Με βασικές αλλαγές θα ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές των Γυμνασίων , των Γενικών Λυκείων και των Επαγγελματικών Λυκείων οι οποίες αφορούν στην δομή τους, στην ύλη των μαθημάτων, στις εξετάσεις στα Γυμνάσια καθώς και στην νέα κατανομή σχολών-τμημάτων σε επιστημονικά πεδία.
Α. ΓΥΜΝΑΣΙΑ
Οι βασικές αλλαγές στο Γυμνάσιο είναι :
1) Θα υπάρχουν 2 τετράμηνα αντί 3 τριμήνων.Επομένως ο κάθε μαθητής θα έχει 2 προφορικές βαθμολογίες (μία για κάθε τετράμηνο).
2) Δεν θα εξετάζονται πλέον όλα τα μαθήματα στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου αλλά τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τέσσερα(4): η Γλώσσα , τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Ιστορία.
3) Οι εξετάσεις θα διεξάγονται από 1-10 Ιουνίου .
4) Για τα υπόλοιπα μαθήματα που δεν θα εξετάζονται γραπτώς θα υπάρχουν είτε 2 διαγωνίσματα το χρόνο ( 1 στο κάθε τετράμηνο) είτε συνθετική εργασία ή συνδυασμός τους.
5) Τα μαθήματα λήγουν στις 31/5.
6) Υπάρχει η πρόταση η περίοδος του Σεπτεμβρίου να καταργηθεί . Οι μετεξεταστέοι θα εξετάζονται το 3ο δεκαήμερο του Ιουνίου αφού το 2ο δεκαήμερο του Ιουνίου κάνουν ενισχυτικά μαθήματα μέσα στο σχολείο κανονικά σε πρωινή βάρδια με τους καθηγητές του σχολείου.
7) Τρεις μέρες την βδομάδα οι μαθητές θα κάνουν εξάωρα .
Όμως κάθε σχολείο θα αποφασίζει πως θα γίνεται η εκμετάλλευση της 7ης ώρας . Οι καθηγητές ενδέχεται να παραμένουν στο σχολείο για να διεκπεραιώσουν κάποιες εξωδιδακτικές εργασίες (π. χ . προγράμματα , συνελεύσεις του συλλόγου, ενισχυτική διδασκαλία και άλλα) .
8) Αλλαγές στον τρόπο προαγωγής για τους μαθητές του Γυμνασίου.
Το σχετικό Π.Δ. θα είναι έτοιμο μέσα στην 1η εβδομάδα των μαθημάτων (12-17/09).
Β. ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ
Οι αλλαγές στο Γενικό Λύκειο αφορούν την κατανομή τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία:
Στο 1ο Ε.Π (Ανθρωπιστικών Σπουδών)) προστίθεται η σχολή Δημόσιας Διοίκησης και τα Α.Τ.Ε.Ι Ψηφιακών μέσων.
Στο 2ο Ε.Π (Θετικών Σπουδών) προστίθενται όλες οι σχολές Πληροφορικής, και η Μοριακή Βιολογία
Στο 3ο Ε.Π (Σχολές Υγείας) προστίθενται όλα τα τμήματα Χημείας, η Δασολογία, και αρκετά Α.Τ.Ε.Ι.
Αφαιρείται η σχολή Αγροτικής Οικονομίας και το Τ.Ε.Ι Τεχνολόγων Περιβάλλοντος.
Στο 4ο Ε.Π (Παιδαγωγικές Σχολές) προστίθενται τα τμήματα Θεάτρου και Πλαστικών Τεχνών.
Στο 5ο Ε.Π ( Σπουδών Οικονομίας και Πληριοφορικής) προστίθενται η σχολή Αγροτικής Οικονομίας, Μηχανικών Οικονομίας, Πληροφορικής και Παραγωγής και Διοίκησης, Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών και αρκετά Α.Τ.Ε.Ι.
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου είναι χρήσιμο να δουν το Π.Δ. με την συμπληρωματική κατανομή των σχολών στα Επιστημονικά Πεδία πριν κάνουν την οριστική επιλογή του πεδίου τους.
Σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου υπήρξε εξορθολογισμός και αναμόρφωση της διδακτέας ύλης σε αρκετά μαθήματα, ώστε να ανταποκρίνεται στα χρονικά πλαίσια του διδακτικού έτους καθώς και στα ΕΩΠ αλλά και στις διδακτικές ανάγκες των μαθητών, ώστε να υπάρχει διδακτική συνέχεια από τάξη σε τάξη. Αναμένονται νέες οδηγίες διδασκαλίας και διαχείρισης της διδακτέας ύλης και με πρόσθετο διδακτικό υλικό.
Γ. ΕΠΑ.Λ.
Α) ΝΕΑ ΔΟΜΗ ΕΠΑΛ
Το νέο ΕΠΑΛ θα έχει την παρακάτω δομή:
– Α΄ ΤΑΞΗ με ενιαίο πρόγραμμα, με μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και ειδικοτήτων, προκειμένου να δίνεται στους μαθητές/-τριες η δυνατότητα να διερευνήσουν τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους.
– Β΄ ΤΑΞΗ με διαχωρισμό σε τομείς τεχνικο-επαγγελματικών σπουδών με μαθήματα γενικής παιδείας και τομέων (θεωρητικά και εργαστηριακά).
– Γ΄ ΤΑΞΗ με διαχωρισμό των τομέων σπουδών σε επιμέρους ειδικότητες, με μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικοτήτων (θεωρητικά και εργαστηριακά).
– Μετά την αποφοίτηση, προαιρετικό «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας», με εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας στο σχολείο και μαθητεία σε χώρους εργασίας.
Επομένως το σχήμα (Α΄ τάξη – ενιαία, Β΄ τάξη – τομέας, Γ΄ τάξη – ειδικότητα, «4ο» έτος – ειδίκευση-μαθητεία)
Β) ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εισάγονται δύο σημαντικές νέες δυνατότητες για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ:
- Διευρύνεται η δυνατότητα της πρόσβασης στα ΤΕΙ μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ, αφού θα διαγωνίζονται για ειδικό ποσοστό θέσεων του συνολικού αριθμού εισακτέων στα ΤΕΙ. Το ποσοστό αυτό προβλέπεται να είναι, κατά προσέγγιση, ανάλογο του ποσοστού των υποψηφίων που αποφοίτησαν από τα ΕΠΑΛ σε σχέση με το σύνολο των υποψηφίων για τα ΤΕΙ αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, όπως θα ορίζεται κάθε σχολικό έτος με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αποκαθίσταται, επίσης, η δυνατότητα πρόσβασης των αποφοίτων ΕΠΑΛ μέσω των ειδικών εξετάσεων στη σχολή Πυροσβεστικής.
- Αποκαθίσταται η δυνατότητα των αποφοίτων των ΕΠΑΛ να εισάγονται και σε σχολές και τμήματα των Πανεπιστημίων, η οποία καταργήθηκε με το ν.4186/13. Συγκεκριμένα, θα μπορούν με τις ίδιες εξετάσεις – και χωρίς τη αναγκαιότητα της δημιουργίας «ομάδας Β΄» στη Γ΄ τάξη, που αντικειμενικά περιόριζε (πριν το 2013) τη δυνατότητα αυτή μόνο σε μαθητές που σπούδαζαν σε ελάχιστα ΕΠΑΛ – να εισάγονται με τη βαθμολογία τους σε σχολές των Πανεπιστημίων αντίστοιχες των τομέων που σπούδασαν στα ΕΠΑΛ και για ειδικό ποσοστό θέσεων επιπλέον 1%. Πλέον η δυνατότητα αυτή θα δίνεται σε όλους τους μαθητές/-τριες και στο πιο απομακρυσμένο ΕΠΑΛ της χώρας.
- Υπενθυμίζουμε ότι από το προηγούμενο σχολικό έτος και οι υποψήφιοι των ΕΠΑ.Λ. έχουν δικαίωμα σε επαναληπτικές εξετάσεις (που δεν είχαν αυτό το δικαίωμα επί σειρά ετών).
Αυτό δεν είναι θέμα του παρόντος Π.Δ. Για αυτό πιθανόν να ακολουθήσει άλλη εγκύκλιος η οποία να αναφέρεται στη δομή, την επιλογή και διάρθρωση των θεμάτων των εξετάσεων. Μέχρι να γίνει αυτό ισχύει η υφιστάμενη κατάσταση.
Μία ερώτηση:
Στις τελικές εξετάσεις στα μαθηματικά του Γυμνασίου θα υπάρχει επιλογή θεμάτων από το μαθητή όπως γινόταν μέχρι τώρα;
Νομίζω δεν διευκρινίζεται πουθενά αυτό.