Σχολική Ετοιμότητα – Προτάσεις για τις νηπιαγωγούς

             Oι νηπιαγωγοί μπορούν να βοηθήσουν ενα παιδί να μεταβεί ομαλά απο το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο, χωρίς να παρουσιάσει προβλήματα και μαθησιακές δυσκολίες. Θα πρέπει λοιπόν να δημιουργούν κλίμα ασφάλειας, ελευθερίας και σεβασμού της διαφορετικότητας των άλλων μέσα στην τάξη. Να δίνουν κίνητρα για μάθηση μέσα από τη βιωματική και δημιουργική διδασκαλία με έμφαση στα προσωπικά ενδιαφέροντα των παιδιών, όπως ορίζεται και στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Να τα ενθαρρύνουν να συνεργάζονται μεταξύ τους και να λειτουργούν σε ομάδες. Να τους προσφέρουν ένα πλούσιο και καλά δομημένο εκπαιδευτικό περιβάλλον από:

• ακουστικές δραστηριότητες (π.χ. να μιλάνε όσο το δυνατόν περισσότερο στα παιδιά, να διαβάζουνε μαζί παραμύθια (5-10 λεπτά κάθε μέρα), να φαντάζονται το τέλος του ώστε να εξασκείται παράλληλα και η φαντασία τους, να διηγούνται προσωπικές ιστορίες με τη σειρά).

• οπτικές δραστηριότητες (πίνακες αναφοράς κρεμασμένους στην τάξη με αριθμούς, χρώματα, σχήματα, πίνακας του καιρού, καρτέλες γραμμένες με το όνομα του παιδιού για την διεξαγωγή διαφόρων δραστηριοτήτων).

• απτικές δραστηριότητες (π.χ. να ενισχύουν τον οπτικοκινητικό τους συντονισμό με δραστηριότητες όπως να κόβουν με ψαλίδι μια ευθεία γραμμή χαραγμένη στο χαρτόνι, να περνούν χάντρες σε κλωστή, να ξεχωρίζουν και να διαχωρίζουν κουμπιά σε διάφορα χρώματα, να γεμίζουν και να αδειάζουν υλικά – ρύζι, μακαρονάκια – σε διαφορετικά δοχεία και ασφαλώς να ζωγραφίζουν. Όλες αυτές οι δραστηριότητες δυναμώνουν το μυϊκό σύστημα των δακτύλων διευκολύνοντας τη σωστή λαβή του μολυβιού ενώ παράλληλα εκπαιδεύουν το οπτικό σύστημα του παιδιού, προετοιμάζοντας το για το γράψιμο. Όσον αφορά την αδρή κινητικότητα μπορούν να κάνουν παιχνίδια ή χορό με συγκεκριμένα βήματα, π.χ. ένα δεξιά, ένα αριστερά, πηδηματάκια, ρυθμικό βάδισμα, σχοινάκι, πάσες με τη μπάλα.

• σχετικά με τις γλωσσικές δραστηριότητες (π.χ. να δίνουν στα παιδιά μια οδηγία κάθε φορά σε απλή και κατανοητή γλώσσα, να τους μαθαίνουν τον ήχο του γράμματος και όχι το όνομα του, να τους μαθαίνουν ποιηματάκια με ομοιοκαταληξίες, αινίγματα, όταν λένε τραγουδάκια να χτυπάνε παλαμάκια σε κάθε συλλαβή, να επιδοκιμάζουν την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα, να κάνουν έντονη την παρουσία του παιδιού μέσα στην τάξη με έμμεσους τρόπους (π.χ. του ζητάνε να μοιράσει εκείνο τους μαρκαδόρους). Βασικά όμως μέσα από το παιχνίδι να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν με ευχάριστο και «παιδικό» τρόπο τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζει ένα παιδί.

            Τέλος, μια βόλτα στο δημοτικό σχολείο πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα μπορούσε να βοηθήσει το παιδί να εξοικειωθεί με τους χώρους και να γνωρίζει τα παιδία που θα συναντήσει την επόμενη χρονιά.

(απο την εισήγηση της διαχειρίστριας του blog, στην επιμορφωτική ημερίδα του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Λέσβου, με τίτλο : “Εγκαιρη εκπαιδευτική παρέμβαση για παιδιά προσχολικής ηλικίας”, στις 30/03/09, στη Λέσβο).

 

Αφήστε μια απάντηση