγες είναι μικρή. Επομένως πρέπει να επιλέξουμε μια διαδρομή η οποία δε θα επηρεαστεί από τη θερμότητα ή τους καπνούς σε κανένα σημείο της και να οδηγήσουμε ήρεμα και με μικρή ταχύτητα. Αν παρά τους υπολογισμούς μας βρεθούμε στο πέρασμα της πυρκαγιάς, πρέπει να παραμείνουμε μέσα στο αυτοκίνητο, να κλείσουμε τα παράθυρα και να ανάψουμε τα φώτα του αυτοκινήτου για να μας εντοπίσουν πιο εύκολα τα αεροπλάνα και τα οχήματα της Πυροσβεστικής.
  • Αν έχει διαταχθεί εκκένωση της περιοχής, πρέπει να ακολουθήσουμε πιστά τις οδηγίες και τις διαδρομές που έχουν δοθεί.
  • Αν δεν είναι δυνατή η απόλυτα ασφαλής διαφυγή μας, πρέπει όταν πλησιάσει η πυρκαγιά να καταφύγουμε στο εσωτερικό του σπιτιού, κλείνοντας όλες τις χαραμάδες με βρεγμένα πανιά, τα οποία διατηρούμε υγρά. Η ποσότητα των τοξικών καπνών μέσα σε ένα οικοδόμημα είναι μικρή ακόμα κι έπειτα από έκθεση στους καπνούς επί μισή ώρα.
  • Μετά το πέρασμα της πυρκαγιάς σβήνουμε αμέσως τις μικροεστίες που παραμένουν(χρησιμοποιώντας νερό, χώμα, βρεγμένα πανιά ή κλαδιά).
  • Μετά το σβήσιμο της πυρκαγιάς ο κίνδυνος αναζωπύρωσης είναι πολύ μεγάλος και οι επόμενες είκοσι τέσσερις ώρες είναι οι πιο κρίσιμες. Γι’ αυτό, χρειάζεται επιτήρηση της περιοχής.

Στη διάρκεια:

Ο άνεμος που δυναμώνει και αλλάζει κατεύθυνση μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα επικίνδυνος. Γι’ αυτό, πρέπει πάντα να γνωρίζουμε πού βρίσκεται η κοντινότερη αντιπυρική ζώνη ή να έχουμε εντοπίσει ασφαλείς διαδρομές διαφυγής. Η ταχύτητα των δασικών πυρκαγιών είναι μεγάλη: φτάνει κατά μέσο όρο τα 20-50 μέτρα το λεπτό.  Αν παγιδευτούμε σε μια δασική πυρκαγιά, θα πρέπει

  • Να μην καταληφθούμε από πανικό.
  • Εάν μπορείτε ακόμα να φύγετε, φύγετε.
  • Ακούστε για ειδοποιήσεις έκτακτης ανάγκης.
  • Εάν δεν μπορείτε να φύγετε, μείνετε μέσα. Πηγαίνετε στο πιο ασφαλές κτίριο ή δωμάτιο με τα χαμηλότερα επίπεδα καπνού. Σκύψτε χαμηλά για τον καλύτερο αέρα. Εάν δεν έχετε μάσκα, αναπνεύστε μέσα από ένα βρεγμένο πανί.
  • Πρέπει να αποφύγουμε την εισπνοή καπνού.
  • Αν η πυρκαγιά συμβεί ενώ είστε έξω από το σπίτι , προσπαθήστε να βρείτε μια υδάτινη μάζα για να σκύψετε. Εάν δεν μπορείτε, βρείτε ένα μέρος με τη λιγότερη βλάστηση και ξαπλώστε χαμηλά, σκεπαστείτε με βρεγμένες κουβέρτες, ρούχα ή χώμα, αν είναι δυνατόν.
  • Προσπαθούμε να προφυλαχτούμε από τη θερμική ακτινοβολία, η οποία προκαλεί καταβολή δυνάμεων και αποπληξία. Για να αποφύγουμε την ακτινοβολία μπορούμε να καταφύγουμε σε κάποιο κοίλωμα του εδάφους, πίσω από βράχια, κορμούς δέντρων ή οχήματα. Δεν πρέπει να καταφύγουμε σε φρεάτια ή σπηλιές, γιατί, εκεί το οξυγόνο μπορεί να έχει καταναλωθεί.
  • Προτιμούμε να μην τρέχουμε, εκτός αν η δίοδος διαφυγής είναι απόλυτα εξασφαλισμένη. Σε κάθε περίπτωση, κινούμαστε σε κατεύθυνση αντίθετη από εκείνη του μετώπου της πυρκαγιάς.
  • Πολλές φορές ίσως είναι αναγκαίο να  επιχειρήσουμε να περάσουμε στην καμένη περιοχή. Για το σκοπό αυτό επιλέγουμε μια θέση του μετώπου της πυρκαγιάς όπου οι φλόγες δεν ξεπερνούν στο ύψος το 1,5 μέτρο και σε πλάτος τα 9 μέτρα. Σκεπάζουμε τα εκτεθειμένα μέρη του σώματος μας όσο το δυνατόν καλύτερα και, αφού πάρουμε βαθιές εισπνοές, περνάμε όσο το δυνατόν ταχύτερα. Προσοχή: Αν είμαστε με άλλα άτομα, πρέπει οπωσδήποτε να κρατιόμαστε από το χέρι τη στιγμή που θα περάσουμε τις φλόγες.
  • Αν οι φλόγες είναι πολύ ψηλές και δεν μπορούμε να περάσουμε στην καμένη έκταση, πρέπει να δημιουργήσουμε μόνοι μας μια αντιπυρική λωρίδα καίγοντας μια περιοχή και να εισέλθουμε σε αυτήν.
  • Αν δεν προλαβαίνουμε να διαφύγουμε, πρέπει να πέσουμε κάτω μπρούμυτα. Η πιθανότητα επιβίωσης σε αυτή τη θέση είναι μεγαλύτερη απ’ ό,τι αν μείνουμε όρθιοι.

Μετά:

  • Μην επιστρέψετε μέχρι να σας δοθούν οδηγίες.
  • Ακούστε τις αρχές πριν πιείτε νερό από την περιοχή.
  • Αποφύγετε αντικείμενα που είναι καυτά, καπνιστά ή απανθρακωμένα.
  • Στείλτε μήνυμα σε φίλους και συγγενείς, αλλά μην τηλεφωνήσετε. Οι γραμμές μπορεί να είναι απασχολημένες.
  • Φορέστε μάσκα προστασίας από τη σκόνη και  δείτε και καταγράψτε  τις υλικές ζημιές.
  • Προσοχή στον κίνδυνο πλημμύρας, καθώς τα δέντρα και η προστατευτική βλάστηση μπορεί να έχουν αφαιρεθεί, αφήνοντας  χαλαρό το έδαφος. Πατήστε στις  παρακάτω εικόνες για να δείτε υλικό και για τις άλλες φυσικές καταστροφές από το Weather Wiz Kids και το National Geographic

 

Πρόληψη της διάδοσης των πυρκαγιών σε οικοδομήματα που βρίσκονται μέσα σε δάσος

FF1 600x450

Για την αποφυγή της μετάδοσης μιας δασικής πυρκαγιάς σε σπίτια ή άλλα οικοδομήματα, που βρίσκονται μέσα ή κοντά σε δάσος, θα πρέπει να ακολουθούνται οι παρακάτω βασικές αρχές:

  • Η εξωτερική κατασκευή του οικοδομήματος πρέπει να είναι από ανθεκτικά στη φωτιά υλικά.
  • Δε θα πρέπει να χρησιμοποιούνται εξωτερικό μέρος στο του οικοδομήματος υλικά όπως το πισσόχαρτο, το πλαστικό κλπ. Τα ξύλινα εξωτερικά μέρη θα πρέπει να επαλείφονται ή να εμποτίζονται με κατάλληλο αντιπυρικό υγρό, που επιβραδύνει την ανάφλεξη. Η επάλειψη θα πρέπει να επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του αντιπυρικού υγρού.
  • Να μην υπάρχουν γύρω από το οικοδόμημα, σε θέσεις που μπορεί να επηρεασθούν από την πυρκαγιά, εύφλεκτα υλικά όπως σκουπίδια, ξύλα, δεξαμενές πετρελαίου κλπ. Τα υλικά αυτά θα πρέπει να βρίσκονται μέσα σε πυράντοχη κατασκευή, αντοχής τουλάχιστον 30 λεπτά.
  • Να καθαρίζονται τακτικά (ανά 15νθήμερο περίπου) η αυλή και η στέγη του οικοδομήματος από πευκοβελόνες, ξερά φύλλα, χόρτα κλπ. Τα υλικά αυτά θα πρέπει να απομακρύνονται και αν αυτό δεν είναι δυνατό, να θάβονται στο έδαφος και σε βάθος τουλάχιστον 200m.
  • Τα δένδρα και οι θάμνοι γύρω από το σπίτι θα πρέπει να κλαδεύονται και να καθαρίζονται τακτικά από τυχόν υπάρχοντα ξερά κλαδιά. Κλαδιά που εφάπτονται ή βρίσκονται πάνω από τη στέγη, θα πρέπει να κόβονται.
  • Να τοποθετείται μάντρα από άκαυστα υλικά, πάνω από την οποία θα υπάρχει συρματόπλεγμα με μικρό άνοιγμα βρόχων.
  • Να υπάρχουν στην αυλή μία ή περισσότερες βρύσες με λάστιχο, το μήκος του οποίου να μπορεί να καλύψει οποιοδήποτε σημείο της αυλής και του οικοδομήματος
  • Όταν υπάρχει πισίνα ή άλλη δεξαμενή νερού, να υπάρχει αντλία νερού, που κινείται με μηχανή εσωτερικής καύσης για τη χρήση του νερού στην πυρόσβεση.
  • Εργοστάσια ή άλλα οικοδομήματα, που καλύπτονται από μόνιμο υδροδοτικό πυροσβεστικό δίκτυο, θα πρέπει να προβλέπουν πυροσβεστικές φωλιές στο εξωτερικό του κτιρίου.
  • Τα ανοίγματα εξαερισμού κλπ, που δεν είναι δυνατό να κλείσουν, να φράσσονται με χοντρό και πυκνό μεταλλικό πλέγμα.

 

Πατήστε στις παρακάτω εικόνες για να δείτε υλικό από το WizKids και το National Geographic

τίτλο 34

Υλικό από το National Geographic

τίτλο 33

 

Πλημμύρες


τίτλο3 1

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στη χώρα μας μια συχνότητα έντονων πλημμυρικών φαινομένων με επακόλουθες ανθρώπινες απώλειες, υλικές καταστροφές και αλλοίωση του τοπίου.



Λήψη αρχείου

Ας δούμε παρακάτω μια εκπαιδευτική ταινία του Κ.Π.Ε. Καστοριάς για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των μαθητών/τριών σε θέματα ατομικής προστασίας από τον πλημμυρικό κίνδυνο.

ΔΕΥΚΑΛΙΩΝΑΣ: Εκπαίδευση για τις πλημμύρες

Ως εκπαιδευτική κοινότητα, και με πρωτοβουλία του Κ.Ε.ΠΕ.Α. (Κ.Π.Ε.) Μουζακίου μετά το καταστροφικό πέρασμα του “Ιανού” από τη Θεσσαλία, επιχειρήθηκε να μελετηθεί το συγκεκριμένο θέμα εξετάζοντας τις αιτίες που οδηγούν σε αυτά τα φαινόμενα, τις ανθρώπινες παρεμβάσεις, τα μέτρα που οφείλει να λαμβάνει η πολιτεία, τις διεθνείς συμβάσεις και τη σχέση με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ως αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας δημιουργήθηκε η ομάδα με την ονομασία “Δευκαλίωνας”, στην οποία συμμετέχουν εκπαιδευτικοί σχολείων, εκπαιδευτικοί των Κ.Ε.ΠΕ.Α., Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων, Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, Πανεπιστημιακοί Δάσκαλοι και Ειδικοί Επιστήμονες στο θέμα των πλημμυρών.

Το Έργο, λοιπόν, που μας έδωσαν είναι ιδιαιτέρως σημαντικό για τους παρακάτω λόγους:

· Η κλιματική κρίση της εποχής μας αυξάνει τη συχνότητα και τη σφοδρότητα των ακραίων καιρικών φαινομένων, μεταξύ των οποίων και τις πλημμύρες.

Το βιβλίο καλύπτει κενά που υπάρχουν στην εκπαίδευση των μαθητών για τις πλημμύρες, ως ένα κομμάτι των φυσικών καταστροφών.

· Στη συγγραφή του βιβλίου συμμετείχαν 60 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα.

· Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του βιβλίου παρουσιάστηκαν σε περισσότερες από 10 διαδικτυακές ημερίδες και δέχτηκαν ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς που τις παρακολούθησαν.

· Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και ειδικοί πρόσφεραν πολύτιμες συμβουλές και την κριτική τους, για το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

· Το Ελληνικό Δίκτυο Δήμων με Ποτάμια και ο Δήμος Μουζακίου έχουν αγκαλιάσει το Έργο και έχουν επιχορηγήσει την έκδοση αυτού του βιβλίου.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν κάποιες από τις πολλές δραστηριότητες που περιέχονται στο A’ μέρος του βιβλίου είτε στο σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, είτε στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Επίσης, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το πρότυπο πρόγραμμα για τις πλημμύρες που στηρίζεται στη συστημική σκέψη και περιέχεται στο Β’ μέρος του βιβλίου.

Ο Ιστότοπος του Έργου  περιλαμβάνει όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, το συνοδευτικό υλικό τους, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τις επιπλέον εργασίες, αλλά και τα δύο (2) μέρη του ηλεκτρονικού βιβλίου, καθώς και ο κοινόχρηστος φάκελος του ηλεκτρονικού βιβλίου.
Ιστότοπος Έργου: http://deukalion.sch.gr/wp/

Φάκελος ηλεκτρονικού βιβλίου:

https://drive.google.com/drive/folders/1956KVqdWAoEesqOgURzmz5ec-N0z8JVe?usp=sharing

hurricanes and storm surges 1024x320

Πλημμυρικά φαινόμενα στην Ελλάδα

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να δείτε τον διαδραστικό χάρτη

floods map 768x365 1

Η λίμνη Κάρλα και οι πλημμύρες του 2023 μέσα από ζωγραφιές και αναπαραστάσεις παιδιών δημοτικού

Δείτε εδώ μια πολύ ενδιαφέρουσα εργασία από τους μαθητές και τις  μαθήτριες της Δ’ τάξης του  50ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Παρακολουθώντας την ιστορία της λίμνης Κάρλας (αποστράγγιση της λίμνης Κάρλας από το 1957 μέχρι το 1962 από την Πολιτεία, οικολογική καταστροφή εξ αιτίας της αποστράγγισης της λίμνης και αναδημιουργία της πολύ μικρότερης, τεχνητής πλέον, λίμνης Κάρλας – Ταμιευτήρα Κάρλα – από το 2000 μέχρι το 2018), απέδωσαν μέσα από τις ζωγραφιές τους, ένα μέρος από την ορνιθοπανίδα και την ιχθυοπανίδα της τεχνητής λίμνης Κάρλας, κάποιους χάρτες που δείχνουν την εξέλιξη του μεγέθους της λίμνης, καθώς και κάποια αποτελέσματα από τις καταστροφικές πλημμύρες του 2023 εξ αιτίας της κακοκαιρίας Daniel.Επιπλέον, αναπαράστησαν μέσα από τις στάσεις και τις κινήσεις τους (μορφή θεατρικού παιχνιδιού) τις προσπάθειες των ανθρώπων (πεζών και οδηγών) να διασχίσουν πλημμυρισμένους δρόμους, καθώς και τις προσπάθειες διάσωσης κάποιων συνανθρώπων που έχουν παρασυρθεί από τα ορμητικά νερά της βροχής. Οι φωτογραφίες που προέκυψαν από τις παραπάνω αναπαραστάσεις επεξεργάστηκαν και εμπλουτίστηκαν με ειδικά γραφικά (εφέ), προκειμένου να αποδοθεί πληρέστερα το φαινόμενο της πλημμύρας. Στην παρουσίαση θίγονται προβληματισμοί που αφορούν τόσο τα φαινόμενα των νεκρών ψαριών και νεκρών πουλιών, που άρχισαν να παρατηρούνται ήδη από το 2013 στην τεχνητή λίμνη Κάρλα, όσο και το φαινόμενο της καταστροφικής πλημμύρας του 2023, όπου μετά από αυτό η λίμνη Κάρλα επανήλθε στο αρχικό της μέγεθος (αυτό που είχε πριν από την αποξήρανσή της το 1962).

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαρία Καρανταΐδου

Είναι συγκινητικό το γεγονός πως η συνάδελφος  ασχολήθηκε με γεγονότα που δεν τους αφορούσαν άμεσα, μόνο για να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά πάνω σε θέματα που αφορούσαν την θεματική “Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά”, δίνοντας με τον δικό τους τρόπο μια νότα συμπαράστασης και ανθρωπιάς που όλοι οφείλουμε ως εκπαιδευτικοί να κάνουμε….. Πολλά μπράβο και στην ίδια και στα παιδάκια του  50ουΔημοτικού σχολείου Θεσσαλονίκης…

 

Μαθαίνοντας για τον Σεισμό

Τα παρακάτω εκπαιδευτικό βίντεο (animation) απευθύνονται  σε παιδιά 3-7 ετών και στοχεύουν να κατανοήσουν το φαινόμενο του σεισμού μέσα από μία μικρή ιστορία με αγαπημένους τους ήρωες.

Εκπαιδευτικό βίντεο με σκοπό τα παιδιά να ενημερωθούν για τον σεισμό, τους κινδύνους του και τα μέτρα προστασίας που πρέπει όλοι να λαμβάνουμε πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τη σεισμική δόνηση.

 

Διαδραστική εφαρμογή του ΟΑΣΠ για τους σεισμούς

τίτλο 30

ΤΑ ΚΑΡΥΔΟΤΣΟΥΦΛΑΚΙΑ (εκπαιδευτικό παραμύθι για τον Σεισμό για μικρές τάξεις ) – Ντέμη Ρούσσα
 Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να το διαβάσετε

recruiting children in war ahmad rahma

Οι κίνδυνοι σε περίπτωση σεισμού

Σειρά με επτά animations και ανοιχτή δραστηριότητα, σχετικά με τα μέτρα αντισεισμικής προστασίας. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι, μέσα από τα animations του Ο.Α.Σ.Π., να εντοπιστούν οι πιθανοί κίνδυνοι σε περίπτωση σεισμού και τα συνιστώμενα μέτρα αυτοπροστασίας, όταν βρισκόμαστε στο σπίτι ή στον δρόμο.

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα 

ιιξηγφδ

Μέτρα προστασίας στον δρόμο

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα 

υυυυτρτερεςσδγηξ

Πατώντας στην παρακάτυω εικόνα θα μπορέσετε να παίξετε παιχνίδια που ετοίμασε για σας ο Ο.Α.Σ.Π.

ψψψσηδδφξθτυθ

Άλλο ένα παιχνίδι με τίτλο “Σεισμός και αυτοπροστασία” μπορείτε να παίξετε αν επισκεφθείτε το Φωτόδεντρο πατώντας στην παρακάτω εικόνα:

ββββφφσδεξξητγ

Υλικό για τον σεισμό που αφορά μεγαλύτερα παιδιά

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα και μάθετε  για τους σεισμούς 
μαθε σεισμούς

©   ΣΕΙΣΜΟΣ !!!! και τώρα τι κάνω; 

από τον Ιστότοπο ARGY’S CLASS της συναδέλφου ΑΡΓΥΡΕΝΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

rere

 

Ο Εγκέλαδος όπως τον φαντάστηκαν οι μικροί δημιουργοί της Β΄ τάξης στο 1ο Δημοτικό σχολείο του Βόλου, μιλώντας για τους σεισμούς.                                                                          Δημιουργία παρουσίασης : Σωτηρία Κίτσιου

 

Το τσουνάμι

Ένας σεισμός μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες. Τι γίνεται όταν αυτός εκδηλώνεται στον βυθό της θάλασσας; Στο παρακάτω βίντεο από το κανάλι ήδη-έτερον ο καθηγητής Νεύρωνας Ταραγμένος εξηγεί τον τρόπο που δημιουργούνται και διαδίδονται τα κύματα τσουνάμι!

 


Στην παρακάτω  διαδραστική εικόνα έχουν  ενσωματωθεί  σχέδια μαθημάτων και εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις φυσικές καταστροφές!!!

Φύλλα εργασίας για τις φυσικές καταστροφές (Νήπια και μικρές τάξεις Δημοτικού) από την συνάδελφο νηπιαγωγό , Σοφία Γκοτζαμάνη του 2ου Νηπιαγωγείου Αλιβερίου



Λήψη αρχείου

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Ανθρώπινα δικαιώματα, Εκπαιδευτικά thinglink, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 2 :ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Θεματική 3 :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ, Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά–Οικολογία, ΥΓΕΙΑ: Διατροφή-Αυτομέριμνα-Οδική Ασφάλεια, Φυσικές Καταστροφές_Πολιτική προστασία, Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.