…μιαν ερώτηση…

Σχετικά με το «πρόγραμμα» ΕΥΖΗΝ και τα σχετικά έγγραφα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α με αρ. πρωτ. 29280/Γ4/1.3.2013 (για την Π.Ε) και με αρ. πρωτ. 29282/Γ4/1.3.2013 (για τη Δ.Ε.),  οι Σχολικοί Σύμβουλοι Φυσικής Αγωγής απέστειλαν επιστολή  στον Υπουργό κ. Αρβανιτόπουλο, ολόκληρο το κείμενο της οποίας θα βρείτε εδώ.

Παρ’ ότι οι Σχολικοί Σύμβουλοι στηρίζουν, ενθαρρύνουν και είναι υπέρμαχοι κάθε επιστημονικής έρευνας στο χώρο της εκπαίδευσης, όχι μόνο γιατί το ορίζει σαφώς ο νόμος, αλλά γιατί το πιστεύουν, με την επιστολή τους θέτουν μια σειρά από ερωτήματα και επισημαίνουν μια σειρά από προβληματικά στοιχεία της έρευνας, όπως ότι:

  • Αναφέρεται στο έγγραφο (29280/Γ4/1.3.2013), η επιτυχής εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος την περίοδο 2008-2011, χωρίς να υπάρχει καμία ενημέρωση  για τα αποτελέσματα και την αξιοποίησή τους.
  • Σύμφωνα με τα δύο έγγραφα, το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής, χωρίς να επιζητείται η σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου και χωρίς να αποσαφηνίζεται αν είναι υποχρεωτικό ή προαιρετικό.
  • Το άρθρο 4, §6, που έλαβε υπόψη το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α, για τη διεξαγωγή ερευνών στα σχολεία αναφέρεται στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία που λειτουργούν με το ΕΑΕΠ, όπου οι ώρες Φυσικής Αγωγής είχαν οριστεί στις 4 εβδομαδιαίως και προβλέπονταν 6 ώρες κατά την διάρκεια του έτους και για την καταγραφή δεικτών κινητικής και σωματικής ανάπτυξης. Η επέκταση της έρευνας σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας, ειδικά στα σχολεία που δεν εφαρμόζουν το ΕΑΕΠ, αλλά και στα Γυμνάσια, όπου ο χρόνος Φυσικής Αγωγής είναι ήδη ανεπαρκής, θα δημιουργήσει αρκετά προβλήματα, και θα λειτουργήσει σε βάρος της υλοποίησης του υπάρχοντος Αναλυτικού Προγράμματος της Φυσικής Αγωγής.
  • Στον «Οδηγό Αξιολόγησης» που συνοδεύει τα έγγραφα, ο οποίος στην ουσία είναι «Οδηγός Διεξαγωγής Μετρήσεων» παρουσιάζονται αρκετές ελλείψεις καθώς δεν περιλαμβάνονται οι νόρμες αξιολόγησης που είναι αναγκαίες για την αξιολόγηση της φυσικής κατάστασης και σωματικής διάπλασης των μαθητών ενώ δεν προβλέπονται προσαρμογές στον τρόπο μέτρησης των μαθητών με ειδικές ανάγκες ή όσων φοιτούν στα Ειδικά Σχολεία. Παράλληλα υπάρχει αδυναμία τυποποίησης των δοκιμασιών, που θα εξασφαλίσει την αντικειμενικότητα και την αξιοπιστία τους.
  • Ακόμη και αν παραβλεφτούν πολλές από τις αιτιάσεις, η υλοποίησή των δοκιμασιών, όπου δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής, από εκπαιδευτικό προσωπικό που δεν διαθέτει τις προαπαιτούμενες επιστημονικές γνώσεις, θέτει ακόμη περισσότερο υπό αμφισβήτηση την εγκυρότητα των τελικών αποτελεσμάτων της έρευνας. Ακόμη, δε, και για τους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής που θα αναλάβουν τις μετρήσεις θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει προηγούμενη εκπαίδευσή τους στις συγκεκριμένες δοκιμασίες.
  • Παρότι, γίνεται λόγος για εφαρμογή προγράμματος, το «ΕΥΖΗΝ», κατ’ ουσίαν συνιστά έρευνα, αφού ζητούνται να καταχωρηθούν ατομικές μετρήσεις και ερωτηματολόγια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, απ’ όπου και θα αξιολογηθούν. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για την διεξαγωγή οποιασδήποτε έρευνας απαιτείται έγκριση από τη Δ/νση Σπουδών του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., η όποια δεν μνημονεύεται στο έγγραφο. Σύμφωνα, δε, με την ισχύουσα νομοθεσία για τη συμμετοχή των μαθητών σε οποιαδήποτε έρευνα, όταν οι μαθητές είναι κάτω των 15 ετών, απαιτείται η ενυπόγραφη συναίνεση των γονέων, ενώ όταν είναι άνω των 15 ετών, εκτός της ενυπόγραφης συναίνεσης των γονέων, απαιτείται συναίνεση και των ίδιων των μαθητών κάτι που, επίσης, δεν αναφέρεται στα έγγραφα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.

Η διεξαγωγή οποιασδήποτε έρευνας/προγράμματος πρέπει να γίνεται με υψηλά εχέγγυα επιστημονικής εγκυρότητας και αντικειμενικότητας. Η επιστολή των Σχολικών Συμβούλων Φυσικής Αγωγής, έθεσε μια σειρά ζητήματα. Όταν δοθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.  θα μπορέσουμε σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ΠΕ11 των περιφερειών παιδαγωγικής και επιστημονικής ευθύνης, να συντονίσουμε τις απαιτούμενες ενέργειες για τη διεξαγωγή του προγράμματος.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/meniek64/?p=225

1 σχόλιο

  1. …….
    σφαγμένη εντός σου μιαν ερώτηση δεν λέει να σωπάσει
    ………….
    Ε. Κακναβάτος Η κλίμακα του λίθου

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση