Πειράματα φυσικής στο Νηπιαγωγείο : πείραμα βύθισης-επίπλευσης

Όταν ένα παιδάκι αρχίζει να περπατάει κάνει κάτι που από τη φύση του είναι φτιαγμένο να κάνει. Περιεργάζεται τον κόσμο γύρω του, ανοίγει τα ντουλάπια της κουζίνας, πιάνει καθετί που θα δει, θα το βάλει στο στόμα του, θα σκαρφαλώσει, θα ακούσει ήχους κλπ κλπ. Αυτό μας δείχνει κάτι πολύ σημαντικό : ότι οι άνθρωποι γεννιόμαστε με μία περιέργεια να μάθουμε για τον κόσμο γύρω μας.

Αυτή ακριβώς την περιέργεια έρχονται να τονώσουν, να διατηρήσουν και να ενισχύσουν οι δραστηριότητες φυσικών επιστημών που γίνονται στην τάξη του Νηπιαγωγείου με απλά πειράματα με χρήση απλών υλικών. 

Όχι βέβαια με σκοπό να γίνουμε όλοι πυρηνικοί επιστήμονες ή φυσικοί. Ο σκοπός είναι να μάθουμε, όμως, τα εξής βασικά τα οποία θα μας βοηθήσουν στην πορεία της ζωής μας σε όλους τους τομείς:

1. Να σκεφτόμαστε μέσα από την παρατήρηση και τον πειραματισμό.

2. Να σκεφτόμαστε λογικά.

3. Να μάθουμε ότι γίνονται λάθη, (ένα πείραμα μπορεί να αποτύχει) αλλά τα λάθη είναι ακριβώς αυτά που θα μας βοηθήσουν να μάθουμε, να διορθώσουμε και να αποδεχτούμε ότι η αποτυχία δεν είναι αποτυχία αλλά η αρχή για κάτι καινούριο.

4. Να καταλάβουμε ότι η Φυσική υπάρχει παντού τριγύρω μας.

5. Να μάθουμε ότι με τα χεριά μας μπορούμε να φτιάξουμε κάτι χρήσιμο.

6. Να μην έχουμε φόβο όταν στο σχολείο θα ξεκινήσουμε φυσική και χημεία γιατί θα έχουμε ήδη κάνει πειράματα πολλά μέσω του δημιουργικού παιχνιδιού.

Σε συνέχεια λοιπόν μιας σειράς πειραμάτων που γίνονται φέτος στην τάξη μας, την Παρασκευή οι μαθητές δοκίμασαν το πείραμα βύθισης και επίπλευσης αντικειμένων από τον χώρο της τάξης μας που κάθε μαθητής επέλεξε να παρατηρήσει.

IMG 20220116 215641 IMG 20220116 215616 IMG 20220116 215552 IMG 20220116 215512

Κάθε μαθητής κατέγραφε την πρόβλεψη του για το κάθε αντικείμενο που θα δοκιμαζόταν η βύθιση του και σημείωνε με βελάκι επάνω εάν πίστευε ότι θα επιπλέει και με βελάκι κάτω εάν πίστευε ότι θα βυθιστεί. Στη συνέχεια παρατηρούσε τι τελικά συνέβη σε κάθε αντικείμενο και σημείωνε εκ νέου το αποτέλεσμα της παρατήρησής του συγκρίνοντας το με την αρχική του πρόβλεψη. Κάπως έτσι παιγνιωδώς και με ενθουσιασμό μπαίνει ο μαθητής νηπιαγωγείου στον μαγικό κόσμο της Φυσικής…!