Feed
Άρθρα
Σχόλια

Η  Νέα τάξη “πραγμάτων”


Με το πέρασμα των χρόνων παρατηρείται ότι μερικοί μαθητές εγκαταλείπουν κάθε προσπάθεια συμμετοχής τους στο μάθημα των μαθηματικών. Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται με μια λέξη είναι ΓΙΑΤΙ; Αυτό το ερώτημα ίσως να έχει πολλούς παραλήπτες την οικογένεια, το σχολείο, τη κοινωνία, τη πολιτεία  κ.α. Πολλές έρευνεςμελέτες, άρθρα κ.α. προσεγγίζουν αυτό το ΓΙΑΤΙ με ευαισθησία και πολύ σεβασμό προς το μαθητή.


Η παραδοσιακή τάξη θέλει το μαθητή να κάθεται στα θρανία του και να συμμετέχει στη παράδοση του μαθήματος ακούγοντας τον καθηγητή και κρατώντας σημειώσεις στο τετράδιο του. ‘Οταν του ζητηθεί δε, να προσπαθεί να λύνει ασκήσεις απλές ή σύνθετες ως εφαρμογή ορισμών, κανόνων, τύπων  ή θεωρημάτων του μαθήματος. Στη περίπτωση αυτή μια σειρά από ασκησιολόγια είναι βοηθητικά.


Η νέα τάξη “πραγμάτων”  θέλει το μαθητή ενεργητικό, συνειδητοποιημένο και υπεύθυνο για τη μάθηση του. Να διερευνά με τον συμμαθητή του , να πειραματίζεται, να ελέγχει τις εικασίες του με σωστή χρήση των γεωμετρικών οργάνων, των εργαλείων χαρτοκοπτικής,  κάποιου αρχείου λογισμικού ή άλλο. Να γίνεται ένας μικρός ερευνητής να ανακαλύπτει σχέσεις, κανόνες θεωρήματα και μετά να τα διατυπώνει.  Στη συνέχεια ομαλά να μπαίνει στη διαδικασία απόδειξης.  Λύνει τις ασκήσεις σπίτι εύκολα γιατί έχει κατανοήσει το μάθημα. Γίνεται κοινωνικός, υπεύθυνος , χαίρεται να μαθαίνει. Αποκτά μεγάλη αυτοεκτίμηση, κριτική σκέψη και ετοιμάζεται να γίνει ένα άξιο μέλος της κοινωνίας.


Εκ των πραγμάτων λοιπόν είμαστε σε μια εποχή αλλαγών. Εμείς, παιδιά της παραδοσιακής τάξης, καλούμαστε να δοκιμάσουμε νέες τεχνολογίες, το διαδίκτυο, νέα μέσα στη διδασκαλία μας με σκοπό ο μαθητής να ενεργοποιηθεί, να επιλέξει να μαθαίνει. Ενδιαφερόμαστε, ψάχνουμε προς αυτή τη κατεύθυνση και εφαρμόζουμε, δοκιμαστικά πάντα, αυτές τις νέες μεθόδους. Η ανταλλαγή εμπειριών τέτοιων μαθημάτων και η ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι πολύτιμο αγαθό.

Ενα ερώτημα που προκύπτει από την εφαρμογή αυτών των μαθημάτων είναι: πώς δημιουργώ τις ομάδες εργασίας;

  • Διαλέγω τους μαθητές και αν ναι με ποιο κριτήριο;  Μια ιδέα που “δουλεύει” είναι : Φτιάχνω μεικτές ομάδες  από αγόρια και κορίτσια αδύναμους, μέτριους και καλούς μαθητές.
  • Επιλέγουν οι ίδιοι τα μέλη της ομάδα τους και αν ναι με ποιο κριτήριο; Οι μαθητές προτιμούν τους φίλους τους και με αυτό τον τρόπο δεν έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν αλλους συμμαθητές τους και να ανταλλάξουν απόψεις, η ιδέα αυτή “δεν δουλεύει” καλά σε μεγάλο χρονικό διάστημα,  κάποιοι “μαθαίνουν” να παραμένουν μόνοι, κάποιοι “μαθαίνουν” να δουλεύουν μόνο με όποιον τους αρέσει, κάποιοι “μαθαίνουν” να μη δοκιμάζουν να αποκτήσουν νέους φίλους…
  • Μήπως κάποιος τρίτος να φτιάξει τις ομάδες; μήπως η τύχη;

Μια απάντηση σε αυτό το ερώτημα ακολουθεί σε επόμενη δημοσίευση :https://blogs.sch.gr/popiardv/archives/575

1 σχόλιο προς “Καινοτόμα μαθήματα”

  1. […] Η Δημοσίευση αυτή, αποτελεί τη συνέχεια του άρθρου :Καινοτόμα μαθήματα http://blogs.sch.gr/popiardv/archives/569 […]

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων