Πειράματα φυσικής στο Νηπιαγωγείο : πείραμα βύθισης-επίπλευσης

Όταν ένα παιδάκι αρχίζει να περπατάει κάνει κάτι που από τη φύση του είναι φτιαγμένο να κάνει. Περιεργάζεται τον κόσμο γύρω του, ανοίγει τα ντουλάπια της κουζίνας, πιάνει καθετί που θα δει, θα το βάλει στο στόμα του, θα σκαρφαλώσει, θα ακούσει ήχους κλπ κλπ. Αυτό μας δείχνει κάτι πολύ σημαντικό : ότι οι άνθρωποι γεννιόμαστε με μία περιέργεια να μάθουμε για τον κόσμο γύρω μας.

Αυτή ακριβώς την περιέργεια έρχονται να τονώσουν, να διατηρήσουν και να ενισχύσουν οι δραστηριότητες φυσικών επιστημών που γίνονται στην τάξη του Νηπιαγωγείου με απλά πειράματα με χρήση απλών υλικών. 

Όχι βέβαια με σκοπό να γίνουμε όλοι πυρηνικοί επιστήμονες ή φυσικοί. Ο σκοπός είναι να μάθουμε, όμως, τα εξής βασικά τα οποία θα μας βοηθήσουν στην πορεία της ζωής μας σε όλους τους τομείς:

1. Να σκεφτόμαστε μέσα από την παρατήρηση και τον πειραματισμό.

2. Να σκεφτόμαστε λογικά.

3. Να μάθουμε ότι γίνονται λάθη, (ένα πείραμα μπορεί να αποτύχει) αλλά τα λάθη είναι ακριβώς αυτά που θα μας βοηθήσουν να μάθουμε, να διορθώσουμε και να αποδεχτούμε ότι η αποτυχία δεν είναι αποτυχία αλλά η αρχή για κάτι καινούριο.

4. Να καταλάβουμε ότι η Φυσική υπάρχει παντού τριγύρω μας.

5. Να μάθουμε ότι με τα χεριά μας μπορούμε να φτιάξουμε κάτι χρήσιμο.

6. Να μην έχουμε φόβο όταν στο σχολείο θα ξεκινήσουμε φυσική και χημεία γιατί θα έχουμε ήδη κάνει πειράματα πολλά μέσω του δημιουργικού παιχνιδιού.

Σε συνέχεια λοιπόν μιας σειράς πειραμάτων που γίνονται φέτος στην τάξη μας, την Παρασκευή οι μαθητές δοκίμασαν το πείραμα βύθισης και επίπλευσης αντικειμένων από τον χώρο της τάξης μας που κάθε μαθητής επέλεξε να παρατηρήσει.

IMG 20220116 215641 IMG 20220116 215616 IMG 20220116 215552 IMG 20220116 215512

Κάθε μαθητής κατέγραφε την πρόβλεψη του για το κάθε αντικείμενο που θα δοκιμαζόταν η βύθιση του και σημείωνε με βελάκι επάνω εάν πίστευε ότι θα επιπλέει και με βελάκι κάτω εάν πίστευε ότι θα βυθιστεί. Στη συνέχεια παρατηρούσε τι τελικά συνέβη σε κάθε αντικείμενο και σημείωνε εκ νέου το αποτέλεσμα της παρατήρησής του συγκρίνοντας το με την αρχική του πρόβλεψη. Κάπως έτσι παιγνιωδώς και με ενθουσιασμό μπαίνει ο μαθητής νηπιαγωγείου στον μαγικό κόσμο της Φυσικής…!

«Όσπρια: οι μικροί θησαυροί της μεσογειακής διατροφής»

Γράφει η κ. Κυρέζη Μαρία, φοιτήτρια του Τμ. Διαιτολογίας του ΔΙΠΑΕ

 

images 1Τα όσπρια βρίσκονται στην βάση της πυραμίδας της μεσογειακής διατροφής, κι όχι αδίκως, καθώς είναι μια πολύ θρεπτική και ευεργετική τροφή. Στην κατηγορία των οσπρίων ανήκουν οι φακές, τα φασόλια, τα ρεβίθια, τα μπιζέλια, η σόγια, τα κουκιά και η φάβα.

Όλα τα όσπρια είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, ιχνοστοιχεία (σίδηρο, μαγνήσιο, κάλιο, ασβέστιο, φώσφορο, ψευδάργυρο), βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Α και C, πρωτεΐνη ( ½ κούπα οσπρίων δίνει ίση ποσότητα πρωτεΐνης με 30g κρέατος), φυλλικό οξύ και σύνθετους υδατάνθρακες.

Μια ισορροπημένη διατροφή καλό είναι να περιλαμβάνει 3 μικρομερίδες οσπρίων την εβδομάδα. Τα πιο συνηθισμένα όσπρια που καταναλώνονται από τον γενικό πληθυσμό είναι οι φακές, τα φασόλια και τα ρεβίθια.

Φακές

Υπάρχουν πολλά είδη φακής, με τα πιο γνωστά να είναι οι καφέ, οι κόκκινες και οι μαύρες φακές. Στην Ελλάδα επικρατεί κυρίως η κατανάλωση της καφέ φακής, ωστόσο αξίζει να προταθεί σαν εναλλακτική η κόκκινη και η μαύρη.

Κόκκινες φακές: Έχουν πιο γλυκιά και απαλή γεύση και επειδή είναι αποφλοιωμένες είναι πιο εύπεπτες, γι’ αυτό είναι ιδανικές για παιδιά. Χρειάζονται μόνο 15 λεπτά μαγείρεμα και έχουν πολλές φυτικές ίνες, έτσι συμβάλλουν στην πρόληψη/ αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Επίσης, προάγουν την καλή υγεία της καρδιάς.

Μαύρες φακές (Beluga): Είναι πλούσιες σε φώσφορο, σίδηρο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και φυλλικό οξύ. Η ιδιαιτερότητά τους είναι το μαύρο τους χρώμα, που οφείλεται στις υψηλές συγκεντρώσεις ανθοκυανίνης, μιας αντιοξειδωτικής ουσίας.

Φασόλια

Αποτελούν εξαιρετική πηγή φυτικών πρωτεϊνών, καλίου και βιταμινών Β, ενώ παράλληλα έχουν χαμηλή λιποπεριεκτικότητα. Τα φασόλια γίγαντες και τα κόκκινα φασόλια έχουν την μεγαλύτερη ποσότητα πρωτεΐνης από τα υπόλοιπα είδη.

Καταναλώνονται και χλωρά, έχοντας την ίδια διατροφική αξία με τα ξηρή τους μορφή και πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες και φυτικές ίνες.

Ρεβίθια

Τα ρεβίθια είναι τροφή με μεγάλη θρεπτική αξία. Η διαφορά τους από τα φασόλια και τις φακές είναι οι πρωτεΐνες τους, που είναι πλήρεις (παρέχουν στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα αμινοξέα). Επίσης, είναι πηγή βιταμίνης Α, Β και C.

Παιδιά και όσπρια- μια δύσκολη σχέση

Γενικά τα όσπρια αποτελούν μια ανεπιθύμητη τροφή για την πλειοψηφία των παιδιών γι΄αυτό εκλείπουν από το καθημερινό τους διαιτολόγιο. Ωστόσο, υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι μαγειρέματος των οσπρίων, πέρα των συμβατικών, που μπορεί να «ξεγελάσουν» το παιδί.

  • Μακαρόνια από κόκκινη φακή ή ρεβίθια. Πλέον και τα δύο είδη μπορούμε πολύ εύκολα να τα βρούμε στο supermarket. Τα μακαρόνια κόκκινης φακής/ ρεβιθιών παρέχουν σχεδόν την διπλάσια πρωτεΐνη από τα συμβατικά λευκά μακαρόνια.
  • Ρεβιθοκεφτέδες και κεφτεδάκια φασολιών. Τα κεφτεδάκια είναι ένα φαγητό που συνήθως αγαπούν τα παιδιά. Αντί για κρέας φτιάξτε τα με όσπρια και διάφορα λαχανικά.
  • Πουρές κόκκινης φακής- αντί για πουρέ πατάτας ως συνοδευτικό στο πιάτο του παιδιού. Το πορτοκαλί- κόκκινο χρώμα είναι και πιο δελεαστικό!
  • Σαλάτα με όσπρια. Στην σαλάτα που φτιάχνετε για το παιδί μαζί με τα λαχανικά δοκιμάστε να προσθέσετε φακές/ ρεβίθια ή φασόλια.
  • Φακόρυζο. Όταν τα όσπρια συνδυάζονται με κάποια πηγή υδατάνθρακα (ρύζι/ μακαρόνια) προσφέρουν στον οργανισμό πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, δηλαδή ισάξια με του κρέατος.
  • Ψημένα ρεβίθια σαν αλμυρό σνακ- μπορείτε να προσθέσετε κάποιο μπαχαρικό για επιπλέον γεύση.

Μην φοβηθείτε να δοκιμάσετε διάφορες συνταγές και να τις παρουσιάσετε στα παιδιά, μπορεί να τις λατρέψουν!