3nipionias blog

3ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΑΒΑΤΩΝ–Ταξίδι στη χαρά της δημιουργίας και της μάθησης

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 2012-2013 «ΤΟ ΝΕΡΟ…ΝΕΡΑΚΙ»

427058_334395569937483_178573235519718_896773_1813231461_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Υπεύθυνοι προγράμματος

 ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ ΓΕΡΑΚΙΝΑ

 ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ

Α.  ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Η επιλογή του θέματος προέκυψε αποκλειστικά από το ενδιαφέρον των παιδιών. Αυτό συνέβη όταν μια μέρα απροειδοποίητα είχαμε διακοπή νερού στο σχολείο μας .Όταν λοιπόν τα παιδιά ρωτήθηκαν «που πήγε το νερό», οι απαντήσεις ήταν ποικίλες και αληθινά ευφάνταστες! Κάπως έτσι αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με ένα θέμα τόσο γνωστό, αφήνοντας όμως στα παιδιά να δώσουν τις δικές τους προεκτάσεις.

 

Β.  ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΑ

1.Ο κύκλος του νερού

2.Η χρησιμότητα του νερού

3.Ύπαρξη ζωής και νερό

4.Προβλήματα ρύπανσης και σπατάλης

5.Νερό και ιστορία

6.Νερό και θρησκεία

7.Ζώα του νερού υπό εξαφάνιση

 

Γ.  ΣΤΟΧΟΙ

1.Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με το νερό και τη χρησιμότητα του

2.Να ευαισθητοποιηθούν και να υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στη χρήση του νερού

3.Να προβληματιστούν για θέματα σχετικά με τη ρύπανση και τη σπατάλη νερού

4.Να γνωρίσουν την ιστορία μας μέσα από τραγούδια, θρύλους και λαϊκές παραδόσεις

5.Να γνωρίσουν τη σημασία του νερού στη θρησκεία μας

6.Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά

7.Η ανάπτυξη της γραπτής και προφορικής έκφρασης

8.Το άνοιγμα του σχολείου στην ευρύτερη κοινότητα

 

Δ.  ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ-ΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1. Διερεύνηση των γνώσεων των παιδιών και προβληματισμός «από που έρχεται η βροχή, πως φτάνει το νερό στο       σπίτι μας, γνωρίζετε επαγγέλματα σε σχέση με το νερό..»

2. Προγραμματισμός και σχεδιασμός των δραστηριοτήτων που εντάσσονται στο πρόγραμμα

3. Διεξαγωγή δραστηριοτήτων

Α) Συλλογή πληροφοριών και υλικού

Β) Ερωτηματολόγια προς γονείς και παιδιά

Γ) Δραστηριότητες μέσα στο σχολείο – διαθεματική  προσέγγιση και σύνδεση με τις θεματικές ενότητες της Γλώσσας, Μαθηματικών, Μελέτης Περιβάλλοντος, Εικαστικών, Ιστορίας κ.α.

Δ) Επισκέψεις στα πεδία μελέτης

Ε) Επαφή με διάφορους φορείς( Δήμος Δέλτα , Δημοτική Βιβλιοθήκη Διαβατών, Σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων,  Φορέας Διαχείρισης του Δέλτα Αξιού)

ΣΤ) Αξιολόγηση του προγράμματος

Ζ) Παρουσίαση του προγράμματος στην τοπική κοινωνία

 

Ε.  ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1.Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στο σχολείο.

Καταιγισμός ιδεών από τα νήπια μετά την ερώτηση «τι σκέφτεστε όταν ακούτε τη λέξη νερό» και καταγραφή τους σε σχέδιο αράχνη. Αφού λοιπόν οργανώθηκαν οι ιδέες των παιδιών αλλά και  εμπλουτίστηκαν από δικές μας, οι δραστηριότητες που ακολούθησαν ήταν οι εξής:

-Οργάνωση γωνιάς νερού με αντικείμενα και  βιβλία που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι

-Πειράματα για την πήξη και την τήξη. Φτιάξαμε παγάκια σε διάφορα σχήματα. Κατόπιν κάναμε πύργους με αυτά και διατυπώσαμε υποθέσεις σχετικά με το ποιός πύργος θα λιώσει γρηγορότερα. Φτιάξαμε όμως και παγάκια με άλλα υγρά όπως για παράδειγμα  χυμούς. Έτσι διαπιστώσαμε ότι το νερό είναι άγευστο και επιπλέον τα υγρά δεν έχουν δικό τους σχήμα.

-Με τη μέθοδο του βρασμού προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε τον κύκλο του νερού.

-Πειραματιστήκαμε με την επίπλευση και τη βύθιση. Έτσι κάναμε υποθέσεις και βγάλαμε συμπεράσματα όχι μόνο για το υλικό κατασκευής των αντικειμένων αλλά και για το βάρος τους.

-Έγινε ανάγνωση αλλά και κυρίως αφήγηση ιστοριών και θρύλων σε σχέση με το νερό, κάποιες από τις οποίες δραματοποιήσαμε στη συνέχεια.

-Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες ώστε να αναπαραστήσουν με τη μέθοδο του κολάζ το ταξίδι του νερού μέχρι να φτάσει σπίτι μας.

-Προβλήθηκαν και παρακολουθήσαμε εικόνες και βίντεο στον υπολογιστή για τη σπατάλη του νερού. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε ενημερωτικά φυλλάδια προς τους γονείς, τα οποία μοιράσαμε την ημέρα της παρουσίασης του προγράμματος.

-Φτιάξαμε παραμύθια με αφορμή τον  πίνακα ζωγραφικής   «Οι πειρατές της Καλαμάτας».

-Δραματοποιήσαμε το ποίημα : Το ποταμάκι.

-Αναπαραστήσαμε το μυστήριο της βάπτισης, αφού είχε προηγηθεί όλη  η διαδικασία της προετοιμασίας της. Φτιάξαμε προσκλήσεις, μπομπονιέρες, βαπτιστικό σταυρό, γλυκά κεράσματα και χωρίσαμε ρόλους.

-Τραγουδήσαμε και χορέψαμε τη «Γερακίνα» αλλά και τον  « Φίστικο »  από την Λιλιππούπολη.

-Μάθαμε για τις στάμνες, τις υδρίες, τις λουτροφόρους και τους γαμικούς λέβητες. Γνωρίσαμε τη χρήση τους και με ζωγραφική και κολάζ φτιάξαμε τους δικούς μας.

-Φτιάξαμε δικά μας ψαράκια με μαγνητική ταινία και γίναμε ψαράδες.

-Παίξαμε κινητικά παιχνίδια:

Α) καταιγίδα από χέρια

Β) κουβαλήσαμε νερό από ένα φανταστικό πηγάδι σε δύο λεκάνες(αγώνας δρόμου)

Γ) παίξαμε κυνηγητό « ο καρχαρίας και τα μικρά ψαράκια»

Δ) χωριστήκαμε σε ομάδες προσπαθώντας να λιώσουμε παγάκια και αναζητώντας πιθανές πηγές θερμότητας

-Κατασκευάσαμε με χαρτόνι και χαρτί κοκκινολαίμηδες ,πάπιες ,πελεκάνους και μεσογειακές χελώνες και τα βάλαμε να ζήσουν στο δικό μας υδροβιότοπο.

-Φτιάξαμε 2 μακέτες-θάλασσες με κουτιά από φελιζόλ : την καθαρή και τη βρώμικη θάλασσα.

-Κάναμε γεώτρηση στην αυλή, συλλέξαμε νερό από διάφορα σημεία και προσπαθήσαμε να το καθαρίσουμε χρησιμοποιώντας τούλι, σήτες και χλώριο.

-Αναπαραστήσαμε πίνακες ζωγραφικής με ποικίλα υλικά.

2.  Μελέτη πεδίου.

-Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Διαβατών. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα ταξίδι και για την ακρίβεια για μια περιπέτεια! Φτιάξαμε σπαθιά και πειρατικά καπέλα και συμβουλευόμενοι τον «μυστικό χάρτη» ,που φτιάξαμε μόνοι μας, φτάσαμε στη βιβλιοθήκη. Αφού πήραμε συνέντευξη από τη βιβλιοθηκονόμο, παίξαμε το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού. Έτσι ανακαλύψαμε τα κρυμμένα βιβλία ,τα οποία είχαν τίτλους ή περιεχόμενο σχετικό με το θέμα μας.

-Επίσκεψη στο σχολείο μας της Ανθής Θάνου και του Παναγιώτη Κούλελη , οι οποίοι μας αφηγήθηκαν ιστορίες για λίμνες, νεράιδες και ξωτικά με τη συνοδεία μουσικής.

-Εκπαιδευτική εκδρομή στο Δέλτα του Αξιού. Αρχικά παρακολουθήσαμε σε βίντεο την ιστορία του «Μπίνγκο το Φλαμίνγκο». Στη συνέχεια περιπλανηθήκαμε στις όχθες του ποταμού και καταλήξαμε στη  λιμνοθάλασσα ,όπου και καταφέραμε να δούμε με κιάλια και τηλεσκόπιο διάφορα είδη σπάνιων πουλιών.

-Επίσκεψη στο ποταμάκι δίπλα στο σχολείο μας, όπου παρατηρήσαμε τον περιβάλλοντα χώρο και βγάλαμε φωτογραφίες.

 

ΣΤ.  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στις 24 Μαΐου 2013 πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για την παρουσίαση του προγράμματός μας στην ευρύτερη κοινότητα, η οποία περιλάμβανε:

-Προβολή όλων των δραστηριοτήτων μας σε ψηφιακή μορφή με τη χρήση προτζέκτορα

-Έκθεση των ατομικών και ομαδικών εργασιών των παιδιών

-Διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων στους γονείς

-Επιδαπέδιο  παιχνίδι για την είσοδο των γονέων στο χώρο του νηπιαγωγείου. Οι κανόνες του παιχνιδιού βασίζονται στο γνωστό «φιδάκι». Οι γονείς βέβαια καλούνταν να απαντήσουν σωστά σε ερωτήσεις σχετικά με το νερό, να τραγουδήσουν ή να σφυρίξουν τραγούδια για τη θάλασσα και τη βροχή ,να κάνουν παντομίμα και άλλα πολλά. Μόνο έτσι θα κατάφερναν να μπουν στο σχολείο!

-Αναπαράσταση βάπτισης με ένα μικρό θεατρικό δρώμενο  από τα νήπια. Ακολούθησε το μοίρασμα μπομπονιέρων και γλυκών, τα οποία φτιάξαμε μόνοι μας.

-Στο τέλος χορέψαμε όλοι μαζί τη «Γερακίνα» με τη συνοδεία μουσικών οργάνων.

 

Ζ)    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στην πραγματικότητα ένα θέμα σαν το νερό έχει άπειρες προεκτάσεις . Εμείς προσπαθήσαμε να στηριχθούμε κυρίως στα ενδιαφέροντα των παιδιών, ώστε να έχουμε μία πυξίδα στο ταξίδι μας. Γι’ αυτό το λόγο και ένα μεγάλο κομμάτι της δουλειάς μας αφορούσε τους πειρατές.

Αξιολογώντας λοιπόν την προσπάθειά μας, πιστεύουμε ότι  σε μεγάλο βαθμό οι στόχοι μας επιτεύχθηκαν. Τα παιδιά σίγουρα εμπλούτισαν τις γνώσεις τους για το νερό και ευαισθητοποιήθηκαν ως προς τη χρήση του. Προβληματίστηκαν σχετικά με τη μόλυνση των θαλασσών και των ποταμών και πρότειναν λύσεις. Ήρθαν σε επαφή με την ιστορία, τη θρησκεία και πειραματίστηκαν με διάφορα υλικά. Αξιοσημείωτη ήταν και η βοήθεια από την πλευρά των γονιών, οι οποίοι σε κάθε ανάγκη ή κάλεσμά μας ήταν δίπλα μας.

Αξίζει να σημειώσουμε, ότι ενώ ο αρχικός προγραμματισμός αφορούσε ένα πρόγραμμα τετράμηνης διάρκειας, αναγκαστήκαμε να το επεκτείνουμε λόγω μεγάλου ενδιαφέροντος και συνεχών παρεμβαλλόμενων εορτών.

Το μόνο ίσως που είχαμε προγραμματίσει και δεν πραγματοποιήθηκε, ήταν η επίσκεψη ενός υδραυλικού στο σχολείο. Αυτό συνέβη διότι η προσωπική μου πρόσκληση σε κάποιους τεχνίτες δεν έγινε αποδεκτή, αλλά και ο αντίστοιχος υπάλληλος του δήμου ήταν διαθέσιμος στο τέλος του προγράμματος.

Συνοψίζοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι ενώ αρχικά υπήρχε ο φόβος πως ένα θέμα τόσο «χιλιοδουλεμένο» θα κούραζε εμάς ή τα παιδιά, αποδείχτηκε πως κάναμε λάθος. Η μαγεία του να δουλεύεις με αυτό το θέμα είναι ότι καθώς μιλάς για κάτι καθημερινό, την ίδια στιγμή μεταφέρεσαι σε κόσμους παραμυθένιους και ανεξερεύνητους!

 

 

 

 

Copyright © 2014 3nipionias blog. Με την επιφύλαξη όλων των δικαιωμάτων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΣΕΛΙΔΕΣ



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων