Εδώ και αρκετό καιρό συμπληρώνουμε διάφορα ερωτηματολόγια online (συνήθως υποψηφίων μεταπτυχιακών τίτλων, συναδέλφων κλπ) που δημιουργήθηκαν μέσω των επιπλέον εφαρμογών της Google. Πιο συγκεκριμένα το Google Drive μας δίνεις κάποιες λύσεις που μας λύνουν τα χέρια, αλλά μη το παρακάνετε (θα σας εξηγήσω το λόγο σε επόμενο άρθρο). Έτσι λοιπόν, φέτος για τις ανάγκες της δράσης “Αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας” χρησιμοποιήσαμε τις φόρμες του Google Drive για τα ερωτηματολόγια της αυτοαξιολόγησης.
Έχουμε και λέμε:
1. Ανοίγουμε λογαριασμό στη google οπότε έχουμε και gmail (λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).
2. Κάνουμε είσοδο, επιλέγουμε τις εφαρμογές (εικονίδιο πάνω δεξιά) και πατάμε το εικονίδιο Drive. Δηλαδή, είναι σαν να έχετε ένα δίσκο στο δίκτυο, δικό σας.
3. Μπορείτε είτε να δημιουργήσετε (πατώντας “Δημιουργία”) είτε να ανεβάσετε αρχεία (πατώντας το βέλος δίπλα από την “δημιουργία”). Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να έχουμε κάποιο πχ βιογραφικό και να το τυπώσουμε ή να το επεξεργαστούμε όπου κι αν βρισκόμαστε (εννοείται ότι θα πρέπει να έχουμε σύνδεση στο διαδίκτυο).
4. Επιπλέον, μπορούμε τα κείμενά μας να τα έχουμε κοινόχρηστα και με φίλους ή συνεργάτες που θα μπορούν όχι μόνο να τα δουν, αλλά και να τα επεξεργαστούν. Για να γίνει κοινόχρηστο ένα αρχείο μας, πατάμε δεξί κλικ στο αρχείο, επιλέγουμε κοινοποίηση, κοινοποίηση, στο πλαίσιο “πρόσκληση ατόμων” γράφουμε το gmail λογαριασμό του ατόμου που επιθυμούμε να κοινοποιήσουμε το αρχείο και πατάμε Τέλος. Ένα μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο θα ειδοποιήσει τον συνεργάτη σας γι’ αυτή την πρόσκληση.
Πιστεύω ότι ως εδώ τα πράγματα ήταν αρκετά απλά και οι έμπειροι χρήστες θα βρήκαν αστεία τα όσα γράφω, αλλά πολλοί είναι αυτοί που θέλουν αναλυτικά τα βήματα. Δεν ξέρω αν το βρήκατε ενδιαφέρον αλλά μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε σε προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για συνεργασία με μαθητές ή συναδέλφους, για προγράμματα περιβαλλοντικής, για ομαδικές εργασίες κλπ.
Αν έχετε και κάποιες άλλλες ιδέες για την χρήση του, παρακαλώ ενημερώστε με.
Συνεχίζουμε με την δημιουργία των φορμών – ερωτηματολογίων.
1. Επιλέγουμε Δημιουργία – Φόρμα, αν επιθυμούμε κάποιο μοτίβο και ΟΚ. Η φόρμα μας εμφανίζεται για επεξεργασία.
2. Ξεκινάμε από τον τίτλο. π.χ. “Ερωτηματολόγιο για εκπαιδευτικούς – Τομέας Κλίμα – Σχέσεις” και στην περιγραφή φόρμας μπορείτε να βάλετε επεξηγήσεις του τύπου. “Το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο κλπ κλπ”
3. Συνεχίζουμε με τις ερωτήσεις. Ερώτηση, επεξήγηση και είδος ερώτησης. Δηλαδή έχουμε την δυνατότητα να επιλέξουμε ανοιχτή ερώτηση, πολλαπλής επιλογής, κλίμακας (π.χ από 1-5 ). Επίσης μπορούμε να προσθέσουμε και το πλαίσιο “Άλλη επιλογή” όπου κάποιος μπορεί να συμπληρώσει οτιδήποτε που ίσως δεν συμπεριλαμβάνεται στη λίστα. Πριν πατήσετε “Τέλος” μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή όχι, το πλαίσιο “Απαιτούμενη ερώτηση” για όσες ερωτήσεις θεωρείται απαραίτητες να συμπληρωθούν.
4. Έχετε την πρώτη σας ερώτηση, την οποία μπορείτε να διατηρήσετε, ή να διορθώσετε ή να αντιγράψετε ή να διαγράψετε εντελώς, από τα αντίστοιχα κουμπιά (σέρνετε το ποντίκι πάνω στην ερώτηση και εμφανίζονται).
5. Συνεχίζετε πατώντας “Προσθήκη αντικειμένου” και επιλέγετε το είδος της ερώτησης.
6. Σε περίπτωση που θέλετε να κάνετε υποενότητες στο ερωτηματολόγιό σας (πχ. Σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους, Σχέσεις εκπαιδευτικών – μαθητών, Σχέσεις εκπαιδευτικών – γονέων κλπ.) από την “Προσθήκη αντικειμένου” θα επιλέξετε “Κεφαλίδα τμήματος” και έτσι το ερωτηματολόγιό σας θα χωριστεί σε ενότητες.
7. Όταν τελειώσετε πατάτε “Αποστολή Φόρμας”. Προσοχή, μη το κοινοποιήσετε πριν το ελέγξετε καλά. Γι΄ αυτό στείλτε ένα γράμμα στο εαυτό σας (στο e-mail σας). Ανοίξτε την φόρμα, συμπληρώστε την, δείτε τις εκφράσεις, το είδος των ερωτήσεων, αλλάξτε ίσως την σειρά των ερωτήσεων, γενικότερα βελτιώστε το ερωτηματολόγιο. Η φόρμα σας είναι ήδη αποθηκευμένη στο Google Drive για επεξεργασία. Θα σας πρότεινα να το στείλετε σε ακόμη ένα άτομο για να σταθμίσετε (όπως λένε και οι ειδικοί) το ερωτηματολόγιο, πριν το στείλετε στους τελικούς αποδέκτες. Σημείωση:τα e-mail των αποδεκτών δεν είναι απαραίτητο να είναι gmail.
8. Πριν την ολοκλήρωση του ερωτηματολογίου θα σας ζητήσει να απαντήσετε αν θέλετε ή όχι να συνδεθεί το Ερωτηματολόγιό σας με ένα Αρχείο Απαντήσεων (σε μορφή πίνακα) που θα δημιουργηθεί αυτόματα, για επεξεργασία των αποτελεσμάτων!!! (Θα δημιουργηθεί στο Google Drive σας). Φυσικά μπορείτε να επεξεργαστείτε το αρχείο με αρκετές επιλογές αλλά θα βρείτε πολύ σπουδαία την επιλογή Φόρμα-Εμφάνιση Σύνοψης Απαντήσεων όπου θα σας εμφανίσει ένα αρχείο απαντήσεων με την μορφή διαγραμμάτων. Δεν είναι υπέροχο;
Μην ξεχάσετε να κάνετε αποσύνδεση από το Google όταν τελειώσετε. Απαραίτητο.
Καλή Επιτυχία
Επίσης, αν θέλετε να κάνετε μια έρευνα σε διάφορους που δεν γνωρίζετε τα e-mail τους, μπορείτε να αντιγράψετε τον σύνδεσμο και να τον κοινοποιήσετε για παράδειγμα στο facebook για συμπλήρωση. Σημείωση: Τον σύνδεσμο της φόρμα σας θα τον βρείτε όταν πατήσετε “Αποστολή φόρμας” στο πλαίσιο “Σύνδεσμος για κοινοποίηση”.
Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να δημιουργήσετε ένα αρχείο κειμένου που θα έχει τους συνδέσμους των ερωτηματολογίων όλων των ομάδων και να ζητήσετε από τους μαθητές σας να τα συμπληρώσουν on-line.
Καλό κουράγιο, θα το χρειαστείτε.
Πραγματικά, θα ήθελα πολύ να μου πείτε τις εντυπώσεις σας, αν τελικά χρησιμοποιήσετε αυτόν τον τρόπο.
Επίσης, θα χαρώ να βοηθήσω αν μου το ζητήσετε.