Το Μουσείο της ελιάς δημιουργήθηκε από τα παιδιά του 1ου τμήματος στο πλαίσιο της συνεργασίας του νηπιαγωγείου με τον φοιτητή κο Δημήτρη του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης του ΑΠΘ κατά την διάρκεια υλοποίησης πρακτικής άσκησης.
Αρχικά οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και παρατήρησαν τα δέντρα της αυλής μέσα από διάφορα παιχνίδια…
και στην συνέχεια η κάθε ομάδα αποτύπωσε τις παρατηρήσεις στο χαρτί όπου και τις παρουσίασε στην ολομέλεια.
Όλες οι ομάδες κατέληξαν στα παρακάτω συμπεράσματα: στην αυλή μας υπάρχουν δέντρα με χοντρό/λεπτό κορμό, με διαφορετικό ύψος, δέντρα που έχουν ρίξει τα φύλλα τους δηλαδή είναι φυλλοβόλα, αλλά υπάρχουν και δυο αειθαλή. Αυτά είναι η ελιά και το πεύκο!
Να σημειώσουμε ότι η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο, τέλη Νοεμβρίου και εντύπωση έκανε η ελιά η οποία για πρώτη χρονιά έβγαλε καρπούς. Έτσι την επόμενη καταγράφηκαν οι αρχικές γνωσεις των παιδιών για την ελιά σε ιστόγραμμα: είναι σύμβολο ειρήνης, δίνει λάδι το οποίο χρησιμοποιείται στην μαγειρική, στην θρησκεία (καντήλι, βάπτιση), στην παραγωγή καλλυντικών όπως κρέπες και σαπούνι. Επίσης αναζητήσαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για διαδικασία παραγωγής λαδιού όπου και παρατηρήσαμε τον πίνακα του Θεόφιλου το Λιομάζωμα.
‘Ηταν η αφορμή να ξεκινήσει και το δικό μας λιομάζωμα ! Στρώσαμε το λιοπανο, πήραμε χτένι και ραβδιά και ξεκινήσαμε…
Διασκεδαστική η δουλειά μας αλλά ταυτόχρονα κουραστική … μαζέψαμε λοιπόν τις ελιές και τις μεταφέραμε στην τάξη. Η ελιά μας έδωσε αρκετούς αλλά μικρούς καρπούς για να αποθηκεύσουμε σε βάζα και να τις απολαύσουμε. Ωστόσο τις αξιοποιήσαμε σε μαθηματικά παιχνίδια ομαδοποίησης και καταμέτρησης.
Αναφερθήκαμε επίσης για τον τρόπο αποθήκευσης του λαδιού στα παλιά τα χρόνια ενώ η κα Μαρία που φροντίζει την καθαριότητα του σχολείου μας, μας μίλησε για και για την δικής της εμπειρία καθώς λίγες μέρες πριν είχε μαζέψει ελιές και μας μετέφερε τις γνώσεις της για το πώς βγαίνει το λάδι.
Η εμπειρία του ραβδίσματος της ελιάς αποτυπώθηκε στις ζωγραφιές των παιδιών σε ομαδική εργασία.
Όλες αυτές τις πληροφορίες που συγκεντρώσανε τα παιδιά και με αφορμή το πήλινο αγγείο που παρατήρησαν ξεπήδησε η ιδέα να δημιουργηθεί ένα μουσείο όπου θα αποτυπώνει όλα όσα έμαθαν …Το Μουσείο της ελιάς!
Αξιοποιώντας την τεχνολογία γνωρίσαμε τα μουσεία που υπάρχουν στην πόλη μας και περιηγηθήκαμε σε αυτό του Λευκού Πύργου καθώς αρκετοί μαθητές/τριες ανέφεραν ότι το επισκέφθηκαν, αλλά και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Λονδίνο με τους δεινόσαυρους!!!
Οι απορίες πολλές για το πως μπορεί να γίνει αλλά κι οι προτάσεις των παιδιών ακόμη περισσότερες…ωστόσο η άδεια χαρτόκουτα έδωσε την λύση. Και τα παιδιά άρχισαν την δουλειά αφού χωρίστηκαν σε ομάδες και η κάθε ομάδα ανέλαβε και από κάτι.
Ξεκίνησαν με το βάψιμο…
ενώ οι υπόλοιπες ομάδες έφτιαξαν τον κότινο …
το περιστέρι της ειρήνης…
το καλάθι με τις ελιές…
το δεντρο της ελιάς και το λιομάζωμα…
Όλες οι δημιουργίες πήραν την θέση τους στο κουτί και το Μουσείο της ελιάς δημιουργήθηκε! Μάλιστα δημιούργησαν και υπόμνημα με τα εκθέματα
Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό και περηφάνια για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και για αυτό παρουσίασαν το Μουσείο στα παιδιά του 2ου τμήματος.
Ευχαριστούμε πολύ τον κο Δημήτρη που έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά όχι μόνο να αποκτήσουν γνώσεις για το θέμα με τρόπο βιωματικό αλλά για την ιδέα να έρθουν σε επαφή με ένα μουσείο και να δημιουργήσουν το δικό τους.