Μάθημα Ιλιάδας: Ι 225-431

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα Ιλιάδας | , στις 22-05-2015

ψηφιακό σχολείο

σχόλια

ερωτήσεις κατανόησης

Μάθημα Ιλιάδας: Ω 468-677

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα Ιλιάδας | , στις 22-05-2015

ερωτήσεις κατανόησης

σχόλια

ψηφιακό σχολείο

Μάθημα Ιλιάδας: Χ 247-394

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα Ιλιάδας | , στις 22-05-2015

σχόλια

ψηφιακό σχολείο

ερωτήσεις κατανόησης

 

 

 

Mάθημα α.ε. β΄ τάξη: Ενότητα 11, “Ο σεβασμός προς τους γονείς μέλημα του νόμου”

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα αρχαίας ελληνικής γλώσσας, τάξη β | , στις 15-05-2015

aeψηφιακό σχολείο

Ενότητα 11

Ασκήσεις προστακτικής

 

Χρόνια μας πολλά μαμάδες όλου του κόσμου!

2

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Ημέρα αφιερωμένη ..., Μουσικές επιλογές, Ποίηση | , στις 10-05-2015

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥ ΠΑΙΔΙ

Κική Δημουλά

 
Το μικρό μου παιδί
σοβαρή αταξία έκανε πάλι.
Στο πεζούλι του σύμπαντος σκαρφάλωσε,
σκούντησε με το χέρι του
το κρεμασμένο
στον τοίχο τ’ ουρανού
κόκκινο πιάτο,
κι έχυσε όλο το φως επάνω του.

Ο Θεός απόρησε
που είδε τον ήλιο
ντυμένο ρούχα παιδικά
να κατεβαίνει τρέχοντας
της φαντασίας μου τη σκάλα
και να έρχεται σε μένα.

Κι εγώ κάθομαι τώρα
και μαλώνω αυστηρά
το μικρό μου παιδί,
ενώ κλέβω κρυφά
τον χυμένο επάνω του ήλιο.

 

 

 

Η ύλη στην Αρχαία ελληνική Γλώσσα, Β΄ Τάξη, σχολ. έτος 2014-5

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα αρχαίας ελληνικής γλώσσας, τάξη β | , στις 05-05-2015

ae

 

 

 

 

 

Ενότητα 1: Α

Ενότητα 2:

  • Β1 (λέγω),
  • Γ (αφωνόληκτα, ημιφωνόληκτα ουσιαστικά γ’κλίσης: ενρινόληκτα)

Ενότητα 3:

  • Α & τρίτο παράλληλο κείμενο
  • Β2 ετυμολογικά
  • Γ1 (ημιφωνόληκτα ουσιαστικά γ’κλίσης: υγρόληκτα, σιγμὀληκτα)

Ενότητα 4:

  • Β2 ετυμολογικά
  • Γ: φωνηεντόληκτα επίθετα σε -ύς -εῖα -ύ, υποτακτική ενεστώτα και αορίστου Ε.Φ.)

Ενότητα 5:

  • Α
  • Β1 (ἄγω)
  • Β2 ετυμολογικά
  • Γ1.1: υποτακτική ενεστώτα του εἰμί και υποτακτική παρακειμένου Ε. Φ.
  • Γ2: απρόσωπη σύνταξη

Ενότητα 6:

  • Β1 (πείθω)
  • Γ: επίθετα γ’κλίσης: σε -ης-ης-ες και σε -ων-ων-ον, ερωτηματική αντωνυμία τίς, αόριστη αντων. τις

Ενότητα 7:

  • Α & παράλληλο κείμενο
  • Β1 (πράττω)
  • Β2 ετυμολογικά
  • Γ1: ευκτική ενεστώτα, μέλλοντα και αορίστου Ε.Φ.
  • Γ2: αναφορική αντωνυμία ὅς -ἥ -ὅ

Ενότητα 8:

  • Γ1: ευκτική ενεστώτα του εἰμί και ευκτική παρακειμένου Ε.Φ.
  • Γ2: άμεσο και έμμεσο αντικείμενο

Ενότητα 9:

  • Γ: επιρρηματική και κατηγορηματική μετοχή

Ενότητα 11:

  • Α & παράλληλο
  • Β1 (φεύγω)
  • Γ: προστακτική ενεστώτα και αορίστου Ε. Φ.

Ενότητα 12:

  • Α
  • Γ: προστακτική ενεστώτα του εἰμί, προστακτική παρακειμένου Ε. Φ. και το επίθετο πολύς

Ενότητα 13:

  • Γ: υποτακτική Μ. Φ.

Ενότητα 15:

  • Γ1: ευκτική ενεστώτα, μέλλοντα και αορίστου Μ. Φ., ευκτική μέλλοντα του εἰμί

Ενότητα 16:

  • Γ1: προστακτική Μ. Φ. (όχι των αφωνόληκτων ρημάτων)

Η ύλη στην Ιλιάδα, σχολ. έτος 2014-5

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα Ιλιάδας | , στις 05-05-2015

iliadaΗ ΥΛΗ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ, Β’ ΤΑΞΗ, ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2014-5

α. Εισαγωγή

β. Κείμενο:

  • Α 1-53: προοίμιο, ικεσία Χρύση (σελ. 18-22)
  • Α 54-306: συνέλευση Αχαιών, σύγκρουση του Αχιλλέα με τον Αγαμέμνονα (σελ. 23-32)
  • Ζ 369-529: ο Έκτορας στην Τροία (σελ. 71-79)
  • Π 684-867: ο θάνατος του Πατρόκλου (σελ. 112-119)
  • Χ 247-394: η μονομαχία Έκτορα και Αχιλλέα (σελ. 139-145)
  • Ω 468-677: η συνάντηση Πρίαμου και Αχιλλέα (σελ. 147)

 

Η ύλη στην Οδύσσεια, σχολ. έτος 2014-5

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Mαθήματα Οδύσσειας | , στις 05-05-2015

odyssia2

Η ΥΛΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ, Α’ ΤΑΞΗ, ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2014-5

α. Εισαγωγή:

  • 1. Έπος: έννοια – περιεχόμενο – βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους
  • 3. Ο χρόνος, ο χώρος και ο κόσμος των ομηρικών επών σε σχέση και με την ιστορία
  • 4. Οι αοιδοί, οι ραψωδοί και ο Όμηρος
  • 7. Η επίσημη καταγραφή των ομηρικών επών και η διαίρεσή τους σε ραψωδίες
  • 8. Τα βασικά θέματα και προβλήματα της Οδύσσειας
  • β. Κείμενο:
  • α 1-25 (1η Ενότητα)
  • α 26-108 (2η Ενότητα)
  • α 174-360 (4η Ενότητα)
  • ε 50-165 (από την 7η Ενότητα)
  • ε 165-251 (από την 8η Ενότητα)
  • ζ 139-259 (11η Ενότητα)
  • ι 513-630 (15η Ενότητα)
  • π 185-336 (22η Ενότητα)
  • ψ 89-381 (27η Ενότητα)

γ. Ποιητικές τεχνικές, χαρακτηριστικά του περιεχομένου:

  • κύκλος (σελ. 18, σχόλιο 8)
  • in medias res, (σελ. 18, σχόλιο 9)
  • θεϊκός ανθρωπομορφισμός (σελ. 24)
  • αφηγηματικές τεχνικές (σελ.24)
  • προοικονομία (σελ. 24)
  • τυπικά επίθετα (σελ. 24)
  • εικόνα – σκηνή (σελ. 30)
  • φιλοξενία (σελ. 33, σχόλιο 7): επισημαίνουμε τα τυπικά στάδιά της
  • τυπικά στοιχεία (σελ. 37)
  • δραματική ειρωνεία (σελ. 38)
  • αναδρομική διήγηση (σελ. 47, σχόλιο 3)
  • επιβράδυνση (σελ. 50)
  • ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας (σελ. 56)
  • μονόλογος (σελ. 67)
  • επική παρομοίωση (σελ. 67)
  • ικεσία (σελ. 74, σχόλιο 4)
  • ηθική αρχή (σελ. 99 ανακεφαλαίωση & σελ. 21 σχόλιο 5 & σελ. 151)
  • άστοχα ερωτήματα (σελ. 105)
  • εγκιβωτισμός (σελ. 114, ανακεφαλαίωση)
  • αναγνώριση (σελ. 119, ανακεφαλαίωση)
  • μύθος -πλοκή (σελ. 134)
  • στοιχεία πολιτισμού: αρχιτεκτονική, έπιπλα, σκεύη, υλικά, υπηρετικό προσωπικό, οπλισμός, ενδυμασία, συνήθειες, θεσμός φιλοξενίας – ικεσίας, αντιλήψεις 9π.χ. για τους θεούς, για την ευτυχισμένη ζωή, για το ηρωικό ιδανικό)

Μαθήματα Οδύσσειας: Ενότητα 27η (ψ 89-381)

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Mαθήματα Οδύσσειας | , στις 05-05-2015

σχόλια

ερωτήσεις κατανόησης

ψηφιακό σχολείο

 

 

Μαθήματα Οδύσσειας: Ενότητα 26η (χ 350-446)

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Mαθήματα Οδύσσειας | , στις 05-05-2015

untitledερωτήσεις κατανόησης

σχόλια

ψηφιακό σχολείο

Οδυσσέα Ελύτη, “Άξιον Εστί”

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Λογοτεχνικοί Αγώνες, Μαθήματα λογοτεχνίας γ' γυμνασίου, Ποίηση | , στις 25-04-2015

Γράφτηκε από τον Οδυσσέα Ελύτη το 1959 και εκδόθηκε έναν χρόνο αργότερα, ενώ εν πολλοίς ήταν αυτό που χάρισε στον δημιουργό του το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1979, κάνοντάς τον έτσι τον 2ο Έλληνα που τιμάται με το Ανώτερο Βραβείο Λογοτεχνίας, μετά τον Γ. Σεφέρη το 1963.

“Είναι ένα συνθετικό ποίημα. Βασίζεται πάνω στη βυζαντινή λειτουργική παράδοση. Χωρίζεται σε τρία μέρη: « Η Γένεσις». « Τα Πάθη», «Το Δοξαστικό». Το πρώτο μέρος έχει ως θεματικό κέντρο τη δημιουργία του κόσμου και τη θέση του στη συνείδηση του ποιητή. Το δεύτερο αναφέρεται στα πάθη του ποιητή και του ελληνισμού κατά τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και την Κατοχή και στο τρίτο κυριαρχεί η Ελλάδα( φύση, θρησκεία-ιδιαίτερη αναφορά στην Παναγία-, ποιητής). Η αφήγηση γίνεται σε α΄ πρόσωπο: άλλοτε είναι ο ποιητής και άλλοτε ο Έλληνας που αφηγείται. Στο ποίημα γίνεται προσπάθεια να ταυτιστεί η μοίρα του ποιητή με τη μοίρα της Ελλάδας, που και οι δυο πασχίζουν για την ελευθερία. Η γλώσσα του ΄Αξιον Εστί περιέχει στοιχεία από τον Όμηρο ως το Μακρυγιάννη και από το Βυζάντιο ως το Σολωμό. Ο Ελύτης, όμως, προχώρησε και στον εμπλουτισμό της με νέες λέξεις και συνέβαλε στην ανανέωσή της (γενικά της νεοελληνικής). “

http://filoblogiko.blogspot.gr/2013/04/blog-post_22.html

“Στο «Δοξαστικό» αποθεώνεται   υμνούμενος ο μικρός κόσμος (και μέσω της σύνδεσης που έχει επιτευχθεί και ο  μέγας),  τα πάθη και την γέννηση του οποίου, έχει ήδη τραγουδήσει. Εάν η “Γένεση” είναι η Ζωή και τα «Πάθη» ο Θάνατος, το «Δοξαστικό »  αποτελεί μαζί Ανάσταση και Αθανασία. Το κακό επαναστρέφεται σε καλό και ανακαλείται εκστατικά κάθε τι το οποίο  «Άξιον εστί», αξίζει δηλαδή.”

http://afterschoolbar.blogspot.gr/2012/03/blog-post_07.html

“Το 1964, ο Μίκης Θεοδωράκης αναλαμβάνει να μελοποιήσει αποσπάσματα από το “Αξιον Εστί” σε συνεργασία με τον Οδυσσέα Ελύτη. Το αποτέλεσμα είναι ο ομώνυμος δίσκος που έμεινε στην ιστορία, με τη φωνή του Γρηγόρη Μπιθικώτση ως σολίστα και του Μάνου Κατράκη ως αφηγητή. Έκτοτε, το έργο κυκλοφόρησε στη δισκογραφία άλλες 2 φορές, πάντα με τον Μίκη Θεοδωράκη στο pontium, ενώ τη θέση του Γρηγόρη Μπιθικώτση πήραν ο Γιώργος Νταλάρας το 1988 και ο Γιάννης Κότσιρας το 2002.

Τα μέρη του “Αξιον Εστί” είναι τα ακόλουθα:

1. Η Γένεσις, Εισαγωγή – Τότε είπε
2. Ιδού εγώ λοιπόν
3. Η πορεία προς το μέτωπο
4. Ένα το χελιδόνι
5. Τα θεμέλια μου στα βουνά
6. Με το λύχνο του άστρου
7. Η Μεγάλη Έξοδος
8. Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ
9. Ναοί στο σχήμα του ουρανού (ορχηστρικό)
10. Της αγάπης αίματα
11. Ναοί στο σχήμα του ουρανού
12. Προφητικόν
13. Ανοίγω το στόμα μου
14. Σε χώρα μακρινή
15. Το Δοξαστικόν

by Αντικλείδι , http://antikleidi.com

ψηφιακό σχολείο

Φύλλα εργασίας στα αποσπάσματα του σχολ. εγχειριδίου,(mnik-logotexnia.blogspot)

“Ζητείται ελπίς”

3

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Δημιουργική γραφή, Μαθήματα λογοτεχνίας γ' γυμνασίου | , στις 22-04-2015

untitled

Στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και μετά την επεξεργασία του κειμένου “Ζητείται ελπίς” του Αντώνη Σαμαράκη, ζητήθηκε από τους μαθητές να κάνουν την ακόλουθη εργασία: “Χρησιμοποιείστε τον τίτλο “Ζητείται ελπίς” για να γράψετε ένα πεζό κείμενο (άρθρο, χρονογράφημα, διήγημα, ημερολόγιο), στο οποίο να εκφράζετε το δικό σας κοινωνικό προβληματισμό που πηγάζει από τη σύγχρονη πραγματικότητα”.

Τρίτη 4 Σεπτέμβρη 2015

Άλλη μια μέρα πέρασε και ο πατέρας μου δε βρήκε ακόμη δουλειά. Η κατάσταση είναι τραγική. Εδώ και δυο μέρες δεν έχουμε ρεύμα. Όχι ότι θα μας χρησίμευε σε τίποτα, αφού δεν έχουμε τίποτα να μαγειρέψουμε, ενώ πολλές ηλεκτρικές συσκευές αναγκαστήκαμε να τις πουλήσουμε τον προηγούμενο μήνα, για να πληρώσουμε ένα μέρος από τα 5 ενοίκια που χρωστάμε. Καλός άνθρωπος ο σπιτονοικοκύρης μας, αλλά, όπως είπε και ο ίδιος, “Ο κόμπος έφτασε στο χτένι”.

Η οικονομική κρίση μας τσάκισε και όμως βλέπω πως δεν τους έχει επηρεάσει όλους με τον ίδιο τρόπο. Υπάρχουν τριγύρω μου άνθρωποι που εξακολουθούν να πλουτίζουν, που παίρνουν παράνομα δύο και τρεις συντάξεις, που κλέβουν λεφτά από τα δημόσια ταμεία. Υπάρχουν παιδιά που έχουν τα πάντα, τη στιγμή που έχω μάθει εδώ και καιρό να μη ζητάω τίποτα.

Δε θέλω να στενοχωρώ περισσότερο τον πατέρα μου. Μια κραυγή αγωνίας μέσα μου με πνίγει. Πού πήγε η ελπίδα; Σκέφτομαι την επόμενη φορά που ο πατέρας θα βάλει αγγελία στην εφημερίδα για δουλειά να γράφει “ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ”.

Ζ.Κ.

Μαθήματα Ιλιάδας: Σ478-616

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Μαθήματα Ιλιάδας | , στις 19-04-2015

Hfaistos

Ο Ήφαιστος κατασκευάζει την ασπίδα του Αχιλλέα.

σχόλια

η ασπίδα του Αχιλλέα

ψηφιακό σχολείο

Η Ιλιάδα … αλλιώς!

2

Συγγραφέας: ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΜΑΤΟΓΛΟΥ | Κατηγορία Projects | , στις 02-04-2015

58Μεγαλεπήβολα σχέδια του Σεπτεμβρίου παίρνουν σάρκα και οστά πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς! Η Ιλιάδα μέσα από μια χιουμοριστική οπτική γωνία, η Ιλιάδα παρωδία, η “Ιλιάδα…αλλιώς” από το Β1! Ένα κεφάτο Project, που κατάφερε να διασκεδάσει τους μικρούς μαθητές – συγγραφείς και τους μεγάλους εκπαιδευτικούς και στερημένους από παιχνίδι! Οι Τρώες γίνονται χωριάτες, ο Έκτορας Ρίκος και δε συμμαζεύεται… Με μεγάλη χαρά η “Ηλιαχτίδα” σας παρουσιάζει τα πρώτα αποσπάσματα της δικής μας Ιλιάδας!

 thetida_senario (Η επίσκεψη της Θέτιδας στον Όλυμπο)

senario_teixoskopia (Η τειχοσκοπία)

synantisi (Η συνάντηση του Έκτορα με την Ανδρομάχη)

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση