… βρίσκουν μιὰ θέση…

Υλοποιήθηκαν στις 18/3, 26/3 και 27/3 τρεις παιδαγωγικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες Δ/θμιας και Π/θμιας εκπ/σης με θέμα:

«Η συμβολή της Φυσικής Αγωγής στη συμπεριληπτική εκπαίδευση»,

Με τις συναντήσεις που έγιναν στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Αιγίου, το οποίο συστεγάζεται με το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αιγίου, στο 1ο Ειδικό  Δημοτικό Σχολείο Πατρών και στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Πατρών, ολοκληρώθηκε ένας πρώτος κύκλος ενημέρωσης πάνω στη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση (Inclusive Education) και τις δυνατότητες που παρέχει η Φυσική Αγωγή στην υλοποίηση των στόχων της.  Οι συναντήσεις  διοργανώθηκαν από τη Σχολική Σύμβουλο Φυσικής Αγωγής της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής Δ. Ελλάδας και το Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. Αχαΐας.

Με τις συναντήσεις επιχειρήθηκε μια πρώτη ενημέρωση των εκπαιδευτικών ΠΕ11 πάνω στις δυνατότητες της Φυσικής Αγωγής, η οποία παραδοσιακά εφαρμόζεται μέσα σε συνθήκες ομαδοσυνεργατικότητας, αλληλοδιδακτικότητας και εξατομίκευσης μαθησιακών στόχων και αποτελεσμάτων, να λειτουργήσει καταλυτικά στην υλοποίηση του βασικούστόχου της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης που είναι η μάθηση στο πλευρό των άλλων και η δυνατότητα συνεργασίας μαζί τους σε κοινές μαθησιακές εμπειρίες.

Παρ’ ότι η συμπεριληπτική εκπαίδευση αφορά σε ένα πολύ ευρύ πεδίο, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (θρησκευτικές, εθνοτικές, πολιτισμικές μειονότητες, αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες, άτομα με ειδικές ανάγκες κ.α.), οι τρεις συναντήσεις επικεντρώθηκαν στο ζήτημα της ενσωμάτωσης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και των παιδιών με παρεκκλίνουσες συμπεριφορές. Σκοπός της διάχυσης των λογικών του μοντέλου της συμπεριληπτικής ή της ανεμπόδιστης εκπαίδευσης, και της ενημέρωσης των εκπαιδευτικών πάνω στη φιλοσοφία, τις δομές και τον σχεδιασμό των διαδικασιών συνεκπαίδευσης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που προέρχονται από σωματικές και νοητικές ιδιαιτερότητες ή από περιβαλλοντικούς παράγοντες (βία/κακοποίηση, απομονωμένες κοινότητες με χαμηλή πρόσβαση στη γνώση κ.α.) είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη εμπλοκή των εκπαιδευτικών ΠΕ11 σε διαδικασίες, λογικές και πρακτικές συνεκπαίδευσης.

Στις παιδαγωγικές συναντήσεις έγινε μια πρώτη θεωρητική κατάρτιση των εκπαιδευτικών πάνω στις δυνατότητες προσαρμογής της διδακτέας ύλης και των γνωστικών στόχων. Αφ’ ετέρου ενημερώθηκαν για τις διαδικασίες δημιουργίας ενός ασφαλούς (κοινωνικά και κινητικά) μαθησιακού περιβάλλοντος και εκείνων των παιδαγωγικών συνθηκών υπό τις οποίες όλοι οι μαθητές θα συμμετέχουν ισότιμα. και ο κάθε μαθητής θα μπορέσει να πετύχει το μέγιστο των δυνατοτήτων του.

Στις συναντήσεις παρουσίασαν εισηγήσεις οι:

  • Αθανάσιος Ρισβάς, Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής Δ. Ελλάδος με θέμα : «Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οι δυνατότητες συνεκπαίδευσης».
  • Θεώνη Μαυρόγιαννη, Προϊσταμένη του Κ.Ε.Δ.Δ.Υ Πατρών με θέμα: «Ειδικά Ζητήματα Εφηβείας και η αντιμετώπισή τους μέσα στην τάξη» .

Και

  • Μένη Κούρου, Σχολική Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Π.Ε. Αχαΐας με θέμα: «Η συμπεριληπτική εκπαίδευση και ο ρόλος της Φυσικής Αγωγής στην ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» .

Στη συνάντηση του  Αιγίου στις 18/03/2013, στην οποία συμμετείχαν εκπ/κοι Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης  των Δήμων Αιγιάλειας και Καλαβρύτων, παρουσίασαν  επίσης εισηγήσεις για την εμπειρία τους από την πολύχρονη συμμετοχή τους στις δομές της Ειδικής Αγωγής οι:

  • Χαράλαμπος Παπαδόπουλος,  Διευθυντής του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αιγίου με θέμα: «Η πραγματικότητα της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα. Το παράδειγμα του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αιγίου» και
  • Ανδρέας  Θανασούλιας εκπαιδευτικός ΠΕ11 στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και το 10ο Δημοτικό Σχολείο Αιγίου με θέμα: «Η Φυσική Αγωγή στην Ειδική Αγωγή, συνθήκες και προϋποθέσεις για τη συνεκπαίδευση»

Στην 1η συνάντηση της Πάτρας στις 26/03/2013, στην οποία συμμετείχαν εκπ/κοι Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης των Δήμων Πατρέων, Δ.Αχαΐας και Ερυμάνθου την εμπειρία τους κατέθεσαν, εκτός από τους κεντρικούς εισηγητές, οι :

  • Καραγιάννη Μαρία, Διευθύντρια του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Πατρών με θέμα: Η πραγματικότητα της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα. Το παράδειγμα του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Πατρών
  • Αναστασίου Άννα, εκπαιδευτικός ΠΕ11 στο 45Ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών με θέμα: «Καινοτόμες συνεργασίες σχολείων γενικής και ειδικής αγωγής: Ένα πρώτο βήμα για τη συνεκπαίδευση» και
  • Σουβαλιώτης Χρήστος, εκπαιδευτικός ΠΕ11 στο 18ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών με θέμα: «Μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη Φυσική Αγωγή: συνθήκες και προϋποθέσεις για τη συνεκπαίδευση».

Τέλος στη 2η συνάντηση της Πάτρας στις 27/03/2013, στην οποία συμμετείχαν εκπ/κοι Δευτεροβάθμιας εκπ/σης των πρώην Α΄ και Δ΄  περιφερειών Αχαΐας, απηύθυνε χαιρετισμό και η κα Σοφία Χριστοπούλου Προϊσταμένη Παιδαγωγικής και Επιστημονικής Καθοδήγησης Δυτικής Ελλάδος ενώ, μαζί με τους βασικούς εισηγητές κατέθεσαν τις προσωπικές τους εμπειρίες με εισηγήσεις τους και οι

  • Δημήτρης Γερασιμόπουλος, Διευθυντής του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Πατρών, με θέμα: «Η πραγματικότητα της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα. Το παράδειγμα του ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Πατρών» και
  • Κατερίνα Αναστασοπούλου και Κυριακή Αργυροπούλου Εκπαιδευτικοί ΠΕ11 στο ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Πατρών, με θέμα «Η Φυσική Αγωγή στην Ειδική Αγωγή, συνθήκες και προϋποθέσεις για τη συνεκπαίδευση»

Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών ΠΕ11 ήταν πολύ μεγάλη, καταδεικνύοντας το ενδιαφέρον τους για την Ειδική Αγωγή και τις δυνατότητες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή για συνεκπαίδευση. Η Σχολική Σύμβουλος  Φυσικής Αγωγής μαζί με τους υπόλοιπους εισηγητές συντόνισαν τις συζητήσεις, διευκρίνισαν ζητήματα πρακτικής φύσης, ανέλυσαν τις παιδαγωγικές και επιστημονικές διαστάσεις των εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών προσαρμογών που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση της ενσωμάτωσης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη γενική εκπαίδευση και αναφέρθηκαν στο μέλλον της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης,  ενώ οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι εργάζονται στις δομές της Ειδικής Αγωγής, μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους με τους συμμετέχοντες.

Στη συζήτηση φάνηκε ότι, παρά τους προβληματισμούς για τις μορφές υλοποίησης της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, και τις ανησυχίες για την ετοιμότητα των σχολείων γενικής αγωγής να δεχθούν παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι εκπαιδευτικοί  είναι πρόθυμοι, αν υπάρξει ένα μίνιμουμ συνθηκών, να εφαρμόσουν ένα εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο να συμπεριλαμβάνει όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τις φυσικές και πνευματικές τους ικανότητες

Η προσπάθεια για την εμπέδωση των αρχών της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης θα συνεχιστεί με υποδειγματικές διδασκαλίες και δραστηριότητες πεδίου, ώστε όλοι οι εκπ/κοι της Π.Ε. Αχαΐας να έχουν ένα μίνιμουμ θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης πάνω στις μεθοδολογίες των Προσαρμοσμένων Φυσικών Δραστηριοτήτων και στη δημιουργία ασφαλών μαθησιακών περιβαλλόντων που να διασφαλίζουν

«ΙΣΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΑΝΙΣΑ ΠΑΙΔΙΑ».

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/meniek64/?p=195

1 σχόλιο

  1. ……Γιατί οἱ ἄνθρωποι ζοῦν ἀπὸ τὴ στιγμὴποῦ βρίσκουν μιὰ θέσηστὴ ζωὴ τῶν ἄλλων…..
    Τ. Λειβαδίτης, Αποσπάσματα

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση