Υλοποίηση του 3ου Εργαστηρίου στη ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

Ζω Καλύτερα – Ευ Ζην

Υποθεματική:Ψυχική ΚΑΙ Συνασθηματική Υγεία-Πρόληψη

Τίτλος: «Βλέπω με τα μάτια της καρδιάς μου»

Δεξιότητες Ζωής (Ενσυναίσθηση- Ευαισθησία, Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Πολιτειότητα, Οργανωτικότητα, Αποτελεσματικότητα, Κοινωνικές Δεξιότητες)
Δεξιότητες του 21ου αιώνα-4c’s (Δημιουργικότητα,
Επικοινωνία, Συνεργασία, Κριτική σκέψη)

Σύνδεση με τη Βασική Θεματική

«Ψυχική και συναισθηματική Υγεία:
Ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας( παιδιά με
προβλήματα όρασης)»

Βασικοί στόχοι :

Καλλιέργεια και ανάπτυξη:

  • Δεξιοτήτων 21ου αιώνα
  • Δεξιοτήτων ζωής
  • Δεξιοτήτων του νου
  • Ψηφιακές δεξιότητες

 

Διάρκεια Εργαστηρίων περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή  3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: (Απρίλιος-Μαίος)

 

Το εργαστήριο θα υλοποιηθεί από τη νηπιαγωγό του τμήματος , αλλά θα υπάρξει και συνεργασία με την φοιτήτρια του τμήματος του ΠΤΕΑ(Πρόγραμμα Μεντόρων Νηπιαγωγών-Πρακτική άσκηση φοιτητών) στα πρώτα τρία εργαστήρια.

1ο Εργαστήριο

20240401 081848 20240401 09363120240401 101341

Τίτλος: «Ο κύκλος της τυφλόμυγας»

Ενεργοποίηση ομάδας( κατάσταση προβληματισμού)παρέμβαση από τη νηπιαγωγό.

Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά τον τίτλο του εργαστηρίου και θέτει το ερώτημα στην τάξη: Τι λέτε? είναι δυνατόν να βλέπω με τα μάτια της καρδιάς? Τα παιδιά ενεργοποιώντας την σκέψη τους αρχίζουν να απαντούν και τα περισσότερα να λένε: όχι κυρία, αφού η καρδιά είναι μέσα από το σώμα μας, δεν έχει μάτια.  Η νηπιαγωγός λέει στα παιδιά ότι δεν πρόκειται να σας πω αν η απάντησή σας είναι σωστή ή λάθος, αυτό θα το ανακαλύψουμε στη συνέχεια του εργαστηρίου. Θέλετε να το ανακαλύψουμε? Ναι κυρία, απάντησαν τα παιδιά.

Ας παίξουμε λοιπόν!! Μετά το παιγνίδι σας, θα ήθελα να συζητήσουμε ξανά όλοι μαζί για το πως νοιώσατε, τι δυσκολίες συναντήσατε, τί κάνατε για να τις ξεπεράσετε.

1η Δραστηριότητα

20240401 091017 20240401 091215 20240401 090906  20240401 09222520240401 09275820240401 093218

-Τα παιδιά καλούνται στον κύκλο να παίξουν τυφλόμυγα.

2η Δραστηριότητα

20240401 094256 20240401 095323

-Συζητούν για τις δυσκολίες που συνάντησαν με τη νηπιαγωγό και η φοιτήτρια καταγράφει ότι λένε τα παιδιά.

20240401 093759

-Ανταλλάσσουν απόψεις και χωρίζονται σε  τρεις ομάδες και αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών που συνάντησαν. Η φοιτήτρια καταγράφει τους τρόπους αντιμετώπισης από την κάθε ομάδα και στο τέλος ανακοινώνουν στην ολομέλεια τις προτάσεις τους.

20240401 100652 20240401 100917 20240401 101256

Ανακοινώνουν στην ολομέλεια τις προτάσεις τους.

-Στο τέλος του εργαστηρίου κάθονται όλα τα παιδιά στον κύκλο. Ακούγεται μία απαλή
μουσική και ένα- ένα παιδί λέει με μια λέξη, τι θα «κρατήσει» από αυτό το εργαστήριο.
Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες τους. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και εργάζονται δημιουργικά:

20240403 115203

Προσδοκόμενα αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου τα  παιδιά έχουν καταστεί ικανά να:
-αποκτήσουν την αίσθηση του «ανήκειν»
– καλλιεργήσουν κοινωνικές δεξιότητες
-συνεργαστούν

 

Αναστοχασμός εργαστηρίου Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, συνεργάστηκαν και καλλιέργησαν κοινωνικές δεξιότητες.

2ο Εργαστήριο

20240408 080345 1

Τίτλος:  Γνωρίζουμε τη Φένια.

Δραστηριότητα 1η

  -Παρακολουθούν το βίντεο της κ. Αλεξάνδρου Γ. στην εκπαιδευτική τηλεόραση «Φένια, η αγαπημένη των ήχων»

20240404 124313 20240404 124344 20240408 095327

https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/mathainoume-asfaleis/mathainoume-asfaleis-nipiagogeio-np-176.

-Κατά τη διάρκεια προβολής τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν σε σχετικές ερωτήσεις (π.χ. Τι είναι το λευκό μπαστούνι που κρατάει η Φένια στα χέρια της; Γιατί νομίζετε ότι τα μουσικά παιχνίδια και οι ήχοι της φύσης, είναι από τις αγαπημένες απασχολήσεις της Φένιας; κ.ά.).

2η δραστηριότητα

20240408 101513

-Ζωγραφίζουν τη Φένια και τους ήχους που της αρέσουν.

20240408 104841 1

-Δημιουργούν ένα ομαδικό κολάζ με τις ζωγραφιές τους.

 

3η Δραστηριότητα ως προέκταση

Παρέμβαση νηπιαγωγού( φύλλο εργασίας με τίτλο: Γίνομαι τα μάτια του άλλου.

image 123650291

Η Νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά αρχικά να παρατηρήσουν καλά την εικόνα και έπειτα να την περιγράψουν. Γίνεται συζήτηση στην τάξη και η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να ζωγραφίσουν μία αντίστοιχη εικόνα.

20240412 085722

4η Δραστηριότητα

-Στο τέλος του εργαστηρίου κάθονται όλα τα παιδιά στον κύκλο. Ακούγεται μία απαλή μουσική και ένα- ένα παιδί λέει με μια λέξη, τι θα «κρατήσει» από αυτό το εργαστήριο. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες τους.: Η Νηπιαγωγός δημιούργησε βιντεάκια των μαθητών όπου λένε τι τους έμεινε από το εργαστήριο.

ενδεικτικά

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά έχουν καταστεί ικανά να:

-σκεφτούν κριτικά

– συνεργαστούν

-εκφραστούν μέσω των δημιουργημάτων τους

Αναστοχασμός του εργαστηρίου. 

Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, ενεργοποίησαν την κριτική τους σκέψη, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε και εκφράστηκαν με δημιουργικό τρόπο.

30 Εργαστήριο

  Τίτλος: «Μια μέρα στον κόσμο της Φένιας»

20240416 100648

   Παρέμβαση από τη Νηπιαγωγό

Ενεργοποίηση ομάδας

Τα παιδιά πειραματίζονται με τα μουσικά όργανα τα αγγίζουν, τα χρησιμοποιούν, ακούν τον ήχο τους.

 1η Δραστηριότητα

 Μουσικό παιχνίδι

20240408 092418 20240415 08582920240415 085910

 Τα παιδιά καλούνται να παίξουν  με τα μουσικά όργανα όπως έπαιζε και η Φένια με τον φίλο της τον Άλκη. Κάθε φορά δύο παιδιά δεν βλέπουν και καλούνται να μαντέψουν το μουσικό όργανο από τον ήχο που παράγεται από ένα άλλο παιδί της τάξης.

 

  2η Δραστηριότητα-Υποθέτουμε ότι στο σχολείο μας θα έρθει να φοιτήσει ένα παιδί με προβλήματα όρασης.  Εδώ η Νηπιαγωγός αξιοποιεί τον νέο μαθητή που ήρθε πρόσφατα στο σχολείο μας με μετεγγραφή, ώστε να ενισχύσει και την ένταξή του.(Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό)

-Τα παιδιά αναρωτιούνται για τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει το παιδί αυτό σε σχέση με το χώρο.

20240415 092051 20240415 092133 20240415 092208

-Καλούνται να διαμορφώσουν το χώρο χωρίς γωνίες και εμπόδια, σύμφωνα με όσα είχε πει η Φένια.

1η Ομάδα

20240416 085704 20240416 090818 20240416 090958 20240416 091158 20240416 093259

2η ομάδα

20240419 104035

20240419 105440 20240419 10584720240419 110027

20240419 111214  τελικό προιόν 20240419 111854

3η ομάδα

20240419 112518 20240419 112600 20240419 113929

Τα τελικά προϊόντα των ομάδων

20240419 114304

 

Έπειτα τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες, όπου η κάθε ομάδα αναλαμβάνει τις ρουτίνες της τάξης με κλειστά τα μάτια για δέκα λεπτά. Η μία ομάδα βάζει την ημερομηνία, η Δεύτερη  ομάδα ζωγραφίζει  ένα σπίτι, η Τρίτη ομάδα με την αφή προσπαθεί να καταλάβει αντικείμενα της τάξης. Η κάθε ομάδα παρατηρεί την άλλη ώστε στο τέλος να γίνει συζήτηση στην τάξη, να σχολιάσουν, να διακρίνουν δυσκολίες, να συγκρίνουν τα αποτελέσματα.

 

3η Δραστηριότητα

Συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας

20240415 084547

 

-Στο τέλος του εργαστηρίου κάθονται όλα τα παιδιά στον κύκλο. Ακούγεται μία απαλή μουσική και ένα- ένα παιδί λέει με μια λέξη, τι θα «κρατήσει» από αυτό το εργαστήριο. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες τους.

Προσδοκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά έχουν καταστεί ικανά να:

-αναπτύξουν ενσυναίσθηση

– ευαισθητοποιηθούν

– καλλιεργήσουν την υπευθυνότητα, την πρωτοβουλία

-εξοικειωθούν με κοινωνικές δεξιότητες

– αναπτύξουν κριτική σκέψη

 

Αναστοχασμός του εργαστηρίου

 4ο Εργαστήριο

Τίτλος εργαστηρίου:  «Βόλτα με το μπαστούνι- Πραγματική ή Εικονική επίσκεψη στο Μουσείο Αφής»

20240419 114814

Εδώ υπήρξε παρέμβαση από τη νηπιαγωγό, όπου αυτό το εργαστήριο ήταν το 50 στη σειρά.

Ενεργοποίηση ομάδας

Έγινε συζήτηση στην τάξη για τα εμπόδια του τυφλού στην τάξη και τέθηκε στην ομάδα ο προβληματισμός: Άραγε υπάρχουν εμπόδια και δυσκολίες για έναν τυφλό όταν κυκλοφορεί εξω στον δρόμο? ποια να είναι? Τα παιδιά απάντησαν θετικά και άρχισαν να λένε κάποια εμπόδια.

Δραστηριότητα 1η

20240415 115457

Αποφασίζουμε να γίνουμε δύο ομάδες και να βγούμε στο γειτονικό πεζοδρόμιο και δρόμο του σχολείου, όπου τα παιδιά της πρώτης ομάδας είναι με κλειστά και η άλλη ομάδα λειτουργεί υποστηρικτικά και κάποια από τα παιδιά της παρατηρούν τα εμπόδια-δυσκολίες που θα συναντήσουν τα παιδιά της πρώτης ομάδας.

Τα παιδιά με τη βοήθεια μπαστουνιού βγαίνουν στον δρόμο με σκοπό να αντιληφθούν τα εμπόδια του τυφλού στον δρόμο και γυρίζοντας στην τάξη να τα ζωγραφίσουν.

20240415 120500 20240415 12081920240415 12085620240415 12124820240415 12135020240415 12143420240415 12144420240415 12154320240415 12173920240415 121742

2η Δραστηριότητα

Τα παιδιά επιστρέφοντας στην τάξη συζητούν για τα εμπόδια που συνάντησαν, για τη βοήθεια του μπαστουνιού , το πόσο σημαντική ήταν η υποστήριξη της άλλης ομάδας.

3η Δραστηριότητα

Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα εμπόδια του τυφλού στον δρόμο

20240422 090858 20240422 091653

Βίντεο των μαθητών

5ο Εργαστήριο

Τίτλος η μέθοδος Brille.

Υπήρξε παρέμβαση της νηπιαγωγού ως προς τη σειρά και τον τίτλο του εργαστηρίου.

1η Δραστηριότητα

Κατάσταση προβληματισμού στην τάξη. Η Νηπιαγωγός θέτει τα ερώτημα στην τάξη: 1Τα τυφλά παιδιά πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα με τα άλλα παιδιά στην εκπαίδευση?. Τα τυφλά παιδιά μπορούν να γράφουν? Τι λέτε?

Τα παιδιά ως προς το πρώτο ερώτημα απάντησαν θετικά αλλά ως προς το δεύτερο ερώτημα είπαν με τη βοήθεια των άλλων , δεν μπορούν μόνα τους. Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά : θέλετε να το ψάξουμε , να μάθουμε αν υπάρχει κάποιος τρόπος ώστε να μπορούν γράφουν μόνα τους? Τα παιδιά απάντησαν με ενθουσιασμό : Ναι αι αι.

Η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη τη μέθοδο Brille, μοιράζει το αλφάβητο στην ολομέλεια της τάξης και λέει στα παιδιά να το παρατηρήσουν πολύ καλά. Μετά την παρατήρηση η νηπιαγωγός θέτει ερωτήσεις στα παιδιά : Τι βλέπετε εδώ? Τι λέτε να είναι αυτό που παρατηρήσατε? Σας θυμίζει κάτι?

Τα παιδιά με την μέθοδο των  ερωτοαπαντήσεων   οδηγήθηκαν στην ανακάλυψη της μεθόδου Brille, σε ένα διαφορετικό  αλφάβητο που επιτρέπει στους τυφλούς να μπορούν να γράφουν και να διαβάζουν.

2η Δραστηριότητα

20240423 115517 20240423 120426 20240423 123539 20240423 130335

Οι μαθητές ανά ομάδες δημιουργούν με τον δικό τους τρόπο τα γράμματα και έπειτα συνθετουν το αλφάβητο των τυφλών(χρησιμοποίησαν ροζ χαρονάκια κάνσολ, χρωματιστά γκοφρέ ).

3η Δραστηριότητα

20240424 084736

Τα παιδιά ως άσκηση εμπέδωσης γράφουν το όνομά τους με την μέθοδο Βrille

 

4η Δραστηριότητα

Εκπαιδευτικοί επίσκεψη στο Ηλιοτρόπιο με άτομα Αμέα.

20240523 085545 20240523 092011 20240523 092149

Σκοπός της επίσκεψης είναι τα παιδιά με βιωματικό τρόπο να συνεργαστούν με άτομα Αμέα, να εαισθητοποιηθούν και κατανοήσουν ότι τα άτομα αυτά έχουν ικανότητες , μπορούν να τους διδάξουν και να αναπτύσσουν την ενσυναίσθησή τους.

1η Ομάδα

20240523 093612 20240523 093536  20240523 093317 20240523 093256 1   20240523 09330720240523 09341720240523 100427 20240523 104516

 

2η Ομάδα

20240523 095338 20240523 094735 20240523 094844 20240523 101104 20240523 10495620240523 105019

Δραστηριότητες των παιδιών σε ένα ιδεατό περιβάλλον μάθησης στη φύση!!

20240523 092412 20240523 112505

Τα παιδιά αφού χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, συνεργάστηκαν όμορφα, οικειοποιήθηκαν τον χώρο και τα άτομα, ξεναγήθηκαν στον χώρο, γνώρισαν διάφορα βότανα, φύτεψαν βότανα που τα πήραν για μεταφύτευση στην αυλή του σπιτιού τους, παρατήρησαν  με λειζερ αναπαράσταση του σύμπαντος με τη χρήση ευτελών υλικών (πέτρες, συνδετήρες κ.λ.ππ), έπαιξαν και διασκέδασαν πολύ! !

 

20240523 103828

 

Τα παιδιά δημιούργησαν βίντεο της συνεργασίας αυτής

20240523 125656

Οι μαθητές με την επιστροφή τους στο σχολείο παρατηρώντας τα τελικά προιόντα τους υλοποίησαν και τον αναστοχασμό τους, για την εκπαιδευτική τους αυτή επίσκεψη, πόσα πράγματα έκαναν και έμαθαν!! Μάλιστα όλα τα παιδιά είπαν ότι θα ήθελαν το σχολείο τους να βρίσκεται μέσα στη φύση, όπως το Ηλιοτρόπιο!!

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά έχουν καταστεί ικανά να:

-αναπτύξουν ενσυναίσθηση

– ευαισθητοποιηθούν

– καλλιεργήσουν την υπευθυνότητα, την πρωτοβουλία -εξοικειωθούν με κοινωνικές δεξιότητες

– αναπτύξουν κριτική σκέψη

– καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους

Αναστοχασμός του εργαστηρίου

Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά με υπευθυνότητα και ευαισθησία, ανέπτυξαν την κριτική σκέψη και την ενσυναίσθηση, εκφράστηκαν δημιουργικά και ευχαριστήθηκαν το εργαστήριο .

 

60 Εργαστήριο

Διάχυση του εργαστηρίου.

20240521 085734 20240521 092722 20240521 093145

Τα παιδιά μας στο πλαίσιο της συμπερίληψης, επέλεξαν από όλο το εργαστήριο το Αλφάβητο των τυφλών με την μέθοδο Brille που δημιούργησαν να το παρουσιάσουν στην Α Τάξη και στο 1ο τμήμα του συστεγαζόμενου 32ου Νηπιαγωγείου.

 

 

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Tα παιδιά με την υλοποίηση αυτού του εργαστηρίου κατάφεραν να είναι συμμετοχικά, να συνεργαστούν όμορφα διαμορφώνοντας στην τάξη τους μία αίσθηση παιδαγωγικής ατμόσφαιρας.
Ειδικότερα οφέλη Τα οφέλη των μαθητών μας ήταν ο περισσότερο προβληματισμός και η ενεργοποίηση της κριτικής τους σκέψης, η ευαισθητοποίησή τους και η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης με βιωματικό τρόπο.
Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας Στο πλαίσιο της συμπερίληψης επέλεξαν και  μοιράστηκαν τη δημιουργία τους σχετικά με το Αλφάβητο της μεθόδου Brille.20240521 085734 20240521 092722 20240521 093145
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα  

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών Έχουν ήδη αναφερθεί στην παραπάνω περιγραφή των εργαστηρίων.
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης Εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ

20240523 092149 20240523 092011

Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν 20240401 101341 20240403 115203

20240408 104841 1

20240415 092051 20240415 092133 20240415 092208

20240416 093259

20240415 085829 20240415 085910 20240415 090223 20240415 091525 20240415 091532

20240419 111854

20240419 113929 20240415 084547

20240423 130335 20240424 084736

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.  

20240412 085722

image 123650291

Τα παιδιά παρατηρούν την εικόνα, την περιγράφουν και γίνεται αφορμή για συζήτηση στην τάξη, έπειτα ζωγραφίζουν μία δική τους εικόνα.

Οι μαθητές υλοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη και συνεργάστηκαν με το προσωπικό Αμέα από το ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ.

20240523 094844 20240523 125656

Κατηγορίες: Εργαστήριο δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.