kantonopou’s blog

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ

Υμνογραφική προσέγγιση της Θεολογίας της εορτής του Γενεθλίου της Θεοτόκου.

Συγγραφέας: kantonopou στις 6 Σεπτεμβρίου, 2011

Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου

Εισαγωγικά.

H εορτή του Γενεθλίου της Θεοτόκου είναι η πρώτη μεγάλη εορτή του Εκκλησιαστικού έτους, το οποίο αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου.

Τούτο βέβαια δεν είναι τυχαίο γεγονός, αλλά οι θειότατοι Πατέρες της Εκκλησίας καθόρισαν να εορτάζεται πρώτα-πρώτα η Γέννηση της Θεοτόκου γιατί η Θεοτόκος είναι η αρχή της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους. Η Γέννηση της Θεοτόκου αποτελεί την απαρχή των εορτών. Είναι η πρώτη από τις νόμιμες και υποτυπώδεις σκιές αλλά είναι και η αρχή αυτών που έχουν σχέση με την Χάρη και την Αλήθεια(Ιωσήφ Βρυέννιος).

Ήδη από τον 5ο αιώνα συγκαταλέγεται αυτή στις μεγάλες Θεομητορικές εορτές και εορταζόταν στις 8 Σεπτεμβρίου στα Ιεροσόλυμα, στο Ναό της Αγίας  Άννης κοντά στην Προβατική Κολυμβήθρα, όπου κατά την παράδοση ευρισκόταν το σπίτι των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης. Πρωταρχική δε πηγή όσων γνωρίζουμε για την εορτή είναι το Πρωτευαγγέλιο του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου.

«Σήμερα ολόκληρη η κτίση ένιωσε τον εαυτό της καλύτερο και λαμπρότερο, αφού έλαμψε το κοινό στολίδι του σύμπαντος – γεννήθηκε όχι απλώς η Παρθένος, αλλά μάλλον η οικουμένη ολόκληρη», αναφωνεί ο ιερός Καβάσιλας.

Η Γέννηση της Κυρίας Θεοτόκου από στείρα μητέρα, την Αγία Άννα, «αποτελεί αιτία παγκοσμίου χαράς», διότι η Παναγία μας, ως νέα «ρίζα του γένους ημών», όπως αποκαλείται στα τροπάρια της εορτής, «έλυσε την ανθρώπινη στείρωση» (άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός) του πνευματικώς νεκρού, στείρου και άγονου κόσμου και έτσι «μπόρεσε να μας φέρει το άνθος της ζωής… τον γλυκύτατο καρπό, τον Σωτήρα Χριστό…».

«Οι άνθρωποι έκαναν πολλά φυσικά παιδιά, αλλά δεν μπορούσαν να γεννήσουν το μόνο παιδί που έπρεπε να φέρουν στον κόσμο, δεν μπορούσαν να γεννήσουν τον Θεό» εριοδ. « Όσιος Γρηγόριος»).

Έτσι, ενώ η ανθρώπινη φύση περιπλανιόταν σκοντάφτοντας σαν τον εκ γενετής τυφλό, ο Θεός την ελέησε και της έδωσε τον αξιοθαύμαστο οφθαλμό, την Παρθένο, η οποία, σαν να ήταν ο ύψιστος εκπρόσωπος του ανθρωπίνου γένους, «αν και δεν είχε τίποτε περισσότερο από τούς άλλους ανθρώπους όλων των εποχών, μπόρεσε να διαφύγει, μόνη αυτή, την κοινή αρρώστια», την αμαρτία. «Μόνη αυτή αντιστάθηκε από την αρχή ως το τέλος σε κάθε κακία με τον έρωτα που είχε για τον Θεό, με τη ρωμαλεότητα της σκέψεώς της, την άγρυπνη προσοχή της, την ευθύτητα της θελήσεως και τη μεγαλειώδη σωφροσύνη της. Ενώ μπορούσε να αμαρτήσει, δεν αμάρτησε καθόλου, φανερώνοντας έτσι, πως ήθελε ο Θεός να είναι ο άνθρωπος σ αυτή την ζωή» ( Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας).

Με λίγα λόγια η Παναγία με τον αγώνα της έδειξε τον άνθρωπο, όπως αυτός δημιουργήθηκε, όπως δηλαδή ήταν στον Παράδεισο!

Oι  Υμνογράφoι της Εορτής.

Πρώτος από τους μεγάλους υμνογράφους εξύμνησε το Γεννέσιο της Υπεραγίας Θεοτόκου ο Ρωμανός ο Μελωδός ,ενώ Κανόνες στην εορτή συνέθεσαν οι Άγιοι Ιωάννης ο Δαμασκηνός ,Ανδρέας Κρήτης και Ιωσήφ ο Υμνογράφος. Ο Κανόνας του Ιωσήφ ψάλλεται την παραμονή της εορτής. Στιχηρά συνέθεσαν ο Πατριάρχης Σέργιος ο Αγιοπολίτης, ο Πατριάρχης Γερμανός , ο Ανατόλιος και άλλοι. Την ημέρα της εορτής ψάλλονται οι κανόνες του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού και του Αγίου Ανδρέα Κρήτης.

Το περιεχόμενο και η θεολογία των ύμνων

Τόσο κατά τα Προεόρτια(7 Σεπτεμβρίου) και τον Εσπερινό, όσο και την ημέρα της εορτής τονίζεται δεόντως ότι η Παρθένος Μαρία, που γεννήθηκε από το μέχρι τότε άτεκνο ζευγάρι Ιωακείμ και Άννας, έγινε το εκλεκτό σκεύος του Θεού για την ενσάρκωση του Ιησού Χριστού. Με τον τρόπο αυτό συνένωσε τα επουράνια με τα επίγεια. Έτσι στον Προεόρτιο Εσπερινό ψάλλουμε.

Τς παγκοσμίου τ κόσμ, χαρς νέτειλαν, α νοητα κτνες, προμηνύουσαι πσι, τν λιον τς δόξης, Χριστν τν Θεόν, ν τ γεννήσει σου χραντε· σ γάρ μεστις δείχθης τς ληθος, εφροσύνης τε κα χάριτος.(Από τον προεόρτιο Εσπερινό).

—————————–

Τν πάνσεπτόν σου γέννησιν, Παναγία Παρθένε γνή, τν γγέλων τ πλήθη ν οραν, κα νθρώπων τ γένος π τς γς μακαρίζομεν·

—————————————-

το παραδόξου θαύματος! ς ξ γόνου μητρός, κα κάρπου στειρώσεως, άβδος νθος φέρουσα, ναφύεται σήμερον, Θεομήτωρ κα πειρόγαμος…..

———————————-

Στην υμνογραφία της ημέρας της εορτής (8 Σεπτεμβρίου) εξαίρεται η σημασία της εορτής για τον άνθρωπο και την κτίση ολόκληρη και σημειώνεται η σημασία της εορτής για τον άνθρωπο και την κτίση ολόκληρη, αφού η Γέννηση της Θεοτόκου έγινε η αρχή και η αφετηρία της εκπλήρωσης στην γη των επαγγελιών του Θεού για την σωτηρία του κόσμου. Οι υμνογράφοι αποδίδουν με τα ποιήματά τους δοξολογία στον Ύψιστο και ευχαριστίες για την δωρεά αυτή στην Εκκλησία, η οποία και πανηγυρίζει το γεγονός. Σε αυτή την παγκόσμια χαρά συμμετέχει η Ορθόδοξη Εκκλησία πανηγυρικά και τιμά με τον δικό της τρόπο το Θεό και το γεγονός της αρχής της σωτηρίας του κόσμου.

γέννησίς σου Θεοτόκε, χαρν μήνυσε πάσ τ οκουμέν· κ σο γρ νέτειλεν λιος τς δικαιοσύνης, Χριστς Θες μν, κα λύσας τν κατάραν, δωκε τν ελογίαν· κα καταργήσας τν θάνατον, δωρήσατο μν ζων τν αώνιον.

Α. Στη γενέθλιο ημέρα της Θεοτόκου πανηγυρίζουν τα ουράνια με τα επίγεια και συνεορτάζει κάθε τι εγκόσμιο και υπερκόσμιο. Γιατί με την γέννηση αυτή οικοδομήθηκε ο κτιστός ναός « του τα πάντα κτίσαντος»

——————————

γαλλιάσθω ορανός, γ εφραινέσθω· το Θεο γρ ορανός, ν γ τέχθη, Θεόνυμφος ατη ξ παγγελία…(Κάθισμα Όρθρου)

——————————————————————

Συγχαίρει σοι σήμερον θεόφρον ννα, οκουμένη· το λυτρωτο γρ ατς, τν Μητέρα νθησας, τν κ ίζης βλαστήσασαν Δαυΐδ, δυνάμεως άβδον μν, φέρουσαν τ νθος Χριστόν.(Ωδή δ΄Όρθρου)

Β. Το Γεννέσιο χαρακτηρίζεται:

1.Απαρχή της εποχής της Χάριτος

Σήμερον καρπογονεν χάρις πάρχεται, μφανίζουσα τ κόσμ Θεο Μητέρα, δι᾿ ς τ πίγεια, τος ορανος συνάπτεται, ες σωτηρίαν τν ψυχν μν.(Στιχ.Εσπερινού).

2.Γεγονός παράδοξης Γέννησης.

Η πηγὴ τῆς ζωῆς, ἐκ τῆς στείρας τίκτεται, ἡ χάρις καρπογονεῖν, λαμπρῶς ἀπάρχεται(Τροπ.Αίνων)

3.Προάγγελος της μεγάλης χαράς για την ανθρωπότητα,για τους αγγέλους και τους αγίους στον ουρανό.

Σήμερον τς παγκοσμίου χαρς τ προοίμια· σήμερον πνευσαν αραι, σωτηρίας προάγγελοι· τς φύσεως μν διαλέλυται στείρωσις· γρ στερα μήτηρ δείκνυται, τς παρθενευούσης μεττόκον το κτίσαντος, ξ ς τ λλότριον οκειοται φύσει Θεός, κα τος πλανηθεσι δι σαρκς σωτηρίαν περγάζεται, Χριστς φιλάνθρωπος, κα λυτρωτς τν ψυχν μν.

———————————

δμ νακαινίσθητι, κα Εα μεγαλύνθητι, Προφται σν ποστόλοις, χορεύσατε κα Δικαίοις, κοινχαρ ν τ κόσμ, γγέλων τε κα νθρώπων, κ τν Δικαίων σήμερον, ωακεμ κα τς ννης,γεννται Θεοτόκος.(Εξαποστειλάριο)

Γ. Η πηγή όμως της παγκόσμιας χαράς ήταν οι Θεοπάτορες Ιωακείμ και η Άννα.

παγκόσμιος χαρά, κ τν δικαίων νέτειλεν μν, ξ ωακεμ κα τς

ννης, πανύμνητος Παρθένος·(Ιδιόμελο Εσπερινού)

——————————-

Στερα γονος ννα, σήμερον χερας κροτείτω φαιδρς· λαμπροφορείτω τ πίγεια, βασιλες σκιρτάτωσαν· ερες ν ελογίαις εφραινέσθωσαν, ορταζέτω σύμπας κόσμος· δο γρ Βασίλισσα κα μωμος νύμφη το Πατρός, κ τς ίζης το εσσα νεβλάστησεν, Οκ τι γυνακες ν λύπαις τέξονται τέκνα· χαρ γρ ξήνθησε, κα ζω τν νθρώπων ν κόσμ πολιτεύεται.(Ιδιόμελο Εσπερινού)

—————————–

Δι᾿ γγέλου προρρήσεως, γόνος πάνσεπτος, ξ, ωακεμ κα τς ννης τν δικαίων, σήμερον προλθες Παρθένε, ορανς κα θρόνος Θεο, κα δοχεον καθαρότητος, τν χαρν προμηνύουσα παντ τ κόσμ, τς ζως μν πρόξενε, κατάρας ναίρεσις, ελογίας ντίδοσις.

-Με τους ύμνους επίσης τονίζεται ο εορτασμός της Εκκλησίας ,όπως στο παρακάτω  στίχο από Ιδιόμελο του Εσπερινού.

(Η Παρθένος) Τίκτεται, καὶ ἡ Ἐκκλησία τὴν ἑαυτῆς εὐπρέπειαν καταστολίζεται…

Δ. Εξαίρεται δε ακόμα και η ικανοποίηση των Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννας.

παγκόσμιος χαρά, κ τν δικαίων νέτειλεν μν, ξ ωακεμ κα τς ννης, πανύμνητος Παρθένος, τις δι᾿ περβολν γαθότητος, νας Θεο μψυχος γίνεται, κα μόνη κατ λήθειαν, Θεοτόκος γνωρίζεται. Ατς τας κεσίαις Χριστ Θεός, τ κόσμ τν ερήνην κατάπεμψον, κα τας ψυχας μν τ μέγα λεος.(Ιδιόμελο Όρθρου –Γερμανού)

——————————————————

ωακεμ κα ννα νειδισμο τεκνίας, κα δμ κα Εα, κ τς φθορς το θανάτου, λευθερώθησαν, χραντε, ν τ γί γεννήσει σου..(Κοντάκιο)

———————————–

προσευχ μο κα στεναγμός, τς στειρώσεως κα τεκνώσεως ωακείμ τε κα ννης, επρόσδεκτος, κα ες τ τα Κυρίου λήλυθε, κα βλάστησαν καρπν ζωηφόρον τ κόσμ·..(Οίκος)

————————————–

Ε. Στην υμνογραφία της εορτής εκτός από ύμνους εγκωμίων και προσευχής, υπάρχουν και ύμνοι εποικοδομητικής διδαχής με θεολογικές προεκτάσεις για την αληθινή ερμηνεία και κατανόηση του γεγονότος της Γέννησης της Παναγίας. Έτσι παρατηρούμε ότι:

1.Η προσωρινή εκείνη στείρωση και ατεκνία του ζεύγους Ιωακείμ και Άννας, παραχωρημένη από τον Θεό είχε βαθύτερο σκοπό.

τς στειρώσεως μεταβολή, τν κοσμικν τν γαθν, διέλυσε στείρωσιν, κα τρανς τ θαμα Χριστν πέδειξε, βροτος πιδημήσαντα.(Τροπ.ή Ωδής).

2.Από την ρίζα του οικογενειακού δένδρου του Ιεσσαί θα προερχόταν η Θεόπαις Μαριάμ, ο νέος βλαστός που θα συντελούσε στην κατά Θεό ανάπλαση του κόσμου.

κ τς ίζης εσσαί, κα ξ σφύος το Δαυΐδ, θεόπαις Μαριάμ, τίκτεται σήμερον μν, κα νεουργεται, σύμπασα κα θεουργεται(τροπ.Όρθρου)

3.Σε μερικούς ύμνους πάλι βρίσκουμε συμβολικές παρομοιώσεις της Παναγίας, που θέλουν να προσδιορίσουν το ρόλο της στο Απολυτρωτικό έργο του Χριστού.

..δο γρ το φωτς νυμφών, κα βίβλος το λόγου τς ζως, κ γαστρς προελήλυθε, κα κατ νατολς πύλη ποκυηθεσα, προσμένει τν εσοδον το ερέως το μεγάλου, μόνη κα μόνον εσάγουσα Χριστν ες τν οκουμένη..(Στιχ.Εσπερινού)

4.Σε άλλους ύμνους τονίζεται επίσης με έμφαση η ιδιαιτερότητα της Παναγίας που ως Θεοτόκος ξεπέρασε όλες τις ομόφυλές της σε ευλογία Θεού.

Ε κα θεί βουλήματι, περιφανες στεραι γυνακες βλάστησαν, λλ πάντων Μαρία τν γεννηθέντων, θεοπρεπς περέλαμψεν· τι κα ξ γόνου παραδόξως τεχθεσα μητρός, τεκεν ν σαρκ τν πάντων Θεόν, πρ φύσιν ξ σπόρου γαστρός·(Στιχ.Εσπερινού)

5.Ο απώτερος όμως και κύριος σκοπός της γέννησης της Παναγίας ήταν η ετοιμασία του θρόνου στον οποίο θα κάθιζε ο Θεός ,η  σκηνή στην οποία θα κατασκήνωνε με την Θεία του Ενανθρώπιση ο Λόγος του Θεού. Ο ίδιος δε ο Χριστός φρόντισε για την προετοιμασία του θρόνου του στην γη ,όπως φαίνεται στο παρακάτω Δοξαστικό του Εσπερινού.

Σήμερον, τος νοερος θρόνοις παναπαυόμενος Θεός, θρόνον γιον π γς αυτ προητοίμασεν, στερεώσας ν σοφί τος ορανούς, ορανν μψυχον, ν φιλανθρωπί κατεσκεύασεν· ξ κάρπου γρ ίζης φυτν ζωηφόρον, βλάστησεν μν τν Μητέρα ατο

——————————————————————————–

Ας υμνήσουμε λοιπόν όλοι την αγία Παρθένο Μαρία, διότι από αυτή προήλθε το φως το αληθινό, που μας φωτίζει και μας αγιάζει.

Ας υμνήσουμε και ας τιμήσουμε εκείνη που έγινε ναός του Θεού και Μητέρα της Ζωής εξαιτίας της υπέρτατης καθαρότητάς της και της αγιότητας του βίου της. Ας υμνήσουμε και ας δοξολογήσουμε αυτή που φανέρωσε το θέλημα του Θεού, την κεκλεισμένη πύλη που βλέπει προς την Ανατολή και φώτισε τον κόσμο με την είσοδο του Δεσπότου Χριστού διαμέσου αυτής, της Υπεραγίας και Αειπαρθένου Θεοτόκου.

Και ας προσπαθήσουμε να την μιμηθούμε στην υπακοή της στο θέλημα του Θεού και στον τρόπο που διαφύλασσε πάντοτε τον εαυτό της καθαρό από τους πειρασμούς και από τις αμαρτίες.

Και τέλος, ας την παρακαλέσουμε εκτός από παράδειγμα να είναι και βοηθός μας στις θλίψεις του βίου και στον καθημερινό πνευματικό μας αγώνα.

http://fdathanasiou.wordpress.com/

Αφήστε μια απάντηση