Feed
Άρθρα
Σχόλια

ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟ ΘΕΩΡΗΜΑ

Τα μαθήματα στο σχολείο συνεχίζονται με αρκετές εκπλήξεις για τους μαθητές. Αυτή τη φορά τους η έκπληξη αφορούσε το σχηματισμό ομάδων εργασίας για το πρώτο τους μάθημα στο πυθαγόρειο θεώρημα. Είχαν φέρει χαρτονάκια, ψαλιδάκια, κόλλα, γεωμετρικά όργανα και είχαν μια κρυφή αγωνία και περιέργεια τι θα κάνουν σήμερα με αυτά. Από την ώρα όμως που μπήκαν στη τάξη κοιτούσαν περίεργα τα διάφορα αντικείμενα που ήταν τοποθετημένα στην έδρα.

Στην έδρα πάνω ήταν απλωμένα διάφορα αντικείμενα: φύλλα εργασίας, πακετάκια με χρωματιστά γεωμετρικά σχήματα, κόλλες μιλιμετρέ, μια φωτογραφία του Πυθαγόρα, ψαλίδι, μαρκαδόροι και ένα μεγάλο χαρτόνι κανσόν. ‘Ακουσαν τη καθηγήτρια να τους λέει ότι μπορούσαν να σηκωθούν να πάρουν ένα αντικείμενο ο καθένας ένα φύλλο εργασίας ή ένα πακετάκι ή ένα φύλλο μιλιμετρέ και αυτό έκαναν. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο είχαν πάρει όλοι από κάτι. Οι πρώτοι έδειξαν προτίμηση στα χρωματιστά πακετάκια, οι επόμενοι στα μιλιμετρέ, τη φωτογραφία του Πυθαγόρα και οι τελευταίοι στα φύλλα εργασίας. Κάποιοι έπαιρναν ένα πακετάκι διστακτικά και την ίδια στιγμή το άφηναν να πάρουν ένα φύλλο εργασίας, μα το μετάνοιωναν και τελικά αποφάσιζαν να πάρουν το πακετάκι, όσο χρόνο αυτό προσφερόταν.

ααα

Επέστρεψαν στα θρανία τους άνοιξαν τα πακετάκια να δουν τι ακριβώς έχει μέσα και κοιτούσαν με τον διπλανό τους περίεργα αυτά που πήραν. Ξαφνιάστηκαν όταν άκουσαν την καθηγήτρια να τους λέει ότι έπρεπε να βρουν ποιος έχει την εργασία που αντιστοιχεί σε αυτό που είχαν επιλέξει. Τους προτάθηκε να σηκωθούν όσοι είχαν πάρει πακετάκια ή μιλιμετρέ να βρούν το ταίρι τους. Αυτό ήταν κάτι καινούργιο, δεν το είχαν ξανακάνει. Σηκώθηκαν αμήχανοι και αρχικά έψαχναν μεταξύ τους  τα πακετάκια,  κοιτούσαν τα σχήματα να δουν ποιο πακετάκι ταιριάζει με ποιο. Δεν ταίριαζε τίποτε ακόμη και στα μιλιμετρέ ήταν πάνω σημειωμένοι διαφορετικοί αριθμοί και άρχισαν να απογοητεύονται, να ανησυχούν, να ψάχνουν αλλού. Τι ήταν αυτό το καινούργιο; πως θα βρουν το ταίρι τους; Κάποιος φώναξε κοιτάτε στα φύλλα εργασίας και σαν να ήταν μια κρυφή σκέψη όλων που ξεδιάλυνε εκείνη τη μαγική στιγμή στράφηκαν σε αυτούς που είχαν τα φύλλα εργασίας. Η ένταση της στιγμής έφυγε και τα πρώτα χαμόγελα ήρθαν, όταν κάποιοι βρήκαν το ταίρι τους και φώναξαν από χαρά:

΄Ελα και σε έψαχνα τόσην ώρα!

ααα

Οσοι είχαν πάρει τα πακετάκια βρήκαν εύκολα ποιο φύλλο εργασίας τους αντιστοιχούσε, αφού ήταν σχεδιασμένα πάνω στο φύλλο τα ίδια γεωμετρικά σχήματα. Αυτοί που είχαν τα μιλιμετρέ δυσκολεύτηκαν λιγάκι, αλλά τα κατάφεραν αφού έπρεπε να βρουν ποιο φύλλο εργασίας έλεγε κάτι που ταίριαζε με τους αριθμούς που ήταν σημειωμένοι πάνω στο μιλιμετρέ τους. Για παράδειγμα το μιλιμετρέ που είχε πάνω σημειωμένους τους αριθμούς 3 και 4 ταίριαζε με το φύλλο εργασίας που ζητούσε να κατασκευάσουν ορθογώνιο τρίγωνο με κάθετες πλευρές 3cm και 4 cm.

ααα

Σε λίγη ώρα είχαν βρεί όλοι τον συνεργάτη τους, όλοι ήταν σε διάδες και μια ομάδα ήταν σε πεντάδα, αφού το φύλλο εργασίας τους το ζητούσε. Αρχισαν να μελετούν την εργασία τους και ξεκίνησαν να δουλεύουν. Δύο που διάλεξαν τη φωτογραφία του Πυθαγόρα και ένα μαρκαδόρο ανέλαβαν τη καλλιτεχνική επιμέλεια της παρουσίασης όλων των εργασιών των ομάδων, σε ενα χαρτόνι κανσόν. Ετοίμασαν τους τίτλους του μαθήματος, τα ονόματα των διάδων των μαθητών, τύπους που ανακάλυψαν οι ομάδες στη πορεία των εργασιών .

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν κάποια μικρο-προβλήματα, αδυναμίες μαθητών που αφορά τη κατανόηση κειμένου. Μερικοί είχαν φτιάξει ένα ορθογώνιο τρίγωνο και το ένα τετράγωνο προς τα μέσα, κάποιοι άλλοι είχαν φτιάξει το ορθογώνιο τρίγωνο και τρία ίσα τετράγωνα! Μια ομάδα είπε ότι δεν ταιριάζουν αυτά τα νούμερα (3-4-;) και έφτιαξε τετράγωνα με δικά της νούμερα (3-4-4) με αποτέλεσμα το τρίγωνο που περιέκλειαν να μην είναι ορθογώνιο. Μια ομάδα δυσκολεύτηκε να φτιάξει το τετράγωνο της υποτείνουσας με σωστή χρήση του μιλιμετρέ. Ολα όμως πήγαν καλά αφού κατάλαβαν τελικά τι έπρεπε να κάνουν και τα αποτελέσματα ήταν υπέροχα!

Το τμήμα Β1:

Το τμήμα Β2:

ααααααααααααα

Το υλικό του μαθήματος είναι αναρτημένο σε παλαιότερη δημοσίευση:https://blogs.sch.gr/popiardv/archives/113

Η Δημοσίευση αυτή, αποτελεί τη συνέχεια του άρθρου :Καινοτόμα μαθήματα https://blogs.sch.gr/popiardv/archives/569

Μια δική μου παρατήρηση : Η μια σχολική ώρα που διατίθεται σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα, δεν φτάνει για τη πραγματοποίηση τέτοιων μαθηματων.

Το ζητούμενο είναι 2 συνεχόμενες διδακτικές ώρες. Ακούει κανείς;

ααα

1 σχόλιο προς “Δημιουργία ομάδων”

  1. […] Μια απάντηση σε αυτό το ερώτημα ακολουθεί σε επόμενη δημοσίευση :http://blogs.sch.gr/popiardv/archives/575 […]

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων