Στα πλαίσια του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τίτλο: “Ήθη κι έθιμα ανθρώπων και λαών” που υλοποιείται από το Ολοήμερο Τμήμα του Νηπιαγωγείου μας κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, ασχοληθήκαμε με:
1.ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: “Διαφορετικότητα και συνύπαρξη”
α)Παιχνίδια γνωριμίας με την ομάδα μας (με θέμα :Η διαφορετικότητα στην τάξη μας), προκειμένου να κατανοήσουν τα παιδιά ότι ο καθένας μας είναι διαφορετικός, αλλά συγχρόνως και σημαντικός κι ότι όλοι μπορούμε να συνυπάρχουμε αρμονικά.
Δώσαμε έμφαση στη συζήτηση-συνέντευξη και στην παρατήρηση του συμμαθητή μας ( η εικόνα του εαυτού μας όπως τη βλέπουν και την αντιλαμβάνονται οι άλλοι).
Ασχοληθήκαμε και με ατομικές κι ομαδικές κατασκευές, όπου καταγράψαμε τα μοναδικά χαρακτηριστικά μας (ύψος, χρώμα μαλλιών, χρώμα ματιών),καθώς και με την ιδιαίτερη επεξεργασία του ρωσικού παραμυθιού: “Το γάντι”, όπου παρά τα διαφορετικά χαρακτηριστικά μας, γίναμε όλοι μέλος του ίδιου “γαντιού”, της ίδιας παρέας-ομάδας.
β)Επεξεργαστήκαμε και τα πρώτα σχετικά με το θέμα μας παραμύθια:
1.”Το μαύρο προβατάκι”: ανασύνθεση της ιστορίας και κατασκευή παραμυθιού,
2.”Η παρέα”, ένα ρωσικό παραμύθι: δραματοποίηση->(“Έλα κι εσύ να γίνουμε πολλοί”),
3.”Η Μπουμπού και η Μπαμπαλού”->Δραματοποίηση του παραμυθιού και κατασκευή ατομικών μασκών,
4.”Τα δικαιώματα του παιδιού” της Αλίξ Καμπρέρα (σειρά δέκα παραμυθιών,στα οποία παρουσιάζονται με μοναδικό τρόπο τα δικαιώματα των παιδιών),
5.”Ο Γλεντζοφλέβαρος” ,”Το αστέρι της φιλίας” κι “Εγώ,ο απίθανος” της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη,
6.”Είμαι σπουδαίος, είμαι εγώ” των εκδόσεων Modern Times
7.”Το κάτι άλλο” της Κάθριν Κέηβ
8.”Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους” του Νικόλα Ανδρικόπουλου και
9.”Καλημέρα φίλε” της Φιλιώς Νικολούδη
γ)Είμαι μοναδικός-ξεχωριστός
1.Προκειμένου να γνωριστούν καλύτερα τα παιδιά, κρίθηκε απαραίτητο αυτό να γίνει μέσα από τα βιώματά τους και γι’ αυτό παρουσίασε ο καθένας ξεχωριστά την οικογένειά του (γλώσσα, καταγωγή, χαρακτηριστικά).
2.Κατασκευάσαμε τα χεράκια μας, πάνω στα οποία γράφτηκαν τα θετικά χαρακτηριστικά μας, τα οποία μας κάνουν ξεχωριστούς.
Στην υλοποίηση των παραπάνω δραστηριοτήτων οι γονείς των μαθητών μας ανταποκρίθηκαν θετικά στο κάλεσμά μας και θα θέλαμε σε αυτό το σημείο να τους ευχαριστήσουμε γι’ αυτό.
δ)Παιχνίδια ρόλων
Με αφορμή το παραμύθι: “Το κάτι άλλο”, προβληματιστήκαμε, συζητήσαμε και υποδυθήκαμε τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα κάποιων συνανθρώπων μας και διαπιστώσαμε ότι δεν είναι κακό να ξεχωρίσουμε από τους άλλους.
ε)Και μια και μιλάμε για τη διαφορετικότητα, γνωρίσαμε μέσα από ένα παιχνίδι το γράμμα Δ,δ της αλφαβήτας μας.
2.ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Η φιλία ως παράγοντας ενότητας των ανθρώπων»
α)Χορέψαμε στο γαϊτανάκι υποδυόμενοι παιδάκια του κόσμου μας
β)Διαβάσαμε το βιβλίο : «Δώσε την αγάπη» της Αγγελικής Βαρελλά και τραγουδήσαμε όλοι μαζί, αντικαθιστώντας τη λέξη «μήλο» με άλλες λέξεις όπως: χαμόγελο, φιλία, φροντίδα, ειρήνη
γ)Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή το παραμύθι: «Τα μπαλόνια της φιλίας» και παίξαμε με τα δικά μας μπαλόνια, χαρίζοντάς τα στο τέλος στους φίλους μας. Μάλιστα, ζωγραφίσαμε και την ιστορία που ακούσαμε όχι ο καθένας μόνος του, αλλά μαζί με έναν φίλο μας.
δ)Φτιάξαμε το γλυκό της φιλίας των παιδιών όλης της Γης
ε)Βρήκαμε πώς λέγεται η λέξη «φίλος/φίλη» σε άλλες χώρες και κολλήσαμε τις λέξεις αυτές σε καρτέλες. Βρήκαμε και ονόματα παιδιών αυτών των χωρών και τα ταιριάξαμε με τις αντίστοιχες στην ίδια γλώσσα λέξεις «φίλος/φίλη». Τέλος, αναζητήσαμε στην υδρόγειο σφαίρα σε ποιες ηπείρους βρίσκονται οι χώρες αυτών των παιδιών.
στ)Εικονογραφήσαμε το ποίημα του Χάρη Σακελλαρίου: “Όλου του κόσμου τα παιδιά”
ζ)Μιλήσαμε για τη σημασία της φιλίας στη ζωή μας και ανταλλάξαμε δωράκια, που φτιάξαμε με τα χεράκια μας (τα πουγκάκια και οι χαρταετοί της φιλίας)
Όλες αυτές οι δραστηριότητες μας βοήθησαν να καταλάβουμε ότι όλοι μαζί μπορούμε να φτιάξουμε έναν υπέροχο κόσμο με οδηγό τη φιλία μας.
Και συνεχίζουμε…
3.ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Γνωριμία με τους ανθρώπους της γης»
Θέλοντας να χτίσουμε τις βάσεις για αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους κι άλλους πολιτισμούς, ώστε αργότερα τα παιδιά μας να είναι πολίτες του κόσμου, ξεκινήσαμε ένα νοερό ταξιδάκι σε διάφορα μέρη της Γης. Το ταξίδι αυτό βοήθησε τα παιδιά να καταλάβουν ότι δεν είμαστε μόνοι σε αυτό τον πλανήτη, ότι κάθε λαός έχει τα δικά του ήθη κι έθιμα, το δικό του τρόπο ζωής.
Γνωριμία με τις πέντε ηπείρους
-Γνωρίσαμε τον παγκόσμιο χάρτη, συγκρίναμε μεγέθη, εκτιμήσαμε τις θέσεις των ηπείρων
-Αντιστοιχίσαμε ανθρώπους ανάλογα με τη φυλή και την ήπειρο στην οποία ανήκουν
-Κατασκευάσαμε διαβατήρια ,ταυτότητες κι αυτοσχέδιες βαλίτσες, για να πραγματοποιήσουμε το μεγάλο μας ταξίδι στις ηπείρους του πλανήτη μας.
Α.Αφρική
Βόρεια Αφρική
Γνωριμία με την Αραβική φυλή (Βεδουίνοι, Αιγύπτιοι)
Γνωριμία με τα σπουδαία μνημεία (Πυραμίδες, Σφίγγα)
Παιχνίδια ρόλων και κατασκευές
Νότια Αφρική
Γνωριμία με τον τρόπο ζωής των ιθαγενών, τις αφρικανικές μάσκες, τους αφρικανικούς
χορούς, τα άγρια ζώα
Β.Αμερική
Ινδιάνοι (ενδυμασία, θρησκεία, τρόπος ζωής)
Μάθαμε για τα περίφημα τοτέμ και κατασκευάσαμε δικά μας
Γ.Ασία
Κατασκευή πολύχρωμου κινέζικου δράκου
Δημιουργία παραμυθιού με μορφή εικονογραφημένης κινέζικης γραφής
Δ.Ευρώπη
Ρωσία
Οι «ματριόσκες», οι ρώσικες ξύλινες κούκλες, σύμβολα της γονιμότητας, μας διασκέδασαν και μας μάγεψαν με τα υπέροχα χρώματά τους στις δραστηριότητές μας για τη γιορτή της μητέρας.
Αγγλία
Μιλάω διαφορετικά, μιλάω τώρα κι Αγγλικά.
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας της κυρίας Φρόσως, καθηγήτριας αγγλικών και μητέρας των μαθητριών μας Βασιλικής και Μαρίας, με την οποία συζητήσαμε για την Αγγλία κι αποκτήσαμε γνώσεις για τη χώρα αυτή.
Ρουμανία
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας της κυρίας Κορίνας, μητέρας του μαθητή μας Ευγένιου, με την οποία φτιάξαμε τα παραδοσιακά πασχαλινά τσουρέκια της Ρουμανίας με την ονομασία κοζονάκ (cozonac).
Γαλλία
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας της κυρίας Χριστίνας, μητέρας της μαθήτριάς μας Ντορίτας ,με την οποία παρακολουθήσαμε με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα τα αξιοθέατα και τις συνήθειες των Γάλλων, χορέψαμε δύο γαλλικά τραγουδάκια κι ακούσαμε στα γαλλικά τον παραδοσιακό μύθο του Αισώπου: «Η αλεπού κι ο κόρακας». Μάλιστα, η κυρία Χριστίνα δώρισε στη βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου μας το παραμυθάκι του Γάλλου συγγραφέα Jean de La Fontaine: “Ο γάιδαρος και ο λύκος” και την ευχαριστούμε γι’ αυτό.
Αρμενία
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας της κυρίας Λουίζας, μητέρας του μαθητή μας Σάργκις, η οποία μας μίλησε για τα αξιοθέατα της χώρας της και μας διάβασε δύο παραδοσιακά αρμένικα παραμυθάκια.
Γεωργία
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο μας της κυρίας Ναταλίας, μητέρας της μαθήτριάς μας Λουκίας, με την οποία γνωρίσαμε τη γεωργιανή γραφή, ξεφυλλίζοντας και το αναγνωστικό που χρησιμοποιείται στην Α’ Δημοτικού στη Γεωργία, αλλά αποκτήσαμε κι άλλες γνώσεις για τη χώρα αυτή, παρατηρώντας τα πιο σημαντικά αξιοθέατα.
Αλβανία
Τα παιχνίδια και τα παραμύθια δεν έχουν σύνορα. Αυτό μας έμαθε η κυρία Βέρα, μαμά του μαθητή μας Βαλεντίνο, διαβάζοντας το παραμύθι της Φυλλιώς Νικολούδη: «Καλημέρα φίλε» και παίζοντας μαζί μας ένα παραδοσιακό παιχνίδι των παιδιών της χώρας της.
Μολδαβία
Γνωρίσαμε τα πιο σημαντικά αξιοθέατα και μάθαμε για την πατρίδα της μαθήτριάς μας Αλίνας.
Γνωριμία με τα πιο γνωστά μνημεία της Ευρώπης
Πύργος της Πίζας (Ιταλία)
Πύργος του Άιφελ (Γαλλία)
Μπιγκ Μπεν (Αγγλία)
κι ομαδική κατασκευή αυτών
Γνωριμία με τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ανάγνωση του παραμυθιού «Τα αστέρια της Ευρώπης» του Θοδωρή Παπαϊωάννου
Ε.Ωκεανία
Γνωριμία με την τέχνη των Αβοριγίνων (Ιθαγενών κατοίκων της Αυστραλίας)
Σε αυτό το σημείο, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλες τις μητέρες των μαθητών μας ,που ανταποκρίθηκαν με μεγάλη χαρά στο κάλεσμά μας, για να πραγματοποιήσουμε αυτό το ταξίδι στον κόσμο τον τόσο διαφορετικό, αλλά και τόσο ίδιο. Χωρίς τη βοήθειά τους, το ταξίδι μας δε θα ήταν το ίδιο και το πρόγραμμά που υλοποιείται από το Ολοήμερο Τμήμα του Νηπιαγωγείου μας με τίτλο: «Ήθη κι έθιμα ανθρώπων και λαών» δε θα είχε επιτυχία.
ΜΑΝΟΥΛΕΣ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΑΣ!!!
Παραθέτουμε ενδεικτικές φωτογραφίες των δραστηριοτήτων του προγράμματος:
Ευχαριστώ θερμά την παιδαγωγό και τα παιδιά της πόλης όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα για τη φιλοξενία. Εγώ και οι ήρωες των βιβλίων μου δηλώνουμε πολύ χαρούμενοι. Καλή συνέχεια στο υπέροχο έργο σας!