3nipionias blog

3ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΑΒΑΤΩΝ–Ταξίδι στη χαρά της δημιουργίας και της μάθησης

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ: «ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»

                            3ο ΝΗΠ/ΓΕΙΟ ΔΙΑΒΑΤΩΝ   

                            ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ  (2012-2013)                     

                                                                     

                                                                                      ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΛΙΧΡΙΔΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ 

 

                                                                                 «ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»

 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν σε όλο τον κόσμο σοβαρότατο πρόβλημα δημόσιας υγείας. Στην Ελλάδα οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι σχεδόν δυο φορές πιο συχνοί απ’ ότι παγκοσμίως.

Έχουμε 2.000 θανάτους , 4.000 βαριά και 30.000 ελαφριά τραυματισμένους κατά μέσο όρο το χρόνο .

Από τους νεκρούς και τους τραυματίες το 1/3 είναι παιδιά.

Τα τροχαία ατυχήματα δεν τα δημιουργεί η κακιά ώρα ή η κακοτυχία. Είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων όπως το  ανθρώπινο λάθος, η αμέλεια, η απερισκεψία, η περιφρόνηση του κινδύνου , η άγνοια κ.λ.π. , και σ’ αυτούς τους παράγοντες, έχουμε υποχρέωση να παρέμβουμε. Στην Ελλάδα πολύ λίγα μέτρα πρόληψης είναι υποχρεωτικά με νόμους, αλλά και όσα έχουν θεσπιστεί με νόμους, πάλι δεν τηρούνται.

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων στα παιδιά έχουν σχέση:

1.   Με το ίδιο το παιδί, την ηλικία του και τις φυσικές αδυναμίες της (το χαμηλό ανάστημα, το μικρότερο οπτικό πεδίο, τη νευρολογική του ανωριμότητα, την αδυναμία γνώσης σημάτων, την παρορμητικότητα και ακόμη και τη γοητεία που προκαλεί ο κίνδυνος.)

2.  Με το περιβάλλον του παιδιού , τους γονείς και τους δασκάλους του, την επίβλεψη και την εκπαίδευση που του παρέχουν.

3.  Με την κατάσταση του οδικού δικτύου της χώρας (το σχεδιασμό των δρόμων τη σηματοδότηση, τη δόμηση κ.λπ.). Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα μόνο στο 10% του οδικού δικτύου μπορούν να αναπτυχθούν με ασφάλεια ταχύτητες μεγαλύτερες από 80 χιλιόμετρα την ώρα.

4.  Με τις αδυναμίες των οδηγών (επιπολαιότητα , ανεπαρκής εκπαίδευση , κακή συντήρηση των οχημάτων και μη τήρηση των     κανόνων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας).

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΕΖΟΣ

Το 30% των νεκρών από τροχαία στην Ελλάδα είναι πεζοί και κυρίως παιδιά και έφηβοι. Το παιδί ως πεζός μειονεκτεί σημαντικά σε σχέση με τους ενήλικους εξαιτίας των φυσικών αδυναμιών , γι’ αυτό χρειάζεται εκπαίδευση και επιτήρηση.

Το παράδειγμα των ενηλίκων είναι το καλύτερο εκπαιδευτικό εργαλείο. Καλό είναι να διδάσκονται τα παιδιά από πολύ μικρά τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής και να μάθουν σιγά σιγά να αναγνωρίζουν τα σήματα της Τροχαίας.

       Ειδικότερα ως προς τις ηλικίες των παιδιών:

  • Παιδιά μικρότερα των 8 χρόνων δεν πρέπει να κυκλοφορούν ποτέ μόνα τους στους δρόμους και έχουν ανάγκη από αυστηρή και συνεχή επιτήρηση.
  • Παιδιά μεγαλύτερα των 9 χρόνων , μετά από καλή εκπαίδευση , μπορούν να κυκλοφορούν μόνα τους ή να διασχίζουν γνωστούς και όχι πολυσύχναστους δρόμους ή δρόμους πολυσύχναστους που έχουν καλή σηματοδότηση.
  • Παιδιά άνω των 12 χρόνων – αλλά όχι μικρότερα- διαθέτουν πια τις δυνατότητες να συμπεριφέρονται στους δρόμους σωστά , όπως οι ενήλικοι.

 ΣΤΟΧΟΙ

  1.   Να γνωρίσουν βασικούς κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής
  2.   Να προβληματιστούν και να συζητήσουν για τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς οδηγών και πεζών
  3.   Να προβληματιστούν για τους λόγους που υπάρχουν κανόνες και νόμοι οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας
  4.   Να μάθουν να συμπεριφέρονται ως συνεπιβάτες
  5.   Να γνωρίσουν γενικά τα μέσα μεταφοράς και να τα ξεχωρίζουν, ανάλογα με το πού κινούνται.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Για την υλοποίηση των στόχων αξιοποιήθηκαν :

  • Η βιωματική – πολυαισθητηριακή μάθηση
  • Η ομαδική εργασία
  • Η ανάπτυξη διαλόγου
  • Η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
  • Η σύνδεση με την καθημερινότητα
  • Το άνοιγμα διαλόγου στην κοινωνία
  • Μέθοδος project
  • Αντιμετώπιση και επίλυση προβλημάτων
  • Έρευνα με τη μορφή συλλογής πληροφοριών από βιβλία και αξιοποίηση του διαδικτύου από τα παιδιά
  • Δημιουργική έκφραση

 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1. Φάση ευαισθητοποίησης-προβληματισμού και διερεύνηση των γνώσεων των παιδιών: Η αφορμή ως «Μάννα εξ ουρανού» ήρθε από έναν παππού του σχολείου μας, ο οποίος ζήτησε την παρέμβασή μου όταν η εγγονή του αρνιόταν για πολύ καιρό να φοράει τη ζώνη της και να κάθεται στο πίσω κάθισμα, όταν την έφερνε στο σχολείο. Αυτό ήταν το καλύτερο έναυσμα για συζήτηση γύρω από τους κανόνες συμπεριφοράς των επιβατών ενός αυτοκινήτου και το οποίο βοήθησε στην περαιτέρω ανάπτυξη του θέματός μας «Κυκλοφορώ με ασφάλεια».

2. Προγραμματισμός-σχεδιασμός των δραστηριοτήτων που εντάσσονται στο πρόγραμμα.

3. Διεξαγωγή-υλοποίηση δραστηριοτήτων:

α) Συλλογή πληροφοριών και υλικού

β) Δραστηριότητες μέσα στο σχολείο– Διαθεματική προσέγγιση και σύνδεση  με θεματικές ενότητες μαθημάτων (Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη περιβάλλοντος, Εικαστικά, Θέατρο, Μουσική, Ιστορία, κ.ά.

γ) Επισκέψεις στα πεδία μελέτης

δ) Επαφή με διάφορους φορείς:

  • Το Τμήμα Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσ/νίκης.
  • Την Τροχαία Χαλκηδόνας.
  • Το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Ευόσμου.
  • Το Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του 3ου Νηπ. Διαβατών.

4. Αξιολόγηση του προγράμματος (εσωτερική αξιολόγηση-με τα παιδιά- με ερωτήσεις, εμπέδωση, επανάληψη δραστηριοτήτων/ από τους γονείς με συζήτηση κατά την πορεία του προγράμματος και ερωτηματολόγια).

5. Παρουσίαση του προγράμματος στην τοπική κοινωνία.

ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • Φέραμε εικόνες και φωτογραφίες από περιοδικά και βιβλία που έδειχναν πώς να κυκλοφορούμε με τα πόδια και με το αυτοκίνητο.
  • Διαβάσαμε σχετικά βιβλία και φυλλάδια.
  • Κατασκευάσαμε δρόμους, αυτοκίνητα και σπίτια με τουβλάκια (ξύλινα και πλαστικά).
  • Κατασκευάσαμε αυτοκίνητα με steps και χρησιμοποιήσαμε στεφάνια γυμναστικής για τιμόνια. Οδηγήσαμε μέσα στο χώρο προσέχοντας τα φανάρια, τις διαβάσεις, τα σήματα κυκλοφορίας.
  • Ταξινόμηση πινακίδων: Καλέσαμε τους μαθητές να ταξινομήσουν τις πινακίδες σήμανσης  σε κατηγορίες µε κριτήριο το σχήµα τους (τριγωνικές – κυκλικές – ορθογώνιες).
  • Φτιάξαμε πινακίδες της Τροχαίας με χαρτόνια και χρώματα.
  • Κατασκευάσαμε αυτοκινητάκια με κουτιά, καπάκια, κουμπιά και άλλα άχρηστα υλικά.
  • Κατασκευάσαμε φωτεινό σηματοδότη αυτοκινήτων και φωτεινό σηματοδότη πεζών.
  • Εξασκηθήκαμε στην πλευρίωση και στον εντοπισμό δεξιού-αριστερού χεριού.
  • Παίξαμε παντομίμα και εκφράσαμε το περιεχόμενο κάποιων χαρακτηριστικών πινακίδων.
  • Παίξαμε τον «κρυμμένο θησαυρό»  ακολουθώντας οδηγίες για τη μετακίνηση.
  • Κατασκευάσαμε μακέτα κυκλοφοριακής αγωγής με σύνθεση δρόμων, αυτοκινήτων, πεζών, φαναριών, πινακίδων, που έφτιαξαν και ζωγράφισαν τα ίδια τα παιδιά.
  • Απαγγείλαμε και μάθαμε σχετικά ποιήματα και τραγούδια.
  • Παρακολουθήσαμε αρκετά videos από ιστοσελίδες και blogs σχολείων που είχαν αναρτημένα για την κυκλοφοριακή αγωγή. Σχολιάσαμε, συζητήσαμε και κρίναμε.
  • Συζητήσαμε, διατυπώσαμε ερωτήσεις και απορίες μας στον τροχονόμο που μας επισκέφθηκε από την Τροχαία Χαλκηδόνας. Είδαμε από κοντά και το περιπολικό της Τροχαίας και γνωρίσαμε τη δουλειά που κάνει στους δρόμους ο τροχονόμος και οι συνάδελφοί του.
  • Κάναμε προαναγνωστικές  και προμαθηματικές ασκήσεις σε ατομικά φύλλα εργασίας και εξασκηθήκαμε στην αναγνώριση σωστών και λαθεμένων  οδικών συμπεριφορών.
  • Συγκρίναμε, ταξινομήσαμε, αντιστοιχίσαμε, ομαδοποιήσαμε με κριτήρια το σχήμα, το χρώμα, το μέγεθος και τη σημασία σημάτων κυκλοφοριακής αγωγής.
  • Δημιουργήσαμε την ιστορία του φωτεινού σηματοδότη, κατασκευάσαμε το φανάρι και τα σήματα για το πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής που κάναμε στην αυλή του σχολείου μας.
  • Φέραμε όλοι τα ποδήλατά μας και τα πατίνια μας και κάναμε βόλτες στην αυλή του σχολείου μας αρχικά και στο τεράστιο πάρκινγκ αργότερα, έξω από το σχολείο μας, ακολουθώντας τους κανόνες της σωστής κυκλοφορίας.
  • Μέσα στην τάξη δημιουργήσαμε τα δικά μας αυτοκίνητα και λεωφορεία με καρεκλάκια για θέσεις και κορδέλες για ζώνες ασφαλείας. Παίξαμε τους οδηγούς και τους επιβάτες και αναπαραστήσαμε τη σωστή συμπεριφορά οδηγών και επιβατών.
  • Γνωρίσαμε τα μεταφορικά μέσα και τις κατηγορίες τους.
  • Δώσαμε ευκαιρίες για προβληματισμό, δώσαμε χρόνο για να ακούσουμε τις σκέψεις και τις ιδέες τους , προσφέροντας τους ευκαιρίες για δημιουργική και κριτική σκέψη.
  • Κάναμε συγκρίσεις και ομαδοποιήσεις με βάση το μέγεθος, το θόρυβο που κάνουν ,τις ρόδες που έχουν, τη χρήση τους (μέσα αέρα, ξηράς, θάλασσας)
  • Επισκεφθήκαμε το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Ευόσμου, ενημερωθήκαμε από τους υπεύθυνους του προγρ/τος για βασικούς κανόνες του Κ.Ο.Κ. και συμμετείχαμε βιωματικά σε στάσεις και συμπεριφορές σωστές και ασφαλείς για τη ζωή μας και τη ζωή των άλλων.
  • Γράψαμε συνθήματα για την αποφυγή ατυχημάτων, βρήκαμε παροιμίες σχετικές με την ταχύτητα και μάθαμε να γράφουμε και να θυμόμαστε χρήσιμα τηλέφωνα σε περίπτωση ατυχήματος, όπως του ΕΚΑΒ: 166, της ΤΡΟΧΑΙΑΣ: 100 και της ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ: 199.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ  ΤΩΝ  ΕΡΓΑΣΙΩΝ  ΜΑΣ  ΣΤΗΝ  ΤΟΠΙΚΗ  ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εκδήλωση-γιορτή στις 24-5-2013 στο χώρο του νηπ/γείου, η οποία περιλάμβανε:

  • Προβολή όλων των δραστηριοτήτων μας και των επισκέψεών μας σε ψηφιακή μορφή με τη χρήση προτζέκτορα.
  • Έκθεση των ομαδικών και ατομικών εργασιών των παιδιών.
  • Βιβλιαράκια με τις ατομικές εργασίες κάθε παιδιού , σε συνδυασμό με εικόνες και πληροφορίες που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος.
  • Παρουσίαση μικρού θεατρικού με τίτλο «Κυκλοφοριακή Αγωγή για μικρούς και μεγάλους».
  • Παιχνίδι «Κρυμμένος θησαυρός» για γονείς με φακέλους και οδηγίες που καθοδηγούν για την εύρεση των πινακίδων σήμανσης μέσα στο χώρο του σχολείου (ένα τεστ που βάζουν τα παιδιά στους γονείς οδηγούς).

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Παρά τις συνηθισμένες δυσκολίες που συναντά κάθε φορά ένα καινοτόμο  πρόγραμμα ( παρεμβολή εορτών και εκδηλώσεων του σχολείου, αλλαγή πορείας του προγράμματος λόγω άλλων δραστηριοτήτων που ¨τρέχουν¨, συχνές απουσίες παιδιών, κ.ά. ), ομολογούμε ότι η υλοποίηση του προγράμματος διεξήχθη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ικανοποίηση ως προς τα αποτελέσματά του.

Με λίγα λόγια:

  • Απέκτησαν αρκετές  γνώσεις και  δεξιότητες που είχαν τεθεί ως αρχικοί στόχοι.
  • Ανέλαβαν τα παιδιά την ευθύνη για τις δικές τους δραστηριότητες.
  • Απορροφήθηκαν και αφοσιώθηκαν στη δουλειά τους.
  • Συνεργάζονταν όλο και περισσότερο.
  • Φαίνεται να έχουν αλλάξει στάση και συμπεριφορά στο θέμα της  κυκλοφοριακής αγωγής.
  • Έμαθαν να επιλέγουν ασφαλείς και κατάλληλους χώρους (π.χ. διαβάσεις πεζών, πεζοδρόμια) για την πεζή μετακίνησή τους από το ένα μέρος στο άλλο, για το παιχνίδι ή για βόλτα με το ποδήλατό τους.
  • Τα ενθαρρύναμε να μιλήσουν και στην οικογένειά τους για τις γνώσεις που κατέκτησαν και να οδηγηθούν όλοι μαζί στην αλλαγή με κοινωνική υπευθυνότητα.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία πιστεύουμε ότι καταφέραμε να τα ευαισθητοποιήσουμε περισσότερο σε θέµατα που αφορούν

την οδική ασφάλεια, έτσι ώστε να γίνουν οι ίδιοι ενεργοί πολίτες µε θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τους γονείς τους

και τον κόσµο των ενηλίκων γενικότερα.

Από τους γονείς δεχθήκαμε μόνο συγχαρητήρια και ενθαρρυντικά λόγια για τη συνέχιση τέτοιων χρήσιμων προγραμμάτων.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Το αυτοκίνητο του κυρ- Κλόουν, Γ. Μ. Μαρίνος
  • Η σακαράκα, Ρένα Καρθαίου
  • Στο δρόμο, Mario Gomboli
  • Δρόμο παίρνω ,δρόμο αφήνω, Γρηγοριάδου Γαλάτεια
  • Η περιπέτεια της μικρής Κατόνης, Ελένη Γερουλάνου
  • Ο κύριος ΚΟΚ, Ελένη Πιτσιδοπούλου
  • Γνωρίζω τα μέσα μεταφοράς, Ευαγγελία Δεσύπρη
  • Έντυπο του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών

Copyright © 2014 3nipionias blog. Με την επιφύλαξη όλων των δικαιωμάτων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΣΕΛΙΔΕΣ



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων