Αγία Μεθοδία της Κιμώλου(5 Οκτωβρίου)
Συγγραφέας: kantonopou στις 4 Οκτωβρίου, 2011
Μεταξύ των νεοφανών αγίων διαλάμπει ὡςφωτεινός ἀστέρας ἡὁσία Μεθοδία, τόσκεῦος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἡ ὑποτύπωση τῆς καθαρῆς ζωῆς, τό ἀμάραντοἄνθος τῆς Κιμώλου, τοῦ ὁποίου ἡ εὐωδία ἁπλώνεται ὄχι μόνον σ᾽ ὅλες τίςΚυκλάδες, ἀλλά καί σέ ὁλό-κληρη τήν Ἑλλάδα.
Γεννήθηκε στή νῆσο Κίμωλο στίς 10 Νοεμβρίουτοῦ 1861 ἀπό γονεῖς εὐσεβεῖς, τόν Ἰάκωβο καί τή Μαρία Σάρδη, οἱ ὁποῖοι εἶχαν τρεῖς γιούς καί πέντε θυγατέρες.
Ἡ δεύτερη ἀπό αὐτές ἦταν ἡ Εἰρήνη, ἡ μετέπειτα Μεθοδία, ἡ ὁσία Νύμφη τοῦ Χριστοῦ πού μέ ὅλη της τήν ψυχή Τόν ἠγάπησε καί μέ πίστη θερμή ἐξεπλήρωσε τίς ἅγιες ἐντολές Του.Ἀπό μικρή φαινόταν ἡκλίση της καί ὅτι θά φέρειπολλούς πνευματικούς καρπούς, γιατί ἀποστρεφόταν καί ἀπέφευγε μέ ὅλεςτης τίς δυνάμεις κάθε τι πού θά μποροῦσε νά βλάψει τήν ψυχή τηςκαί ἀντίθετα ἐνστερνιζόταν μόνον τά καλάκαί ὠφέλιμα, τίς ἅγιες καί πνευματικές συναναστροφές, τά χρηστά καί ἁγνά ἤθη μέσωτῶν ὁποίων φωτιζόταν ἡ ψυχή της καί θερμαινόταν ἡ καρδιά της πρός θεῖον ἔρωτα.Ἀγαποῦσε θερμά τήν Ἐκκλησία, στήν ὁποίαδέν ἔχανε εὐκαιρία νά βρίσκεται μέ κάθε εὐλά-βεια καί κατάνυξη.Ἔτσι ἀνατραφεῖσα ἡ ὁσία “ἐν παιδείακαί νουθεσία Κυρίου” ἦλθε στήν κατάλληληἡλικία καί ἀποφάσισε νά ἀφιερωθεῖ ἐξ ὁλο-κλήρου στόν Θεό, ἀλλά οἱ γονεῖς της θέλη-σαν νά τήν παντρέψουν κι ἐκείνη ὑπάκουσεστή θέλησή τους καί πῆρε γιά σύζυγό της,ἕναν ναυτικό στό ἐπάγγελμα καταγόμενοἀπό τήν Χίο. Ὁ γάμος καθόλου δέν τῆς μεί-ωσε τό ζῆλο καί τή θερμή ἀγάπη της πρόςτόν οὐράνιο Νυμφίο Χριστό, ἀλλά ἀκόμη πε-ρισσότερο ἄναβε μέσα στήν ψυχή της ὁ θεῖοςἔρωτας καί ἀκολουθοῦσε τήν πρότερη ζωήτης παρακαλώντας θερμά τόν Χριστό νάτήν ἀξιώσει τῆς μοναχικῆς ζωῆς καί ν᾽ ἀφιε-ρωθεῖ ἐντελῶς σέ Αὐτόν, διότι τά πάντα ἀνέ-θεσε στό θέλημά Του. Ψυχῇ καί σώματι ἡμακαρία Μεθοδία ὑποτασσόταν στό θεῖο θέ-λημα.
Κάποια μέρα λοιπόν ὁ σύζυγός τηςναυάγησε στίς ἀκτές τῆς Μικρᾶς Ἀσίας καίδέν ἐπέστρεψε ποτέ στήν Κίμωλο.
Ἐκείνη τότε λοιπόν ἀποφάσισε νά ἐγκαταλείψει τάπάντα καί νά ἐκπληρώσει τήν πρώτη τηςἐπιθυμία ν᾽ ἀφιερωθεῖ στόν Θεό, ἀπαρνου-μένη τόν κόσμο καί πάντα τά τοῦ κόσμουπράγματα. Ἀνεχώρησε λοιπόν γιά τό Μοναστήρι ὅπου καί ἐκάρη μοναχή στόν Ἱερό Ναότῆς Παναγίας τῆς Ὁδηγητρίας Κιμώλουἀπό τόν τότε Ἀρχιεπίσκοπο Σύρου Μεδόδιο,μετονομασθεῖσα ἀπό Εἰρήνη, Μεθοδία Μο-ναχή.
Μετά τήν κουρά της ἐπεδόθη μέ πολύζῆλο καί ἀκατάβλητο και ζέουσα προθυμίασέ ἀσκητικούς ἀγῶνες μέ τίς ὁποῖες νέκρωσετή σάρκα της καί ἐβάδιζε μέ σύνεση καίσοφία τή στενή καί τεθλιμμένη ὁδό πού ὁδη-γεῖ στήν αἰώνιο ζωή. Γιά νά ἀπαλλαγεῖ ἀπόκάθε μάταιη συνανστροφή τοῦ κόσμου ἔμεινεἔγκλειστη σ᾽ ἕνα μικρό κελί στό Στιάδι τοῦ“Μέσα Κάστρου” τῆς Κιμώλου, δίπλα στόν Ἱερό Ναό τῆς Γεννήσεως τοῦ Κυρίου καί δένἔβγαινε παρά μόνον σέ πολύ μεγάληἀνάγκη, προφυλάσσοντας ἔτσι τόν ἑαυτότης ἀπό τά μάταια καί φθαρτά καί ὁδηγου-μένη σέ ψηλότερες πνευματικές ἀναβάσεις.Ἀδυνατεῖ κανείς νά περιγράψει τούς κό-πους τῆς ἔγκλειστης ἰσάγγελης ζωῆς της,τήν ἄσκηση, τήν νηστεία, τήν ἀγρυπνία, τάδάκρυα, τήν ἀδιάλειπτη προσευχή. Κοιμό-ταν ἐλάχιστα γιά τήν ἀνάγκη τοῦ σώματοςσέ ξύλινο κρεββάτι χωρίς στρῶμα καί τήνὑπόλοιπη νύχτα προσευχόταν μέ θερμά δά-κρυα καί κατάνυξη πρός τόν γλυκύτατόντης Νυμφίο Χριστό, τοῦ Ὁποίου τό κάλλοςκαί τήν ὡραιότητα μόνον καθώς φανταζότανμέ τούς νοερούς ὀφθαλμούς τῆς ψυχῆς ὅλοτης τό εἶναι φλεγόταν ἀπό ἀγάπη γι᾽Αὐτόν.Τό φαγητό της ἦταν ἐλάχιστο, νήστευε ὅλεςτίς ἡμέρες τῆς ἑβδομάδος αὐστηρά, ἐκτόςΣαββάτου καί Κυριακῆς, ὅταν μεταλάμβανετῶν Ἀχράντων Μυστηρίων καί γέμιζε ἡ καρ-διά της ἀνέκφραστη πνευματική χαρά.
Πολλοί εὐσεβεῖς τῆς πρόσφεραν τροφές καίἐνδύματα, ἀλλά ἡ ὁσία τά μοίραζε ὅλαστούς φτωχούς καί ἀσθενεῖς. Κατά τή διάρ-κεια τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρα-κοστῆς ζοῦσε παντελῶς ἔγκλειστη καί δένδεχόταν καμία ἐπίσκεψη, ἐπιδιδόμενη μόνονσέ προσευχές καί πνευματικές μελέτες. Μόνο ἀπό ἕνα μικρό πορτάκι τοῦ κελλιοῦ της ἔδινεσέ κάποιον πού τό εἶχε ἀνάγκη λάδι ἀπό τήνἀκοίμητη κανδήλα τοῦ κελλιοῦ της πρός θε-ραπεία ὅσων ἔπασχαν ἀπό διάφορες ἀσθέ-νειες.
Ἡ ἐνάρετη καί ἁγία πολιτεία της ἦτανεἰκόνα καί ἀπομίμηση τῆς ἰσάγγελης ζωῆς τῶν παλαιῶν ὁσίων ἀνδρῶν καί γυναικῶν τῶν ὁποίων μιμεῖτο τίς ἀρετές καί τόν ἔνθεοζῆλο καί ποθοῦσε μόνον τά ἄνω, ζητοῦσε τά ἄνω καί ὅλα της τά διαβήματα, τά κινήματατῆς ψυχῆς καί ἡ πορεία τῆς ἁγίας ζωῆς τηςεἶχαν κατεύθυνση πρός τόν Θεό. Καθημερινήμελέτη της εἶχε τό νόμον Του πού φωτίζει τόνοῦ καί γλυκαίνει τήν καρδιά καί κάνει τόν ἔνσαρκο ἄνθρωπο ἄσαρκο καί ἄγγελο ἐπίγειο “πεπληρωμένον καρπῶν δικαιοσύνης”.Αὐτή ἦταν ἡ μακαρία Μεθοδία.Μέ τήν πρακτική ἀρετή καί τούς πνευματικούς ἀγῶνες τῆς κατά Χριστόν Πολιτείας νέκρωσε τελείως τήν σάρκα καίἀπέρριψε κάθε ὑλικό καί γήϊνο φρόνημα. Καί ἀνῆλθε στήν τελειοτέρα ἀρετή, τήν θεωρία τῶν ἀΰλων, ἡ ὁποία ἔχει ὡς βάση καί συνεργό τήν ἀδιάλειπτη νοερά προσευχή.
Μέαὐτήν λοιπόν τήν ἀρετή καθάρισε τήν ψυχήκαί τήν καρδιά της καί φωτίστηκε ἀπό τόΠανάγιο Πνεῦμα πού ἐνοικεῖ μόνον στίς κα-θαρές καρδιές καί ἔφτασε σέ μέτρα ἀπαθείαςκαί τελειότητας, σκεῦος ἐκλεκτό καί εὔχρηστο τῶν ἀρετῶν, φωτιζομένη ἀπό τίς ἐλλάμ-ψεις τῆς Θείας Χάριτος. Ἔγινε πραγματικήδιδάσκαλος τῆς μετανοίας καί τῆς εὐσεβείαςκαί κάθε καλῆς καί θεοφιλοῦς πράξεως στήνπατρίδα της τήν Κίμωλο, τήν ὁποία λάμ-πρυνε μέ τήν ἐνάρετη ζωή της καί ποικιλο-τρόπως ὠφέλησε μέ τά λόγια της καί μέ τόπαράδειγμά της, γιατί εἴτε σιώπαινε, εἴτε μι-λοῦσε, προξενοῦσε πάντοτε ὠφέλεια.Ἡ φήμη τῆς ἀγγελικῆς της πολιτείαςδιαδόθηκε γρήγορα καί σέ ἄλλα νησιά καίπολλές γυναῖκες, γιατί μόνον γυναῖκες δεχό-ταν, ἔτρεχαν στό ἀσκητήριό της τό ὁποῖοἔγινε πνευματικό διδασκαλεῖο γιά νά βροῦνπνευματική ὠφέλεια καί ἀνακούφιση ἀπό τίςδοκιμασίες τῆς ζωῆς. Ἡ ὁσία τίς δίδασκε τήνἀποχή τῆς ἁμαρτίας, τά θεάρεστα ἔργα τῆςμετανοίας, τά χρηστά καί σεμνά ἤθη, τήνπρός ἀλλήλους ἀγάπη, τήν ὑπομονή καίκαρτερία στίς θλίψεις καί μέ ἕνα λόγο “ὅσαἀληθῆ, ὅσα δίκαια, ὅσα ἁγνά, ὅσα προσφιλῆ,ὅσα εὔφημα, εἴ τινα ἀρετήν”. (Φιλ. δ´ 8).Ὁ λόγος τῆς ὁσίας ἦταν “δρόσος καίἴαμα” στίς ἀσθενοῦσες ψυχές θεραπεύονταςκαί δροσίζοντας ὅσους ποθοῦσαν τήν θερα-πεία καί “τομώτερος πάσης μαχαίρας” ὅπωςλέει ὁ θεῖος Παῦλος στούς σκληροκάρδιουςκαί δυσπειθεῖς.
Πολλοί πού ζοῦσαν ἄτακτοκαί ἁμαρτωλό βίο ἄλλαξαν ζωή καί μετανόη-σαν εἰλικρινά μέ τά λόγια ἤ τό παράδειγματῆς Ἁγίας Μεθοδίας καί ἐπέστρεψαν ἀπό τήνὁδό τῆς ἀπωλείας εἰς τήν πίστη καί τήν λα-τρεία τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ. Γιά τήν καθαρό-τατη καί οὐράνια πολιτεία της μέ τήν ὁποίαεὐαρέστησε καί δόξαζε τόν Θεό ἀξιώθηκε τῆςχάριτος νά τελεῖ θαύματα πρός δόξαν Θεοῦσέ διάφορες ἀνάγκες καί περιστάσεις. Κά-ποιος γεωργός κιμώλιος εἶχε ὄγκο στό λαιμό.Κατέφυγε μετά θερμῆς πίστεως στήν ὁσία, ἡὁποία προσευχήθηκε, τόν ἐσταύρωσε στόσημεῖο τοῦ ὄγκου καί τοῦ ἔδωσε νά πιεῖ τόλάδι τῆς ἀκοιμήτου κανδήλας τοῦ ἀσκητη-ρίου της. Ὁ ἀσθενής γιατρεύτηκε τελείως δο-ξάζοντας τόν Θεό. Ἡ σύζυγος τοῦ Βασ.Λογοθέτου Ἀλεξάνδρα δέν μποροῦσε νά τε-κνοποιήσει καί κατέφυγε στήν ὁσία Μεθοδίαπαρακαλώντας την νά προσευχηθεῖ γιά ν᾽ἀποκτήσει ἕνα παιδί. Ἡ ὁσία προσευχήθηκεπρός Κύριον καί ἡ γυναῖκα συνέλαβε καίἀπέκτησε παιδάκι δοξάζουσα καί αὐτήν τόνΧριστό γιά τό θαυμαστό γεγονός. Ἡ Αἰκα-τερίνη Γ. Λογοθέτου πού κατοικοῦσε στόΚάστρο, ἀπέναντι ἀπό τό ἀσκητήριο τῆςὁσίας, ἀσθένησε βαριά, ἡ ὁσία τήν ἐπισκέ-φθηκε καί μέ τίς προσευχές της καί τό λάδιτῆς κανδήλας τοῦ ἀσκητηρίου της τήν ἐθε-ράπευσε. Κάποια γυναῖκα ἀπό τό νησί εἶχεὄγκο στό στῆθος. Ἀκούγοντας τά θαυμα-στά πού τελοῦσε ἡ ὁσία προσέτρεξε σέαὐτήν μέ πίστη καί θεραπεύθηκε τελείως μέτίς προσευχές καί τό σταύρωμα τῆς ἉγίαςΜητρός. Ὁ ἱερέας π. Γεώργιος Ν. Λογοθέτηςἀσθένησε βαριά καί κινδύνευε. Ἡ ἁγία Μεθο-δία τοῦ ἔστειλε ἀπό τό λαδάκι τῆς ἀκοιμήτου κανδήλας καί ὅταν ἄλειψαν μέ αὐτό τόνβαρύτατα ἀσθενή ἐκεῖνος θεραπεύθηκε.Αὐτές εἶναι οἱ ἀρετές καί τά κατορθώ-ματα τῆς ὁσίας Μεθοδίας, ἔτσι ζοῦσε καί πο-λιτευόταν ἐκπέμπουσα τίς πνευματικές τηςἀκτινοβολίες στήν νῆσο Κίμωλο, ἀλλά καί σέὁλόκληρη τήν Ἑλλάδα παρηγορώντας τούςθλιβομένους καί στεναχωρημένους, νουθε-τώντας τούς ἀτάκτους καί ὑποδεικνύονταςστόν καθένα τήν ὁδό τοῦ Εὐαγγελίου καί τῆςαἰωνίου σωτηρίας γιά τήν ὁποία ἔχυσε πάνωστό Σταυρό τό πανάγιο Αἷμα Του ὁ Υἱός τοῦΘεοῦ, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός.Ἔτσι μέ ὁσιακούς ἀγῶνες μέ τόν τῆςἀρετῆς καί ἀσκήσεως ἀγῶνα διῆλθε τήν ζωήτης πρός δόξαν Θεοῦ καί ὠφέλεια τοῦ πλη-σίον ἡ ὁσία Μεθοδία. Ἐκοιμήθη ὁσίως στίς 5Ὀκτωβρίου τοῦ 1908, ἡμέρα Κυριακή στό47ον ἔτος τῆς ἡλικίας της καί συναριθμήθηκεστήν χορεία τῶν ἀπ᾽αἰῶνος ὁσίων τά ἴχνητῶν ὁποίων ἀκολούθησε καί τήν ἄσκηση μι-μήθηκε.Τά χέρια της παρέμεναν εὐλύγιστα σάννά ἦτο ζωντανή, ἀκόμα καί τήν ἐπαύριο τῆςΚοιμήσεώς της. Τά τίμιά της λείψανα φυ-λάσσονται στόν Ἱερό Ναό του Ἁγίου Σπυρί-δωνος καί τῶν Ἁγίων Τεσσαράκονταμαρτύρων στήν Κίμωλο.
Στίς 10 Ὀκτωβρίου τοῦ 2008 ἔγινε ἡ ἐπίσημη ἀνακήρυξή της καί κατάταξή της στή χορεία τῶν Ἁγίων.
Συλλογή αὐτογράφων κειμένων τῆς Ὁσίας
“Εἰς ἐσένα Δέσποτα Παντοδύναμε ἔχωπᾶσαν ἐλπίδα μου· λοιπόν, μή μέ ἀφήσεις ἀβοή-θητον νά ἔχω αἰσχύνην αἰώνιον, ἀλλά λύτρωσέμε ἀπό τόν κίνδυνον κατά τήν δικαιοσύνην Σου καί τήν ἀλήθειαν.Καί ἐάν ἡ εὐτελής καί ταπεινή προσευχήμου δέν δύναται νά φθάσει εἰς τό ὕψος τῆςδόξης Σου, δέομαί Σου, κλῖναι ὀλίγον τάἄχραντα ὦτα Σου νά μέ ἀκούσουν καί σῶσονμε εὔσπλαχνε.Ἐσύ, Δέσποτα, ὡς Δημιουργός τῶν ἁπάν-των ἐξουσιάζεις τήν θυμομένην θάλασσαν καίκαταπραΰνεις εὐθύς εἰς γαλήνην τά ἄγρια κύμ-ματα. Δός μου λοιπόν, ἐσύ Θεέ μου τήν δύνα-μιν, ὅτι ἔχοντές Σε στρατηγόν καί ἡγούμενονδέν νικούμασθεν πώποτε.Εἰς ὅλας μου τάς θλίψεις δέν ἤλπισα ποτέμου εἰς ἄνθρωπον, ἀλλά μόνον πρός τόν Θεόν -καί- ἐβόων δεόμενος. Ὁ δέ φιλάνθρωπος μοῦἔδιδε τήν ἁρμόζουσαν βοήθειαν.Ἐπεί οὖν δέν Σοῦ ἀρέσουν αἱ θυσίαι τῶνἀλόγων ζώων, ἀλλά μόνον ἡ μετριότης τοῦφρονήματος καί ἡ ταπείνωσις, τήν ὁποίαν προ-τιμᾶς ἀπό πάντων τῶν ὁλοκαυτωμάτων, θέλωσυντρίψει καί ἐγώ τήν καρδία μου, νά Σοῦ προ-σφέρω εὐάρεστον θυσίαν τῆς ταπεινώσεως.Ναί Θεέ πολυέλεε ἐπάκουσον τήν προσευ-χήν μου καί πρόσδεξε τά λόγια μου εἰς τά ὦτατῆς εὐσπλαγχνίας Σου.Ναί Θεέ μου γλυκύτατε ἀπό τήν ἀγάπηΣου τήκεται ἡ ψυχή μου καί ἡ καρδία μου.Ἐνδυνάμωσέ με, ὅτι Σύ εἶσαι ὁ ἔρως καί ὁ πόθοςτῆς καρδίας μου καί πάντων τῶν ἀγαθῶν ἡαἰωνία ἀπόλαυσις.Πρός ἐσένα μόνον Κύριε ὕψωσα τήν ψυχήνμου ἀπό τά γήϊνα πράγματα καί ἀπό τό θάρ-ρος ὅπου ἐλπίζω εἰς Σέ, εἶμαι βέβαιος ὅτι δένθέλω ἐντραπεῖ πώποτε.Θεέ μου, πολλάκις ἐκ τῶν πραγμάτωνἔλεγα: πόσην κηδεμονίαν ἔδειξες εἰς τούς λό-γους μου καί ἐκ παντός κινδύνου μέ ἐλευθέρω-σες”.Ἀκολουθεῖ σειρά δυσανάγνωστη μέ τήλέξη “Προσευχή”. Καί κατακλείει μέ τήν φράση:
“Ἡ δούλη τοῦ Θεοῦ Μεθοδία Μοναχή
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.