Τις τελευταίες ημέρες γίνεται μια προσπάθεια από την πλευρά του Υ.ΠΑΙ.Θ. να ετοιμαστεί η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας για την Α΄τάξη του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα με σκοπό να διεξαχθούν οι εξετάσεις του Μαΐου-Ιουνίου 2014 με βάση τα θέματα αυτά (με επιλογή κατά 50%, όπως ορίζει ο πρόσφατα ψηφισθέντας Νόμος). Ήδη ξεκίνησε η στελέχωση του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων, με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη θέση του Προέδρου του Οργανισμού.Υποθέτουμε ότι το Υ.ΠΑΙ.Θ. θα προχωρήσει και στην περαιτέρω στελέχωση του Οργανισμού με την συγκρότηση του Δ.Σ. και το απαραίτητο επιστημονικό δυναμικό ανά ειδικότητα.
Από τη θέση μας θα θέλαμε να κάνουμε κάποιες παρατηρήσεις:
1ον) Με δεδομένο ότι οι εξετάσεις, κατά πάσα πιθανότητα, θα διεξαχθούν από τις 27 Μαΐου 2014 και μετά έχουμε διαθέσιμους 4 μήνες για να είναι οριακά έτοιμη η τράπεζα θεμάτων.
2ον) Η λειτουργία μιας επιστημονικά αξιόπιστης τράπεζας θεμάτων, πέραν της αξιολόγησης της ποιότητας, της επιστημονικής και διδακτικής τεκμηρίωσης, απαιτεί και έναν ελάχιστο αριθμό θεμάτων (όχι λιγότερα από 1000 συνολικά θέματα ανά αντικείμενο εξέτασης) ταξινομημένων ανά κατηγορία (θεματική και τύπου θεμάτων).
3ον) Η στελέχωση των επιτροπών που θα προτείνουν ή θα εγκρίνουν ή θα επιμεληθούν τα υποψήφια θέματα, ώστε να ενταχθούν στην τράπεζα αυτή, απαιτεί προσεκτικές επιλογές, διαφανείς διαδικασίες και συμμετοχή των επιστημονικών και εκπαιδευτικών ενώσεων, αλλά και όλων των εκπαιδευτικών-διδασκόντων τα αντίστοιχα μαθήματα.
4ον) Είναι δίκαιο αλλά και παιδαγωγικά-διδακτικά φρόνιμο οι μαθητές που πρόκειται να εξεταστούν, με την επιλογή των θεμάτων και από την τράπεζα, να έχουν την ευχέρεια να ανατρέχουν σε αυτά καθόσον διδάσκονται το αντίστοιχο κεφάλαιο της διδακτέας ύλης στο σχολείο τους και όχι ξαφνικά να μελετούν στο τέλος της χρονιάς θέματα που μόλις έχουν δοθεί στο σύνολο της ύλης.
Για όλους τους παραπάνω λόγους θα ήταν κατά την γνώμη μας ορθό να γίνουν οι παρακάτω ενέργειες:
1ον ) Αναβολή της εξέτασης των μαθητών με βάση τα θέματα από την τράπεζα θεμάτων για το τρέχον σχολικό έτος (νομοθετική ρύθμιση-τροπολογία). Οι μαθητές που φοιτούν στην Α΄τάξη να εξεταστούν με το ήδη υπάρχον σύστημα.
2ον) Σταδιακή δημιουργία της τράπεζας θεμάτων μέσα σε λογικό χρονικό διάστημα, αρχής γενομένης από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο του 2014, με την προσθήκη, κάθε μήνα, νέων θεμάτων όσο η διδακτέα ύλη προχωρά στις σχολικές μονάδες (Για την Α΄και Β΄τάξη). Έτσι το επόμενο σχολικό έτος (2014-2015) είναι δυνατόν να υπάρξει εξέταση των μαθητών της Α΄και της Β΄τάξης με θέματα και απο την τράπεζα (κατά 50%).
3ον) Συμμετοχή σε αυτή όλων των εκπαιδευτικών που έχουν τη διδακτική εμπειρία με προτάσεις θεμάτων (Γαλλικό Μοντέλο) και επιτροπή κριτών για την έγκριση ή μη των υποψήφιων θεμάτων. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει μεγάλος αριθμός θεμάτων και θα μένει η τυφλή κρίση από τις επιτροπές.
4ον ) Δοκιμαστική ή /και πιλοτική εφαρμογή της.
Καραγιάννης Γιάννης
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ03 Ν. Δωδεκανήσου