Επιστροφή σε Καινοτομία και ΠΕ11

Παίζω και ανακυκλώνω: Τα παιχνίδια της γειτονιάς και της καρδιάς»

Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στο  4ο δημοτικό σχολείο Πατρών  το  σχ. έτος  2010-2011 στα πλαίσια  της  περιβαλλοντικής  εκπαίδευσης και διήρκεσε από τον Δεκέμβρη  μέχρι το τέλος σχεδόν της  σχολικής χρονιάς.

Υπεύθυνοι υλοποίησης  ήταν η Μαυρομάτη  Ιωάννα (δασκάλα)  και ο Ντιτίνος  Κων/νος (καθηγ. Φ.Α.)

Συμμετείχε  η Δ2  τάξη  του  4ου δημοτικού  σχολείου  Πατρών.

Στόχοι του  προγράμματος  ήταν:

Να  διαμορφώσουν  τα  παιδιά  ήθος,  προσωπικότητα,  αλληλοσεβασμό,  φιλία,  αγάπη.

Να  μάθουν  να  συνεργάζονται  καλύτερα .

Να  μάθουν  να  ψυχαγωγούνται  μέσα  από  το  παιχνίδι.

Να  γεύονται  τη  χαρά  της  δημιουργίας,  την  αυθόρμητη  εφευρετικότητα,  τη  βίωση  της συμμετοχής  μέσα  από  τα  παιχνίδια  που  θα  παίζουν  και  θα  κατασκευάζουν.

Να  αναπτυχθούν  σωματικά,  πνευματικά  και  συναισθηματικά,  ασκώντας  το  σώμα  τους  και  το μυαλό  τους.

Να  αναπαραστήσουν  με  τη  φαντασία  τους  τον  κόσμο  των  μεγάλων,  να  μιμηθούν,  να πάρουν  πρωτοβουλίες,  να  ωριμάσουν  μέσα  από  τη  νίκη  και  την  αποτυχία.

Να  υπακούν  και  να  σέβονται  τους  κανόνες  του  παιχνιδιού  και  της  ζωής.

Ο σχεδιασμός άρχισε  για  την  αντιμετώπιση  μιας  γνωστικής  ανάγκης  των  παιδιών  και ξεκίνησε  όταν  η  κα  Μαυρομάτη  είχε  μια  συζήτηση  με  τα  παιδιά  γιατί  αυτά  μάλωναν  μεταξύ  τους  και  δεν  έπαιζαν  αρκετά  στο  διάλειμμα.

Δεν  ήξεραν  αρκετά   παιχνίδια  για  να  παίξουν  στην  αυλή  και  αγνοούσαν   πως  να κατασκευάσουν  παιχνίδια  με  τα  χέρια  τους. Η  ανάγκη  αυτή  προέκυψε  και  από  ότι  το  σχολείο  βρίσκεται  σε κεντρικό  σημείο  της  πόλης,  σε  αστικό   περιβάλλον  με  μικρό  αύλειο  χώρο  και  ελάχιστο  πράσινο.

Έτσι  αποφασίστηκε  να  πραγματοποιηθεί  αυτό  το  πρόγραμμα  και  να  ασχοληθούν  τα  παιδιά με  το  παιχνίδι,  τόσο  αυτό  που παίζουμε  στην  αυλή  όσο  και  αυτό  που  φτιάχνουμε  μόνοι μας.  Ζητήθηκε  στη  συνέχεια  η  βοήθεια  του  εκπ/κού  φυσικής  αγωγής  για  την πραγματοποίηση  του  προγράμματος.

Το  πρόγραμμα  κράτησε  4  μήνες  και  πλέον.

Κάθε  μήνα  γίνονταν  διαφορετικές  δραστηριότητες.

Τα  Χριστούγεννα  κατασκευές  που  αφορούσαν  τη  γιορτή  αυτή,  τις Απόκριες  κατασκευές-παιχνίδια-χορούς-μιμήσεις  ,  και  παράλληλα  εκτελούνταν  το  πρόγραμμα  που  αφορούσε  τα   παιχνίδια  στην αυλή  ή  στην  αίθουσα.

Οργάνωση: στην  αρχή   ενώ  υπήρχε  ανησυχία  για  τον  συντονισμό  μεταξύ  των εκπαιδευτικών,  στην  πράξη  όλα  ήταν  πολύ  εύκολα  στη  συνεργασία.

Βοήθησε πολύ το θέμα του προγράμματος και η καλή διάθεση και συνεργασία.  Με τη δασκάλα τους εργάζονταν τα παιδιά μέσα στην τάξη τους (κατασκευές, παιχνίδια κλειστού χώρου,  μιμήσεις, καραγκιόζης) και με τον γυμναστή τους στα παιχνίδια ανοιχτού χώρου.

Ενώ προχωρούσε το πρόγραμμα πολλές  φορές η κα  Μαυρομάτη έβγαινε στην αυλή και συμμετείχε η ίδια. Παράλληλα ο κος  Ντιτίνος  έμπαινε στην τάξη σε κάποιο  κενό  για να δει τις δραστηριότητες των παιδιών και τις βροχερές μέρες γινόταν συζητήσεις για τα παιχνίδια στην αρχαιότητα ή  παίζονταν παιχνίδια κλειστού χώρου.

Ένα ζήτημα που πρόεκυψε στην αρχή ήταν με τον συντονισμό και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών μέσα στις μαθητικές ομάδες (ασυμφωνίες -γκρίνια), που γρήγορα  έσβησε με την σταδιακή βελτίωση της συνεργασίας των μαθητών όσο περνούσε ο  χρόνος.

Μέθοδοι υλοποίησης: ήταν η μαθητοκεντρική – ομαδοσυνεργατική  και  η διαθεματική

Ενώ το πρόγραμμα σχεδιάστηκε για περίοδο 4 μηνών, άγγιξε τους 6 μήνες γιατί το πλήθος των ιδεών των  μαθητών (μαζί με την εφαρμογή τους)  ήταν τεράστιο.

Τα θέματα που αναπτύχτηκαν είχαν βάση τα μαθητικά βιώματα. Έτσι οι μαθητές  έγιναν  οι σχεδιαστές  του προγράμματος  και  οι  πρωταγωνιστές και  οι  δάσκαλοι  οι  συντονιστές.

Εκπαιδευτικές  δραστηριότητες

Η πρώτη δραστηριότητα ξεκίνησε σε μια εκδρομή του Δεκεμβρίου όπου βρήκαμε ένα σπασμένο κλαδί  και  αποφασίσαμε  να  φτιάξουμε  το  χριστουγεννιάτικο  δέντρο της  Δ2 τάξης  από  χαρτιά, κορδέλες  περιτυλίγματος, από χαρτόνια που μας είχαν απομείνει και διάφορα υλικά που έφεραν τα παιδιά από τα σπίτια τους. Στη συνέχεια ακολούθησαν τα καθαρά  παραδοσιακά παιχνίδια που τα παίξαμε στην αυλή. Οι πληροφορίες ήρθαν από τα ίδια τα παιδιά που κατέγραψαν από γονείς και παππούδες  τα  παιχνίδια  που έπαιζαν  εκείνοι  στις  γειτονιές.

Οι  μαθητές  έκαναν  κατασκευές  με  άχρηστα  υλικά (αναλυτική-συνθετική  ικανότητα).

Έπαιξαν  καραγκιόζη  με  έργο  που  επινόησαν  τα  ίδια (δεξιότητες  επικοινωνίας).  Έγραψαν  ένα παραμύθι  με  τίτλο :  “Η κολοκυθιά  και  η  στροφυλιά”.

Δραματοποίησαν  παιχνίδια,  παρατήρησαν,  πήραν συνεντεύξεις,   ερεύνησαν  και  κατέγραψαν  ότι τους έκανε  εντύπωση.

Έψαξαν και  βρήκαν  πληροφορίες  για  τα  παιχνίδια  στην  αρχαία  Ελλάδα  και  το  Βυζάντιο. Συζήτησαν  με  τους  εκπαιδευτικούς  πως  παίζονταν  ορισμένα  από  αυτά.  Στην  εφαρμογή  των παιχνιδιών  έδειξαν  καλή  διάθεση  και  αρκετή  υπομονή.

Στο  πρόγραμμα  είχαμε  τη  μέγιστη  δυνατή  διαθεματικότητα :  γλώσσα,  μαθηματικά, αισθητική αγωγή,  λογοτεχνία (παραμύθια),  μουσική,  ιστορία,  ανακύκλωση,  φύση,  φυσ. αγωγή  (άσκηση), νέες  τεχνολογίες.

ΤΕΛΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Α. Για  τους  εκπαιδευτικούς:

Συνεργασία,  αλληλοσεβασμός ,  ικανοποίηση.

Ανανέωση,  διεύρυνση  γνώσεων .

Επαφή  με  διδακτική,   παιδαγωγική.

Χρήση  και  γνώση  νέων  τεχνολογιών.

Β. Για  τους μαθητές:

Ανάπτυξη :

-Κοινωνικών  δεξιοτήτων (συντροφικότητα …κτλ)

-Γνώσεων

-Ικανοτήτων  στην  έκφραση,  στη δημιουργία,  στις  νέες  τεχνολογίες.

-Πειθαρχία, ενθουσιασμός.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/meniek64/?page_id=227

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση