Για το σχολικό έτος 2023-2024, θα υλοποιήσουμε ως Σχέδιο δράσης την Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο.
year-2023-school-9350057-form-14-synopsis
Περιγραφή και Τεκμήρια του Σχεδίου μας , Καλές πρακτικές.
Ενιαίο σχολικό συγκρότημα( 10ο και 32ο Ν/Γ Βόλου- 18ο και 29ο Δ/Σχολεία Βόλου).
Το σχέδιο δράσης που υλοποιήσαμε συνδέεται και αποτελεί συνέχεια της περσινής Εσωτερικής Έκθεσης Αξιολόγησης του Οργανισμού μας, στην οποία είχε καταγραφεί η πρόθεση να υλοποιηθεί ως Σχέδιο δράσης : Η Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο για την φετινή σχολική περίοδο(2023-2024), με σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση του σχολείου μας μέσα σε ένα αλληλεπιδραστικό, συμπεριληπτικό και συνεργατικό περιβάλλον μάθησης των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών με την υποστηρικτική διάθεση των γονέων.
Η υλοποίηση και η αποτελεσματικότητα του σχεδίου μας βασίστηκε στον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού σχεδιασμού και στόχων, στην καλή οργάνωση, και στη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μελών(εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων- στελεχών εκπαίδευσης) αποσκοπώντας από κοινού στο ουσιαστικό συμφέρον και όφελος των μαθητών μας.
Βασικός σκοπός του σχεδίου δράσης είναι να υποστηρίξουμε την είσοδο και την προσαρμογή των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο με συστηματικό τρόπο-οργάνωση , κατάλληλη προετοιμασία μέσα από τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μελών(εκπαιδευτικοί-μαθητές-γονείς και Σύμβουλο Εκπαίδευσης) , ώστε να υιοθετήσουν μία θετική στάση για την εξασφάλιση της συνέχειας στη μάθηση.
Οι ειδικοί μας στόχοι είναι οι εξής:
- Να αναπτύξουμε μία πετυχημένη συνεργασία και ενδυνάμωση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού σχολείου.
- Την συμμετοχή-εμπλοκή των γονέων στην υλοποίηση του σχεδίου δράσης
- Να γνωρίσουν-εξοικειωθούν τα νήπια με το περιβάλλον (Υλικοτεχνικό-Ανθρωπογενές) του Δημοτικού σχολείου.
- Να συνεργαστούν τα νήπια με μαθητές της Α Τάξης αλλά και διαφόρων τάξεων του Δημοτικού σχολείου
- Να ενδυναμώσουν τα νήπια την αυτοπεποίθησή τους.
- Να αναπτύξουν τα νήπια τις κοινωνικές-επικοινωνιακές δεξιότητες
Σχεδιασμός και οργάνωση του σχεδίου.
Αρχικά έγινε συνάντηση με την Προϊσταμένη και τους εκπαιδευτικούς του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου, αφού και το συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο θα υλοποιήσει το ίδιο σχέδιο δράσης, και εφόσον συστεγαζόμαστε με δύο Δημοτικά σχολεία(180 και 290) αποφασίσαμε με κριτήριο τη συνεργασία μας με την εκπαιδευτικό ΠΕ06, της Αγγλικής γλώσσας, να συνεργαστεί το κάθε νηπιαγωγείο με το αντίστοιχο Δημοτικό σχολείο, ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, στην υλοποίηση του σχεδίου Δράσης.
Επομένως η υλοποίηση του σχεδίου μας θα γίνει σε συνεργασία με το 29ο Δημοτικό σχολείο.
Αμέσως μετά έγινε ενημέρωση και στους δύο Διευθυντές από τις Προϊσταμένες των δύο νηπιαγωγείων.
Την επαφή μου με την δασκάλα της Α Τάξης την έκανα πολύ νωρίς, όπου αποφασίσαμε να έχουμε μία καλή και τακτική συνεργασία και στην υλοποίηση του σχεδίου δράσης να αξιοποιήσουμε τις Παγκόσμιες Ημέρες, πάντα κατόπιν συνεννόησης. Επίσης αποφασίσαμε να αρχίσει νωρίς η συνεργασία μας, ώστε να διασφαλίσουμε την ολοκληρωμένη υλοποίηση του σχεδίου, αποφεύγοντας έτσι αιφνίδιες και ακατάλληλες συνθήκες π.χ. έντονα καιρικά φαινόμενα, ιώσεις μαθητών κ.λ.π. Η πόλη μας αλλά και γενικότερα ο Νομός μας και το Γεωγραφικό Διαμέρισμα της Θεσσαλίας, ήδη βίωσαν πρωτόγνωρες καιρικές συνθήκες(έντονες πλημμύρες).
Επίσης έγιναν επαφές και με τους εκπαιδευτικούς των Β, Γ, Ε και Στ Τάξεων, αλλά και με τη Γυμνάστρια και τη Θεατρολόγο όπου ενημερώθηκαν για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης, και κατόπιν συζητήσεων αποφασίσαμε τις συνεργασίες μας, οι οποίες θα λειτουργήσουν υποστηρικτικά και ενδυναμωτικά στην επίτευξη των στόχων του σχεδίου δράσης.
Από όλα τα παραπάνω διαφαίνεται ότι πετύχαμε σύμφωνα με την οργάνωσή μας και σχεδιασμό
- Να αναπτύξουμε μία πετυχημένη συνεργασία και ενδυνάμωση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού σχολείου.
Στη συνέχεια έγινε σχετική ενημέρωση των γονέων για την υλοποίηση του σχεδίου μας, κατά την πρώτη μας τακτική επικοινωνία και ενημέρωση, όπου γνωστοποιήθηκαν οι ειδικοί στόχοι του σχεδίου δράσης και δόθηκε προς συμπλήρωση ένα ερωτηματολόγιο με το οποίο διακριτικά εξασφαλίσαμε την ομόφωνη συμφωνία τους και την όποια συνεργασία τους αλλά και ανιχνεύσαμε τις όποιες ανησυχίες τους, την έλλειψη γνώσεων για την Ομαλή Μετάβαση, ώστε να προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες οι οποίες θα ελαχιστοποιήσουν την παραπάνω ένδειά τους.
Το ερωτηματολόγιο αυτό θα ξαναδοθεί με μικρή προσθετική διαφοροποίηση προς το τέλος του σχεδίου δράσης και θα αποτελέσει βασικό κριτήριο αξιολόγησης σχετικά: Οι γονείς πριν και οι γονείς μετά την υλοποίηση του σχεδίου δράσης.
Αμέσως μετά ενημερώσαμε την Σύμβουλο Εκπαίδευσης για όλα τα παραπάνω και ζητήσαμε την θετική-ενισχυτική εμπλοκή της, ως προς την ενημέρωση των γονέων για την Ομαλή Μετάβαση και την σπουδαιότητά της, ως μία απαραίτητη ενέργεια για την κάλυψη των όποιων αδυναμιών και της έλλειψης γνώσης των γονέων. Η ανταπόκριση της Συμβούλου ήταν θετική και από κοινού τα δύο συστεγαζόμενα νηπιαγωγεία προγραμματίσαμε την ημερομηνία υλοποίησης αυτής της εκδήλωσης που έγινε στο χώρο πολλαπλών χρήσεων των δύο συστεγαζόμενων Δημοτικών Σχολείων.
Επίσης μία άλλη ενέργεια που κάναμε και εξασφαλίζει τη συνεργασία των γονέων , ήταν , επειδή κάποιοι γονείς δεν ήταν δυνατό να έρθουν στην εκδήλωση, λόγω ιώσεων κυρίως, να ορίσουμε κάποιο γονέα που παρακολούθησε την ενημερωτική εκδήλωση να μιλήσει στους γονείς που έλειπαν για την Ομαλή Μετάβαση, σε κάποια τακτική μας επικοινωνία.
Επίσης οι γονείς που συνεργάστηκαν στο σχέδιο δράσης εξέφρασαν την εμπειρία τους στους υπόλοιπους γονείς, κατά τις τακτικές μας συναντήσεις.
Σύμφωνα με τα παραπάνω καταφέραμε και τον δεύτερο στόχο μας
- Την συμμετοχή-εμπλοκή των γονέων στην υλοποίηση του σχεδίου δράσης αλλά και την πολύ καλή συνεργασία με το Στέλεχος Εκπαίδευσης.
Ο τρίτος μας στόχος συνδέεται με την θεματική: Το σχολείο μας, όπου τα παιδιά ως ισότιμα μέλη ενημερώθηκαν για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης και τη συνεργασία μας με το Δημοτικό, και αποφασίσαμε να το επισκεφτούμε ώστε να γνωρίσουμε το ανθρωπογενές και το υλικοτεχνικό περιβάλλον του.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο σχέδιο δράσης συμμετείχαν όλα τα παιδιά της τάξης(νήπια και προνήπια) αφού δεν ήταν εφικτό τα προνήπια να μείνουν στο χώρο του νηπιαγωγείου μόνα τους , αφού λειτουργεί στο σχολείο μας ένα μόνο τμήμα.
Πριν τις επισκέψεις μας αυτές, δόθηκε στα παιδιά σχετικό αντίστοιχο ερωτηματολόγιο για να το συμπληρώσουν, ώστε να εκμαιεύσουμε τις γνώσεις τους αλλά και τα συναισθήματά τους. Αυτό το ερωτηματολόγιο θα ξαναδοθεί προς το τέλος του σχεδίου δράσης και θα αποτελέσει βασικό κριτήριο αξιολόγησης των μαθητών: Οι μαθητές πριν και οι μαθητές μετά την υλοποίηση του σχεδίου δράσης.
Υλοποίηση του 3ου στόχου μας.
Να γνωρίσουν-εξοικειωθούν τα νήπια με το περιβάλλον (Υλικοτεχνικό-Ανθρωπογενές) του Δημοτικού σχολείου.
Α. Επίσκεψη στα γραφεία των διευθυντών και των δύο συστεγαζόμενων Δημοτικών σχολείων(Ανθρωπογενές περιβάλλον).Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν εκπαιδευτικούς, να επικοινωνήσουν μαζί τους. Οι διευθυντές των δύο σχολείων πρόσφεραν καραμέλες στα παιδιά.
Β. Επίσκεψη στους χώρους των Δημοτικών σχολείων διάδρομοι, εργαστήριο πληροφορικής, βιβλιοθήκη, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, τάξεις. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν διάφορα εποπτικά υλικά όπως υπολογιστές, βιβλία, ομαδοσυνεργατικές δράσεις μαθητών στους διαδρόμους, κ.λ.π.(Υλικοτεχνικό περιβάλλον)
Τα παιδιά οικειοποιήθηκαν το χώρο αυτοσχεδιάζοντας
Μετά βγήκαμε στο χώρο της αυλής όπου τα παιδιά την παρατήρησαν καλά αλλά και γενικότερα το κτίριο των Δημοτικών σχολείων. Έτσι γυρίζοντας στην τάξη , μέσα από τη βιωματική εμπειρία των παιδιών προκλήθηκε συζήτηση και έγιναν συγκρίσεις με το χώρο του νηπιαγωγείου. Στην ερώτηση της νηπιαγωγού αν σας έδινα ξανά να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο θα αλλάζατε κάτι? Τα παιδιά απάντησαν ναι ως προς το χώρο, το μέγεθος μεγάλη αυλή, την ποσότητα των τάξεων, πολλά βιβλία και υπολογιστές, διαφορετικοί πίνακες, κ.λ.π. Επίσης ως προς το ανθρωπογενές περιβάλλον είπαν πολλοί δάσκαλοι και πολλοί μαθητές.
Επίσης τα παιδιά ασκήθηκαν στην παρατήρηση της Α τάξης σε ειδική επίσκεψη που έγινε εν απουσία των μαθητών, κατόπιν συνεννόησης με τη δασκάλα. Είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν διάφορα εποπτικά υλικά της τάξης, πίνακες αναφοράς, τον πίνακα της τάξης, την έδρα, τα θρανία και τα εργαλεία των μαθητών , τις τσάντες των μαθητών, να καθίσουν στα θρανία των μαθητών και να οικειοποιηθούν τον χώρο της τάξης. Επιστρέφοντας στην τάξη μας έγινε σχετική συζήτηση, συγκρίσεις με την δική μας τάξη, ομοιότητες -διαφορές ώστε να αποκτήσουν μία άρτια εικόνα και να μπορέσουν στο τέλος της χρονιάς να συμπληρώσουν ξανά το ερωτηματολόγιο που θα τους δοθεί.
Η Συνεργασία μας με το Δημοτικό έπρεπε να αρχίσει ευχάριστα και ανάλαφρα..
Έτσι μία πρώτη δραστηριότητα που έγινε ήταν να παρακολουθήσουν στον προαύλειο χώρο των Δημοτικών την πρόβα για την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, όπου και είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν και να επικοινωνήσουν με τη Γυμνάστρια, η οποία με γλυκομίλητο τρόπο τους είπε : Θέλετε να γνωριστείτε και να παίξετε με τα παιδιά της Α Τάξης? Τα παιδιά βέβαια απάντησαν καταφατικά με πολύ ενθουσιασμό και εκείνη την ώρα, βέβαια εφόσον είχε προηγηθεί συζήτηση με τη Γυμνάστρια από τα πριν, αποφασίσαμε την ώρα της πρώτης μας συνεργασίας και γνωριμίας με τα παιδιά της Α Τάξης. Γυρίζοντας στην τάξη έγινε συζήτηση για την οργάνωση της συνεργασίας με την Α Τάξη, όπου θα έχουν την ευκαιρία μέσα από το μάθημα της Γυμναστικής να υλοποιήσουν παιγνίδια γνωριμίας και επικοινωνίας.
Ως προς τον 4ο στόχο ( Συνεργασία νηπίων και Α Τάξη) υλοποιήσαμε τα εξής παρακάτω:
Συνεργασία με την Α Τάξη στην ώρα της Γυμναστικής.
Η Γυμνάστρια ήρθε από την τάξη μας, εμείς ήμασταν έτοιμοι να την ακολουθήσουμε στον χώρο της αυλής για το μάθημα Γυμναστικής.
Η Γυμνάστρια εξηγεί στα παιδιά το τι θα κάνουν.
Τα παιδιά αρχίζουν να παίζουν με τη μπάλα παιγνίδια γνωριμίας.
Η Μπάλα κάνει τον γύρο αρχίζοντας από την Α Τάξη από παιδί σε παιδί, όπου το κάθε παιδί λέει το όνομά του και γυρίζει πάλι πίσω από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό.
Τα παιδιά ανά ζευγάρια πετούν τη μπάλα στον απέναντι, όπου το παιδί του Δημοτικού λέει στο ζευγάρι του: είμαι ο Γιώργος , εσένα πως σε λένε και πετάει την μπάλα απέναντι , το νήπιο απαντά με λένε Μαρία, εσένα πως σε λένε και πετά την μπάλα στο απέναντι παιδί από το επόμενο ζευγάρι και το παιγνίδι συνεχίζεται, ώστε να πουν πάλι όλα τα παιδιά το όνομά τους.
Τα παιδιά κάθονται κάτω και συνεχίζουν να παίζουν με τη διαφορά τώρα ότι το κάθε παιδί κυλά την μπάλα σε όποιο παιδί θέλει και το παιδί που την πιάνει λέει κάθε φορά το όνομά του.
Παιγνίδι επικοινωνίας
Τα παιδιά γίνονται ζευγαράκια , πιάνονται χέρι χέρι, περπατούν και συζητούν μεταξύ τους. Στο τέλος το κάθε παιδί λέει τι θυμάται από το άλλο παιδί π.χ. αγαπημένο χρώμα, αγαπημένο παιγνίδι, πόσα αδέλφια έχει κ.λ.π.
Παιγνίδι συνεργασίας
Τα ζευγαράκια περπατούν και όταν ακούσουν τη σφυρίχτρα παγώνουν στη στιγμή
Παιγνίδι συνεργασίας
Τα παιδιά ενώνουν τα χέρια τους ώστε να προχωρήσουν τη μπάλα χωρίς να τους πέσει κάτω.
Παιγνίδι προσανατολισμού και ταχύτητας.
Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο και δύο παιδιά του Δημοτικού βρίσκονται στη μέση του κύκλου κρατώντας τη μπάλα. Αυτά τα δύο παιδιά φωνάζουν από ένα όνομα παιδιού εκατέρωθεν , άρα δύο παιδιά πρέπει να περάσουν γρήγορα κάτω από τη μπάλα. Το πιο γρήγορο παιδί κερδίζει και πάει πίσω από το παιδί που τον φώναξε, το άλλο γυρίζει ξανά στον κύκλο. Όποιο παιδί έχει μαζέψει τους περισσότερους γρήγορους σχηματίζει και την νικήτρια ομάδα.
Παιγνίδι ενδυνάμωσης φιλίας και θετικού κλίματος στις σχέσεις των μαθητών.
Τα παιδιά παρέα αγκαλιάζονται και έπειτα λένε στα άλλα παιδιά πως νοιώθουν. Τα άλλα παιδιά που βλέπουν την εικόνα λένε τι αισθάνονται αυτή τη στιγμή.
Στο τέλος όλα τα ζευγαράκια αγκαλιάστηκαν με χαρά!
Γυρίζοντας στην τάξη τα παιδιά ήταν χαρούμενα και όταν η νηπιαγωγός ρώτησε σας άρεσε το μάθημα της Γυμναστικής, που γνωρίσατε και άλλα παιδιά και που συνεργαστήκατε μαζί τους? Τα παιδιά με ενθουσιασμό και γεμάτα αυτοπεποίθηση φώναξαν ένα μεγάλο : Ναι αι αι..!!
Τα παιδιά όλα ευχαριστήθηκαν αυτή την πρώτη συνεργασία, κατάφεραν να γνωριστούν, να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν.
Συνεργασία με την Δασκάλα της Α Τάξης.
Προηγήθηκε πρώτα την προηγούμενη ημέρα μία ολιγόλεπτη επίσκεψη, ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με την Δασκάλα της Α Τάξης.
Γυρίζοντας στην τάξη η νηπιαγωγός ενημέρωσε τα παιδιά ότι στην πρώτη μας συνεργασία θα συμμετέχουν και δύο γονείς, μία από το Δημοτικό και μία από το Νηπιαγωγείο μας. Το παιδί που ήξερε αμέσως είπε: ναι θα έρθει η μητέρα μου. Το μάθημα θα περιλαμβάνει ένα γρήγορο παιγνίδι επικοινωνίας και γνωριμίας και θα το αφιερώσουμε στην Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων. Θα παρουσιάσουμε αρχικά το Κοινωνικό Συμβόλαιο της Τάξης μας, τη δράση μας για τα Ζώα που έχουμε ήδη δημιουργήσει και θα παρουσιάσουμε δια ζώσης δύο ζωάκια ένα πουλί καναρίνι και ένα σκύλο.
Με τους γονείς υπήρξε συνεννόηση για την όλη συνεργασία.. Μάλιστα ήρθαν από την τάξη μας και είπαν ότι έχουμε και παιδιά στο Δημοτικό και ότι είναι καλό να συνεργαστούμε λειτουργώντας ενθαρρυντικά προς τα παιδιά και κυρίως στα προνήπια, γιατί τα νήπια γνώριζαν τη μητέρα του περσινού νηπίου μας.
Ξεκινάμε για την πρώτη τάξη
Τα παιδιά του νηπιαγωγείου μοιράστηκαν και κάθισαν στην τάξη, δίπλα σε παιδιά της Α Τάξης. Το μάθημα ξεκίνησε με ένα καλωσόρισμα από την Δασκάλα της Α Τάξης και μία μικρή εισαγωγή για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης από τη νηπιαγωγό προς την Ολομέλεια της τάξης. Η νηπιαγωγός είπε στα παιδιά ότι ήδη είχατε μία πολύ καλή πρώτη συνεργασία στο μάθημα της Γυμναστικής, οπότε είστε καλοί συνεργάτες και ότι θα τα καταφέρετε και σήμερα , λειτουργώντας θετικά και ενδυναμωτικά προς την αυτοπεποίθηση των μαθητών.
Ξεκινήσαμε λοιπόν ενεργοποιώντας την τάξη με ένα παιγνίδι γνωριμίας, όπου το κάθε παιδί χρησιμοποιούσε το μπαλάκι ή την κασετίνα όταν έλεγε το όνομά του.
Επίσης οι δύο συνεργάτες εκπαιδευτικοί έπαιξαν το παιγνίδι του καθρέπτη, με την χρήση στεφανιού, όπου η κάθε εκπαιδευτικός έκανε παρουσίαση του εαυτού της.
Το παιγνίδι το συνέχισαν και όποιοι μαθητές ήθελαν
Βιντεοσκόπηση των νηπίων να λένε το Κοινωνικό τους Συμβόλαιο.
Η Νηπιαγωγός με τη βοήθεια νηπίου παρουσιάζει το Συμβόλαιο της τάξης μας και έπειτα όλα τα νήπια λένε στην τάξη το Συμβόλαιό μας. Κάποια παιδιά του Δημοτικού προσπάθησαν να το διαβάσουν συλλαβιστά όσο μπορούσαν. Στα παιδιά της Α Τάξης άρεσε το Συμβόλαιό μας..
Έπειτα μία μαθήτρια της Α Τάξης συνεργάστηκε με μαθήτρια του νηπιαγωγείου, όπου μετέφεραν μαζί το κλουβί από θρανίο σε θρανίο και επίσης ως προς την παρουσίαση όπου η μαθήτρια έκανε ερωτήσεις και το νήπιο απαντούσε, π.χ. είναι καναρίνι? πως το λένε? τι χρώματα έχει? τι τρώει? ποιος το φροντίζει? Οπότε ολοκληρώθηκε μία όμορφη παρουσίαση στην ολομέλεια της τάξης.
Μετά ακολούθησε η παρουσίαση του δεύτερου ζώου, του σκύλου όπου εδώ είχαμε τη συνεργασία μητέρα μαθήτριας της Α Τάξης με την κόρη της όπου από κοινού έκαναν την παρουσίαση προς την ολομέλεια. Η μαθήτρια περσινό νήπιό μου, αρκετά φιλόζωη έδωσε έμφαση στην φροντίδα του σκύλου και επίσης αναφέρθηκε και στα αδέσποτα σκυλιά δημιουργώντας ένα όμορφο κλίμα αλληλεπίδρασης στην τάξη, όπου τα παιδιά συμμετείχαν έκαναν ερωτήσεις, έδιναν απαντήσεις, μοιράστηκαν βιωματικές εμπειρίες με κατοικίδια ζώα, είπαν τις απόψεις τους κ.λ.π.
Η μαθήτρια της Α Τάξης ήταν καταπληκτική στην παρουσίασή της και όταν τελείωσε τη χειροκροτήσαμε όλοι με χαρά και συγκίνηση!!
Επίσης η μαθήτρια αυτή είχε φέρει στην τάξη και ένα μικρό βατραχάκι, όπου όλα τα παιδιά το παρατήρησαν από πολύ κοντά, με μεγάλο ενθουσιασμό!!
Έπειτα η νηπιαγωγός διάβασε ένα ποίημα για τα ζώα στην τάξη, το οποίο το είχε ήδη επεξεργαστεί με τα παιδιά της τάξης της και το επέλεξαν τα παιδιά να το φιλοτεχνίσουν ομαδοσυνεργατικά, και έθεσε εκ νέου ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο του ποιήματος και το μήνυμά του, καλώντας τους μαθητές να καταλήξουν σε ένα δικό τους μήνυμα για τα Ζώα. Οι μαθητές κατέληξαν ότι: Άνθρωποι και Ζώα είναι ένα!! Το πρόσθεσαν το μήνυμά τους στο χαρτί του μέτρου με δημιουργικό τρόπο σε συνεργασία με τα νήπια , όπου τα νήπια είχαν εργαστεί ήδη ομαδοσυνεργατικά στην τάξη τους
Τελικό προιόν
Οι μαθητές δημιούργησαν το βίντεό τους
Οι δύο συνεργάτες εκπαιδευτικοί είπαν ένα μεγάλο μπράβο στα παιδιά που μπόρεσαν και συνεργάστηκαν τόσο όμορφα και ευχαρίστησαν και τους δύο γονείς για την πολύτιμη συνεργασία τους. Οι γονείς και αυτοί με την σειρά τους έδωσαν τα συγχαρητήριά τους στα παιδιά!!
Στο τέλος τα νήπια πήραν μία μεγάλη αγκαλιά την δασκάλα της Α Τάξης και η νηπιαγωγός με συγκίνηση παρατηρούσε την όμορφη αυτή στιγμή!!
Μπράβο στους εκπαιδευτικούς, μπράβο στους γονείς και ένα μεγάλο μπράβο στα παιδιά μας!!
Παγκόσμια ημέρα κατά της Κακοποίησης των παιδιών Συνεργασία με την Δασκάλα της Α Τάξης.(μία διδακτική ώρα)
Στόχοι: Να γνωρίσουν και να μάθουν τα δικαιώματά τους, να αλληλεπιδράσουν, να ασκηθούν και να μάθουν οι μαθητές να εργάζονται σε ομάδες. Να ενεργοποιούν την κριτική τους σκέψη και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.
Τεκμήρια
https://blogs.sch.gr/10nipvolou/2023/11/19/19-noemvrioy-pag…is-ton-paidion-2
Τα νήπια εξέφρασαν με έντονη επιθυμία ότι θα ήθελαν να ξανασυνεργαστούν με την Α Τάξη στο μάθημα της Γυμναστικής. Ως ισότιμα μέλη της εκπαιδευτικής διαδικασίας , η νηπιαγωγός τους είπε, ότι χαίρομαι για την πρωτοβουλία σας αυτή και θα το προγραμματίσουμε άμεσα με την Γυμνάστρια.
2η Συνδιδασκαλία με τη Γυμνάστρια της Α Τάξης.
Υλοποίηση του μαθήματος γυμναστικής σε συνεργασία με την Α Τάξη.
Τα νήπια υλοποίησαν με χαρά αυτή τη συνεργασία στο χώρο της αυλής των συστεγαζόμενων Δημοτικών σχολείων, κατά την οποία χρησιμοποιήθηκαν ως υλικά μπάλα,στεφάνια κώνοι. Τα παιδιά ασκήθηκαν σε παιγνίδια ταχύτητας και προσανατολισμού αφού χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, νήπια και μαθητές Α Τάξης.
Τεκμήρια με φωτογραφικό υλικό
Αρχικά αφιερώθηκε χρόνος για επικοινωνία και αλληλεπίδραση των μαθητών
Στη συνέχεια η Γυμνάστρια εξήγησε στα παιδιά τα παιγνίδια που θα παίξουν, ορίζοντας τους κανόνες των παιγνιδιών.
Στο τέλος των παιγνιδιών όλοι οι μαθητές με μια τεράστια αγκαλιά ηρέμησαν και συνδέθηκαν ψυχικά.
Τα νήπια με ενθουσιασμό αγκάλιασαν και ευχαρίστησαν τη γυμνάστρια, που συνεργάστηκαν για άλλη μια φορά!!
Όλα τα παιδιά ήταν συμμετοχικά και το ευχαριστήθηκαν πολύ !!
Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου
Η Α τάξη ήρθε για συνεργασία στην τάξη μας.(μία διδακτική ώρα)
Στόχοι: Να γνωρίσουν-μάθουν τους κανόνες του Ασφαλούς διαδικτύου, να συνεργάζονται σε ομάδες και να ασκηθούν στη χρήση των ψηφιακών εργαλείων.
Τεκμήρια
Κατηγορία: Παγκόσμιες Ημέρες
https://blogs.sch.gr/10nipvolou/2024/02/08/imera-asfaloys-d…oy-stin-taxi-mas/
Συνεργασία με την Α Τάξη
Τα νήπια παρατηρούν την Α Τάξη στο μάθημα της Γλώσσας(δύο διδακτικές ώρες).
Τα νήπια είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το μάθημα της Γλώσσας, προς το τέλος του σχεδίου μας, ώστε να έχουν μία πλήρη εικόνα για το πως υλοποιείται το μάθημα, τα υλικά και μέσα που αξιοποιούνται, τις εργασίες των μαθητών(ανάγνωση-αντιγραφή-ορθογραφία), τετράδιο εργασιών. Τα παιδιά κατανόησαν την γνωστική ανάπτυξη των μαθητών της Α Τάξης, ότι μπορούν να διαβάζουν, να αντιγράφουν, να γράφουν μόνοι τους, ανάπτυξη που θα κατακτήσουν και τα ίδια προς το τέλος της επόμενης χρονιάς.
Συνεργασία με τη Β Τάξη για την ενδοσχολική βία. Συνεργασία εντός τάξης με την δασκάλα της Β Τάξης και συνεργασία στο χώρο της αυλής με την εκπαιδευτικό θεατρικής Αγωγής(δύο διδακτικές ώρες)
Στόχοι: Να προσεγγίσουν και να μάθουν για το κοινωνικό φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας μέσω του υπολογιστή, να μάθουν να αλληλεπιδρούν, να συζητούν, να καταθέτουν τις απόψεις τους , να καταλήγουν σε συμπεράσματα και να δημιουργούν μηνύματα με σωματική αναπαράσταση.βλέπε https://blogs.sch.gr/10nipvolou/2024/03/06/6i-martioy-2024-…omalis-metavasis
Συνεργασία με την Δ Τάξη στο μάθημα της Αγγλικής γλώσσας, για το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας.
Τεκμήρια βλέπε Κατηγορία Αγγλικά
Παγκόσμια Ημέρα ποίησης
Συνεργασία με την Γ Τάξη. Οι μαθητές δημιουργούν βίντεο με το ποίημα των νηπίων για την ΕΙΡΗΝΗ.
https://blogs.sch.gr/10nipvolou/2024/03/24/pagkosmia-imera-…omalis-metavasis/
Σύμφωνα με τον 5ο στόχο μας: Να ενδυναμώσουν τα νήπια την ασφάλειά τους και την αυτοπεποίθησή τους. Δράση που θα συνεχιστεί κατά την επόμενη σχολική περίοδο.
Υλοποιήσαμε τα εξής:
α. Συνεργασία με την Ε Τάξη
Υιοθεσία νηπίων
Κατόπιν συνεννόησης με την Δασκάλα της Ε Τάξης προγραμματίσαμε να επισκεφτούμε την Ε Τάξη και να προβούμε στην υιοθεσία νηπίων από μαθητές της Ε Τάξης. Οι μαθητές εκατέρωθεν είχαν ήδη ενημερωθεί για τη συνεργασία μας αυτή και την σπουδαιότητά της!!Έτσι τα παιδιά ΤΗς Ε Τάξης, μετά από ένα πρόλογο που έκαναν από κοινού οι δύο εκπαιδευτικοί ΠΕ60 και ΠΕ70, άρχισαν να υιοθετούν τα νήπια που ήθελαν. Τα κριτήριά τους προς την υιοθεσία νηπίου προέκυψαν κατά την υλοποίηση της διαδικασίας και ήταν: Μένουμε στην ίδια γειτονιά, στην ίδια πολυκατοικία, γνωρίζονται οι γονείς μας, απλά θέλω να υιοθετήσω.. Τα προνήπια απλά παρακολουθούσαν τη διαδικασία, όλοι οι μαθητές είχαν μία όμορφη εμπειρία!!
Στη συνέχεια υλοποιήθηκαν ψυχοσωματικές κινήσεις με σκοπό τα παιδιά να συνδεθούν περισσότερο, να τονωθεί η αυτοπεποίθησή τους, να νοιώσουν τα νήπια οικειότητα-ασφάλεια.
Στο τέλος αποφασίσαμε οι μαθητές της Ε Τάξης να συντάξουν το Συμβόλαιο της Υιοθεσίας και να μας επισκεφτούν στην τάξη μας, όπου θα βγάλουμε φωτογραφίες και θα δημιουργήσουμε ένα βίντεο που θα λέει
Το Συμβόλαιο Υιοθεσίας θα δοθεί από τη Νηπιαγωγό, τον Σεπτέμβριο στην Δασκάλα που θα συνεργαστεί με την ΣΤ Τάξη.
Β. Επίσκεψη των δύο διευθυντών στην τάξη μας.
Προς το τέλος του σχεδίου δράσης υλοποιήθηκαν οι προγραμματισμένες επισκέψεις των δύο Διευθυντών των Δημοτικών σχολείων(29ου και 18ου)
Επίσκεψη του Διευθυντή του 29ου
Ο Διευθυντής ήρθε στην τάξη μας και μίλησε στα παιδιά για τα όρια και τους κανόνες στην σχολική ζωή και τις απουσίες, τους έκανε ερωτήσεις για το πως αισθάνονται που του χρόνου θα έρθουν στο Δημοτικό , τους συγχάρηκε για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης που υλοποίησαν με επιτυχία, δηλαδή συμμετοχή και καλή συνεργασία!! Επίσης είπε στα νήπια ότι τους περιμένει με χαρά όλους από τον Σεπτέμβριο, σε ένα περιβάλλον ήδη γνωστό, το οποίο θα φροντίσει για την ασφάλειά τους και το ουσιαστικό συμφέρον τους. Στο τέλος μοίρασε στα παιδιά καραμέλες και τα νήπια φωτογραφήθηκαν με τον Διευθυντή.
Επίσκεψη στην τάξη μας του Διευθυντή του 18ου
Ο Διευθυντής του 18ου ήρθε στην τάξη μας, γνώρισε καλύτερα τους μαθητές(ονόματα, αγαπημένα παιγνίδια τους, κ.λ.π.)μέσα από ερωτήσεις που τους έθεσε.
Επίσης μίλησε στα παιδιά που θα μεταβούν στο 180 Δημοτικό σχολείο, με ενθουσιασμό που υλοποίησαν το σχέδιο δράσης, τους είπε σας περιμένω με χαρά από την καινούργια σχολική χρονιά!! Ακόμη τους είπε ότι δεν έχουν να φοβούνται κάτι, ότι στο Δημοτικό θα κάνουν καινούργιους φίλους, θα συνεχίσουν όμορφα την εκπαίδευσή τους!!
Στο τέλος ευχήθηκε σε όλα τα παιδιά να έχουν ένα όμορφο Καλοκαίρι, με πολλά μπάνια και παγωτά.
Φωτογραφήθηκε με όλα τα παιδιά της τάξης.
Σύμφωνα με τον 6ο στόχο μας:
Να αναπτύξουν τα νήπια τις συναισθηματικές, κοινωνικές-επικοινωνιακές δεξιότητες
Συνεργασία των νηπίων με τους μαθητές της ΣΤ Τάξης.
Κατόπιν συνεννόησης και προγραμματισμού με την Δασκάλα της ΣΤ Τάξης, μία αντιπροσωπεία μαθητών της ΣΤ Τάξης ήρθε στην τάξη μας προς το τέλος υλοποίησης του σχεδίου μας.
Στόχοι : Οι μαθητές να επικοινωνήσουν, να αλληλεπιδράσουν , να αναπτύσσουν ενσυναίσθηση, να μοιραστούν τα συναισθήματά τους για την μετάβασή τους. Να δημιουργήσουν ένα βίντεο Αξιολόγησης από κοινού.
Επίσης υλοποιήθηκαν επιπλέον τα παρακάτω:
Συνεργασίες εμπλουτισμού του σχεδίου δράσης στο πλαίσιο της συμπερίληψης και της διάχυσης Παγκόσμια ημέρα Ποίησης. Τα νήπια διαχέουν το μήνυμά τους για την ΕΙΡΗΝΗ στο Ενιαίο σχολικό συγκρότημα.
Θεματική: Οι Τρεις Ιεράρχες
Διάχυση στο Ενιαίο σχολικό συγκρότημα
https://blogs.sch.gr/10nipvolou/2024/01/30/oi-treis-ierarches-2/
Συνδιοργάνωση κοινής εκδήλωσης για το Παιδικό βιβλίο(νήπια, Α και Β Τάξεις των 18ου και 29ου Δημοτικών σχολείων)
βλέπε https://blogs.sch.gr/10nipvolou/2024/04/08/symperilipsi-kai-syndesi-me-to-schedio-drasis-peri-omalis-metavasis-pagkosmia-imera-paidikoy-vivlioy-syndiorganosi-ekdilosis-paroysiasi-vivlioy/
Επίσης οι μαθητές υλοποίησαν εκτός σχολείου εκπαιδευτική επίσκεψη στο Λύκειο Ελληνίδων, όπου συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Η Δασκάλα μου και εγώ.
Στην εκπαιδευτική μας αυτή επίσκεψη συμμετείχαν ως συνοδοί συνεργάτες και δύο γονείς νηπίων ως παρατηρητές της υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Στο πρόγραμμα τα παιδιά αρχικά παρακολούθησαν μέσα από ιστορική αναδρομή το σχολείο. Είδαν θρανία, την περιβόητη ποδιά των μαθητών, αναμνηστικές φωτογραφίες μαθητών και δασκάλων, κ.λ.π. Έπειτα συνεργάστηκαν με τη νηπιαγωγό τους σε διάφορα παιγνίδια, ώστε με βιωματικό τρόπο να ενδυναμωθούν οι σχέσεις-συνεργασία και επικοινωνία των μαθητών με τη νηπιαγωγό.
Ενδεικτικά φωτό
τεκμήρια περισσότερα στην κατηγορία Συνεργασία με Τοπικούς φορείς
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Διαγνωστική -διαμορφωτική, όπου η νηπιαγωγός αρχικά με συζήτηση , παρατήρηση διαπιστώνει τη γνώση -απόψεις μαθητών και γονέων ως προς την Ομαλή μετάβαση, διαμορφώνει-υλοποιεί δραστηριότητες και παρατηρεί την εξέλιξή τους ως προς την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ
Στο ημερολόγιο καταγραφής διαφαίνεται η οργάνωση και η λειτουργική πορεία του σχεδίου δράσης.
Αρχή του σχεδίου Ερωτηματολόγιο γονέων(φυλάσσονται στο αρχείο του σχολείου)
1ο Ερωτηματολόγιο
Ερωτηματολόγια μαθητών (φυλάσσονται στο αρχείο του σχολείου)
Δύο ερωτηματολόγια στην αρχή του σχεδίου
1ο ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
1ο ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ
Στο τέλος του σχεδίου Ερωτηματολόγιο γονέων(φυλάσσονται στο αρχείο του σχολείου)
2ο Ερωτηματολόγιο Γονέων στην λήξη του σχεδίου
2ο ερωτηματολογιο γονέων στη λήξη του σχεδίου Δράσης.
2ο-ερωτηματολογιο-γονέων-στη-λήξη-του-σχεδίου-Δράσης (2)
Ερωτηματολόγια μαθητών (φυλάσσονται στο αρχείο του σχολείου)
Με την λήξη του σχεδίου οι μαθητές καλέστηκαν να ξανασυμπληρώσουν τα δύο ερωτηματολόγια:
1ο ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΕΛΙΚΟ
1ο ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΕΛΙΚΟ
Από τις συγκρίσεις των ερωτηματολογίων τόσο των γονέων όσο και των μαθητών μπορέσαμε να δούμε την εξελικτική διαφοροποίησή τους , η οποία φανερώνει την θετική και επιτυχή πορεία του σχεδίου μας.
Βιντεοσκόπιση των μαθητών νηπίων και ΣΤ Τάξης, αφού συμπλήρωσαν τα νήπια στο τέλος του σχεδίου δράσης , τα δύο παραπάνω ερωτηματολόγια.
Η Δασκάλα της Α τάξης ήρθε στην τάξη μας, μίλησε στα παιδιά για την όλη συνεργασία και τους συγχάρηκε που ήταν τόσο καλοί συνεργάτες.
Στο τέλος δημιούργησε μαζί με τα παιδιά ένα βίντεο αξιολόγησης.
Το σχέδιο δράσης που ολοκληρώσαμε βασίστηκε στο Δημοκρατικό του χαρακτήρα όπου όλα τα εμπλεκόμενα μέλη είχαν το ζωτικό τους χώρο για έκφραση και συνεργασία, στον ευέλικτο χαρακτήρα του και σίγουρα στην καλή οργάνωση , προγραμματισμό και μεθεδολογία.
Βέβαια όλα τα παραπάνω για να υφίστανται χρειάστηκαν κάποιες καλές πρακτικές όπως: Δημιουργία ερωτηματολογίων- φωτογραφικού υλικού και βίντεο, αξιοποίηση του χώρου και των εποπτικών μέσων-υλικών, Ομαδοσυνεργατικό πνεύμα, έμφαση στην καλλιέργεια-ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
Όλες οι παραπάνω πρακτικές είναι προς το ουσιαστικό όφελος -συμφέρον των μαθητών
βασίζονται στην αυθεντική μάθηση, τη βιωματική εμπειρία την καλή επικοινωνία, στην εκμάθηση της καλής συνεργασίας και κάλλιστα είναι αξιοποιήσιμες-αποτελεσματικές ως προς την υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης. Το τρίπτυχο Δράση-Αναστοχασμός-Δράση προωθεί τους μαθητές στην ενεργητική μάθηση σε ένα αλληλεπιδραστικό και συμπεριληπτικό περιβάλλον μάθησης που τους προετοιμάζει ως αυριανούς ενεργούς πολίτες της κοινωνίας, με τις δεξιότητες του 21ου αιώνα.
Η ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη