Να πω δυο (άντε τρία) πράγματα για τα blogs του Σχολικού Δικτύου; (the sequel)

Η σημαντικότερη αρετή κάθε διαδικτυακής υπηρεσίας είναι η αξιοπιστία της. Καλές οι προηγμένες δυνατότητες αλλά τι να τις κάνεις αν δεν είναι διαθέσιμες όταν τις χρειάζεσαι; Σκεφτείτε να έχετε ετοιμάσει μια δραστηριότητα για το μάθημά σας, να έχετε ανεβάσει το υλικό στον ιστοτόπο ή στο ιστολόγιό σας και την κρίσιμη στιγμή να έχει “πέσει”. Είναι και οι νόμοι του Μέρφι που ανεβάζουν εκθετικά την πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο αναλογικά με την κρισιμότητα του ρόλου της δικτυακής εφαρμογής. Ειδικά για το Σχολικό Δίκτυο, όμως, η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο φοβάμαι ότι είναι μεγαλύτερη απ’ ότι συνήθως.

Δεν θέλω να είμαι άδικος. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο αποτελεί σπουδαίο έργο για τη δική μας πραγματικότητα. Μεγάλο το εύρος των εφαρμογών του, σπουδαία η διασύνδεση των σχολικών μονάδων, σημαντική η συνεισφορά του στον ψηφιακό αλφαβητισμό της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ούτε θέλω να είμαι μεμψίμοιρος. Σε συστήματα αυτού του μεγέθους η πιθανότητα του λάθους, της αστοχίας υλικού, του τυχαίου γεγονότος δεν μπορούν ποτέ να προσδιοριστούν εκ των προτέρων ούτε και να αποκλειστούν. Δε θα έμπαινα στον κόπο να γράψω αυτό το κείμενο αν μιλούσαμε για μεμονωμένα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν σε οποιοδήποτε σύστημα. Αλλά δεν μιλάμε για μεμονωμένα προβλήματα. Μόλις τις τελευταίες δέκα μέρες, τρεις φορές οι υπηρεσίες του Σχολικού Δικτύου ήταν εκτός για πολλές ώρες. Την πρώτη τα ιστολόγια, τη δεύτερη και την τρίτη το σύνολο των υπηρεσιών. Και φαινόμενα σαν αυτό όπως και η υπολειτουργία διαφόρων υπηρεσιών επαναλαμβάνονται συχνά – πυκνά.

Ας σημειωθεί επίσης πως ποτέ δεν εκδίδεται μια ανακοίνωση στο portal του Σχολικού Δικτύου είτε για να προειδοποιήσει για μια επερχόμενη διακοπή είτε για να εξηγήσει (έστω εκ των υστέρων) τι συνέβη. Η εντύπωση που δίνεται είναι ότι οι υπηρεσίες προς εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι ένα είδος “πάρεργου”, μια κάποια παραχώρηση που δεν συνεπάγεται αναγκαστικά συνέπεια και επαγγελματισμό.

Να το ξεκαθαρίσω: δε μιλώ ως απογοητευμένος “πελάτης” γιατί δεν είμαι. Εκπαιδευτικός είμαι που θέλω να χρησιμοποιήσω τις ΤΠΕ στη δουλειά μου. Αλλά για να μπορώ να τις χρησιμοποιώ θα πρέπει να είναι διαθέσιμες οι υπηρεσίες του Σχολικού Δικτύου. Και καθώς θα διευρύνεται ο αριθμός των συναδέλφων που θα χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ στην καθημερινή διδακτική πράξη η διαθεσιμότητα του Σχολικού Δικτύου και των υπηρεσιών του θα είναι κάτι παραπάνω από κρίσιμη.

9 σχόλια στο “Να πω δυο (άντε τρία) πράγματα για τα blogs του Σχολικού Δικτύου; (the sequel)”

  1. Προς nkaklam ,

    Περιγράφεις με ακρίβεια την κατάσταση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου , και λίγα λες. Μήπως πήγαν διακοπές οι υπεύθυνοι ; Τι διαστροφή και αυτή να συνεχίζουμε να το χρησιμοποιούμε με τόσα προβλήματα που παρουσιάζει; Εγώ π.χ. δεν μπορώ να ανεβάσω εικόνες , video , το οπτικό δεν λειτουργεί , η κεφαλ’ιδα μου χάθηκε….. Γκρίνια τέλος.

  2. @arganasta,
    το κακό είναι ότι κι εμείς το αφήνουμε να περνά χωρίς καμιά συλλογική αντίδραση. Όσο για τις απαντήσεις από τους υπεύθυνους (ποτέ δεν κατάλαβα ποιοι ακριβώς είναι) αρκεί να διηγηθώ το εξής: Έστειλα πριν από μέρες στην αντιμετώπιση προβλημάτων του ΠΣΔ μια αναφορά ζητώντας τους να μας πληροφορήσουν πότε θα είναι διαθέσιμη η πρόσβαση στα blogs (τη μέρα εκείνη η υπηρεσία είχε διακοπεί). Ο μηχανικός του ΙΤΥ μου απάντησε την επόμενη μέρα ως εξής:”Αγαπητέ κύριε, Συνεχίζετε να αντιμετωπίζετε και σήμερα το ίδιο πρόβλημα;” Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε δηλαδή…
    Όσο για τα προβλήματα που αντιμετωπίζεις, στείλε μου αν θέλεις mail, μήπως μπορώ να βοηθήσω.

  3. Υπάρχουν ένα σωρό τρόποι να έχεις blog σαν αυτό που δίνει το σχολικό δίκτυο (σε wordpress). π.χ.

    1) Να χρησιμοποιήσεις το wordpress.com όπου με το καλημέρα σου δίνουν 2 gbytes αν θυμάμαι καλά (και όχι 200mbytes που δίνει το σχολικό δίκτυο).

    2) Να χρησιμοποιήσεις το http://edublogs.org/ (φαντάζομαι ότι θα σου δίνουν παραπάνω από 200mbytes χώρο).

    3) Να στήσεις το wordpress template σε δικό σου server.

    Γιατί να μην χρησιμοποιείς blog στο blogs.sch.gr:

    1) Δυνατότητα έχουν να σχολιάζουν / έχουν blog μόνο όσοι έχουν πρόσβαση στο σχολικό δίκτυο. Γιατί ένας καθηγητής που δουλεύει σε ένα ιδιωτικό σχολείο να μην μπορεί να χρησιμοποιεί το σχολικό δίκτυο; ή τουλάχιστον γιατί να μην μπορεί να σχολιάσει κάποια ανάρτηση σε κάποιο blog;

    2) Τα 200mbytes είναι πιεστικά λίγα.. λίγες παρουσιάσεις σε powerpoint ή κάποιες εικόνες να ανεβάσεις, έχει φτάσει τα 200mbytes.

    3) Το σχολικό δίκτυο ελέγχεται από το υπουργείο, έτσι δεν μπορείς να γράψεις με ψευδώνυμο σκέψεις, αφού ουσιαστικά η υπηρεσία γνωρίζει ποιος είσαι. Π.χ. μπορεί κάποιος να σχολιάζει τα κακώς κείμενα της παιδείας εδώ ελεύθερα;; Εννοείται ότι δεν συμφωνώ με την συκοφαντική ανώνυμη λασπολογία και όλες τις κακές χρήσεις της ανωνυμίας.

    4) Το blogs.sch.gr, λίγο που το κοίταζα, έχει περιορισμένα θέματα-themes / plugins που μπορείς να χρησιμοποιήσεις / ενεργοποιήσεις μέσα στο wordpress.

  4. ξέχασα να γράψω ότι επίσης..

    5) Το blogs.sch.gr σου επιτρέπει να έχει μόνο 1 ιστολόγιο ανά χρήστη. Αν π.χ. θέλεις να έχεις 2-3 ιστολόγια (π.χ. σχετικά με τα μαθήματα που κάνεις ή μια περιβαλλοντολογική εργασία) τι κάνεις;; Γιατί π.χ. το wordpress.com να επιτρέπει να έχεις παραπάνω από ένα ιστολόγια και όχι το blogs.sch.gr;;

  5. @ggiannop,
    συμφωνώ με αρκετές από τις επισημάνσεις σου, όχι όμως με όλες. Με βρίσκει πχ σύμφωνο η άποψή σου ότι είναι αδιανόητο να μη μπορεί να σχολιάζει ελεύθερα κάποιος που δεν έχει λογαριασμό στο ΠΣΔ. (Το είχα θέσει μάλιστα παλιότερα).
    Ομοίως συμφωνώ ότι οι δυνατότητες παραμετροποίησης, σε σχέση πάντα με τις δυνατότητες που δίνει η wordpress, είναι περιορισμένες.
    Από την άλλη όμως το γεγονός ότι η υπηρεσία ξέρει το όνομά μου με αφήνει παγερά αδιάφορο. Αυτό που έχω να πω θα το πω χωρίς να χρειάζεται να καταφύγω στην ψευδωνυμία. Το ίδιο έκανα και το ίδιο κάνω και στο σχολείο μου ή στον συνδικαλιστικό μου φορέα αδιαφορώντας για τις συνέπειες.
    Αρκετοί συνάδελφοι που διατηρούν ιστολόγια στο ΠΣΔ αρθρώνουν κριτικό λόγο για τα κακώς κείμενα της παιδείας χωρίς να έχει εμφανιστεί, όσο τουλάχιστον γνωρίζω, κάποιο κρούσμα λογοκρισίας.
    Ομολογώ ότι η έλλειψη αξιοπιστίας του ΠΣΔ (συχνές διακοπές της υπηρεσίας, αργές ταχύτητες και άλλα προβλήματα) με έχει βάλει στον πειρασμό να (ξανα) επιστρέψω στην wordpress. Η μεταφορά όμως θα μου στερούσε το ουσιαστικό πλεονέκτημα του ΠΣΔ. Την αλληλεπίδραση με μια εκπαιδευτική κοινότητα που αν δε μοιράζεται τους ίδιους προβληματισμούς μοιράζεται τουλάχιστον τα ίδια προβλήματα. Και αυτή η αίσθηση της αλληλεπίδρασης, για μένα τουλάχιστον, είναι ανεκτίμητη και ισοφαρίζει όλα τα μειονεκτήματα.

  6. το ότι το σχολικό δίκτυο δίκτυο γνωρίζει και εμένα το όνομά μου, δεν μου δημιουργεί πρόβλημα. Αλλά και η ανωνυμία για όποιον θέλει να την χρησιμοποιήσει δεν είναι πάντα κακή. (Εγώ προσωπικά δεν χρησιμοποιώ ανωνυμία.)

    Από εκεί και πέρα.. μέσα στο σχολικό δίκτυο που δίνει μόνο 200mbytes.. δεν είναι περιοριστικό ότι δεν σου επιτρέπει να έχεις πάνω από 1 ιστολόγιο.. ;;

  7. Ναι, μπορεί και να είναι, ανάλογα με τη χρήση του ιστολογίου. Αν πχ κάποιος επιθυμεί να ανεβάσει βίντεο υψηλής ανάλυσης τα 200 MB δε φτάνουν παρά για μερικά λεπτά (και θα αντιμετωπίσει και πρόβλημα καθώς το όριο μεγέθους ανά αρχείο είναι 20 MB). Αλλά αν επιθυμεί να διατηρεί ένα weblog (δικτυακό ημερολόγιο) είναι μάλλον αρκετός. Αυτό το ιστολόγιο ας πούμε έχει περίπου 100 αναρτήσεις, 50 σχόλια, 150 φωτογραφίες και μερικά συνημμένα αρχεία. Απ’ ότι βλέπω όμως, έχω ξοδέψει μόλις το 1% του διαθέσιμου χώρου.
    Σε κάθε περίπτωση νομίζω ότι η λύση είναι οι κατανεμημένες τεχνολογίες (distributed technologies). Ποιο το νόημα να ανεβάσω εδώ ένα βίντεο όταν μπορώ να το ανεβάσω στον λογαριασμό μου στο youtube και να παραπέμψω από εδώ (είναι και πιο γρήγορη η αναπαραγωγή). Ποιος ο λόγος να ανεβάσω εδώ μια παρουσίαση ή ένα μεγάλο κείμενο όταν μπορώ να χρησιμοποιήσω το slideshare και το scrib αντίστοιχα και να ενσωματώσω τον κώδικα στις σελίδες μου. Άλλωστε, το ΠΣΔ δηλώνει ότι αν κάποιος εξαντλήσει τα διαθέσιμα MB μπορούν να του διαθέσουν επιπλέον χώρο. Απ’ ότι ξέρω όμως, τέτοιο αίτημα δεν έχει υποβληθεί ακόμα.
    Εν ολίγοις, θεωρώ ότι ο διαθέσιμος χώρος δε συνιστά ιδιαίτερο πρόβλημα. Η αξιοπιστία όμως φαίνεται να είναι η αχίλλειος πτέρνα του ΠΣΔ…

Αφήστε μια απάντηση